کتاب نماز

تقیه و شرکت در نماز جماعت اهل سنت

تقیه و شرکت در نماز جماعت اهل سنت

[سؤال 3292]‏ ‏ ‏ ‏----> 2770

‏9. با توجه به اختلاف نظر موجود در وقت نماز صبح و مغرب از طرفی و تأکید‏‎ ‎‏لزوم شرکت در جماعت عامه از طرف دیگر تمنا دارد کیفیت اقتدا و به خصوص‏‎ ‎‏این که آیا قرائت در این قبیل موارد هم از مأمومین ساقط می باشد یا خیر و اعاده هم‏‎ ‎‏لازم دارد یا نه امر فرمایید مفصلاً مرقوم دارند؟‏

بسمه تعالی، جماعت با آن ها در مورد تقیّه صحیح است و اعاده ندارد به خصوص که آن ها هم در وقت نماز بخوانند.

[سؤال 3293]‏ ‏ ‏ ‏----> 2764

‏12. در مکه و مدینه نماز را به جماعت در مسافرخانه و هتل بخوانند یا در‏‎ ‎‏مسجدالحرام و مسجدالنبی صلی الله علیه و آله فرادا کدام افضل است.‏

بسمه تعالی، در مسافرخانه و هتل نماز جماعت نخوانند و چنانچه خلاف تقیه باشد صحت جماعت مشکل است.

[سؤال 3294]‏ ‏ ‏ 1621‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏در مواردی که دستور فرموده اید «در نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت‏‎ ‎‏کنیم»؛ آیا این نماز از نظر نیت و غیره مثل نماز جماعت شیعه است؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 344
بسمه تعالی، به هرنحو آن ها عمل می کنند انجام دهند.

[سؤال 3295]‏ ‏ ‏ ‏----> 293

‏3. آیا در حج اعاده کردن نماز یومیه به امامت فرد سنّی که آن فرد شرایط را ندارد‏‎ ‎‏صحیح است یا خیر؟ در چه صورت درست و در چه صورت باطل است؟‏

بسمه تعالی، در مورد تقیه، اعاده واجب نیست. 

[سؤال 3296]‏ ‏ ‏ ‏----> 5792

‏5. آیا در نماز جماعت، پشت سر پیشنماز اهل تسنّن (سنّی) نماز بخوانی اشکال‏‎ ‎‏دارد؟ و اگر که ندانی و میان نماز متوجه بشوی که شخص، سنی است اشکالی دارد؟‏

بسمه تعالی، در مورد تقیه اشکال ندارد.

[سؤال 3297]‏ ‏ ‏ ‏----> 6510

‏2. از مصر سؤال شده است که نظر مبارک امام در صحت نماز جماعت با اهل‏‎ ‎‏سنت آیا برای حفظ وحدت و مقصور به حج است یا مطلقاً صحیح است؟ و آیا برای‏‎ ‎‏عدم بروزِ تشاجر و احیاناً اختلافات و درگیریِ لفظی، برای حفظ وجاهت و وحدت‏‎ ‎‏می توان بر فرش های غیر حصیر سجده کرد؟ و در هر دو صورت، آن نماز احتیاج به‏‎ ‎‏اعاده دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مقصور به حج نیست و در هر مورد تقیه باشد، نماز صحیح است. 

[سؤال 3298]‏ ‏ ‏ 1622‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک نایب الامام، آیت الله‌ العظمی حاج آقا روح الله‌ خمینی‏

‏لطفاً، جواب سؤالات ذیل را مرقوم فرمایید:‏

‏1. اقتدا به اهل سنت، با علم به بطلان نماز آنان از نظر شیعه مطلقاً، صحیح و مجزی‏‎ ‎‏است؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 345
بسمه تعالی، در صورت تقیه صحیح و مجزی است.

‏2. برای زنان، پوشاندن پشت پا در حال احرام جایز است؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

‏3. پوشیدن نعلینی که بندهای عریضی داشته باشد، در حال احرام جایز است؟ ‏

بسمه تعالی، اگر تمام روی پا را نمی گیرد، مانع ندارد.

‏4. مقصود از دوخته نبودن لباس احرام و گره نداشتن آن مطلق دوخت و گره است یا دوخت و گره‏‎ ‎‏قطعات آن به یکدیگر؟‏

بسمه تعالی، مقصود مطلق لباسی است که صدق کند دوخته شده یا در آن گره هست.

