اقسام مستحقین زکات و مصارف آن
[سؤال 3801] 1880
بسمه تعالی
1. زکات مال را به حساب شماره 200 دادن جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
2. در نماز اگر کسی در «بحول الله وقوته أقوم وأقعد» اکتفا کند به کلمه «بحول الله» فقط جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر به قصد ذکر بگوید اشکال ندارد.
[سؤال 3802] ----> 623
3. از زکات و ردّ مظالم می توان به جبهه کمک کرد یا نه؟
بسمه تعالی، مظالم باید به فقیر داده شود و از زکات، مانع ندارد؛ و اگر فقیر باشد، او را مقدم بدارند.
[سؤال 3803] ----> 1564
2. آیا زکات یا ردّ مظالم را می شود به جبهه فرستاد؟
بسمه تعالی، مظالم باید به فقرا داده شود و زکات را می توانند برای جبهه بدهند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 588
[سؤال 3804] ----> 744
8. میزان فقر افراد چیست؟ آیا همین که شخصی مثلاً حدود 500 تومان پول نداشت اما از لحاظ خوراکی چندان در مضیقه نبود، می توان وجوهات واجب را به وی داد؟
بسمه تعالی، فقیر کسی است که احتیاجات سال خود و عائله اش را ندارد و نمی تواند تأمین کند.
[سؤال 3805] 1881
بسمه تعالی
1. آیا می شود از بابت زکات مال یا زکات فطره، به جنگ زده ها و یا جبهۀ جنگ کمک کرد یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر جنگ زده، فقیر باشد مانع ندارد و همچنین صرف در جبهه ها اشکال ندارد.
2. آیا اجازه می فرمایید که از بابت سهم امام علیه السلام برای بازسازی شهرهای خراب شدۀ منطقۀ جنگ داد یا خیر؟ و همین طور به جبهۀ جنگ می شود کمک کرد یا خیر؟
بسمه تعالی، با تعیین مقدار، اجازۀ خاصه لازم است.
3. آیا می شود کفارۀ روزۀ ماه رمضان را به مصرف تعمیر ساختمان مسجد یا غسّال خانه رسانید یا خیر؟
بسمه تعالی، مصرف کفارۀ روزه، فقرا هستند.
4. کسی که محل کارش در سر چهار فرسخی یا بیشتر است که هر روز باید صبح برود و عصر برگردد، یا در هفته، چند روزی می رود و بر می گردد و شب را گاهی در محل کار می ماند، در صورتی که چندین سال طول می کشد، تکلیف نماز و روزه اش چیست؟ بر فرض باطل بودن روزه، برای قضای روزه وقتی ندارد چه باید کرد؟ مستدعی است جواب را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، در فرض سؤال، حکم مسافر دارد.
دوستت دارم خمینی عزیز از ته قلب؛ ای اماما دعا کن شهید شوم؛ دعا کن.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 589
[سؤال 3806] 1882
بسمه تعالی
پیشگاه حضرت امام خمینی رهبر اسلام سلام علیکم،
ضمن سلام و آرزوی طول عمر شریف تا انقلاب مهدی (عج)، امیدوارم که همیشه صحت و سلامت باشید و انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی نهایی برسانید، این جانب از دور دست های جناب عالی را می بوسم، من یک محصل روستازاده هستم خواستم این مسأله را از جناب عالی سؤال نمایم: آیا یک نفر می تواند زکات مال خود را به فرزندش که تحصیل می کند بدهد یا نه؟
بسمه تعالی، در نفقه واجبه نسبت به فرزند صرف زکات جایز نیست ولی در سایر مخارج از قبیل کتاب و لوازم تحصیل مانع ندارد.
[سؤال 3807] ----> 3051
5. هل یجوز أخذ الزکاة من الناس لمن کان أبوه متمکّناً من الصرف علیه ولکنّه لم یکن باذلاً علیه إلاّ بترک طلب العلم فی الحوزة؟ أی قال له: (اُترک الحوزة وأنا أبذل لک).
بسمه تعالی، یجوز أخذها مع فقره.
[سؤال 3808] 1883
بسمه تعالی 2 شعبان 1402 ق
خدمت مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت برکاته
همان طوری که حضرت عالی در جریان هستید، مناطق آزاد شده شیعه نشین افغانستان از تمام امکانات مادی محرومند، خصوصاً اطفال مظلوم آن سامان که نیاز شدید به تربیت و تعلیم دارند. صرف زکات فطره و زکات مال و سهم امام علیه السلام برای تعلیم و تربیت آن ها چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی، صرف زکات فطره و زکات مال در مورد مرقوم مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 590
[سؤال 3809] ----> 71
3. آیا شخصی می تواند زکاتی که در ذمه پدرش بوده در جبهه جنگ بدهد یا نه؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 3810] 1884
بسمه تعالی 16 / 2 / 1361
محضر رهبر عالی قدر، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دامت تأییداته
آیا اجازه می فرمایید بابت وجوهات، جهت کمک به جبهه ها و جنگ زدگان داده شود یا خیر؟ والسلام
بسمه تعالی، از زکات مانع ندارد.
