فصل چهارم: نهضت امام از آغاز تا تبعید ایشان

نفی هرگونه سازش از سوی امام

نفی هرگونه سازش از سوی امام

‏در روزنامه های آن زمان،‏‎[1]‎‏ بعد از آزادی امام از زندان، چنین تبلیغ و القا می شد که ایشان‏‎ ‎


کتابخاطرات آیت الله سید حسین موسوی تبریزی (دفتر اول)صفحه 147
‏براساس سازشی که با رژیم کرده، آزاد شده است که امام خمینی در سخنرانی دوم خود‏‎ ‎‏که در مسجد اعظم پس از آزادی ایراد کرد، طی سخنان مفصل و تندی این موضوع را رد‏‎ ‎‏کرد‏‎[2]‎‏ و فرمود: چه کسی با شما سازش کرده و کنار آمده است، اگر خمینی است تا‏‎ ‎‏بگوییم علیه... خمینی غلط می کند با شما سازش کند، مگر حرف ما چیست، که بتوانیم‏‎ ‎‏روی آن سازش کنیم؟ ما می گوییم: قال الباقر و قال الصادق و این حرفها سازش پذیر‏‎ ‎‏نیست. امام بعد از آزادی در سخنرانیهایش با قدرت و قوت بیشتری به انتقاد از رژیم‏‎ ‎‏می پرداخت و با اطلاعات و اخبار و مدارک زیادی که در اختیارش قرار می گرفت و‏‎ ‎‏با توجه به مواد قانونی داخلی و خارجی، خیانتها و اعمال خلاف حکومت را بیش از‏‎ ‎‏پیش و با دلایل و قراین کافی برملا می کرد، این مطلب خصوصاً در جریان کاپیتولاسیون‏‎ ‎‏به خوبی آشکار شد و رژیم که سعی کرده بود این لایحه را خیلی سریع و مخفیانه در‏‎ ‎‏مجلس به تصویب برساند، از اینکه این خبر درز کرده بود و به امام رسیده بود، سخت‏‎ ‎‏شگفت زده شد؛ ولی افرادی بودند که با امام در ارتباط بودند و به اطلاعات و اخبار‏‎ ‎‏سرّی کشور دسترسی داشتند و در چنین مواقعی به سرعت امام را از وقایع مطلع‏‎ ‎‏می کردند.‏‎[3]‎

‎ ‎

کتابخاطرات آیت الله سید حسین موسوی تبریزی (دفتر اول)صفحه 148

  • . مطلب فوق در روزنامه های عصر روز شنبه 13 ربیع الاول، مطابق با دوازدهم مرداد 1342 به شرح زیر منعکس شد: «طبق اطلاع رسمی که از سازمان اطلاعات و امنیت کشور واصل گردیده است چون بین مقامات انتظامی و حضرات آقایان خمینی، قمی و محلاتی تفاهمهایی حاصل شد که در امور سیاسی مداخله نخواهند کرد و از این تفاهم اطمینان کامل حاصل گردیده است که آقایان برخلاف مصالح و انتظامات کشور عملی انجام نخواهند داد، علی هذا آقایان به منازل خصوصی منتقل شدند»! روحانی، حمید؛ بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی؛ ج 1، ص 585.
  • . حضرت امام بعد از آزادی در سخنرانی مورخ 21 / 1 / 1343 به مطلب فوق اشاره می کنند: «من الآن حقیقت موضوع را برای شما بیان می کنم. آمد یک نفر از اشخاصی که میل ندارم اسمش را بیاورم، گفت آقا سیاست عبارت است از دروغ گفتن، خدعه، فریب، نیرنگ، خلاصه پدرسوختگی است! و آن را شما برای ما بگذارید! چون موقعْ مقتضی نبود نخواستم با او بحثی بکنم. گفتم: ما از اوّل وارد این سیاست که شما می گویید نبوده ایم. امروز چون موقع مقتضی است، می گویم. اسلام این نیست. والله اسلام تمامش سیاست است.»؛ صحیفه امام؛ ج 1، ص 269 ـ 270.
  • . در اینکه متن مصوبه و مذاکرات مجلس را چه کسی در اختیار امام می گذاشت، صرفاً به بیان دو خاطره زیر اکتفا می کنیم:          حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می گوید: «باخبر شدیم که در مجلس رژیم لایحه ای در مسیر تصویب است که در آن به مستشاران امریکایی امتیازاتی داده می شد، در پیگیری این خبر، زمینه جدیدی فراهم شد برای مبارزه امام، امام چند نفری را مأمور تحقیق در مورد جزئیات این خبر کردند که یکی از آنها من بودم. رفتم پیش آقای فلسفی و تولیت و سیدجعفر بهبهانی پیام امام را رساندم و گفتم ما اخبار پشت پرده این جریان را هرچه بیشتر و دقیق تر می خواهیم. آقای بهبهانی از طریق یکی از نمایندگان مجلس سنا متن لایحه و اسناد مربوطه را به دست آورد و به من داد. من دو روز در تهران ماندم و متن مذاکرات مجلس و جزوه کنوانسیون وین را تهیه کردم. اخبار را هم مرحوم تولیت در اختیار من گذاشت که مجموعاً اطلاعات کاملی بردم خدمت امام.» هاشمی رفسنجانی ـ دوران مبارزه؛ زیر نظر مهندس محسن هاشمی؛ ج 1، ص 197.          شهید حاج مهدی عراقی از خاطرات خود در این زمینه می گوید: «در اواخر شهریور بود که یکی از رفقایی که ما در مجلس داشتیم به ما اطلاع داد که یک لایحه را دولت می خواهد بیاورد در مجلس و مصونیت بدهد به 1700 مستشار امریکایی که بعداً به همین نام کاپیتولاسیون مشهور شد. این مسأله آمد با آقا (امام خمینی «ره») مطرح شد. اما این جوری قبول نکردند. گفتند تا مدرک نباشد ما نمی توانیم روی آن حرف بزنیم، شما اگر بتوانید مدرکش را تهیه کنید. تا این شد که لایحه آمد در مجلس و عده ای مخالفت کردند با لایحه، ما فرستادیم صورتجلسه ای که در مجلس بود از روی آن صورتجلسه فتوکپی کردند، همین صورتجلسه  را خارج کردیم هم از مجلس شورا و هم از مجلس سنا. جفت این صورتجلسه ها را در اختیار آقای خمینی گذاشتیم.» ناگفته ها: خاطرات شهید حاج مهدی عراقی؛ ص 207.