‏5. در تمام اوقات احرام، پوشیدن دو جامه لازم است یا در شروع آن؟ ‏

بسمه تعالی، پوشیدن در تمام اوقات لازم نیست و تجرّد در بعض اوقات مانع ندارد.

‏6. برای زنان و ضعفا و سرپرست و راهنمای آن ها (نایب و غیره) آیا جایز است قبل از آفتاب، بلکه قبل‏‎ ‎‏از فجر، خروج از مشعر و رمی و قربانی و حلق و تقصیر؟‏

بسمه تعالی، خروج از مشعر و رمی در شب، در صورت عذر مانع ندارد. و با تمکن از قربانی  ولو با استنابه در روز عید، روز قربانی کنند و همچنین حلق یا تقصیر باید روز عید باشد.

‏7. شب هایی را که باید در منی بیتوته کرد، آیا تمام شب لازم است یا قسمتی از آن هم کفایت می کند؟‏

بسمه تعالی، مقدار واجب از غروب آفتاب است تا نصف شب.

‏8. استظلال برای مردان محرم، در شب و هوای ابری چه حکم دارد؟‏

بسمه تعالی، در شب استظلال نیست و در هوای ابری، در روز جایز نیست.

‏9. نماز طواف واجب را با کثرت طواف کنندگان و نمازگزاران اطراف مقام، کجا باید خواند؟‏

بسمه تعالی، پشت مقام و اگر نشد در یکی از دو جانب، به تفصیلی که در مناسک ذکر شده است.

[سؤال 3299]‏ ‏ ‏ ‏----> 2842

‏2. در اقتدا به جماعت اهل سنت حمد و سوره را باید ترک کرد و یا برای خودش‏‎ ‎‏بخواند؟‏

بسمه تعالی، اگر خلاف تقیّه می شود، نباید بخواند.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 346
[سؤال 3300]‏ ‏ ‏ ‏----> 1481

‏3. آیا به نماز جمعه شان شرکت کنیم، در حالی که آنان به نماز ما شرکت نمی کنند؟‏‎ ‎‏و اگر نماز جمعه را با آنان خواندیم درست است؟ چون امام جمعۀ آنان، آن شرایط را‏‎ ‎‏ممکن است دارا نباشد؟‏

بسمه تعالی، بستگی به وجود تقیّه دارد و باشرایط تقیّه، اقتدا صحیح است.

[سؤال 3301]‏ ‏ ‏  ‏ ‏ ‏----> 1059

‏6. به ائمۀ جماعت اهل سنت اقتدا کردن چه صورت دارد، آیا نماز صحیح است یا‏‎ ‎‏خیر؟‏

بسمه تعالی، در مورد تقیه صحیح است.

[سؤال 3302]‏ ‏ ‏ 1623‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی، به‏‎ ‎‏عرض می رسانم: این جانب از ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت می باشم و نسبت‏‎ ‎‏به جناب عالی ارادت خالص و صمیمانه ای دارم و در سال 1348 شمسی در ایام محرم‏‎ ‎‏الحرام در یکی از شب ها در حرم حضرت علی علیه السلام خدمت شما رسیده و به‏‎ ‎‏دست بوسی نائل گشته ام، شنیدم از یکی از اهالی منبر و روحانی مورد اعتماد بنده که‏‎ ‎‏فرموده بودید که نماز یومیه در مسجد النبی و بیت الله‌ الحرام و مکان های متبرکه دیگر‏‎ ‎‏که به امامت آقایان علمای اهل تسنن خوانده می شود، از نظر جناب عالی صحیح و‏‎ ‎‏اعاده آن بعد از نمازهای یومیه دیگر جایز نیست یکی از علمای امام جماعت نظر شما‏‎ ‎‏را قبول ندارد و می گوید چون نمازهای ایشان از نظر فقه شیعه ایراد دارد باطل است،‏‎ ‎‏خواهشمندم نظر خودتان را مرقوم فرمایید. ‏

بسمه تعالی، نمازی که با جماعت آنان در موارد تقیّه خوانده می شود محکوم به صحت است و اعاده و قضا ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 347
[سؤال 3303]‏ ‏ ‏  ‏ ‏ 1624‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 12 / 6 / 1362‏

‏دفتر حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏احتراماً؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو (هندوستان) سؤالی را به‏‎ ‎‏شرح زیر مطرح و از دفتر حضرت امام استفتا می نماید.‏

‏آیا در غیر موارد حج، شیعیان می توانند به امام اهل تسنن اقتدا نمایند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، می توانند.