[سؤال 3811] 1885
بسمه تعالی
آیا فرستادن زکات را برای کمک به جبهه اجازه می فرمایید؟
بسمه تعالی، برای فرستادن به جبهه از زکات مانع ندارد.
[سؤال 3812] 1886
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی، سلام علیکم
بعضی از افراد مؤمن بابت زکات فطره و زکات مال، وجه یا جنس و یا قربانی در عید قربان در محل ـ عین قربانی یا وجه آن ـ را برای مصرف و مخارج جبهه های جنگ و امور رزمندگان تحویل ستاد می دهند. خواهشمندم نظر مبارک را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، صرف زکات فطره و زکات مال و قربانی مستحب در عید قربان جهت جبهه های جنگ و امور رزمندگان در جبهه ها، اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 591
[سؤال 3813] 1887
بسمه تعالی 11 / 3 / 1361
دفتر امام خمینی، دامت برکاته
احتراماً؛ این جانب ساکن شهرستان سمیرم استان اصفهان به استحضار می رساند: آیا می توان خمس یا زکات را جهت جبهه های جنگ و یا بازسازی مناطق جنگی پرداخت نمود.
بسمه تعالی، از زکات مانع ندارد.
[سؤال 3814] 1888
بسمه تعالی
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
باتوجه به نقش مهم و مؤثر بسیج مستضعفین در جبهه های نبرد حق علیه باطل و پشت جبهه ها و تأمین امنیت شهرها و روستاها و مناطق حساس مرزی و با توجه به این که بودجه ای برای این نهاد عظیم اسلامی منظور نشده است، آیا جایز است زکات را به عنوان فی سبیل الله در مورد هزینه ها و نیازهای بسیج به مصرف رساند؟
بسمه تعالی، تأمین نیازمندی های بسیج مستضعفین، از مصادیق فی سبیل الله است و صرف زکات در آن اشکال ندارد.
[سؤال 3815] ----> 2545
3. إنّنا نتبرّع کلّ شهر بکمّیة من المال، للذین یجاهدون فی سبیل الله، من العراقیّین. فهل یمکن احتساب ذلک من الزکاة؟
بسمه تعالی، لا مانع من احتسابه من الزکاة.
[سؤال 3816] ----> 1891
2. آیا از ردّ مظالم و زکات مال به حساب قبلی که برای خسارت دیدگان در انقلاب افتتاح شده بود می توان پرداخت یا خیر؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 592
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 3817] ----> 1979
3. شخصی می خواهد برای پسرش عیالی بیاورد مثل زکات و رد مظالم در ذمه دارد، آیا می تواند عوض شیربهای عروسش بدهد یا نه؟
بسمه تعالی، اگر پسرش فقیر است می تواند به خود او بدهد که خرج عروسیش کند.
[سؤال 3818] ----> 823
5. آیا برای پرداخت زکات مال و زکات فطره، احتیاج به اذن مجتهد است یا نه؟
بسمه تعالی، اذن مجتهد لازم نیست.
[سؤال 3819] ----> 1171
4. حسب دستور دادگاه اسلامی در روستاها، شورای محل پس از تراشیدن گندم، زکات گندم را از صاحب زراعت می گیرد؛ نظر به این که شوراها چیزی به زارعین واگذار نمی کنند و آنان هم (یعنی زارعین) از بستگان و غیره افرادی مستحق دارند که سابقاً زکاتشان را به آن ها می داده اند و الآن آن ها محروم شده اند، لذا مستدعی است امر فرمایید شوراها نصف و یا ثلث زکات را به زارعین واگذار کنند که به افراد مستحق از اقوام و غیره بپردازند.
بسمه تعالی، اختیار زکات با مالک است و دیگران حق ندارند او را اجبار کنند.
[سؤال 3820] ----> 1564
4. پولی را که تعیین شده و جدا گردیده برای وجوه شرعیه، می شود آن ها را خرد یا عوض نمود به پول دیگر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد و به جدا کردن تعیین نمی شود؛ مگر در زکات که با جدا کردن متعین می شود و نباید در آن تصرف کرد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 593