شرطیت عدالت در امام جماعت
[سؤال 3207] ----> 2820
6. در کاروان ها یا اجتماعات دیگر که جماعت منعقد می شود با عدم احراز عدالت امام آیا می شود که نماز را به جماعت خواند و سپس فرادا نیز بخواند یا خیر؟ با توجه به این که گاهی شرکت نکردن از نظر اخلاقی مفاسدی ممکن است ایجاد کند؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[سؤال 3208] ----> 4473
4. شرط امام جماعت بنابر مشهور عادل بودن و مسأله دان بودن و صحت قرائت است. اگر وی به واسطۀ ضعف و نقاهت یا کبر سن در تظاهرات شرکت ننموده، آیا
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 310
سلب عدالت از او می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، تا عملی که موجب سلب عدالت است از او صادر نشده، اقتدای به او در نماز مانع ندارد.
[سؤال 3209] 1589
بسمه تعالی
محضر مبارک و مقدس نایب الامام و رهبر عالی قدر امام خمینی متّع الله المسلمین بطول بقائه
با نهایت ادب و احترام؛ به عرض می رساند: مکرر در رهنمودها و سخنرانی های خود تأکید فرموده اید: «مسجد سنگر است؛ سنگرها را حفظ کنید». مسلّم است که بدون اقامۀ جماعت، اجتماع در مسجد میسّر نیست. به طوری که خاطر مبارک مستحضر است، بسیاری از دهات و قصبات فاقد روحانی است. گاهی برای ماه مبارک رمضان، یک نفر روحانی به محل می آید وقتی از او دربارۀ شرایط امام جماعت سؤال شود؛ جواب می دهد: شرط امام جماعت این است که هیچ گونه گناه صغیره و کبیره از او سر نزده باشد. اگر چنین باشد، چهارده نفر معصوم علیهم السلام بیشتر نیست و در نتیجه: اولاً، اجتماعی در مساجد روستاها منعقد نمی شود. و ثانیاً، مردم روستا از ثواب عظیم جماعت محروم مانده و خواهند ماند، لذا استدعا دارد، نظر مبارک را دربارۀ شرایط امام جماعت و این که آیا هر شخص عادی که بین مردم به تقوا و درستکاری معروف باشد، می تواند امام جماعت باشد یا خیر؟ صریحاً بیان فرمایید که مردم بلاتکلیف نباشند. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار
بسمه تعالی، امام جماعت باید عادل باشد و کسی که بین مردم معروف به تقوا و درست کاری است محکوم به عدالت است، مگر خلاف آن معلوم باشد و با دسترسی به روحانی، غیر روحانی امامت نکند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 311
[سؤال 3210] ----> 740
4. اگر کسی مشغول خواندن نماز باشد، افرادی به او اقتدا کنند و آن فرد صلاحیت امامت جماعت را در خود ندید. آیا به صرف این که به مأمومین بگوید من صلاحیت امامت جماعت را ندارم، نمازتان را دوباره بخوانید. در صورتی که بداند مأمومین با گفتن این جمله نمازشان را دوباره نمی خوانند، آیا تکلیف از وی ساقط می شود؟
بسمه تعالی، احراز عدالت امام جماعت نزد مأمومین کافی است.
[سؤال 3211] ----> 2686
4. طلابی که جهت تبلیغ و ارشاد مردم به جبهه های جنگ و یا به شهرها و روستاها می روند، و با این که خود را عادل نمی دانند، اما در مکان های مذکور به آن ها اصرار می کنند که امامت جماعت را قبول کنند، چون می گویند مورد تقویت اسلام و نیرو بخشیدن به رزمندگان و موجب کشاندن مردم به مساجد و بزرگ داشتن شعائر اسلامی می باشد، و اگر قبول نکنند موجب دلسردی و بدبینی آن ها به اسلام و روحانیت می شود، در این مورد آیا اجازۀ قبول امامت جماعت یا کارهایی که عدالت در آن شرط است را می دهید یا نه؟
بسمه تعالی، اگر در نظر مأمومین امام جماعت عادل است، اقتدا صحیح است و گرنه باطل است.
