حمایت از محرومین و مستضعفین

حمایت از محرومین و مستضعفین

‎ ‎

‏ ‏

لزوم پشتیبانی از مستضعفین

‏در جمهوری اسلامی اینطور مسائلی که زورگویی باشد نیست. فقیر‏

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 386

‏و غنی؛ نمی تواند طبقۀ غنی بر طبقۀ فقیر زور بگوید، نمی تواند استثمار کند، نمی تواند آنها را با اجر کم وادار به عملهای زیاد بکند. باید مسائل اسلامی حل بشود در اینجا و پیاده بشود. باید مستضعفین را حمایت بکنند، باید مستضعفین تقویت بشوند؛ زیرورو بشوند مستکبر باید مستضعف بشود و مستضعف باید مستکبر بشود. نه مستکبر به آن معنی بلکه باید همه با هم برادروار در این دنیا ـ در این مملکت ـ همه با هم باشند.(443)‏

12 / 1 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

توجه اسلام به طبقات پایین

‏ان شاءالله احکام اسلامی هم ‏‏[‏‏که‏‏]‏‏ دنبال او برقرار می شود، برای رفاه حال همۀ طبقات، خصوصاً کارگران، دهقانان، طبقۀ ضعیف، برای همه است و اسلام برای آنها بیشتر از سایر طبقات حق قائل است.(444)‏

17 / 1 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

توجه اسلام به مستضعفین

‏ان شاءالله حکومت اسلامی که اسلام می خواهد چه بشویم، ‏‏[‏‏بعداً‏‏] ‏‏اول نظر راجع به مستمندان، است. اول نظر. همان طور که اسلام اینطور می گوید. اسلام برای مستضعفین آمده است، و اول نظرش به آنها هست.(445)‏

28 / 3 / 58

*  *  *

‎ ‎

‏ ‏

اسلام منجی مستضعفین

‏آنکه به حال مستمندان و ضعفا بیشتر عنایت دارد تا به حالِ دیگران، آنکه طرفدار مستضعفین است، آن رژیمی که می خواهد مستضعفین را‏

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 387

‏از قید و بند آن گرفتاریها بیرون بیاورد، آن اسلام است. آنکه پیشش اصلاً مطرح نیست مرزنشینی و مرکزنشینی، بالانشینی و پایین نشینی پیشش مطرح نیست، اسلام است. آنکه وقتی حکومتش، رأسش مثل رسول الله ـ صلی الله علیه وآله و سلّم ـ وقتی که با اینکه رأس بود، با اینکه ادارۀ یک کشور می کرد، وقتی که می آمدند در یک مجلسی که نشسته بودند اصحاب حضرت و حضرت نشسته بودند، بالا و پایین معلوم نبود. می آمد و می گفت کدام یکیتان پیغمبر هستید؟ از باب اینکه دور می نشستند اصحابشان با خودشان، همه با هم دور هم می نشستند، یکی بالا و یکی پایین، یکی این زیرش باشد نبوده است. روی همان زمین و اگر هم یک بوریایی بوده، بوریای آن وقت برای مسجد بوده، روی آن بوریا هم می نشستند دور هم و از همان مسجد که این طور زندگی می کردند، تجهیز قوا می کردند و ممالک را می گرفتند. یک همچون حکومتی ما می خواهیم، که این طور باشد که این طبقات مختلفه ای که چپاولگرند یک دسته شان، اینها نباشد؛ و این دهقانها به حالشان رسیدگی بشود؛ این مستمندها، این زاغه نشینها.‏‏(446)‏

21 / 4 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

حمایت مستضعفین، راه و طریق اسلامی

‏ما باید ببینیم که این ملتی که ماها را به این مقامها رسانده اند، از ما چه می خواهند و ما باید برای آنها چه بکنیم. از ما می خواهند که تمام این ارگانهایی که هستند، تمام این رؤسایی که هستند، از رئیس جمهور گرفته و نخست‌وزیر و وزرا تا وکلا و ـ عرض می کنم که ـ وزارتخانه ها و هر چه در آنها هست، اینها می خواهند که اینها همه در راه اسلام، که خواست ملت بود و همۀ کوشش شان برای اسلام بود و اسلام آنها را موفق کرد، اینها هم در همان طریق اسلامی راه بروند.‏


کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 388

‏طریق اسلامی این است که مستضعفین را حمایت کنند، بیشتر توجهشان به آنها باشد.(447)‏

20 / 6 / 59

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

لزوم رسیدگی به زندگانی محرومان

‏این عنایت خدا بود که همه را به این آزادی و به این ـ عرض کنم ـ استقلال و به این مقام رسانده است. حالا ما عوض اینکه شکر نعمت خدا را بجا بیاوریم و برای خاطر خدا قیام کنیم و برای ملت کار بکنیم، تمام همّمان را صرف کنیم که این بیچاره هایی که توی این زاغه ها باز هم نشسته اند، اینها را از اینجا بیرون بیاوریم، جایی برایشان درست بکنیم، آب و برق این مملکت را درست بکنیم، خوب، الآن شما می دانید که در بعضی از جاها هیچ ندارند. هیچ. بعضی از جاهایی که دیروز یکی از آقایان که آمده بود از طرف بختیاری و آنجاها، می گفت مردم همه اخلاص دارند، اما هیچ ندارند. بعضی جاهاست هیچ ندارند. برای این «هیچ ندارها» یک فکری بکنید، هی ننشینید دعوا بکنید، هی هم دنبال این نروید که همان طوری که در طاغوت می کرد، شهرها را خیلی مزین کنید و شهرها را خیلی بزرگ بکنید و همۀ همّ دولت و همۀ بودجۀ مملکت خرج شهرها بشود و خرج شمال شهر بشود که باز همان طاغوتیها از آن استفاده بکنند. برای این پایین شهریها، برای این بیچاره ها ـ اسلام است؛ حکومت اسلام است ـ برای اینها فکر بکنید. همّتان را صرف این بکنید، نه صرف اینکه دعوا کنید. «وقت» وقتی بنا شد که به دعوا بگذرد، دیگر نمی رسد انسان؛ مجال ندارد دیگر بنشیند یک کاری بکند، یک طرحی بریزد برای این ملت؛ برای این بیچاره ها.(448)‏

20 / 6 / 59


کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 389

بازار اسلامی در اندیشۀ فقرا

‏یک رأیی دادیم به جمهوری اسلامی. آن رژیم رفت و یک رژیم دیگری است لکن باید همه چیز اسلامی بشود. آن روزی ما به آخر مقصد رسیدیم که همه چیزمان اسلامی باشد. بازار یک بازار اسلامی باشد. بازاری که یک متاعی را یک تومان می خرد و سی تومان به این فقرا و ضعفا می دهد این بازار اسلامی نیست. بازاری که قاچاق وارد می کند و به قیمتهای گزاف می دهد و اقتصاد اسلام را می خواهد به هم بزند این اسلامی نیست؛ این بازارْ اسلامی نیست. اینها باید اسلامی بشود؛ خودشان اسلامی اش کنند. بازاری که به فکر ضعفا و فقرا نباشد، بازاری که پهلویش ضعیف باشد و به فکر نباشد، این بازارْ اسلامی نیست. ملتی که اینجا قصرهای روی هم روی هم درست کنند، و آنجا زاغه نشینها باشند ـ شما همه زاغه نشین را دیدید چه طورند؛ لابد شماها دیدید، من هم صورتش را دیدم. یک مملکتی که زاغه نشینها آنطور باشند و مردم به فکر اینها نباشد، این مملکتْ مملکت اسلامی نیست. این صورت است، محتوا ندارد.(449)‏

