کتاب نماز

طهارت مکان و امور معتبره در محل سجده

طهارت مکان و امور معتبره در محل سجده

[سؤال 1289]‏ ‏ ‏ ‏----> 223

‏4. وقتی مکان نمازگزار پاک نیست، آیا می شود چادر مشکی یا چادر نماز را پهن‏‎ ‎‏کرده و روی آن نماز بخوانیم؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

[سؤال 1290]‏ ‏ ‏ 608‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم رهبر عزیز انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی؛ سلام علیکم‏

‏من جوانی هفده ساله هستم؛ حدود سه سال پیش، از من منی خارج شد و روی‏‎ ‎‏فرش اتاق ریخت و من نفهمیدم و آن جا را به جای شستن، با پارچه ای پاک کردم و‏‎ ‎‏اکنون که سه سال می گذرد، بر روی آن فرش من و خانواده ام نماز خواندیم و با پای‏‎ ‎‏خیس، رفت و آمد کرده ایم، می خواهم بدانم تکلیف چیست و چه کنم؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 94
‏ان شاء الله‌ خدا عمر امام عزیز را به بلندی آسمان ها بگرداند.‏

بسمه تعالی، اگر یقین نداشته اید که پای شما با رطوبت، به همان موضعی که نجس بوده، ملاقات کرده، نمازهای خوانده شده صحیح است.

[سؤال 1291]‏ ‏ ‏ ‏----> 607

‏4. آیا گذاشتن پیشانی بر روی سنگ حضرت در حرم اشکال دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر سنگ معمولی باشد، سجده اشکال ندارد.

[سؤال 1292]‏ ‏ ‏ 609‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 19 / 4 / 1361‏

‏محضر محترم آیت الله‌ العظمی امام خمینی ادام الله‌ تعالی عمره الشریف‏

‏احتراماً مستدعی است نظر مبارک را پیرامون این که اگر شیعه ای با وجود آن که مهر‏‎ ‎‏نماز در دسترس وی می باشد، عمداً بدون مهر و بر روی فرش یا موکت نماز به جای‏‎ ‎‏آورد نمازش محکوم به صحت است یا بطلان مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، باطل است.

[سؤال 1293]‏ ‏ ‏ 610‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 14 / 11 / 1361‏

‏با سلام و درود به یگانه منجی عالم بشریت، مهدی موعود و با سلام حضور رهبر‏‎ ‎‏کبیر انقلاب و رزمندگان و شهدای به خون خفتۀ جنگ و انقلاب اسلامی و با عرض‏‎ ‎‏سلام حضور شما دست اندرکاران در دفتر امام‏

‏دو مسأله برایم پیش آمده بود که می خواستم از محضر امام پرسیده شود:‏

‏1. نمازخواندن روی مهری که نقش دارد ـ مثلاً نقش کربلا ـ یا نوشته ای روی آن‏‎ ‎‏هست ـ مثل تربت کربلا یا مشهد ـ چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد، ولی خوب است، بلکه موافق احتیاط است که روی مهری که نقش دارد سجده نکنند.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 95
‏2. کسی زمانی پشت سر یک نفر که به خیال خودش واجد شرایط است نماز خوانده و بعد فهمیده که‏‎ ‎‏نه با عدالت است و نه قرائتش درست است؛ یعنی پس از چندماه فهمیده. چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، نمازهایی که خوانده صحیح است.

[سؤال 1294]‏ ‏ ‏ 611‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏سجده بر مهرهایی که نوشته یا نقش دارد چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد، ولی اگر نقش بارگاه دارد به آن سجده نشود.

[سؤال 1295]‏ ‏ ‏ ‏----> 823

‏7. مهرهایی که مخطوط است و نقش و نگار دارد، آیا بر طرف مخطوط آن می شود‏‎ ‎‏سجده کرد یا نه؟‏

بسمه تعالی، کفایت می کند؛ لکن بهتر، اجتناب است.

[سؤال 1296]‏ ‏ ‏ ‏----> 1428

‏3. آیا سجده بر مُهری که روی آن نقش و نگار و گنبد و نوشتنی است، صحیح‏‎ ‎‏می باشد؟ و اگر در سطح مهر ذرات ریز سیاه ببینیم و نفهمیم که لکه و یا چرک است که‏‎ ‎‏به مقدار کم در سطح مُهر جمع شده است یا آن که در ساختمان خود مُهر وجود دارد،‏‎ ‎‏سجده بر آن صحیح است؟ و اگر تشخیص بدهیم که ذرات سیاه در مواد اولیۀ مُهر‏‎ ‎‏وجود داشته است ولی ندانیم که از چیزهایی است که سجده بر آن صحیح است یا از‏‎ ‎‏چیزهایی است که سجده بر آن باطل است، می توان بر آن سجده کرد؟‏

بسمه تعالی، سجده بر آن اشکال ندارد.

