احتیاط واجب و مستحب
[سؤال 184] ----> 493
2. و به طور کلی اقوا در مسائل و یا مشکل، آیا فتوای آن جناب می باشد؟
بسمه تعالی، اقوا فتوا است و مشکلٌ یا فیه اشکال فتوا نیست.
[سؤال 185] ----> 5501
2. در بعضی از رساله ها اگر چنین عبارتی باشد: «واجب است احتیاط کنند»، این همان احتیاط واجب است یا این که فتوا می باشد؟
بسمه تعالی، مورد آن را مرقوم دارید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 87
[سؤال 186] ----> 1572
3. در مورد احتیاط واجب که می شود به مجتهد دیگری رجوع کرد، آن کسانی که امام را اعلم تشخیص داده اند، در مورد احتیاط واجب آیا می شود به مجتهد قبلی شان رجوع کنند؟
بسمه تعالی، در صورتی که جامع الشرایط باشد، با مراعات الاعلم فالاعلم مانع ندارد.
[سؤال 187] ----> 474
5. مسأله ای که دو قسمت دارد، مثل این که یک قسمت، فتوا است و یک قسمت، احتیاط، آیا می شود یک بار به احتیاط عمل کند و یک بار به فتوا؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[سؤال 188] ----> 3344
2. مجتهدی در مسأله ای فتوا داده اند بنا بر احتیاط واجب ـ مثل تراشیدن صورت با تیغ و صورت تراش برقی ـ آیا به این مسأله باید عمل کنیم یا خیر؟
بسمه تعالی، لازم است بر طبق احتیاط واجب عمل شود.
[سؤال 189] 100
بسمه تعالی
خدمت رهبر کبیر انقلاب و امام جلیل القدرمان خمینی عزیز، سلام علیکم، دو سؤال دارم:
1. در حکم جدیدتان فرموده اید که «احتیاط واجب است زن امام جماعت زنان را هم به عهده نگیرد». می خواهم بدانم این حکم در همه جا و همه موارد صادق است، حتی در اماکنی که به طور اجتماعی زندگی می کنند مثل حوزۀ علمیه خواهران که به طور شبانه روزی درس می خوانند؟ و آیا با وجود این در صورت نبودن امامت
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 88
جماعت مرد می توانیم به مجتهد دیگری رجوع کنیم؟
بسمه تعالی، در احتیاط واجب رجوع به غیر جایز است.
2. در مورد وضو گرفتن فرموده اید: «یک بار آب ریختن واجب و دو بار مستحب و بار سوم حرام می باشد». می خواستم بدانم آیا منظور این است که هر چند بار آب بریزیم تا کاملاً عضو وضو خیس شود این یک بار به حساب می آید و برای بار دوم به همین صورت یا این که یک مشت یک بار و مشت دوم دو بار حساب می شود؟
بسمه تعالی، مراد از یک یا دو بار، شستن است نه ریختن.
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 89
استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 90