[سؤال 3212] ----> 206
9. شرط عدالت برای امام جماعت به چه صورت است آیا جنبه نسبی دارد و اگر شخصی به خوبی مشهور باشد و مردم او را درست کار بدانند می تواند امام جماعت شود؟ این موضوع در مورد من صدق می کند و در اداره بهداری گاهی به علت نیامدن امام جماعت مرا امام جماعت قرار می دهند ولی من به علت آن که هنوز ایمان کامل ندارم متأسفانه دچار غرور می شوم از این که مردم مرا شایسته امام جماعت شناخته اند
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 312
آیا با این حال من می توانم امام جماعت آن ها باشم؟
بسمه تعالی، میزان در عدالت امام جماعت تشخیص مأمومین است و معنی عدالت در رساله ذکر شده است.
[سؤال 3213] 1590
بسمه تعالی
محضر مقدّس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مرجع تقلید شیعیان، متّع الله المسلمین بطول بقائه الشریف
احتراماً؛ به استحضار مبارک می رساند: مسأله ای اخیراً مورد سؤال مردم قرار گرفته و حقیقت آن را نمی دانند و لذا از آن حضرت، تقاضای جواب کافی و راهنمایی دارند. مسجدی بعد از کلنگ زدن، به مدت یک سال متروک مانده و مسئولین اقدامی برای عملیات ساختمانی آن نکردند تا این که یک روحانی دعوت شد و نامبرده برای پیشروی کار مسجد اقدام و مردم عموماً دخالت و در پایان از ایشان دعوت به عمل آمد که در محل بماند و مسجد را برای خدا بسازند و صورت جلسه ای را برای این امر مهم، تنظیم و امضا نمودند و کار مسجد رسماً دست روحانی مزبور افتاده و شروع به کار کردند؛ ولی در پی یک خلاف توقع که اقدامی به نفع اهالی شهرک بود، از ایشان رنجیده و از پرداخت وجوه به دست ایشان امتناع و پس از یک سال که ایشان دو نماز عید فطر را در مسجد اقامه نمودند، اقدام به آوردن روحانی دیگری نمودند که همشهری مخالفین روحانی سابق الذکر باشد و بلافاصله روحانی تازه رسیده، در برابر روحانی سابق در ورود شهرک و اقامه جماعت در مسجد، موضع خصمانه گرفته و ادعا نمودند که تولیت مسجد را رسماً بر عهده گرفته اند و امام جماعت رسمی مسجد هستند و آن روحانی که قبلاً بوده، در هیئت فعالیت دارند و مردم گروهی به مسجد می روند و گروهی نمی روند و از فیض اقامۀ نماز در مسجد محروم هستند و معتقد هستند که روحانی اول، اولی به اقامۀ نماز جماعت و مسئولیت مسجد هست و ثانیاً
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 313
اگر روحانی دوم، دارای ورع و تقوا و عدالت لازم و حائز روحیۀ انقلابی ـ که فداکاری است ـ بودند، به جای موضع گیری اقدام به اصلاح نموده و با خرد کردن حیثیت همکار و هم لباس خود، قدم به مسجد نمی گذاردند و مردم ایشان را عادل نمی دانند و مسجد را حق روحانی اول می دانند؛ لکن این در حد اختلاف باقیمانده و حکم قطعی آن را از آن حضرت تقاضا دارند که تکلیف مسجد رفتن آن ها روشن گردد.
بسمه تعالی، مسجد تولیت بردار نیست و امام جماعت باید در نظر مأمومین عادل باشد و مسلمین باید مصلحت اسلام و انقلاب را مقدم بدارند و از دست زدن به هرگونه کاری که موجب تفرقه و از بین رفتن وحدت می شود حذر کنند.
