طریقه احراز عدالت در امام جماعت
[سؤال 3248] 1600
بسمه تعالی 1 / 7 / 1361
حضور مبارک امام امّت سلام
پس از عرض سلام، از حضور جناب عالی سؤال می شود که ما در جبهه هستیم و نمازها را اغلب به جماعت می خوانیم و پیشنماز ما فرد خاصی نیست و موقع خواندن نماز، بچه ها به همدیگر برای پیشنماز شدن تعارف می کنند و سرانجام یک نفر جلو می ایستد و در عادل بودن و قرائت صحیح خواندن نمازشان هم شک است؛ اما مسئولین دایرۀ سیاسی ایدئولوژیک می گویند: چون در جبهه هستیم و نماز جماعت سود زیادی دارد، می شود کسی که قرائتش درست باشد امام جماعت بشود و عادل بودنش چندان مهم نیست. آیا چنین استدلالی صحیح است یا نه؟
بسمه تعالی، بدون احراز عدالت، جماعت صحیح نیست و در احراز عدالت، حسن ظاهر کفایت می کند.
[سؤال 3249] ----> 24
2. اگر امام جماعتی بگوید من عادلم و انسان نداند که عادل است یا خیر و بعضی از مردم او را عادل و بعضی دیگر عادل ندانند، می شود در نماز به او اقتدا کرد یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر موجب اطمینان نشود و دو شاهد عادل عدالت او را گواهی نکنند اعتبار ندارد.
[سؤال 3250] ----> 24
3. عادل بودن امام جماعت را چگونه می توان شناخت؟
بسمه تعالی، راه احراز عدالت امام جماعت در رساله مذکور است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 325
[سؤال 3251] 1601
بسمه تعالی 17 / 4 / 1361
دفتر حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی
طبق گفته های امام جماعت شهرستان، استنباط ما این بود که اگر امام جماعتی را نمی شناسی، به او نباید اقتدا کنی و باید به کسی اقتدا کنی که به او اعتماد کامل داشته باشی. دیروز چهارشنبه آقای قرائتی در تلویزیون گفتند: اگر وارد مسجدی شدی و دیدی مردم به امام جماعت اقتدا کرده اند و در حال نماز هستند، اگر شما به صورت انفرادی نماز بخوانی نماز شما باطل خواهد بود. لطفاً در این مورد مرا راهنمایی کنید.
بسمه تعالی، اگر با اقتدای عده ای به امام جماعت، اطمینان به عدالت امام جماعت حاصل شود کفایت می کند؛ و در هر صورت نماز فرادا خواندن در کنار نماز جماعت، اگر موجب هتک جماعت یا امام باشد جایز نیست، هرچند نماز صحیح است.
[سؤال 3252] ----> 647
4. آیا می شود بر حسب این که مردم به شخصی اقتدا می کنند، ما نیز اقتدا کنیم؟
بسمه تعالی، اگر موجب اطمینان به عدالت امام شود مانع ندارد.
[سؤال 3253] ----> 393
2. در مکانی وارد شدیم که اشخاصی مشغول نماز جماعت می باشند؛ تشخیص عدالت امام جماعت چگونه است تا در آن مکان اقتدا کنیم؟
بسمه تعالی، اگر از ناحیۀ اقتدای نمازگزاران اطمینان به عدالت پیدا شود، اقتدا مانع ندارد.
[سؤال 3254] ----> 1059
7. طلابی که به اردوگاه سپاه و ارتش و یا جای ناشناس می روند و آن ها اصرار می کنند که نماز جماعت بخوان، بر چه اساسی آن ها اقتدا بکنند ـ در صورتی که
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 326
شناسایی ندارند و نماز می خوانند ـ نمازشان صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، تحقیق کنند تا عدالت امام جماعت را احراز کنند.
[سؤال 3255] 1602
بسمه تعالی
آیا در مواردی که انسان امام جماعت را نمی شناسد و از عدالت یا فسق او اطلاعی ندارد، اقتدا صحیح است؟ و آنچه برای اثبات عدالت کفایت می کند چیست؟
بسمه تعالی، بدون احراز عدالت، جماعت صحیح نیست و در احراز عدالت، حسن ظاهر کفایت می کند.
[سؤال 3256] ----> 1684
3. سؤالم در مورد امام جماعت است: شما در رساله، امام جماعت را با شرایطی از قبیل عدالت و... معرفی کرده اید؛ پس یعنی ما اگر می خواهیم پشت سر امامی نماز بگذاریم باید قبلاً در مورد او تحقیق کنیم؟ اگر شخصی نمی تواند برود و در مورد امام تحقیق کند وظیفه اش چیست؟
در ضمن، مثلاً اگر موقع اذان نزدیک مسجدی بودیم که امام آن را هم نمی شناختیم، به این دلیل که او را نمی شناسیم نباید به او اقتدا کنیم و اگر پشت سر او نماز خواندیم، آیا نمازمان درست نیست و باید قضا کنیم؟
بسمه تعالی، در صحت اقتدا، احراز عدالت امام جماعت به طریقی که در رساله مذکور است شرط است.
