احکام خلل در نماز
[سؤال 1497] ----> 7002
10. در احکام نماز احیاناً دیده می شود که با جهل به مسأله، در چیزهایی که رکن نماز باطل نمی شود، مثل این که شخصی با ندانستن مسأله، سر ابهام پاها را به زمین متصل ننماید و با ناخن بلند و یا با دامن پا، نماز خوانده است؛ در توضیح المسائل است که «اگر با جهل به مسأله باشد نمازش صحیح است»؛ آیا قانونی دارد در امثال این امور که اگر شرایط یا اجزای نماز به سبب جهل مسأله مطابق حکم شرعی انجام نشده باشد نماز صحیح باشد مگر در چند جا، یا قانون این جور باشد: هرچه از اجزای نماز یا شرایط آن با جهل به مسأله مطابق حکم شرعی نباشد باطل است؛ مگر در چند جا؛ یا این که هیچ قانونی کلی ندارد؟
بسمه تعالی، موارد مختلف است، در هر مورد به رساله مراجعه کنید.
[سؤال 1498] ----> 294
2. شخصی بعد از نماز عشا یقین کرد که یکی از وضوهایش، از صبح تا شب باطل بوده؛ مثلاً مسح نکشیده؛ تکلیفش چیست؟
بسمه تعالی، اگر در وقت نماز مغرب و عشا یقین کرده، نماز مغرب و عشا را به جا آورد و کفایت می کند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 177
[سؤال 1499] 690
بسمه تعالی 8 / 7 / 1361
خدمت رهبر عزیز انقلاب اسلامی ایران
1. شخص جاهل مقصری در موقع وضو گرفتن تا مچ دست آب می ریخته و دست بر آن می کشیده و دست به لای انگشتان و بالای آن ها نمی کشیده و یقین ندارد که آب به لای انگشتان می رسیده یا نه؛ چون شستن دست قبل از صورت را یک بار حساب می کرده؛ آیا نمازهایی که خوانده قضا دارد یا نه؟
بسمه تعالی، باید قضا نماید.
2. در شرایط امروز، امر به معروف افراد ناشناسی که نمی دانیم اثر دارد یا نه، وظیفه چیست؟
بسمه تعالی، در فرض احتمال اثر و اجتماع سایر شرایط، واجب است.
3. آیا ترک درس طلبگی باعث تعرب بعد الهجره می شود؟
بسمه تعالی، خوب است بدون عذر شرعی ترک نکنند.
[سؤال 1500] 691
بسمه تعالی
حضور رهبر انقلاب امام خمینی، سلام علیکم
من یک سؤال داشتم و آن این که حدود 3 سال از عمرم هرگاه به خاطر جنابت محتاج غسل می شدم، این طور فهمیده بودم که هر وقت غسل کنم عیبی ندارد و لازم نیست فوری غسل کنم؛ با این که آب کاملاً در اختیارم بود. و تا موقعی که غسل نمی کردم تمام نمازهایم را با تیمم می خواندم؛ حتی تا 3 روز. و ضمناً فکر می کردم که مسأله را درست می دانم. آیا حالا باید نمازهایم را دوباره بخوانم؟
بسمه تعالی، نمازهایی که در حال جنابت و پیش از غسل خوانده شده قضا دارد.
[سؤال 1501] ----> 1932
7. شما در قسمتی از توضیح المسائل فرموده اید: «هر جای نماز سهواً یا عمداً
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 178
اشتباه شود نماز باطل است». ولی در مسأله شمارۀ 1239 فرموده اید: «اگر چیزی غلط خوانده شود و دوباره صحیح گفته شود سجدۀ سهو ندارد». لطفاً در این مورد مرا راهنمایی کنید.
بسمه تعالی، آنچه از مسأله 1239 نقل کرده اید صحیح است و جای قسمت اول را بنویسید تا توضیح داده شود و زیاد کردن یا ترک ارکان نماز، موجب بطلان نماز است؛ چه عمدی باشد و چه سهوی.
[سؤال 1502] ----> 647
2. آیا فقط در صورت اشتباه داشتن در حمد یا سوره باید نمازها را دوباره به جا آورد یا در صورت اشتباه داشتن در سایر قسمت های نماز نیز باید نماز را دوباره خواند.
بسمه تعالی، در غیر ارکان نماز اگر سهو و اشتباهی رخ داده، نماز اعاده ندارد.
