بخش دوم: شبهات پیرامون عدل الهی

توبه و اجرای عدالت در پاداش و کیفر اعمال

توبه و اجرای عدالت در پاداش و کیفر اعمال[1]

‏ ‏

چشم پوشی از یک عمر نافرمانی با توبه

‏فرض می کنیم یک شخص در تمام عمر به معصیتها و نافرمانیهای‏‎ ‎‏خدا اشتغال داشته نه یک رکعت نماز خوانده و نه یک حبه زکاة‏‎ ‎‏داده و نه حج رفته و نه یک روز روزه گرفته و انواع معصیتها را‏‎ ‎‏مرتکب شده است آنگاه روزهای آخر عمرش به یاد توبه افتاده و‏‎ ‎‏توبه کرد و از گناهان عذر خواست حق مردم را ادا کرد یا وصیت‏‎ ‎‏کرد ادا کنند و با معذرت و توبه از دنیا رفت عمل این شخص جز‏‎ ‎‏یک توبه چه بود به حسب ضرورت عقل و شرایع و صراحت آیات‏‎ ‎‏قرآنی این شخص از اهل سعادت است و همان بهشت موعود را‏‎ ‎‏خدا به او به رایگان می دهد خوب است نظرتنگان، آیات توبه را‏‎ ‎‏نیز از قرآن بیندازند تا لیره به جای ریال خرج نشود اینک یک آیه از‏‎ ‎‏آیات قرآن.‏

‏     سورۀ توبه آیۀ 104 ‏أَلَمْ یَعْلَمُواْ أَنَّ الله َ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ یَأخُذُ‎ ‎الصَّدَقَاتِ وَ أَنَّ الله َ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ‎[2]‎‏ آیا نمی دانند که خدا خود قبول‏‎ ‎


کتابعدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 207

‏می کند توبه را از بندگان خود و می گیرد صدقات را و همانا خدا‏‎ ‎‏است زیاد توبه قبول کن و مهربان.(151)‏

*  *  *

‏ ‏

پذیرش توبه مقتضای غفّاریت خداوند

‏مقام غفاریت و ستاریت حق اقتضا کرده است که الان که در این‏‎ ‎‏عالم هستیم، اعضای ما شهادتی بر اعمال ما ندهند، و زمان و مکان‏‎ ‎‏کرده های ما را مستور دارند، همین طور در عوالم دیگر، اگر با توبۀ‏‎ ‎‏صحیحه و استغفار خالص از دنیا برویم، اعمال ما را مستور‏‎ ‎‏می دارند؛ یا آنکه از اعمال ما بکلی محجوب می شوند.(152)‏

*  *  *

کتابعدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 208

  • . شبهه: در پاسخ به این اشکال: «چگونه یک عمر گناه و ستم به مردم با یک استغفار آمرزیده می شود؟ و «توبه» با عدالت خداوند چگونه سازگار است؟ به بررسی حقیقت توبه و شرایط آن از نظر حضرت امام (س) می پردازیم.
  • . توبه/104