[سؤال 3214] ----> 6865
4. آیا شرایط امام جماعت با امام جمعه فرق می کند؟ عادل بودن که برای امام جماعت واجب است، تعریفش چیست؟ و آیا اگر امام جمعه یا جماعت به روی گناهان صغیره اصرار داشته باشد از عدالت خارج می شود؟
بسمه تعالی، معنای عدالت و شرایط امام جماعت و جمعه در رساله ذکر شده است و اصرار بر صغیره موجب سلب عدالت می شود.
[سؤال 3215] ----> 1377
6. بعضی از وقت ها (مثلاً در محیط مدرسه) تمام معلمین یک معلمی را قبول دارند که عادل است و او را به عنوان امام جماعت انتخاب می کنند؛ اما خود آن معلم انکار می کند؛ چون خودش، خودش را بهتر می شناسد و لذا می داند که عادل نیست. در این مواقع اگر مسئولیت امام جماعت را با اصرار دیگران و انکار خود قبول کند (با توجه به این که می داند عادل نیست)، اشکال دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، میزان، تشخیص مأمومین است؛ اگر چه کسی که خود را عادل نمی داند، احتیاط مستحب آن است که امامت نکند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 314
[سؤال 3216] ----> 1204
3. آیا می شود به امام جماعتی که می گوید: «فلان مبلغ به من بدهید تا این که به این مکان بیایم و نماز جماعت برگزار کنم» اقتدا کرد؟ و اصلاً شرط عادل بودن امام جماعت چیست؟ عادل بودن را شرح دهید.
بسمه تعالی، با مراعات عدالت امام جماعت اقتدا صحیح است. و معنای عدالت در رساله ذکر شده است.
[سؤال 3217] 1591
بسمه تعالی
محضر مقدس رهبر عظیم الشأن آیت الله العظمی خمینی، دامت برکاته
یک نفر از روحانیون قریب 2 سال است این جا است و طبق تحقیقات بررسی شده در اراک در مدرسه سپه داری تحصیل می نموده است و از محل درآمد موقوفات آن مدرسه حقوق می گرفته است. اینک در تهران قریب دو سال است که امام جماعت است. چون فتوای آن زعیم عالی قدر باطل بودن نماز پشت سر افراد حقوق بگیر از اوقاف است، شامل این مسأله نیز می شود یا خیر؟ امید است که مسلمین از تحیّر و سرگردانی نجات یابند.
بسمه تعالی، در امام جماعت عدالت معتبر است و مجرد استفاده از موقوفات مدرسه اگر بر طبق وقف بوده، موجب فسق نمی شود.
[سؤال 3218] ----> 5006
4. مردمی که اکثراً افراد نابالغند و کسی در میان اولیا، عادل نمی باشد، اگر بخواهند نماز جماعت برقرار کنند تکلیف چیست؟ آیا از مؤمنین که حمد و سوره و باقی نماز را صحیح می خواند، می تواند به امامت بایستد یا خیر؟
بسمه تعالی، نماز را دسته جمعی و با هم خواندن مانع ندارد ولی در تحقق جماعت و صحت اقتدا، عدالت امام باید برای مأمومین محرز باشد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 315
[سؤال 3219] 1592
بسمه تعالی 28 / 7 / 1361
رهبر کبیر انقلاب و امید مستضعفان جهان و نور چشم ملت شهید پرور ایران، سلام علیکم ورحمة الله
و اما بعد؛ موضوع سؤال این است که آیا فردی که صورت خود را با تیغ یا ماشین ریش تراشی طوری می تراشد که معلوم است صورت خود را کاملاً از ته تراشیده است، می تواند امام جماعت بشود و دیگران به او اقتدا کنند ـ باتوجه به حکمی که شما در مورد تراشیدن ریش داده اید ـ یا نه؟ والسلام علی عباد الله الصالحین
بسمه تعالی، ریش تراش نمی تواند امام جماعت شود.
