اختلاف مأموم و امام جماعت تقلیداً و اجتهاداً
[سؤال 3275] 1613
بسمه تعالی 9 / 10 / 1358
محضر مقدس آیت الله العظمی آقای خمینی، مدّ ظله العالی، از حضرت عالی تقاضا دارم به سؤالات ذیل پاسخ فرمایید:
1. کسانی مقلد مجتهدی هستند که آن مجتهد نماز جمعه را جای نماز ظهر کافی نمی داند. این مقلد بعد از خواندن نماز جمعه با امام جماعتی که مقلد حضرت عالی است ـ یعنی نماز جمعه را کافی و مجزی می دانید ـ می تواند نماز ظهر خود را به نماز عصر چنین امام جماعتی اقتدا کند یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
2. زن سیده ای شوهرش فقیر است و نمی تواند تمام مخارج زن سیدۀ خود را برساند؛ آیا مردم می توانند از سهم سادات به آن زن سیده بدهند یا نه؟
بسمه تعالی، باید از حاکم شرع اجازه بگیرند.
3. آیا کسی می تواند زن سیده خود را از سهم سادات مال خود مستطیع کند یا بر فرض از طرف مجتهدی اجازه و وکالت داشته باشد از مال دیگری سهم سادات را به زنش بدهد و او را بفرستد مکه یا خیر؟
بسمه تعالی، با سهم سادات مستطیع نمی شود و جایز نیست سهم سادات را در این راه صرف کند.
[سؤال 3276] ----> 6471
2. کسی که مقلد مجتهدی است که می تواند امام نماز جماعت شود ولیکن اکثر مأمومین مقلد کسی هستند که جایز نمی دانند چنین شخصی امام جماعت شود، آیا می تواند پیشنماز شود؟
بسمه تعالی، کسی می تواند اقتدا کند که او را عادل بداند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 336
[سؤال 3277] 1614
بسمه تعالی دوم شعبان 1402 ق
محضر مبارک آیت الله العظمی، مرجع عالی قدر، حضرت امام خمینی، دام عزّه
پس از تقدیم عالی ترین تحیّات؛ امیدوارم همیشه در ظلّ عنایات ولی عصر (عج) مصون و محفوظ باشید. لطفاً جواب مسائل ذیل را مرقوم فرمایید:
1. امام جماعتی مقلد مرجعی است که فرقی بین «مَن کان شغله السفر وشغله فی السفر» نمی گذارد و حکم هر دو را یکی می داند و به عنوان دائم السفر، نمازهای خود را تمام می خواند و حال آن که مأموم، مقلد حضرت عالی است که شغلش در سفر است و نمازهای خود را شکسته می خواند؛ آیا چنین مأمومی در آن نمازها می تواند به آن امام جماعت اقتدا نماید یا نه؟
بسمه تعالی، نمی توانند اقتدا نمایند.
2. در سال 54 زمین مختصری را که تقریباً 95 متر می باشد از طرف یکی از مراجع تقلید به عنوان سهم امام به ما دادند و ما نیز چون خانه نداشتیم، مقداری از اثاثیۀ منزل را فروخته و مبلغی نیز قرض کردیم تا آن را به صورت خانه درآوردیم و مدتی نیز در آن منزل سکونت داشتیم و بعداً به مدت دو ـ سه سال اعزام به شهرستانی شدیم و در آن جا به تبلیغ مشغول بودیم و این خانه در عرض این مدت خالی بود؛ آیا چنین منزلی متعلَّق خمس قرار می گیرد یا نه؟
بسمه تعالی، زمین آن خمس ندارد و مابقی اگر از ارباح مکاسب، بدون دادن خمس، در آن صرف شده با خروج از محل حاجت، خمس دارد و اگر محل حاجت است ولو به این که بعداً باید به آن خانه برگردید خمس ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 337