[سؤال 1503] ----> 5619
6. آیا نمازی را که انسان به قصد احتیاط خوانده می تواند دوباره بخواند؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد. ولی اگر از روی وسوسه باشد اعتنا نکند.
[سؤال 1504] ----> 324
3. من ابتدا نحوۀ نشسته نماز خواندن را دقیق نمی دانستم؛ به این صورت که فکر می کردم نحوۀ نشستنی که موقع خواندن حمد و سوره هست با نحوۀ نشستنی که موقع خواندن تشهد هست فرق دارند و با مقایسه با نماز ایستاده، موقع تشهد خواندن، قدری خم می شدم (از حالت نشسته)، و موقع قیام برای خواندن حمد و سوره، کامل می نشستم و مدتی نمازها را به این نحو می خواندم تا بعدها که مسأله را دانستم. آیا در مدتی که چنین نماز می خوانده ام نمازم ایراد دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، نماز صحیح است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 179
[سؤال 1505] 692
بسمه تعالی
پس از عرض سلام بر امام زمان و بر نایب بر حق آن حضرت و با درود بر روان پاک شهدا از صدر اسلام تا کنون، سؤالاتی از آن حضرت دارم که به عرضتان می رسانم.
1. اگر شخصی ذکر مستحبی را به نیت این که درست است در نماز بگوید و بعداً متوجه شود که آن ذکر مستحبی را صحیح نگفته آیا نماز صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله نماز صحیح است.
2. آیا شخصی که تحت تکفل پدر خویش است و مالی از خویش ندارد می تواند نذر کند یا خیر؟ و اگر نذری کرده باید به آن عمل کند یا خیر؟
بسمه تعالی، در صورتی که متعلق نذر مقدور باشد، نذر صحیح و واجب الوفاء است.
3. در مورد نذر و عهد کردن اگر شخص صیغۀ آن را به آن صورتی که در رساله های عملیه است ادا نکند آیا نذر منعقد می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، منعقد نمی شود.
4. کسی که نذر می کند یک هفته نافله شب به جا آورد و معین نمی کند که چه هفته ای، آیا پس از خواندن نافله شب در چند شب می تواند مابقی را نخواند و از نو از هفته ای دیگر بخواند؟
بسمه تعالی، اختیار هفته دیگر برای عمل به نذر مانع ندارد.
5. کسی که نذر می کند یک هفته نافلۀ شب به جا آورد اگر نصف شب بیدار شد و صدایی شنید و به خیال این که این صدا صدای اذان است نافلۀ شب را به جا نیاورد ولی بعداً فهمید که این صدا صدای قرآنی بوده که قبل از اذان پخش می شود، در این صورت آیا کفاره دارد؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله کفاره ندارد.
[سؤال 1506] 693
بسمه تعالی 25 / 11 / 1361
اگر شخصی بعد از مدتی مثلاً در 60 سالگی بفهمد که قرائت نمازش غلط بوده است، آیا اعادۀ تمام نمازها واجب است یا خیر؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 180
بسمه تعالی، نمازهای گذشته در فرض مرقوم اعاده ندارد.
[سؤال 1507] 694
بسمه تعالی 11 / 3 / 1367
ای امام عظیم الشأن حفظک الله للإسلام والمسلمین وأطال عمرک إلی ظهور المهدی علیه السلام.
در اکثر رساله های توضیح المسائل حضرت عالی که اخیراً هم چاپ گردیده، با یکی از رساله های توضیح المسائل که قبلاً چاپ شده و هم اکنون هم چاپ می شود اختلاف فتوا و یا تجدید نظر آن حضرت دیده می شود، برای نمونه مسألۀ 1001: اگر انسان کلمه ای را صحیح بداند و در نماز همان طور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده، نمازش صحیح است و به احتیاط مستحب دوباره نماز را بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید و در بیشتر رساله های توضیح المسائل دارد که نمازش باطل است و باید اگر وقت گذشته قضا نماید. خواهشمند است برای روشن شدن وظیفۀ مقلدین و ناشرین توضیح المسائل فتوای اخیر را تعیین فرمایید. نصرت آن حضرت را که نصرت اسلام می باشد از خداوند قادر متعال خواهانم.
بسمه تعالی، در فرض سؤال نماز صحیح است و اعاده و قضا واجب نیست، اگرچه احوط است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 181