تکبیرة الاحرام
[سؤال 1349] 636
بسمه تعالی 11 / 3 / 1361
محضر مبارک مرجع و امام بزرگوار و خدمتگزار ملت، دامت توفیقاته
در مسأله 951 راجع به تکبیرة الاحرام فرموده اید که هنگام گفتن تکبیرة الاحرام باید بدن آرام باشد و اگر عمداً در حالی که بدن حرکت دارد تکبیر بگوید باطل است و اگر سهواً حرکت کند احتیاط واجب آن است که کاری کند که نماز بشکند و دوباره
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 117
تکبیر بگوید و در مسأله 955 هست که مستحب است هنگام گفتن تکبیر اول و وسط نماز دست ها تا مقابل گوش ها بالا رود. آیا در این مسأله دست ها جزو بدن حساب نمی شود؟ اگر هنگام گفتن تکبیر اول نماز دست ها در حال حرکت تا مقابل گوش ها یا در حال پایین آمدن از مقابل گوش ها بود و تکبیر گفته شد؛ آیا این حرکت دست ها هنگام تکبیر حرکت بدن نیست و در این حال نماز صحیح است یا باطل؟ و چنانچه باطل است وظیفه چیست؟ والسلام علی عباد الله الصالحین
بسمه تعالی، بلند کردن دست ها تا محاذی گوش ها هنگام تکبیر مستحب است و منافات با لزوم آرام بودن بدن ندارد.
[سؤال 1350] ----> 667
6. هنگامی که مشغول گفتن تکبیرة الاحرام هستی، اگر همزمان با آن، دست هم حرکت کند ـ از بالا به پایین ـ چگونه است؟
هنگامی که تکبیرة الاحرام می گویی، دست را در بالا نگه بداری و پس از تمام شدن تکبیرة الاحرام پایین بیاوری؟
دست را که از بالا به پایین آوردی و در پایین نگه داشتی، تکبیرة الاحرام بگویی؟ یا اگر همراه با گفتن تکبیرة الاحرام، همزمان با آن حرکت کند از بالا به پایین، اشکال ندارد؟
بسمه تعالی، در همۀ صور، نماز صحیح است.
[سؤال 1351] 637
بسمه تعالی
دفتر امام خمینی مدّ ظله العالی، سلام علیکم
پس از سلام؛ چند سؤال در زمینۀ مسائل مختلف برای این جانب و عده ای از برادران پیش آمده بود که ذیلاً به عرض عالی می رساند:
1. در هنگام گفتن تکبیر در نماز، مستحب است دست ها را تا محاذی گوش ها بالا
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 118
ببریم؛ اگر دست ها کمتر یا بیشتر از این مقدار بالا رود، موجب بطلان نماز نمی شود؟ و اگر در حین حرکت دست (بالا رفتن یا پایین آمدن) تکبیر بگوییم به خاطر حرکت دست، موجب بطلان نماز نمی شود؟
بسمه تعالی، موجب بطلان نیست.
2. اگر کسی بدون اجازۀ پدرش قسم بخورد که کار حرامی را انجام ندهد و بعد انجام دهد، کفاره بر او واجب می شود؟ و آیا بار اول، کفاره واجب است یا دفعات بعد هم باید کفاره بدهد؟
بسمه تعالی، اجازه شرط نیست و اگر قسم شرعی بوده، کفاره دارد و بعد از مخالفت قسم، برای مرتبۀ بعد کفاره واجب نیست.
3. نفی عدل و امامت و ولایت علی علیه السلام جزء ضروری دین است؟ و آیا منکر مسائل فوق، از جرگۀ مسلمین خارج می شود؟
بسمه تعالی، اگر خدا و رسول را قبول دارد، مسلم است.
4. آیا نگریستن به فیلم زن نامحرم که حجاب را به مقدار واجب رعایت کرده است از نظر غیر شهوتی اشکال ندارد؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، اشکال ندارد.
[سؤال 1352] 638
بسمه تعالی 8 / 2 / 1361
محضر محترم حضرت امام امت، آیت الله العظمی آقای خمینی، دامت برکاته، ضمن عرض سلام:
دوست این جانب در موقع خواندن نماز بعضی از اعمال را انجام نمی دهد. مثلاً در موقع نیت نماز، دست ها را به طرف بالا یعنی بناگوش نمی برد و یا در موقع قنوت دستش را روبه روی صورتش قرار نمی دهد. با آن که به او تذکر داده شده باز به میل خود عمل می کند. آیا نماز خواندن به این صورت باعث اشکال در نماز نمی شود؟ برخورد ما با این گونه افراد چگونه باید باشد؟ آیا به صورت دوستانه باشد و یا ترک رابطه؟ لطفاً ما را راهنمایی فرمایید.
بسمه تعالی، نماز او صحیح است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 119
[سؤال 1353] ----> 5619
2. آیا موقع گفتن تکبیرة الاحرام، بلند کردن دست ها تا محاذی گوش یک مستحب است و این که با شروع تکبیر دست ها بلند شود و موقع گفتن آن دست ها بیفتد مستحب دیگری است، یا همان نوع خاص وارد شده است؟
بسمه تعالی، مستحب است با شروع به تکبیر، شروع به بلند کردن دست ها کند که تا تمام شدن تکبیر دست ها مقابل صورت و یا مقابل گوش ها برسد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 120