تقیه و شرکت در نماز جماعت اهل سنت
[سؤال 3292] ----> 2770
9. با توجه به اختلاف نظر موجود در وقت نماز صبح و مغرب از طرفی و تأکید لزوم شرکت در جماعت عامه از طرف دیگر تمنا دارد کیفیت اقتدا و به خصوص این که آیا قرائت در این قبیل موارد هم از مأمومین ساقط می باشد یا خیر و اعاده هم لازم دارد یا نه امر فرمایید مفصلاً مرقوم دارند؟
بسمه تعالی، جماعت با آن ها در مورد تقیّه صحیح است و اعاده ندارد به خصوص که آن ها هم در وقت نماز بخوانند.
[سؤال 3293] ----> 2764
12. در مکه و مدینه نماز را به جماعت در مسافرخانه و هتل بخوانند یا در مسجدالحرام و مسجدالنبی صلی الله علیه و آله فرادا کدام افضل است.
بسمه تعالی، در مسافرخانه و هتل نماز جماعت نخوانند و چنانچه خلاف تقیه باشد صحت جماعت مشکل است.
[سؤال 3294] 1621
بسمه تعالی
در مواردی که دستور فرموده اید «در نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت کنیم»؛ آیا این نماز از نظر نیت و غیره مثل نماز جماعت شیعه است؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 344
بسمه تعالی، به هرنحو آن ها عمل می کنند انجام دهند.
[سؤال 3295] ----> 293
3. آیا در حج اعاده کردن نماز یومیه به امامت فرد سنّی که آن فرد شرایط را ندارد صحیح است یا خیر؟ در چه صورت درست و در چه صورت باطل است؟
بسمه تعالی، در مورد تقیه، اعاده واجب نیست.
[سؤال 3296] ----> 5792
5. آیا در نماز جماعت، پشت سر پیشنماز اهل تسنّن (سنّی) نماز بخوانی اشکال دارد؟ و اگر که ندانی و میان نماز متوجه بشوی که شخص، سنی است اشکالی دارد؟
بسمه تعالی، در مورد تقیه اشکال ندارد.
[سؤال 3297] ----> 6510
2. از مصر سؤال شده است که نظر مبارک امام در صحت نماز جماعت با اهل سنت آیا برای حفظ وحدت و مقصور به حج است یا مطلقاً صحیح است؟ و آیا برای عدم بروزِ تشاجر و احیاناً اختلافات و درگیریِ لفظی، برای حفظ وجاهت و وحدت می توان بر فرش های غیر حصیر سجده کرد؟ و در هر دو صورت، آن نماز احتیاج به اعاده دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، مقصور به حج نیست و در هر مورد تقیه باشد، نماز صحیح است.
[سؤال 3298] 1622
بسمه تعالی
محضر مبارک نایب الامام، آیت الله العظمی حاج آقا روح الله خمینی
لطفاً، جواب سؤالات ذیل را مرقوم فرمایید:
1. اقتدا به اهل سنت، با علم به بطلان نماز آنان از نظر شیعه مطلقاً، صحیح و مجزی است؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 345
بسمه تعالی، در صورت تقیه صحیح و مجزی است.
2. برای زنان، پوشاندن پشت پا در حال احرام جایز است؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
3. پوشیدن نعلینی که بندهای عریضی داشته باشد، در حال احرام جایز است؟
بسمه تعالی، اگر تمام روی پا را نمی گیرد، مانع ندارد.
4. مقصود از دوخته نبودن لباس احرام و گره نداشتن آن مطلق دوخت و گره است یا دوخت و گره قطعات آن به یکدیگر؟
بسمه تعالی، مقصود مطلق لباسی است که صدق کند دوخته شده یا در آن گره هست.
5. در تمام اوقات احرام، پوشیدن دو جامه لازم است یا در شروع آن؟
بسمه تعالی، پوشیدن در تمام اوقات لازم نیست و تجرّد در بعض اوقات مانع ندارد.
6. برای زنان و ضعفا و سرپرست و راهنمای آن ها (نایب و غیره) آیا جایز است قبل از آفتاب، بلکه قبل از فجر، خروج از مشعر و رمی و قربانی و حلق و تقصیر؟
بسمه تعالی، خروج از مشعر و رمی در شب، در صورت عذر مانع ندارد. و با تمکن از قربانی ولو با استنابه در روز عید، روز قربانی کنند و همچنین حلق یا تقصیر باید روز عید باشد.
7. شب هایی را که باید در منی بیتوته کرد، آیا تمام شب لازم است یا قسمتی از آن هم کفایت می کند؟
بسمه تعالی، مقدار واجب از غروب آفتاب است تا نصف شب.