[سؤال 3220] 1593
بسمه تعالی 1 / 5 / 1361
حضور محترم پدر بزرگوار، امام خمینی
پس از سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر برای آن رهبر گرامی، قبل از هر چیز باید بگویم که من به عنوان یکی از ده ها هزار سربازی که توفیق خدمت به اسلام و جمهوری اسلامی را پیدا کرده ام، این نامه را برای شما می نویسم. پدر بزرگوار چون سؤالاتی برایم پیش آمده بود، مزاحم اوقات شریف شما می شوم.
1. از لحاظ نمازهای جماعت که شرط عادل بودن امام، یکی از شروط اساسی می باشد؛ آیا در مورد برگزاری نمازهای جماعت درون جبهه به امامت یکی از برادران، تکلیف چه می باشد؟ آیا نماز درست است یا نه؟
بسمه تعالی، اگر کسانی که اقتدا می کنند، امام جماعت را عادل می دانند اقتدا صحیح است.
2. در مورد روزه چون ما نتوانستیم فریضۀ روزه را به جای آوریم، لذا قرض های آن را باید به میزان یک ماه روزه بگیریم یا این که باید کفارۀ آن را بپردازیم؟
بسمه تعالی، اگر روزه به جهت سفر یا عذر دیگری فوت شده قضا دارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 316
[سؤال 3221] ----> 7325
2. اگر کسی به امام جماعت مسجد شک داشته باشد، تا وقتی شکش به یقین نرسیده، می تواند به او اقتدا کند و نمازش صحیح است؟
بسمه تعالی، باید عدالت امام جماعت احراز شود.
[سؤال 3222] ----> 244
10. اقتدا به ائمۀ جماعتی که انسان آن ها را نمی شناسد و به همین دلیل، خلاف عدالت آن ها محرز و مشخص نیست، صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، صحت اقتدا و جماعت، منوط به احراز عدالت امام جماعت است.
[سؤال 3223] 1594
بسمه تعالی
1. شخصی که رفتار عمومی اش مناسب است، لکن بین زنانش حق مقرر شرعی را اساساً رعایت نمی کند و بین فرزندانش نیز آشکارا تبعیض قائل است، اکنون کسی که به وضعیت او آگاه است آیا باید از او تلقّی غیرعادل کند و یا به اعتبار حسن رفتار عمومی، شهادت و امامت جماعت او را صحیح بداند؟
2. آیا کسی که نسبت به پرداخت دقیق حق ارثی سایر ورثه (خواهران) ابا دارد، از این جهت عدالت او منتفی می شود؟
بسمه تعالی، حکم این دو سؤال واضح است و عدالت و احکام آن در رسالۀ عملیه ذکر شده است.
3. پدری که روی بهانه گیری های غیرقبول شارع مقدّس، تقریباً همۀ عمر، نمازش و احیاناً قضای روزه های سفری اش فوت شده است، آیا تکلیف فرزند بزرگ تر همان است که هست؟
بسمه تعالی، چنانچه فوت نماز از روی طغیان نباشد بر پسر بزرگ تر واجب است.
4. شخصی وصیت کرده و برای دفن و کفن قیودی ذکر کرده که اجرای آن ها موجب اذیت و فشار برای
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 317
مردم و یا مجریان است، آیا وصیت را به هر حال باید اجرا کرد؟
بسمه تعالی، موارد مختلف است و در مورد عدم تمکّن یا مشقت و حرج واجب نیست.
[سؤال 3224] 1595
بسمه تعالی 12 / 6 / 1358
خدمت برادران عزیز، سلام علیکم؛ امیدوارم که خداوند همه ما را مؤید و منصور فرماید تا در راه اجرای اسلام عزیز هرچه بیشتر موفق باشیم.