[سؤال 3304]‏ ‏ ‏ ‏----> 2826

‏10. امام جماعت که مثل همه مردم آلوده و اگر بخواهد رعایت احتیاط از نظر‏‎ ‎‏طهارت بیشتر از مأمومین کند به مشقت خواهد افتاد اجازه می فرمایید اقامه جماعت‏‎ ‎‏کند و با چنین وضعی وبال مردم بر عهده او نخواهد آمد و گاهی برای بیرون رفتن از‏‎ ‎‏زیر بار جماعت مردم را سوق به مسجد النبی و مسجد الحرام می دهد و این که تأکید‏‎ ‎‏شده با عامه نماز بخوانید این راهنمایی به نظر مبارک صحیح است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، رعایت شرایط نماز لازم است و راهنمایی مزبور اشکال ندارد.

[سؤال 3305]‏ ‏ ‏ 1625‏

 ‏ بسمه تعالی‏

‏1. طبق رسالۀ امام، یکی از شرایط امام جماعت، شیعه بودن است؛ ایرانی ها با‏‎ ‎‏استناد به این فتوا در مساجد حضور پیدا نمی کنند و از آن جا که دانشجویان ایرانی،‏‎ ‎‏نمایندگان انقلاب اسلامی در خارج کشور هستند شرکت نکردن آن ها در مساجد و یا‏‎ ‎‏حضور عده ای از آن ها با آن اعمال متعصبانه اثر بدی در فکر مسلمین غیر ایرانی‏‎ ‎‏گذاشته است و از سوی دیگر، در رسالۀ نوین، امام حضور در نماز جماعت اهل سنت‏‎ ‎‏را لازم شمرده است، آیا این بدان معنی است که ما می توانیم به آن ها اقتدا کنیم؟ و اگر‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 348
‏نه، تکلیف من چه می شود؛ چون من هم اکنون در یک مسجد زندگی می کنم؟‏

بسمه تعالی، اگر شرکت نکردن در نماز آنان موجب بدبینی است، شرکت کنند و با آن ها نماز بخوانند.

‏2. آیا گوش کردن به تمام موسیقی هایی که از صدای جمهوری اسلامی پخش می شود حلال است؛‏‎ ‎‏حتی آن موسیقی های غربی که به عنوان انقلابی بودن در برنامه ها؛ از جمله برنامه ای به نام «جهانی در‏‎ ‎‏انقلاب» که قبل از اخبار ساعت 8 پخش می شود؟‏

بسمه تعالی، موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد.

‏3. ما در این جا مجلات زیادی به زبان ایرانی و عربی قدیمی داریم که چون آیات قرآن و اسم خدا در آن‏‎ ‎‏است نمی توانیم آن ها را دور بریزیم؛ آیا می توانید به مطبوعات تذکر دهید که از نوشتن اسم های خدا در‏‎ ‎‏روزنامه ها و مجلات خودداری کنند؟‏

بسمه تعالی، باید از انداختن در جاهایی که موجب هتک است احتراز شود.

‏4. به نظر من رابطه ای بین سورۀ توحید و اقسام توحید خدا رسیده است، آیا آن درست است؟‏

‏ـ توحید ذات: «قُل هُوَ الله‌ أحَدٌ»‏

‏ـ توحید صفات: «الله‌ الصَّمَدُ»‏

‏ـ توحید افعالی: «لَم یَلِد وَلَم یُولَد»‏

‏ـ توحید عبادت یا ربوبیت: «وَلَم یَکُن لَهُ کُفُواً أحَدٌ».‏

بسمه تعالی، به کتب تفسیر مراجعه نمایید.

‏5. آیا اهل کتاب نجس هستند؟‏

بسمه تعالی، نجسند.

‏6. از چه راه می توان فهمید که آیا شهری جزو بلاد کبیره است یا نه؟ و تکلیف دانشجویانی که در این‏‎ ‎‏شهرها زندگی می کنند و درس می خوانند در مورد نماز و روزه چیست؟‏

بسمه تعالی، میزان، نظر عرف است و با فرض شک، حکم بلاد کبیره مترتّب نیست.