8 / 3 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

حل مشکلات مردم، ادای دین مسئولان

‏حالا نوبت آقایان است که در مقابل این همه زحمتی که آنها کشیدند و محبتی که آنها کردند و فداکاری که آنها کردند حالا نوبت آقایان است که من نمی گویم جبران ـ آنها نکردند برای اینکه یک چیزی بگیرند از شما ـ اما وجدان اقتضای این را می کند که در همه جا کارها به نفع مملکت ‏‏[‏‏باشد‏‏]‏‏ و به نفع اسلام و به نفع این جمعیت ها و خصوصاً این مستمندهایی که در همه کشور هستند. باید همه دست به هم بدهید و این طور نباشد که ـ مثلاً ـ آقای رئیس جمهور کنار بنشیند و محول کند به دولت و نیست هم این طور، من می دانم الآن این طور نیست. آقای‏

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 390

‏رئیس جمهور هم از خود ملت است و مملکت خودش هست و برای خودش کار می کند. همۀ وزارتخانه ها هم هر چه می توانند وقتی دیدند لازم است که یکدیگر کمک کنند به اوضاع، به همدیگر کمک کنند، اجنبی نیستند از هم که او بخواهد کار او را بشکند، او بخواهد کار او را بشکند یا کمک به او نکند. مردم هم حاضرند که وقتی یک مشکلی را دیدند برای هر یک از شما مردم حاضرند به اینکه عمل بکنند. نوبت، نوبت شماست که باید این دین را به این مردمی که شما را نشاندند سر این مسند، دین خودتان را عمل بکنید، ادا کنید به مردم.(450)‏

31 / 5 / 60

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

ارزش خدمت به مستضعفان نزد خدا

‏خوب خدمت کنید، به مستضعفان برسید. شما در دوردست ها مسئولیت دارید به مستمندان که در طول تاریخ زیر فشار و زحمت بودند برسید و جدیت نمایید تا راه چاره ای که آنها را به جایی برساند پیدا کنید، در عمران و راهسازی برای آنان جدیت کنید. امروز به مستضعفان و مستمندان و زاغه نشینان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید. پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازۀ خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد.(451)‏

12 / 5 / 62

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

پیروی از علی(ع) در خدمت به محرومین

‏دولت واقعاً باید با تمام قدرت آن طوری که علی ـ‌علیه السلام ـ برای محرومین دل می سوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با‏

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 391

‏ دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد.(452)‏

4 / 7 / 62

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

علی (ع) و همراهی با محرومین

‏اسلام جیب پر کن نیست! اسلام با ضعفاست.‏

‏     اسلام آن است که امیرش می فرماید، رئیسش می فرماید که من می ترسم که در آن طرف ـ به حسب نقل ـ آن طرف مملکت یک کسی گرسنه باشد؛ شاید آنجاها کسی چیزی نداشته باشد بخورد؛ زندگی ام باید این باشد که دلم آرام باشد که اگر او آنجا گرسنه است، من هم اینجا گرسنه ام. اسلام این است. البته خودش می فرماید شما قدرت ندارید و صحیح می فرماید، ماها قدرت نداریم، اما این قدرت را داریم که جیبهایمان را دیگر پر نکنیم!(453)‏

28 / 3 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

سفارش به رفتار بهتر با محرومین

‏شما باید کوشش کنید که این چیزی که الآن در ذهن مردم هست، که دولت را از خودشان می دانند و انتخابات را از خودشان می دانند، این از دل آنها بیرون نرود. یعنی، شما در طول خدمتی که انجام می دهید خدای تبارک و تعالی را در نظر داشته باشید. شما مسئول هستید پیش خدا. فردا از شما سؤال می شود. اینجا هم بر فرض اینکه بتوانید یک چیزی را خدای نخواسته عمل کنید و مخفی نگه دارید، پیش خدا مخفی نیست، پیش ملائکة الله مخفی نیست، یک روزی به آن می رسد انسان. از این جهت نسبت به مردم هر چی مردم ضعیفترند بیشتر، عکس سابق که هر چی قویتر بودند، با خانها رفتارشان چطور بود، با‏