من یکی از برادران شما در کشور آلمان هستم. می خواستم در زمینه ای مرا راهنمایی کنید. ما در جلساتمان به علت تقویت هرچه بیشتر صفوف اسلام نماز جماعت برپا می داریم. و از آن جایی که همه مسلمان هستیم. در مورد انتخاب امام جماعت شخص به خصوصی را در نظر نمی گیریم و هر بار یکی از ما پیشنماز می شود می خواستم در این مورد ما را راهنمایی فرمایید. و آیا اصولاً اشکالی در این مورد هست یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر کسی را که برای امامت انتخاب می کنید عادل باشد مانع ندارد.
[سؤال 3225] ----> 333
7. وقتی با برادران دور هم جمع می شویم، نماز را به جماعت می خوانیم؛ چون در این صورت پیشنماز هم یک دانشجو است و زیاد از احکام اطلاع ندارد، بنابراین آیا این نماز صحیح است؟
بسمه تعالی، امام جماعت باید عادل باشد.
[سؤال 3226] ----> 1972
5. آیا شخصی که عدالت ظاهری دارد، ولی بنا به گفتۀ خود او، بعضی مواقع گناه کبیره از وی سر می زند ولی قرائت حمد و سورۀ نماز وی از دیگران صحیح تر است، برای برقراری جماعت می تواند امام جماعت شود؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 318
بسمه تعالی، کسی که گناه کبیره انجام می دهد عادل نیست و نمی توانند به او اقتدا نمایند.
[سؤال 3227] ----> 3011
6. اگر کسی شخصی را عادل نمی داند و برای حفظ وحدت و تعظیم شعائر الهی پشت سر او نماز می خواند، باید بعد، نمازش را اعاده کند یا خیر؟
بسمه تعالی، باید اعاده کند.
[سؤال 3228] ----> 1932
4. اگر انسان پشت سر امام جماعت غیبت کند و برای مثال ادای او را درآورد، اقتدا کردن به او اشکال دارد؟
بسمه تعالی، غیبت و هتک مؤمن جایز نیست و در صورتی که امام جماعت عادل باشد، اقتدای به او صحیح است.
[سؤال 3229] ----> 32
4. اگر فردی را بشناسیم که قبلاً گناه کبیره ای مرتکب شده و اکنون واقعاً نادم و متدیّن و به مسائل شرعی پایبند است، و گناه کبیره و... انجام نمی دهد، آیا به چنین شخصی می توان برای نماز اقتدا نمود؟
بسمه تعالی، اگر احراز کنید که عادل شده است، اشکال ندارد.
[سؤال 3230] ----> 1958
4. آیا کسی که گناهان کبیره ای انجام داده و بعد توبه کرده، می تواند امام جماعت بشود؟
بسمه تعالی، امام جماعت باید عادل باشد.
[سؤال 3231] ----> 5598
2. آیا استمرار در دروغ گویی باعث سلب عدالت می شود یا خیر؟ و چنان که به
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 319
غلط نزد عوام مشهور است دروغ گفتن مرد به همسرش جایز است و آیا در این جا هم استمرار باعث سلب عدالت می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، دروغ از گناهان کبیره است.
[سؤال 3232] ----> 1291
3. اکنون در مدرسه، نماز جماعت برپا می داریم و امام جماعت از خود بچه ها است و ما شناختی روی بعضی از آن ها نداریم. در این مورد، امر بفرمایید.
بسمه تعالی، امام جماعت باید بالغ و عادل باشد و اگر مأموم، بالغ نباشد، امامت غیر بالغ مانع ندارد .