[سؤال 3306]‏ ‏ ‏ 1626‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 2 / 7 / 1361‏

‏خدمت برادران محترم دفتر امام خمینی‏

‏ضمن سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب و کلّیۀ کسانی که برای اسلام‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 349
‏خدمت می کنند. بدین وسیله تعدادی سؤال مذهبی که در این دیار کفر برای ما‏‎ ‎‏دانشجویان مسلمان ایرانی در شهر لیون فرانسه مطرح است بیان می دارد تا در صورت‏‎ ‎‏امکان، نظر امام را در این موارد برای ما مرقوم دارید، تا مورد تکثیر و استفادۀ سایر‏‎ ‎‏برادران و خواهران انجمن های اسلامی قرار گیرد.‏

‏چه از آن جا که امام امت مدتی در فرانسه اقامت داشته اند، لذا مسائلی به ایشان‏‎ ‎‏نسبت داده می شود که ممکن است مورد تأیید رهبر نباشد و اغلب این مسائل، از نوع‏‎ ‎‏روزمره و حاد می باشد و بسیار مایلیم تا تکلیف اسلامیمان را صحیح و خالصانه در راه‏‎ ‎‏خدا انجام دهیم.‏

‏مسائل از این قرار است:‏

‏1. آیا شرکت در نماز جماعت برادران عرب یا سنی که بر روی موکت و فرش‏‎ ‎‏سجده می کنند صحیح است؟ و شرکت در نماز جمعۀ آن ها که در یک شهر، در چند‏‎ ‎‏جا و با تکیۀ پیشنماز بر یک قطعه چوب (به جای اسلحه) و خواندن سوره هایی غیر از‏‎ ‎‏جمعه و منافقون صورت می گیرد جایز است؟‏

بسمه تعالی، اگر به حساب مدارا و جلب قلوب و ایجاد و حفظ وحدت مسلمین در برابر کفار باشد مانع ندارد.

‏2. از آن جا که ارز دانشجویان از طریق بانک ها فرستاده شده و در این جا در بانک های فرانسوی باید‏‎ ‎‏نگهداری شود، طبعاً بنا به قانون فرانسه، مبلغی به عنوان بهره به آن تعلق می گیرد. ممکن است قسمتی‏‎ ‎‏از این بهره، جبران کم شدن ارزش پول و تورم را در طول مدتی که در بانک بوده بکند؛ ولی‏‎ ‎‏تکلیف  بخش اضافی آن پول که به عنوان بهره (یا ربا) داده می شود (در فرانسه و سایر کشورهای‏‎ ‎‏غرب)  چیست؟ و اگر حرام است، چه باید کرد؟ چون خواه ناخواه این بهره، به حساب پس انداز تعلق‏‎ ‎‏می گیرد.‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، گرفتن بهره از غیر مسلمان برای مسلمان اشکال ندارد.

‏3. آیا چرمی که در کشور فرانسه به فروش می رسد (یا کفش چرمی و غیره)، از آن جا که احتمال ورود از‏‎ ‎‏الجزایر دارد، پاک است و پوشیدن یا استفاده کردنش اشکال ندارد؟‏

بسمه تعالی، در حکم میته است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 350
‏4. آیا تنها می توان به گفتار برادران عرب که ابراز فروش گوشت اسلامی می کنند اعتماد کرد و از آن‏‎ ‎‏گوشت مصرف نمود یا شرایط دیگری وجود دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر فروشنده، مسلمان است و احتمال می رود که تذکیۀ شرعی آن را احراز کرده و به مسلمین می فروشد، محکوم به حلّیت است.

‏5. آیا دزدیدن از مغازه یا جایی که گران فروشی و اجحاف می کند درست است؟ و آیا عمل عده ای که یا‏‎ ‎‏برای ضررزدن به دولت فرانسه که دستش به خون مسلمین آغشته است و مقادیر هنگفتی به مسلمین‏‎ ‎‏بدهکار است یا برای احقاق حقی، تلفن مجانی می کنند یا اتوبوس مجانی سوار می شوند، صحیح و‏‎ ‎‏جایز است و گرفتن حق بدین ترتیب درست است یا نه؟‏

بسمه تعالی، عمل مزبور جایز نیست.