[سؤال 3257] ----> 20
2. در مورد عادل بودن امام جماعت که گفته می شود حضرت عالی در فتوای جدیدی صادر فرموده اید و تأکید فراوانی روی این موضوع کرده اید، حال اگر انسان امام جماعت مسجد محلش را نشناسد و فقط به صرف این که عده ای از افراد مسلمان محل، پشت سر وی نماز می خوانند، در نمازها به او اقتدا کند؛ آیا نمازش صحیح است
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 327
یا خیر؟ (با توجه به این که شما فرموده اید مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید)
و در صورتی که جواب شما منفی است، آیا درجایی که نماز جماعت برپا می شود می توان به صورت فرادا و لیکن هماهنگ با صف جماعت نماز گزارد؟
و اگر کسی تا به حال به عادل بودن امام جماعت یقین نداشته و نمازهایی را با وی خوانده، آیا آن نمازها صحیح است یا این که باید قضای آن ها را به جا آورد؟
بسمه تعالی، از هر طریق اطمینان به عدالت پیدا شود، اقتدا مانع ندارد و بدون احراز عدالت اگر بی توجه اقتدا کرده و رکن نماز، کم یا زیاد نشده قضا لازم نیست.
[سؤال 3258] ----> 3092
2. عدالت امام جماعت به چه طریقی حاصل می شود؟ آیا به وسیلۀ معرفی یکی از روحانیون سرشناس شهر یا معرفی از یک مقام رسمی ـ مثل سیاسی ایدئولوژی در ارتش ـ عدالت محرز می شود یا نه؟
بسمه تعالی، اگر موجب اطمینان شود، کفایت می کند.
[سؤال 3259] 1603
بسمه تعالی
سلام علیکم، بعد از حمد خداوند متعال، از محضر مبارک مرجع عزیز تقاضامندم که در مورد چند پرسشی که در مسأله نماز جماعت دارم مرا راهنمایی بفرمایند.
اول این که در شرایط امام جماعت، در مسأله عدالت امام، آیا تنها با تکیه بر این که معتمدین محل ایشان را عادل شناخته و به ایشان اقتدا می کنند، می توان او را امام جماعت خویش قرار داد و اگر نه، چگونه می توانیم به عدالت امام یقین حاصل کنیم؟
و مورد بعد این که آیا می توان در صفوف جماعت مسلمین، نماز را به طور انفرادی خواند، لکن اعمال را هماهنگ با امام انجام داد و حتی اگر عملی را جلوتر از امام انجام داده، آن قدر صبر کند که امام به او برسد که اعمالش هم پای امام پیش رود؟ و این
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 328
سؤال به این علت است که اخیراً شنیده شد که این امر، بدعت است و نباید انجام داد. خواهشمندم پاسخ را مبذول دارید.
بسمه تعالی، در صحت جماعت، احراز عدالت امام جماعت شرط است و اقتدای دیگران اگر موجب اطمینان شود کفایت می کند و اگر امام جماعت را عادل نمی داند، گرچه همراه با جماعت نماز خودش بخواند مانع ندارد؛ ولی بهتر است جدا، در جای دیگر نماز بخواند.
[سؤال 3260] 1604
بسمه تعالی
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
دفتر حضرت امام خمینی؛ بنده جواب چند مسأله را لازم دارم.
1. یک نفر این را می داند که عدالت، در پیشنماز شرط است و لیکن این را نمی داند که فلان فعل ساقط کننده عدالت هست یا نه؛ چند مدت بعد، معلوم شد که آن فعل، ساقط کننده عدالت بود؛ الآن که نمازهایی پشت سر آن پیشنماز خوانده، صحیح است یا نه؟
بسمه تعالی، اگر احراز عدالت امام با یقین به صدور عمل مذکور از او، از این جهت باشد که جاهل به معنای عدالت است، جماعت او صحیح نیست و چنانچه جاهل مقصر باشد، باید احتیاطاً نماز را اعاده کند.
2. یک نفر در ماه رمضان، به سبب فعل حرام، روزه را باطل کرده و نمی دانسته که به سبب این فعل حرام، روزه باطل می شود یا نه؛ الآن وظیفه چیست؟
بسمه تعالی، اگر جاهل مقصر است، بنا بر احتیاط باید علاوه بر این که روزه را قضا نماید، کفارۀ جمع بدهد.
3. یک نفر روزه را افطار کرده و لیکن وقت افطار دقیقاً معلوم نبوده؛ آفتاب یقیناً غروب شده بود. آن، وقت افطار سنی ها بود؛ چرا که این ها از وقت شیعه زودتر افطار می کنند. این روزه، صحیح است یا نه؟
بسمه تعالی، اگر قبل از مغرب شرعی افطار کرده، روزه صحیح نیست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 329
[سؤال 3261] ----> 1377
5. امام جماعت و قاضی هر دو باید عادل باشند. میزان این عدالت برای هر دو یکی است؟ و این که می گویند کسی که گناه کبیره نکرده و در گناهان صغیره هم اصرار نورزد عادل است، درست می باشد یا خیر؟
بسمه تعالی، طرق تشخیص عدالت، در رساله مذکور است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 330