مصاحبه با آقای سید کاظم موسوی بجنوردی
□ آنچه دربارۀ ویژگیهای اخلاقی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا می دانید بیان فرمایید.
حاج احمد آقا به صورت موروثی، آدم بسیار باهوشی بود و نبوغ و درایت خاصی داشت، و به عمق بسیاری از مسائل، خیلی زود پی می برد، او خیلی سریع الانتقال بود و آن طوری که من شاهدش بودم به صحت مطالب و واقعیتهای مسائل، خیلی زود پی می برد.
آن مرحوم دارای عزت نفس و مناعت طبع خاصی بود. من کم و بیش مطلع بودم که وضع مالی حاج احمد آقا چندان خوب نیست، امّا به روی خود نمی آورد. در مورد وضع مالی اش، گاهی به طور غیرمستقیم به ایشان می گفتم که ما هر کدام آمادگی داریم، امّا سعۀ صدر و طبع بلند ایشان، ورای این حرفها بود.
□ این اوضاع، مربوط به چه سالهایی است؟
مربوط به بعد از رحلت حضرت امام است. حاج احمد آقا به هیچ وجه حاضر نبود مسئله نیاز مادی خود را مطرح کند و با همان عزت نفس همیشگی با ما برخورد می کرد، و تمام اینها، نشانۀ مظلومیت ایشان بود.
کتابگنجینه دل: مجموعه خاطرات یاران در وصف یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 509
در مورد موضعگیریهای ایشان بعد از رحلت حضرت امام(س) نیز کسانی که با ایشان محشور بودند بخوبی می دانند که چگونه از رهبری انقلاب، از دولت و از کل نظام جمهوری اسلامی حمایت می کردند و این حمایتها واقعاً از روی صفا و خلوص نیت بود. حاج احمد آقا در زمان حیات امام، در اداره کشور نقش زیادی داشتند. قاعدتاً بعد از رحلت امام، از این نقش کاسته شده بود. امّا ایشان با همان صداقت و اخلاق از نظام و انقلاب و رهبری و دولت حمایت می کرد و به همه نیز توصیه می کرد که با حفظ وحدت و یگانگی از نظام پشتیبانی کنند. ایشان به سختی پایبند اصول انقلاب بودند و سعی داشتند دستورالعملها و وصایای حضرت امام را به بهترین وجهی انجام دهند و هیچ گونه تغییری در روحیه و رفتار و اندیشه های ایشان دیده نمی شد، بلکه اصرار بیشتری در حفظ وحدت داشتند. او یک انقلابی واقعی به تمام معنا بود که نمی خواست خودش را مطرح سازد، بلکه آرمان اصلی اش حفظ نظام جمهوری اسلامی و اجرای دستورات و فرامین حضرت امام و ادامۀ راهی بود که معظم له ترسیم فرموده بودند.
یکی دیگر از وظایفی که حاج احمد آقا برای خود احساس می کرد، کوشش برای حفظ میراث گرانبهای حضرت امام، یعنی آثار، نوشته ها و سخنان معظم له بود و دلش می خواست که این آثار و گنجینه های گرانبها در نهایت امانتداری برای نسلهای آینده بماند و مورد استفادۀ مسلمانان و مستضعفان جهان قرار گیرد. در عین حال، هیچ گاه مایل نبود که خودش را مطرح کند. من به خاطر دارم، وقتی که جلد اول دایرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد، از آنجا که کار بسیار مهمی صورت گرفته بود، من و حضرت آیت الله انواری که از اعضای هیئت علمی دایرةالمعارف هستند، خدمت مرحوم حاج احمد آقا رسیدیم. ایشان در آن جلسه گفتند، وقتی من این کتاب را پیش حضرت امام بردم، معظم له، چند ورقی زدند و بعداً برای دست اندرکاران آن، چند بار دعا کردند.
خلاصه اینکه حاج احمد آقا، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی را برای حفظ آبروی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب، ضروری می دانستند و در نهایت می کوشیدند که این کار عظیم هر چه زودتر به پایان برسد.
زمان دیگری به اتفاق آقای آقا سید حسن طباطبایی که از اعضای هیئت امنای دایرةالمعارف است خدمت حاج احمد آقا رسیدیم. رفتار صمیمانه و متواضعانه حاج
کتابگنجینه دل: مجموعه خاطرات یاران در وصف یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 510
احمد آقا به گونه ای بود که آقای طباطبایی را واقعاً به حیرت انداخت. در پایان همین دیدار بود که فرمود، اگر کار و مشکلی داشتید با خودم در میان بگذارید، تا در رفع آن اقدام کنم.