[سؤال 3233] ----> 2267
6. اقتدا کردن زن به شوهر عادل در صورتی که بخواهند دو نفری نماز جماعت بخوانند، اشکالی دارد یا خیر؟ و اصولاً خواندن نماز جماعت حداقل با چند نفر جایز است؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[سؤال 3234] ----> 7415
2. از آن جا که در جلسات مذهبی این جا نماز جماعت برقرار است و از طبقۀ محترم روحانیت کسی در این جا نیست که عهده دار امامت این نمازها باشد، خواهشمندم مرقوم فرمایید که شرایط امام جماعت برای ما چیست؟
لازم به تذکر است که شرایط مرقومه در رسالۀ شریفۀ احکام کاملاً مشخص نیست. محترماً مرقوم فرمایید که عدالت مشروطه، چه معنایی دارد؟
در ضمن آیا اگر کسی حتی یکی دو حرف از حروف قرائت نماز را هم دقیقاً تلفظ نمی کند، صلاحیت امامت نماز جماعت را ندارد؟
همچنین اگر کسی کاملاً واجد شرایط فوق نبود، آیا صلاح است به جای نماز
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 320
جماعت که بسیار تأکید شده و از نظر وحدت، مورد اهمیت خاصی است، نماز فرادا به جا آوریم؟
بسمه تعالی، امام جماعت باید عادل باشد، یعنی گناه کبیره انجام ندهد و بر معاصی دیگر اصرار نکند و قرائت او هم باید درست باشد و در اسلام، نماز جماعت بسیار ارزشمند و مورد سفارش است.
[سؤال 3235] ----> 1846
4. اگر عادلی از عادل دیگری غیبت کند، آیا غیبت کننده از عدالت ساقط می شود؟ غیبت شده چطور؟ وظیفۀ ما چیست؟
بسمه تعالی، اگر عدالت هر دو محرز بوده، تا یقین به فسق یکی پیدا نشده، هر دو محکوم به عدالت هستند و کار هر کدام محکوم به صحت است؛ ولی اگر معلوم است که غیبت کننده بدون مجوّز غیبت می کند، از عدالت ساقط می شود.
[سؤال 3236] ----> 4473
5. هرگاه کسی امام جماعتی را به واسطۀ عدم عدالت یا عدم صحت قرائت موظف نباشد به او اقتدا کند، آیا حق دارد و می تواند به دیگری هم اطلاع دهد یا خیر؟
بسمه تعالی، غیبت مؤمن و تهمت زدن جایز نیست.
[سؤال 3237] ----> 1685
4. در بین برادران سنّی چنین معمول است که هر کس برای نماز جماعت، می تواند امام شود؛ مخصوصاً در دانشگاه هرکه در جلو ایستاده بقیه به او اقتدا می کنند؛ آیا بدون این که از این شخص، شناختی داشته باشیم می توانیم در نماز به او اقتدا کنیم؟ در حال حاضر با آن ها نماز قضا را نیت کرده، بعداً خودم نماز واجب را فرادا می خوانم.
بسمه تعالی، در اقتدا، احراز عدالت امام شرط است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 321
[سؤال 3238] ----> 6
5. چند نفر که هیچ کدام واجد تمامی شرایط امامت نیستند، می خواهند نماز بخوانند. آیا جایز است که شایسته ترین آن ها، امامت کند یا این که واجب است نماز را فرادا بخوانند؟
بسمه تعالی، امام جماعت باید عادل باشد.
[سؤال 3239] 1596
بسمه تعالی
در بیشتر مدارس راهنمایی نماز جماعت برقرار می شود. با توجه به این که اکثر دانش آموزان در سنین 11 تا 14 سال هستند، آیا نماز خواندن همراه آن ها صحیح است؟ شرایط آن چیست؟
بسمه تعالی، اگر امام جماعت بالغ و عادل باشد با مراعات اتصال صفوف می توانید جماعت بخوانید.
[سؤال 3240] ----> 6529
2. ملاک در صغیره بودن و کبیره بودن گناه چیست؟ و آیا تخلف از مقرراتی همانند مقررات راهنمایی و رانندگی که دولت برای حفظ سلامت نظام قرار داده گناه کبیره است یا صغیره؟
بسمه تعالی، تخلفات ذکرشده کبیره نیستند و در رسائل عملیه اشاره به گناهان کبیره شده است.