8. استظلال برای مردان محرم، در شب و هوای ابری چه حکم دارد؟
بسمه تعالی، در شب استظلال نیست و در هوای ابری، در روز جایز نیست.
9. نماز طواف واجب را با کثرت طواف کنندگان و نمازگزاران اطراف مقام، کجا باید خواند؟
بسمه تعالی، پشت مقام و اگر نشد در یکی از دو جانب، به تفصیلی که در مناسک ذکر شده است.
[سؤال 3299] ----> 2842
2. در اقتدا به جماعت اهل سنت حمد و سوره را باید ترک کرد و یا برای خودش بخواند؟
بسمه تعالی، اگر خلاف تقیّه می شود، نباید بخواند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 346
[سؤال 3300] ----> 1481
3. آیا به نماز جمعه شان شرکت کنیم، در حالی که آنان به نماز ما شرکت نمی کنند؟ و اگر نماز جمعه را با آنان خواندیم درست است؟ چون امام جمعۀ آنان، آن شرایط را ممکن است دارا نباشد؟
بسمه تعالی، بستگی به وجود تقیّه دارد و باشرایط تقیّه، اقتدا صحیح است.
[سؤال 3301] ----> 1059
6. به ائمۀ جماعت اهل سنت اقتدا کردن چه صورت دارد، آیا نماز صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، در مورد تقیه صحیح است.
[سؤال 3302] 1623
بسمه تعالی
حضور محترم رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی، به عرض می رسانم: این جانب از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت می باشم و نسبت به جناب عالی ارادت خالص و صمیمانه ای دارم و در سال 1348 شمسی در ایام محرم الحرام در یکی از شب ها در حرم حضرت علی علیه السلام خدمت شما رسیده و به دست بوسی نائل گشته ام، شنیدم از یکی از اهالی منبر و روحانی مورد اعتماد بنده که فرموده بودید که نماز یومیه در مسجد النبی و بیت الله الحرام و مکان های متبرکه دیگر که به امامت آقایان علمای اهل تسنن خوانده می شود، از نظر جناب عالی صحیح و اعاده آن بعد از نمازهای یومیه دیگر جایز نیست یکی از علمای امام جماعت نظر شما را قبول ندارد و می گوید چون نمازهای ایشان از نظر فقه شیعه ایراد دارد باطل است، خواهشمندم نظر خودتان را مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، نمازی که با جماعت آنان در موارد تقیّه خوانده می شود محکوم به صحت است و اعاده و قضا ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 347
[سؤال 3303] 1624
بسمه تعالی 12 / 6 / 1362
دفتر حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی
احتراماً؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو (هندوستان) سؤالی را به شرح زیر مطرح و از دفتر حضرت امام استفتا می نماید.
آیا در غیر موارد حج، شیعیان می توانند به امام اهل تسنن اقتدا نمایند یا خیر؟
بسمه تعالی، می توانند.
[سؤال 3304] ----> 2826
10. امام جماعت که مثل همه مردم آلوده و اگر بخواهد رعایت احتیاط از نظر طهارت بیشتر از مأمومین کند به مشقت خواهد افتاد اجازه می فرمایید اقامه جماعت کند و با چنین وضعی وبال مردم بر عهده او نخواهد آمد و گاهی برای بیرون رفتن از زیر بار جماعت مردم را سوق به مسجد النبی و مسجد الحرام می دهد و این که تأکید شده با عامه نماز بخوانید این راهنمایی به نظر مبارک صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، رعایت شرایط نماز لازم است و راهنمایی مزبور اشکال ندارد.
[سؤال 3305] 1625
بسمه تعالی
1. طبق رسالۀ امام، یکی از شرایط امام جماعت، شیعه بودن است؛ ایرانی ها با استناد به این فتوا در مساجد حضور پیدا نمی کنند و از آن جا که دانشجویان ایرانی، نمایندگان انقلاب اسلامی در خارج کشور هستند شرکت نکردن آن ها در مساجد و یا حضور عده ای از آن ها با آن اعمال متعصبانه اثر بدی در فکر مسلمین غیر ایرانی گذاشته است و از سوی دیگر، در رسالۀ نوین، امام حضور در نماز جماعت اهل سنت را لازم شمرده است، آیا این بدان معنی است که ما می توانیم به آن ها اقتدا کنیم؟ و اگر
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 348
نه، تکلیف من چه می شود؛ چون من هم اکنون در یک مسجد زندگی می کنم؟
بسمه تعالی، اگر شرکت نکردن در نماز آنان موجب بدبینی است، شرکت کنند و با آن ها نماز بخوانند.