‏طول عمر حضرت عالی را از خداوند خواستارم. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار‏

[سؤال 3307]‏ ‏ ‏ ‏----> 2744

‏9. آیا نماز جماعت با سنی ها را مجزی می دانید تقیةً اگر اتصال معتبر نزد خودشان‏‎ ‎‏که سماع صوت است باشد ولی اتصال معتبر نزد شیعه نباشد کفایت می کند یا خیر؟ و‏‎ ‎‏اگر امام جماعت را بدانیم ناصبی است می توان به او اقتدا کرد و مجزی خواهد بود‏‎ ‎‏یا  خیر؟‏

بسمه تعالی، در هر صورت عملی که از روی تقیّه انجام شود صحیح است.

[سؤال 3308]‏ ‏ ‏ 1627‏

 ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 9 / 7 / 1358‏

‏محضر مبارک آیت الله‌ العظمی آقای حاج آقا روح الله‌ خمینی، دامت برکاته‏

‏پس از اهدای سلام و تحیات، ان شاء الله‌ مزاج شریف سلامت و از هرگونه نقاهتی‏‎ ‎‏مبرّا باشد. متمنی است جواب مسائل را در اولین وقت امکان مرحمت کنید که برای‏‎ ‎‏رفتن به عمره مفرده احتیاج است. ‏

‏1. آیا احکام اتصال در جماعت را در نماز با مخالفین نیز شرط می دانید؟‏

بسمه تعالی، شرط است، ولی اگر تقیه اقتضا کند، نبودن آن مضر نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 351
[سؤال 3309]

‏2. در نماز با مخالفین باید نیت اقتدا کرد؟ ‏

بسمه تعالی، مثل سایر جماعات است و باید اقتدا کرد. 

[سؤال 3310]

‏3. نمازی را که با مخالف خوانده می شود، باید لااقل حمد را خواند یا نه؟ ‏

بسمه تعالی، اگر خلاف تقیه باشد، نباید بخوانند.

[سؤال 3311]

‏4. در نماز مغرب که مخالفین قبل از وقت می خوانند و سایر نمازها، اگر اقتدا‏‎ ‎‏کردند، قضا یا اعاده لازم است.‏

بسمه تعالی، لازم نیست.

[سؤال 3312]

‏5. آیا حضرت عالی دستور می فرمایید که موقع نماز در حرمین مردم ولو از راه دور‏‎ ‎‏بروند با آن ها نماز بخوانند؟ در حالی که چند محظور دارد:‏

‏الف. آن ها پنج وقت نماز می خوانند و کسی اگر بخواهد در این دو محل با آن ها‏‎ ‎‏مقید باشد که نماز بخواند ده ساعت وقت می خواهد. ‏

‏ب. برای مردم در غایت صعوبت است که از راه های دور با ترافیک سنگین عمل‏‎ ‎‏کنند.‏

‏ج. احتمال قوی می رود با اشکالاتی که هست، افراد تمکین نکنند.‏

‏د. اگر دستور فوق عمل شود، به کلی اجتماع عبادی حجاج در منزل ها به هم‏‎ ‎‏می خورد و اصلاً شرکت روحانیان لغو به نظر می رسد. به نظر می رسد، همان طوری‏‎ ‎‏که همیشه سفارش می شد: اگر در مسجد بودند، حتماً در موقع نماز با آن ها نماز‏‎ ‎‏خوانده شود بهتر است و سفارشات دیگر هم که منافی با ذکر نیست، البته به جا است.‏

بسمه تعالی، باید طوری رفتار شود که انتزاع تفرقه و جدایی از آن ها نشود.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 352
[سؤال 3313]‏ ‏ ‏  ‏ ‏ ‏----> 2764

‏11. در حال اختیار افراد شیعه می توانند در نماز جماعت اهل تسنن شرکت کنند و‏‎ ‎‏حال این که دست بسته نماز می خوانند و آمین می گویند اگر در حال اختیار نتوانند و در‏‎ ‎‏ضرورت شرکت کنند آیا باید آن نماز را اعاده کنند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، در مورد تقیه شرکت جایز است و نماز صحیح است و مختص به مورد ضرورت نیست.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 353