در واقع، حاج احمد آقا، عاشق حضرت امام بودند و بدون ایشان-گویی- نمی توانستند زندگی کنند و بالاخره هم مثل عاشقی که علاقه دارد به معشوق خود برسد در فاصلۀ اندکی پس از رحلت حضرت امام به ایشان پیوستند.
درست است که حاج احمد آقا بعد از رحلت حضرت امام، اگر مثلاً جلسه ای بود صحبتهایی می کردند و یا حتی از شوخی هم، دست بردار نبودند، اما فقدان امام آنقدر در چهره شان مشخص بود که پنداری پرده ای از غم، تمام چهر ه شان را پوشانده است و ما و سایر دوستان خیلی تلاش می کردیم تا آنجا که امکان دارد، قدری از سنگینی این آلام و دردهای جانکاه ایشان که ناشی از فراق حضرت امام بود، بکاهیم.
□ رحلت حضرت امام-سلام الله علیه-مصیبت عظمایی برای همه بود، مخصوصاً حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا، بیش از دیگران از این مصیبت رنج می بردند و در عین حال می کوشیدند که یاد و نام امام، همانند دوران حیات معظم له زنده و پایدار بماند. در این باره چه می فرماید؟
دربارۀ حفظ یاد و نام حضرت امام، ذکر این خاطره را ضروری می دانم: روزی در منزل حاج احمد آقا بودیم. صحبت سر مقالۀ حضرت امام در دایرةالمعارف بود که من گفتم، آقای حجتی کرمانی را انتخاب کرده ایم که مقالۀ حضرت امام را بنویسد. دو سه سالی هست که ایشان مشغول این کار است و با ذوق و علاقۀ زیادی که آقای حجتی نسبت به حضرت امام دارند و واقعاً به ایشان عشق می ورزند، تصور می کنم کار جالبی ارائه دهند. امّا زمانی که صحبت از شخصیت امام و ویژگیهای معظم له و اندیشه های والای معظم له شد، من به چهرۀ حاج احمد آقا نگاه کردم، نهایت عاطفۀ ایشان به امام را در این چهره دیدم. یعنی این نورانیت، عواطف و مهربانی و احساسات حاج احمد آقا نسبت به امام، به گونه ای بود که قابل توصیف نیست و در کمتر کسی می توان چنین حالتی را دید. به جرأت می توانم بگویم که چهرۀ حاج احمد آقا، یک چهرۀ ملکوتی بود. در چنین حالت
کتابگنجینه دل: مجموعه خاطرات یاران در وصف یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 511
روشن و روحانی بود که حاج احمد آقا گفتند: «همۀ شما فرزندان حضرت امام هستید. خدا همه تان را حفظ کند...».
در همان جلسه بود که من گفتم: آنچه مسلم است بیانات و مکتوبات حضرت امام باید به عنوان بهترین و مهمترین سند انقلاب، مورد استفاده و بررسی پژوهشگران و محققان سراسر جهان قرار گیرد. من دیدم که حاج احمد آقا، کاملاً به اینگونه مسائل وقوف کامل دارند. زیرا وقتی به ایشان گفتم، من در کشور اردن هاشمی، فامیلی دارم که از استادان دانشگاه آنجاست و علاقۀ زیادی دارد تا از اندیشه های حضرت امام آگاه شود. و به سخنان ارزشمند ایشان دسترسی داشته باشند و بتوانند براساس آن به پژوهشهایی دست بزنند. وقتی حاج احمد آقا، این حرفها را شنیدند، آثار شادی و خوشحالی زایدالوصفی را در چهره شان دیدم و احساس کردم که عنایت خاصی به این مسائل علمی و فرهنگی دارند. بعداً مسئله توجه سلسله «فاطمی» ها در مصر را به گسترش علم و فرهنگ مطرح کردم و گفتم، همین عنایتها بود که باعث ایجاد جامعةالازهر شد و درواقع، مصر به صورت مرکز فرهنگی جهان اسلام درآمد. اکنون که انقلاب اسلامی با آن عظمت در ایران به پیروزی رسیده است چرا ما نباید چنین کاری در ایران انجام دهیم؟خلاصه اینکه ایشان ضمن اذعان به اهمیت مسئله و ضرورت توجه به آن، اظهار داشتند: «طبیعی است که اگر ایران به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام شناخته شود، به این معناست که تشیع در واقع، مرکزیت فرهنگی جهان اسلام را بر عهده خواهد داشت و این افتخار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»
□ اگر دربارۀ نقطه نظرهای سیاسی مرحوم حاج احمد آقا هم، مطالبی را به خاطر دارید بیان فرمایید.