2. آیا گوش کردن به تمام موسیقی هایی که از صدای جمهوری اسلامی پخش می شود حلال است؛ حتی آن موسیقی های غربی که به عنوان انقلابی بودن در برنامه ها؛ از جمله برنامه ای به نام «جهانی در انقلاب» که قبل از اخبار ساعت 8 پخش می شود؟
بسمه تعالی، موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد.
3. ما در این جا مجلات زیادی به زبان ایرانی و عربی قدیمی داریم که چون آیات قرآن و اسم خدا در آن است نمی توانیم آن ها را دور بریزیم؛ آیا می توانید به مطبوعات تذکر دهید که از نوشتن اسم های خدا در روزنامه ها و مجلات خودداری کنند؟
بسمه تعالی، باید از انداختن در جاهایی که موجب هتک است احتراز شود.
4. به نظر من رابطه ای بین سورۀ توحید و اقسام توحید خدا رسیده است، آیا آن درست است؟
ـ توحید ذات: «قُل هُوَ الله أحَدٌ»
ـ توحید صفات: «الله الصَّمَدُ»
ـ توحید افعالی: «لَم یَلِد وَلَم یُولَد»
ـ توحید عبادت یا ربوبیت: «وَلَم یَکُن لَهُ کُفُواً أحَدٌ».
بسمه تعالی، به کتب تفسیر مراجعه نمایید.
5. آیا اهل کتاب نجس هستند؟
بسمه تعالی، نجسند.
6. از چه راه می توان فهمید که آیا شهری جزو بلاد کبیره است یا نه؟ و تکلیف دانشجویانی که در این شهرها زندگی می کنند و درس می خوانند در مورد نماز و روزه چیست؟
بسمه تعالی، میزان، نظر عرف است و با فرض شک، حکم بلاد کبیره مترتّب نیست.
[سؤال 3306] 1626
بسمه تعالی 2 / 7 / 1361
خدمت برادران محترم دفتر امام خمینی
ضمن سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب و کلّیۀ کسانی که برای اسلام
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 349
خدمت می کنند. بدین وسیله تعدادی سؤال مذهبی که در این دیار کفر برای ما دانشجویان مسلمان ایرانی در شهر لیون فرانسه مطرح است بیان می دارد تا در صورت امکان، نظر امام را در این موارد برای ما مرقوم دارید، تا مورد تکثیر و استفادۀ سایر برادران و خواهران انجمن های اسلامی قرار گیرد.
چه از آن جا که امام امت مدتی در فرانسه اقامت داشته اند، لذا مسائلی به ایشان نسبت داده می شود که ممکن است مورد تأیید رهبر نباشد و اغلب این مسائل، از نوع روزمره و حاد می باشد و بسیار مایلیم تا تکلیف اسلامیمان را صحیح و خالصانه در راه خدا انجام دهیم.
مسائل از این قرار است:
1. آیا شرکت در نماز جماعت برادران عرب یا سنی که بر روی موکت و فرش سجده می کنند صحیح است؟ و شرکت در نماز جمعۀ آن ها که در یک شهر، در چند جا و با تکیۀ پیشنماز بر یک قطعه چوب (به جای اسلحه) و خواندن سوره هایی غیر از جمعه و منافقون صورت می گیرد جایز است؟
بسمه تعالی، اگر به حساب مدارا و جلب قلوب و ایجاد و حفظ وحدت مسلمین در برابر کفار باشد مانع ندارد.
2. از آن جا که ارز دانشجویان از طریق بانک ها فرستاده شده و در این جا در بانک های فرانسوی باید نگهداری شود، طبعاً بنا به قانون فرانسه، مبلغی به عنوان بهره به آن تعلق می گیرد. ممکن است قسمتی از این بهره، جبران کم شدن ارزش پول و تورم را در طول مدتی که در بانک بوده بکند؛ ولی تکلیف بخش اضافی آن پول که به عنوان بهره (یا ربا) داده می شود (در فرانسه و سایر کشورهای غرب) چیست؟ و اگر حرام است، چه باید کرد؟ چون خواه ناخواه این بهره، به حساب پس انداز تعلق می گیرد.
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، گرفتن بهره از غیر مسلمان برای مسلمان اشکال ندارد.