[سؤال 3241] 1597
بسمه تعالی
آیا خواندن نماز در پشت سر امام جماعتی که مقلد کس دیگر باشد اشکال دارد؟
بسمه تعالی، اگر عادل است و مطابق نظر مجتهد مأموم نمازش صحیح است اقتدا مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 322
[سؤال 3242] ----> 149
3. اصرار کننده بر گناه صغیره در تمام احکام مثل گناه کبیره است، مثلاً حاکم می تواند او را تعزیر کند یا خیر؟
بسمه تعالی، حکم کبیره را دارد.
[سؤال 3243] 1598
بسمه تعالی 17 / 2 / 1361
محضر مبارک حضرت امام خمینی دامت برکاته
چندین سؤال مطرح نموده بودم که متأسفانه مدتی است که از ارسال آن می گذرد و هنوز جوابی دریافت ننموده ام. امیدوارم جواب این سؤالات را هرچه زودتر مرحمت نمایید.
1. با این که حضرت امام فرموده اند در نمازهای جماعت اهل تسنن شرکت کنید و نمازتان هم صحیح و احتیاج به اعاده ندارد، با این حال آیا در مساجد به صرف این که تعدادی به امام جماعتی اقتدا می کنند می توان اکتفا نموده و من هم اقتدا کنم، با این که نمی دانم عادل است و یا حداقل قرائت نمازش را صحیح می خواند یا نه؟
بسمه تعالی، در غیر موارد تقیه احراز عدالت امام جماعت لازم است.
2. با این که لازمۀ صحت نماز جمعه سکوت مأمومین می باشد، دیده می شود در اکثر نمازهای جمعه در مواقع تأیید سخنان امام جمعه شعار می دهند و یا موقع بردن نام امام زمان از جا بلند می شوند. در این صورت چنین نماز جمعه هایی چه حکمی پیدا می کند؟
بسمه تعالی، در فرض سؤال نماز جمعه صحیح و مجزی از ظهر است.
3. حضرت امام اجازه می فرمایند از سهم امام صرف جبهه یا مسجد محل یا کمک به ایتام نماییم؟
بسمه تعالی، عجالتاً اجازه نمی دهم.
4. همان طور که اطلاع دارید مرحوم شهید رجایی اعلام نمودند که در ادارات دولتی از اول اذان ظهر به مدت نیم ساعت کارکنان ادارات نماز به پا دارند. با این حال آیا رؤسای ادارات چنین حقی دارند که این ساعت را تغییر بدهند و مثلاً یکی دو ساعت عقب بیندازند؟
بسمه تعالی، رعایت مقررات دولت اسلامی لازم است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 323
[سؤال 3244] ----> 740
3. کسی که گناه کبیره ای انجام داده ولی توبه کرده باشد، آیا می تواند به عنوان پیشنماز، نماز جماعت بخواند؟
بسمه تعالی، شرایط امامت جماعت در رساله مذکور است.
[سؤال 3245] 1599
بسمه تعالی 8 / 2 / 1361
محضر مبارک قائد عظیم الشأن حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله
پس از عرض سلام امام جماعت محلی که دارای دفتر ازدواج و طلاق می باشد و طبق دستور اسلام صیغۀ عقد را می خواند و یا طلاق می دهد با رعایت همه قوانین شرعی و در دفتر ثبت می کند، آیا می شود به ایشان در نمازها اقتدا کرد یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر عدالت او محرز است می توانند به او اقتدا کنند.
[سؤال 3246] ----> 97
5. در تحریر الوسیله، در قسمت شرایط امام جماعت نوشته شده که علی الاقوی صفت عدالت با ارتکاب گناه صغیره زایل می شود؛ در حالی که در قسمت شرایط مفتی و قاضی احتیاط واجب شده است. کدام یک صحیح است؟
بسمه تعالی، احتیاط است.
[سؤال 3247] ----> 6601
3. ضابطۀ کبیره و صغیره بودن گناه چیست؟ و از چه طریقی می توان فهمید گناهی کبیره است، یا صغیره؟
بسمه تعالی، تعدادی از گناهان کبیره و ضابطۀ آن در کتاب تحریر الوسیله مسطور است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 3صفحه 324