نقطه نظرهای سیاسی حاج احمد آقا به هیچ وجه جدای از نقطه نظرهای سیاسی حضرت امام-سلام الله علیه-نبود و به شدت به استقلال سیاسی ایران عقیده داشت و دلش می خواست اوضاع سیاسی ایران به گونه ای باشد که همان میراث گرانبهای امام بزرگوار به شکل مطلوبی حفظ شود. مثلاً اگر گاهی بحث بر سر چگونگی درگیری با
کتابگنجینه دل: مجموعه خاطرات یاران در وصف یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 512
امریکا پیش می آمد، ایشان به پیروی از حضرت امام می گفتند: برای اینکه استقلال سیاسی نظام جمهوری اسلامی محفوظ بماند و بتوانیم اصول انقلاب را محفوظ نگه داریم باید بهای سنگینی بپردازیم و مشکلات زیادی را متحمل شویم.
در متن سخنان و اظهارنظرهای حاج احمد آقا هم این واقعیت به چشم می خورد که حتی پس از رحلت حضرت امام، هیچ گونه تغییری در موضع انقلابی ایشان پیش نیامده است و هیچ کس نمی توانست ادعا کند که فرزند گرامی حضرت امام، ذره ای از موضع قبلی خویش عقب نشینی کرده اند. همان عقیده ای را که در زمان حیات حضرت امام داشتند که باید در برابر استکبار و امپریالیسم و صهیونیسم ایستاد و مقاومت کرد، پس از امام هم همان عقیده را داشتند و بر این نکته پافشاری می کنند که باید به نهضتهای اسلامی و ضداستکباری کمک کرد و کوشید تا پیام انقلاب اسلامی به سرتاسر جهان بویژه به میان مردم مسلمان جهان برسد.
□ حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی در زمان حیات حضرت امام خمینی-سلام الله علیه-نقش رابط بین معظم له و مسؤولان و متصدیان مملکت، و حتی افراد عادی را بر عهده داشتند. به نظر شما، حاج احمد آقا در این زمینه تا چه حدّ موفق بودند؟
می دانیم که حضرت امام خمینی-رضوان الله تعالی علیه-به علت کهولت سن، در وضعی نبودند که بتوانند همیشه به طور مستقیم با افراد، شخصیتها و مسؤولان مملکتی به طور مرتب تماس برقرار سازند و در نتیجه این نقش عمده بر عهدۀ حاج احمد آقا بود و کار مشکل و بسیار حساسی به نظر می آمد. از یک طرف می کوشیدند که حتی المقدور و تا آنجا که وضع مزاجی امام اجازه می داد، ارتباط مستقیم بین معظم له و مسؤولین و مردم برقرار شود، و این نقش بسیار برجسته ای بود که بر عهده حاج احمد آقا بود و همه به این نکته اعتراف دارند که حاج احمد آقا این نقش را تا آخرین لحظه های حیات حضرت امام با تعهد کامل و صداقت صددرصد ایفا کردند.
پیش از این واقعه، آخرین ملاقات با حاج احمد آقا دربارۀ ویرایش نهایی بیانات
کتابگنجینه دل: مجموعه خاطرات یاران در وصف یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 513
حضرت امام و مکتوبات ایشان توسط آقای دکتر نجفی بود. ما در این باره، پرسشهایی داشتیم و باید با حاج احمد آقا مشورتهایی می کردیم. ضمناً از ایشان خواهش کردیم مقدمه ای تنظیم کنند، و ایشان قول دادند که مقدمه را تهیه کنند، امّا متأسفانه اجل مهلت نداد، و این آخرین دیدار با ایشان بود.
امّا اگر بخواهیم دربارۀ محبوبیت حاج احمد آقا در بین طبقات مختلف مردم و مسؤولان صحبت کنیم باید بگوییم که طی این چند روزی که ایشان در بیمارستان بودند، احساسات مردم به اوج خود رسیده بود، مثل اینکه حاج احمد آقا در قلب همه جا داشتند. در مراسم تشییع جنازۀ ایشان، آنقدر جمعیت شرکت کرده بود که کمتر سابقه داشت و تقریباً تمام خانواده ها عزادار بودند. تمام اینها به خاطر خدماتی بود که فرزند عزیز و ارجمند امام به اسلام و انقلاب و پدر بزرگوارشان کرده بودند. در یک کلام می توان گفت: شرکت انبوه مردم در تشییع جنازه مرحوم حاج احمد آقا، در اصل، تجدید بیعتی با امام عزیز و آرمانهای مقدس ایشان بود.
کتابگنجینه دل: مجموعه خاطرات یاران در وصف یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینیصفحه 514