6. نفی ظلم و ظلم پذیری
نپذیرفتن رفتار ظالمانه در هر صورت
سؤال: [روابط دولت آینده با غرب، چگونه خواهد بود، آیا تمام خارجیهایی که در ایران هستند باید ایران را ترک کنند؟]
جواب: ما با ملتهای غرب نه تنها هیچ نظر سوئی نداریم، بلکه با آنان صمیمی هم هستیم و آن دولتهایی که با ملت ایران بدرفتاری کرده اند ما با آنها نظر خوبی نداریم و در هر صورت با غربیها ما رفتارمان عادلانه است و هیچ وقت با هیچ کس، رفتار ظالمانه نخواهیم داشت.(57)
8 / 9 / 57
* * *
دشمنی با دولتهای ظالم
ما با کشورها مخالفتی نداریم. ما با دولتهایی که ظالم هستند، چه به ما ظلم کرده باشند و چه به برادران مسلمان ما ظلم کرده باشند و بکنند، با آنها دشمن هستیم.(58)
5 / 10 / 57
* * *
مخالفت با کشورهای ظالم
ما با هر کشوری که بخواهد ظلم کند مخالفیم. حال این کشور چه در غرب و چه در شرق.(59)
7 / 10 / 57
* * *
تحمل نکردن ظلم به هر شکل
این دولتْ دولتِ اسلامی و تحت رهبری رهبران اسلام است و هرگز ظلم به غیر، ولو هرچه ضعیف باشد، روا نمی دارد و ظلم از
کتابسیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 23
غیر، هرچه قوی باشد، تحمل نمی کند.(60)
7 / 12 / 57
* * *
پرهیز از ستمگری و ستم پذیری به عنوان یک اصل اسلامی
شما مطمئن باشید که در جمهوری اسلامی ظلم نیست. ما نه ظلم می کنیم، نه مظلوم می شویم. این چیزی است که اسلام به ما نشان داده: ظلم نکنید، مظلوم هم نشوید. تا می توانیم مظلوم نمی شویم؛ و هیچ وقت هم ظلم نخواهیم کرد.(61)
24 / 2 / 58
* * *
ممنوعیت ستمگری و ستم پذیری در اسلام
دستور اسلام این است که نه ظلم بکنید نه زیر بار ظلم بروید. انظلام یعنی زیر بار ظلم رفتن از ظلم کمتر نیست. انظلام به خود ظلم کردن است. به یک ملت ظلم کردن است. ظلم هم از همین قماش است. هر دویش در اسلام ممنوع است. نه شما حق دارید به کسی ظلم کنید، نه حق دارید که از کسی ظلم بکشید.(62)
25 / 9 / 58
* * *
مقابله با کشورهای متعدی
امروز در مقابل همۀ کشورهایی که بخواهند به ما تعدی کنند قیام خواهیم کرد. و ملت ما با قدرت اسلامی با قوای نظامی و انتظامی، با مجاهدین اسلام و با همۀ قدرتهای مسلح و غیرمسلح با هم هستند و کسی نمی تواند به این مملکت تعدی کند.(63)
28 / 7 / 59
* * *
کتابسیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 24
موافقت با مظلومین و مخالفت با ظالمین
ما با ملتها به هیچ وجه مخالفت نداریم. بلکه ما با مظلومها که ملتها هم از طبقۀ مظلومین هستند موافق هستیم. و با اشخاصی که ظلم می کنند، چه در مملکت خودشان و چه به ملت خودشان ظلم بکنند و چه به ملتهای ضعیف ظلم بکنند، با آنها ما مخالف هستیم.(64)
5 / 9 / 58
* * *
پرهیز از ستم پذیری
ما تحت رهبری پیغمبر اسلام این دو کلمه را می خواهیم اجرا کنیم؛ نه ظالم باشیم و نه مظلوم. ما در طول تاریخ مظلوم بودیم. از همه جهات مظلوم بودیم. و ما امروز می خواهیم که مظلوم نباشیم؛ و ظالم هم نباشیم.(65)
22 / 11 / 59
* * *
نپذیرفتن ظلم و مظلومیت
ما نه ظلم خواهیم کرد؛ و نه مظلوم خواهیم واقع شد.(66)
22 / 11 / 59
* * *
تشریک مساعی جهت جلوگیری از ظلم و ستم
ما همه در تحت لوای توحید مجتمع هستیم. ایران مال همه است و توحید مذهب همه است و مبدأ و معاد ایدۀ همه است و ما این مشترکات را داریم و ملت واحده هستیم. و لازم است که در مسائل ایران، همه در صحنه باشیم و همه با هم ید واحده باشیم که دیگرانی که می خواهند به همه ماها تعدی کنند، چه با اسم اسلام، چه با اسم سایر مذاهب، به مسلمین جهان و به ملتهای مظلوم جهان ظلم و ستم
کتابسیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 25
روا می دارند، با هم تشریک مساعی کنیم در اینکه یک راه پیدا کنیم برای جلوگیری از ستم در تمام قشرهای انسان های دنیا.(67)
27 / 8 / 61
* * *
کوتاه کردن دست ظالمان
ما ملت ایران که نهضت کردیم و دست ظلم را کوتاه کردیم باید دنبال این مطلب باشیم، و تا آنجایی که دست ظالمان را بکلی از کشور خودمان کوتاه کنیم و با هدایت این نور سایر کشورهای اسلامی و سایر مستضعفان جهان بیدار بشوند و خودشان را از تحت سلطۀ قدرتهای بزرگ خارج کنند.(68)
21 / 2 / 62
* * *
مبارزه با تعدی گران
باید با قدرت به پیش برویم و با قدرت با همۀ کسانی که به ما می خواهند تجاوز و تعدی کنند مبارزه کنیم. و زندگی آبرومند نداشتن و زندگی زیربار بودن، هزار مرتبه از اینکه انسان بمیرد، مردن بر او شرف دارد.(69)
21 / 3 / 62
* * *
نجات دادن مظلومان از دست ظالمان
ما باید دولت اسلامی را، همۀ مردم، همۀ انسان ها دولت اسلامی را تقویت کنند تا بتواند اقامه عدل بکند، و دولت باید جهات معنوی را هم در نظر بگیرد، یعنی چون تابع اسلام است باید روی رویۀ اسلام باشد. روی رویۀ اسلام به همان دو معنا، به همان دو راهی که اسلام دارد، حفظ معنویات و تقویت معنویات
کتابسیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 26
مردم و اقامۀ عدل بینشان و نجات دادن مظلومان از دست ظالمان. حالا این فرق نمی کند چه مظلومانی باشند که از دولتها ظلم می کشند یا مظلومانی باشند که از اربابها ظلم می کشند. اسلام برای این دو جهت آمده است و ما تابع اسلامیم، و باید این دوجهت را حفظ کنیم. مقررات اسلامی را به حد اعلای خودش، که اگر مقررات اسلامی به حد اعلای خودش حفظ بشود، این دو مقصد که مقصد همۀ انبیا است تحقق پیدا می کند، مقصد روحانیت مردم و مقصد اقامه عدل در بین جامعه.(70)
21 / 4 / 62
* * *
ایستادگی در مقابل ظلم
پیغمبر هم شهید داد، انبیا هم همین طور. سیره انبیا بر این معنا بوده است، سیره بزرگان بر این معنا بوده است که معارضه می کردند با طاغوت ولو اینکه زمین بخورند، ولو اینکه کشته بشوند و لو کشته بدهند. ارزش دارد که انسان در مقابل ظلم بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند، و نگذارد که این قدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد.(71)
1 / 10 / 62
* * *
کتابسیاست خارجی و روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 27