3. آیا چرمی که در کشور فرانسه به فروش می رسد (یا کفش چرمی و غیره)، از آن جا که احتمال ورود از الجزایر دارد، پاک است و پوشیدن یا استفاده کردنش اشکال ندارد؟
بسمه تعالی، در حکم میته است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 350
4. آیا تنها می توان به گفتار برادران عرب که ابراز فروش گوشت اسلامی می کنند اعتماد کرد و از آن گوشت مصرف نمود یا شرایط دیگری وجود دارد؟
بسمه تعالی، اگر فروشنده، مسلمان است و احتمال می رود که تذکیۀ شرعی آن را احراز کرده و به مسلمین می فروشد، محکوم به حلّیت است.
5. آیا دزدیدن از مغازه یا جایی که گران فروشی و اجحاف می کند درست است؟ و آیا عمل عده ای که یا برای ضررزدن به دولت فرانسه که دستش به خون مسلمین آغشته است و مقادیر هنگفتی به مسلمین بدهکار است یا برای احقاق حقی، تلفن مجانی می کنند یا اتوبوس مجانی سوار می شوند، صحیح و جایز است و گرفتن حق بدین ترتیب درست است یا نه؟
بسمه تعالی، عمل مزبور جایز نیست.
طول عمر حضرت عالی را از خداوند خواستارم. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار
[سؤال 3307] ----> 2744
9. آیا نماز جماعت با سنی ها را مجزی می دانید تقیةً اگر اتصال معتبر نزد خودشان که سماع صوت است باشد ولی اتصال معتبر نزد شیعه نباشد کفایت می کند یا خیر؟ و اگر امام جماعت را بدانیم ناصبی است می توان به او اقتدا کرد و مجزی خواهد بود یا خیر؟
بسمه تعالی، در هر صورت عملی که از روی تقیّه انجام شود صحیح است.
[سؤال 3308] 1627
بسمه تعالی 9 / 7 / 1358
محضر مبارک آیت الله العظمی آقای حاج آقا روح الله خمینی، دامت برکاته
پس از اهدای سلام و تحیات، ان شاء الله مزاج شریف سلامت و از هرگونه نقاهتی مبرّا باشد. متمنی است جواب مسائل را در اولین وقت امکان مرحمت کنید که برای رفتن به عمره مفرده احتیاج است.
1. آیا احکام اتصال در جماعت را در نماز با مخالفین نیز شرط می دانید؟
بسمه تعالی، شرط است، ولی اگر تقیه اقتضا کند، نبودن آن مضر نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 351
[سؤال 3309]
2. در نماز با مخالفین باید نیت اقتدا کرد؟
بسمه تعالی، مثل سایر جماعات است و باید اقتدا کرد.
[سؤال 3310]
3. نمازی را که با مخالف خوانده می شود، باید لااقل حمد را خواند یا نه؟
بسمه تعالی، اگر خلاف تقیه باشد، نباید بخوانند.
[سؤال 3311]
4. در نماز مغرب که مخالفین قبل از وقت می خوانند و سایر نمازها، اگر اقتدا کردند، قضا یا اعاده لازم است.
بسمه تعالی، لازم نیست.
[سؤال 3312]
5. آیا حضرت عالی دستور می فرمایید که موقع نماز در حرمین مردم ولو از راه دور بروند با آن ها نماز بخوانند؟ در حالی که چند محظور دارد:
الف. آن ها پنج وقت نماز می خوانند و کسی اگر بخواهد در این دو محل با آن ها مقید باشد که نماز بخواند ده ساعت وقت می خواهد.
ب. برای مردم در غایت صعوبت است که از راه های دور با ترافیک سنگین عمل کنند.
ج. احتمال قوی می رود با اشکالاتی که هست، افراد تمکین نکنند.
د. اگر دستور فوق عمل شود، به کلی اجتماع عبادی حجاج در منزل ها به هم می خورد و اصلاً شرکت روحانیان لغو به نظر می رسد. به نظر می رسد، همان طوری که همیشه سفارش می شد: اگر در مسجد بودند، حتماً در موقع نماز با آن ها نماز خوانده شود بهتر است و سفارشات دیگر هم که منافی با ذکر نیست، البته به جا است.
بسمه تعالی، باید طوری رفتار شود که انتزاع تفرقه و جدایی از آن ها نشود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 352
[سؤال 3313] ----> 2764
11. در حال اختیار افراد شیعه می توانند در نماز جماعت اهل تسنن شرکت کنند و حال این که دست بسته نماز می خوانند و آمین می گویند اگر در حال اختیار نتوانند و در ضرورت شرکت کنند آیا باید آن نماز را اعاده کنند یا خیر؟
بسمه تعالی، در مورد تقیه شرکت جایز است و نماز صحیح است و مختص به مورد ضرورت نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 353