[سؤال 1297]‏ ‏ ‏ ‏----> 699

‏2. آیا سجده به سیمان صحیح است یا نه؟ در ضمن، سیمان هایی که در کف‏‎ ‎‏حمام ها به کار بردند و به وسیله آب و آفتاب سفت و محکم شده است سجده بر آن‏‎ ‎‏صحیح است یا نه؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 96
بسمه تعالی، سجده بر سیمان مانع ندارد اگر چه احوط ترک است.

[سؤال 1298]‏ ‏ ‏ ‏----> 744

‏3. نماز خواندن بر مهر شکسته صحیح می باشد یا نه؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

[سؤال 1299]‏ ‏ ‏ 612‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس آیت الله‌ العظمی حضرت امام خمینی، دامت توفیقاته، سلام علیکم،‏‎ ‎‏لطفاً به دو سؤال ذیل پاسخ فرمایید.‏

‏1. بنده مریض هستم و قوه و قدرت ندارم مهر پیدا کنم. آیا می توانم به پشت دست‏‎ ‎‏راست سجده به جا آورم یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، اگر نتواند چیزی که سجده بر آن صحیح است پیدا کند، بر لباس خودش اگر از پنبه و کتان است سجده کند و اگر نشد، بر لباس از هر جنس که باشد کفایت می کند و با وجود لباس، نوبت به پشت دست نمی رسد.

‏2. بنده لباس و بدنم ناپاک است و فقط دست و صورت را می توانم پاک کنم و لباس و وسایل پاک‏‎ ‎‏نمودن در دسترس نیست. آیا می توانم نماز را بدان طریق بخوانم یا خیر؟ جواب مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر تمکن از تطهیر بدن ندارد، با بدن نجس نماز بخواند و اگر تمکن از تطهیر یا تعویض لباس ندارد و امید زوال عذر در وقت نیست، در صورتی که کندن لباس برای او ضرر یا مشقت دارد، در لباس نجس نماز بخواند و اگر کندن لباس ضرر و مشقت ندارد، بدون لباس نماز بخواند.

[سؤال 1300]‏ ‏ ‏ 613‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏سماحة الاُستاذ الأعظم، الإمام الأکبر، المرجع الأعلی، دامت ألطافکم العالیه،‏

‏سلامٌ علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته .‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 97
‏چند تا مسائل مهمه که مورد ابتلای عموم مردم است، که امیدوارم زودتر دربارۀ‏‎ ‎‏آن ها ابراز رأی بفرمایید.‏

‏1. دربارۀ سجده فرموده اید که: اگر ما یصح السجود علیه نباشد، «سجد علی ثوبه»،‏‎ ‎‏مراد از این لفظ، دامن و آستین مصلی است یا فرش و قالی را هم شامل می شود؟ و‏‎ ‎‏درصورت عدم شمول، اگر دامن و آستین را ترک کرده و بر فرش سجده کرد، آیا‏‎ ‎‏نمازش باطل می شود؟ و اگر باطل شد، آیا درصورت عدم علم به مسأله، قضا هم‏‎ ‎‏واجب است؟‏

بسمه تعالی، شامل غیر ثوب نمی شود و در صورت تخلف اگر مقصر بوده، قضا کند علی الاحوط.

‏2. شخصی از جدّه برای عمرۀ مفرده احرام بست و از روی جهالت یا کسالتمندی به جحفه نرفت، آیا‏‎ ‎‏عمره اش صحیح است؟ ‏

بسمه تعالی، اگر جاهل یا معذور بوده و بعد از گذشت وقت جبران متوجه شود، عمره صحیح است. 

‏3. شخصی در عمرۀ تمتع مثل شخص مذکور از جدّه به نذر احرام بست، آیا عمره اش صحیح است؟ و‏‎ ‎‏اگر بعد از حج منکشف شد که صحیح نیست، آیا قضای حج بر او واجب است؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، بعید نیست صحت عمل، اگرچه احتیاط خوب است. 

‏4. شخصی از روی جهالت یا غفلت، به نذر از جدّه احرام بست و وقتی فهمید که عمل او درست‏‎ ‎‏نیست که دیگر امکان رفتن به میقات نیست، آیا عمره اش درست است؟ و اگر امکان رفتن به ادنی حل‏‎ ‎‏باشد که کمتر از جدّه است، آیا اعادۀ عمره واجب است یا خیر؟ و در صورت عدم اعاده جاهلاً،‏‎ ‎‏عمره اش باطل است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر اعتقاد داشته که محرم است و عامد نبوده، عملش صحیح است.