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 392

‏مثلاً آنهایی که دارا بودند چطور بود، با سرمایه دارها چه جور بود، با مردم ضعیف هیچی. شما عکس کنید مسأله را، یعنی آن طوری که با مردم ضعیف و مستضعف و محروم رفتار می کنید، بهتر باشد از آنی که با دیگران رفتار می کنید، با همه خوب، اما اینها دلشکسته اند اینها محروم بودند در طول تاریخ، اینها زحمت دیدند، اینها در انقلاب خدمت کردند، اینها امروز جوانهایشان را می دهند، آن طبقۀ مرفه اگر هم باشد کمی از آنها داخل این امور هستند، خیلی نیستند. بنابراین ما باید این طبقه از مردم را برای خاطر خدا و برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی حفظ بکنیم. در همۀ قشرها در همۀ کارها با آنها خوشرفتاری کنید. یک وقت خدای نخواسته یکی را کار دارد بیاید در آنجا، فراش راهش ندهد، یا مدتی معطل بشود یا توی اتاق نگذارند بیاید، اینها این طور نباشد. اینها کارهایی بود که بر خلاف رضای خدا بود و سابق می کردند، شما باید عکسش باشد.(454)‏

14 / 12 / 62

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

دولت محرومین

‏بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کاربکنید.(455)‏

4 / 6 / 63

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

ایجاد اشتغال برای مستضعفین

‏عمده این است که برای این مستضعفینی که به شما خدمت کردند، خدمت بکنید و خدمت هم به این است که آنها را ـ بازاریها را ـ در کار وادار کنید، شریک کنید. کسانی که می توانند صنعتهای کوچک درست کنند، صنعتهایشان را حفظ بکنید و سایر کارها، آنهایی که البته‏

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 393

‏دولت نمی تواند. آن که دولت می تواند و دیگران نمی توانند، آنها باید بکنند.(456)‏

4 / 6 / 63

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

تأمین زندگی از پاافتادگان

‏دولت اسلام موظف است که کسانی را که قوۀ کار دارند به کار وادار کند از روی اجبار و کسانی را که از پا افتاده و عاجزند و راه درآمدی هم ندارند خود به هر طور صلاح دانست آنها را اداره نماید.(457)‏

  

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

تقدّم مصالح محرومین و مستضعفان بر مرفهین

‏مصلحت زجر کشیده ها و جبهه رفته ها و شهید و اسیر و مفقود و مجروح دادهها و در یک کلام، مصلحت پابرهنه ها و گودنشینها و مستضعفین، بر مصلحت قاعدین درمنازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامی مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و باید سعی شود تا از راه رسیده ها و دین به دنیا فروشان، چهرۀ کفرزدایی و فقرستیزی روشن انقلاب ما را خدشه دار نکنند و لکۀ ننگ دفاع از مرفهین بیخبر از خدا را بر دامن مسئولین نچسبانند و آنهایی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همۀ رنجها و مصیبتهای جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیتهای کلیدی تکیه کنند، که اگر به آن جا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یکشبه بفروشند، و حاصل همۀ زحمات ملت ایران را بر باد‏

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 394

‏دهند، چرا که اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیده اند و فرق و سینۀ شکافتۀ نظام و ملت را به دست از خدا بیخبران مشاهده نکرده اند و از همۀ زجرها و غربتهای مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زده اند، غافل و بیخبرند.(458)‏

6 / 5 / 66

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

دفاع از حقوق فقرا

‏ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطرۀ خون دفاع خواهیم کرد.(459)‏

29 / 4 / 67

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

روحانیت و حفظ حمایت از محرومین

‏چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند حمایت از محرومین و پا برهنه هاست؛ چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است.(460)‏

29 / 4 / 67

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏


کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 395

کتابحکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 396