[سؤال 1301]‏ ‏ ‏ 614‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم دفتر امام، سلام علیکم ‏

‏از شما درخواستی دارم که به چند سؤال من اگر می توانید سریع جواب بدهید. من‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 98
‏در جلسات دینی و مذهبی زنان تا حدودی شرکت دارم، که بعضی از مسائل مختلف‏‎ ‎‏مطرح می شود لذا این نامه را نوشته ام که برایم توضیح دهید که کدام درست است.‏

‏1. آیا سجده کردن روی دست خود شخص در موقع نبودن مهر، درست است یا‏‎ ‎‏نه؟ چون بعضی ها می گویند درست است و بعضی می گویند نه.‏

بسمه تعالی، اگر سجده بر چیزهایی که مقدم بر پشت دست است ممکن نباشد، نوبت به پشت دست می رسد.

‏2. آیا شخص نمازگزار می تواند چادر روی صورتش بکشد که موی گردنش معلوم نباشد و نماز بخواند،‏‎ ‎‏ولی زیر چادر هیچ گونه روسری نباشد؟ چون یک عده می گویند درست و یک عده می گویند اشتباه‏‎ ‎‏است؛ برای این که موقع سجده، مو به زمین می خورد؛ مگر دست بی آستین که زیر چادر است، به زمین‏‎ ‎‏نمی خورد؟!‏

بسمه تعالی، مانع ندارد؛ و رسیدن مو به زمین، با فرض رعایت ستر کامل ضرر ندارد.

‏3. آیا این کسانی که کنار خیابان سیگار می فروشند، آیا فروششان درست است و پولشان حلال؟ چون‏‎ ‎‏کار دیگر جز این کار ندارند، بکنند.‏

بسمه تعالی، رعایت مقررات دولت اسلامی لازم است.

‏4. آیا یک کالا را بخریم بعد با یک قیمت گران تر بفروشیم پولش حلال است یا نه؟ چون یک عده‏‎ ‎‏می گویند معامله گری است. آیا حرفشان درست است یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر منعی از طرف دولت اسلامی نباشد اشکال ندارد.

[سؤال 1302]‏ ‏ ‏ 615‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 9 / 9 / 1363‏

‏خواهشمند است از شورای استفتای حضرت امام خمینی سؤال فرمایید:‏

‏با توجه به شرایط ما در خارج از کشور، آیا می توان در نمازهای جماعت با برادران‏‎ ‎‏اهل سنت در مسجد، به جای مهر از فرش استفاده نمود؟‏

بسمه تعالی، اگر بتوانید، از حصیرهای بافته شدۀ گیاهی استفاده کنید و به آن سجده کنید؛ وگرنه مانند آن ها عمل کنید و به هر حال، نماز شما صحیح است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 99
[سؤال 1303]‏ ‏ ‏ ‏----> 7424

‏2. ما هو حکم الصلاة مع المخالفین جماعة، هل یجوز السجود علی السجادة‏‎ ‎‏مباشرة دون وضع ما یصحّ السجود علیه کالتربة الحسینیة أو ورقه أو ما فی حکمها؟‏

بسم الله‌ تعالی، لا مانع من ذلک فی مواضع التقیة و یجتزی بتلک الصلاة.

[سؤال 1304]‏ ‏ ‏ ‏----> 2887

‏2. امروزه ما در خارج از کشور ایران با نیروهای اسلامی کشورهای دیگر مانند‏‎ ‎‏ترکیه و غیره برای بسیج شدن جهت مبارزه با امپریالیسم امریکا احتیاج به متحد شدن‏‎ ‎‏داریم؛ از این رو ما در مساجد و نماز جماعت های آن ها شرکت می کنیم و چون که‏‎ ‎‏آن ها از تربت استفاده نمی کنند و پیشانی را مثلاً روی موکت قرار می دهند، آیا این‏‎ ‎‏صحیح است که ما هم پیشانی را روی موکت قرار داده و نماز بگزاریم؟ لطفاً بفرمایید‏‎ ‎‏به طور کلی بر چه چیز می شود سجده کرد و پیشانی را قرار داد؟‏

بسمه تعالی، در مورد تقیه جایز است.

[سؤال 1305]‏ ‏ ‏ ‏----> 109

‏2. اگر زمانی مُهر نماز را کودکی برداشت و بُرد و هیچ چیزی برای سجده در جیب‏‎ ‎‏نداریم و لباسمان هم از جنس نفت، یعنی پلاستیک است، حال شما بفرمایید بر لباس‏‎ ‎‏پلاستیک سجده کنیم بهتر است یا انگشت؟ که همه می گویند: امام فرموده: «لباس از‏‎ ‎‏هر جنس که باشد» و این هم باعث تعجب من است و دلم آرام نمی گیرد.‏

بسمه تعالی، سجده بر خوردنی و پوشیدنی صحیح نیست و لو این که پوشیدنی، از جنس نفت باشد و خوردنی از نباتات.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 2صفحه 100