کتاب مکاسب محرمه

سحر، شعبده، احضار ارواح، هیپنوتیزم

سحر، شعبده، احضار ارواح، هیپنوتیزم

[سؤال 6813]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 527

‏2. کسی که سِحر را باطل می کند، با این که می دانیم سحر و جادو حرام است، ولی‏‎ ‎‏عمل این فرد که شخصی را نجات می دهد و عملش باعث باطل شدن سحر و جادو‏‎ ‎‏می شود آیا حرام است و گناه دارد یا خیر؟ (بنده به چشم خودم دیدم که جن را حاضر‏‎ ‎‏می کند).‏

بسمه تعالی، اگر سحر می کند جایز نیست و اگر حفظ نفس یا واجب دیگری بر آن موقوف باشد با ملاحظۀ اهمیت واجب دیگر مانع ندارد.

[سؤال 6814]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 220

‏3. هفتۀ گذشته یکی از دوستان پدرم به اتفاق مردی دیگر به منزلمان آمدند، آن مرد‏‎ ‎‏تازه وارد فالگیری بلد بود، برایم فال گرفت و گفت که در آینده سخنران و ناطق اسلام‏‎ ‎‏خواهی شد و دکتر هم می شوی و مدتی برای تبلیغ و نشر اسلام به خارج می روی،‏‎ ‎‏خیلی خدمتگزار می شوی، می خواستم بدانم که فالگیری و کف بینی حکمش چیست؟‏

بسمه تعالی، کف بینی و کارهای نظیر آن و اخبار جزمی به اموری مستند به آن جایز نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 611
[سؤال 6815]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5453

‏4. آیا احضار ارواح حقیقت دارد یا خیر؟ و اگر حقیقت دارد از نظر اسلام اشکال‏‎ ‎‏ندارد؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.

[سؤال 6816]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 736

‏7. دعاها و نسخه هایی که افراد مختلف جهت شفا ـ مخصوصاً برای شفای‏‎ ‎‏کودکانی که بعضی از شب ها دچار نوعی ترس و بی خوابی می شوند و یا مبتلا به‏‎ ‎‏بیماری های روانی و غش می باشند ـ می نویسند و در قبال اخذ مبلغی به عنوان هدیه به‏‎ ‎‏متقاضیان می دهند، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ و اصولاً به این قبیل دعاها‏‎ ‎‏می بایست اعتقاد داشت یا خیر؟‏

بسمه تعالی، از آیات قرآن و ادعیۀ مأثوره باشد اشکال ندارد.

[سؤال 6817]‏ ‏ ‏ 3372‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر منور امام خمینی، دام ظله الوارف‏

‏1. دعاهایی که دخالت در امور غیب است، مثلاً فلان دعا یا فلان رسم خط را اگر‏‎ ‎‏بنویسی و زیر سرت بگذاری، شب، خواب هر که را اراده کنی خواهی دید و امثال این‏‎ ‎‏کارها، جایز است یا خیر؟ و کسانی که از این راه امرار معاش می نمایند، از نظر شرعی‏‎ ‎‏چه حکمی دارد؟ مالشان حلال است یا نه؟‏

بسمه تعالی، متوسل شدن به آیات قرآنی و ادعیۀ مأثوره برای مقاصد مشروعه مانع ندارد.

‏2. شهدایی که وصیت می کنند که مثلاً ما را در جبهه به خاک بسپارید، آیا عمل به این وصیت واجب‏‎ ‎‏است یا نه؟ و چنانچه او را در محلش دفن نمودند، اکنون وظیفه چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر وصیت مزبور ثابت باشد، عمل بر طبق آن لازم است و نبش، اگر بعد از متلاشی شدن بدن باشد و یا آن که موجب هتک شود جایز نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 612
‏3. نگاه کردن به وجه و کفین زن نامحرم، چنانچه از روی ریبه نباشد و مفسده هم نداشته باشد حلال‏‎ ‎‏است یا این که اشکال دارد؟‏

بسمه تعالی، نظر بدوی با خصوصیات مزبوره اشکال ندارد.

‏4. استعمال دخانیات برای غیر معتادین حلال است یا حرام؟‏

بسمه تعالی، بهتر است خود را معتاد نسازند و اگر مضر به سلامت باشد باید اجتناب کنند.

‏5. در ماه رمضان شخصی روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با خود بازی می نماید و یقین هم دارد که‏‎ ‎‏جنب نمی شود ولی اتفاقاً جنب شد. تکلیفش چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر عمل مزبور بر حسب عادت شخص موجب خروج منی نبوده و بر حسب اتفاق بدون قصد خارج شده روزه باطل نمی شود.

[سؤال 6818]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6198

‏2. مسأله دیگری که با شما در میان می گذارم، مسأله جادوگری و گره زدن زندگی‏‎ ‎‏اشخاص است. تا مدتی پیش فکر می کردم این چیزها خرافات است و هیچ کس قادر‏‎ ‎‏به انجام این کارها نیست. اما از یک روحانی آگاه و دانشمند شنیدم که بعضی از مردم‏‎ ‎‏که علم جادوگری دارند و به خواص اشیا آگاه هستند، قادر به انجام چنین کاری هستند‏‎ ‎‏و می توانند سرنوشت اشخاص را گره بزنند، و یک آیه هم از قرآن برای اثبات این‏‎ ‎‏موضوع آورد: ‏‏وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ‏‏. او همچنین می گفت که این کار حرام است؛‏‎ ‎‏اما اگر آن ها واقعاً بتوانند چنین کاری بکنند، شخصی که زندگی او را گره زده اند، باید‏‎ ‎‏چه بکند؟ آیا او هم باید برای خنثی کردن گره، به جادوگر مراجعه کند؟‏

‏و غیر از آن، آیا قفل زدن به بعضی از امامزاده ها که برای گره زدن زندگی اشخاص‏‎ ‎‏است مؤثّر است، گرچه آن شخص، گنهکار نباشد، بعد از فهمیدن موضوع جادوگری‏‎ ‎‏از آن روحانی، من فکر می کنم که این گره در زندگی خود من وجود دارد و کسی‏‎ ‎‏زندگی مرا گره زده است. خواهش می کنم در این باره هم مرا راهنمایی کنید. ‏

بسمه تعالی، رجوع به ساحر برای ابطال سحر مانع ندارد، ولی تنها احتمال، موجب جواز رجوع به ساحر نیست. 


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 613
[سؤال 6819]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2167

‏3. سحر و جادوگری از گناهان کبیره است؛ اگر خانمی شوهرش مفقود شده باشد‏‎ ‎‏می تواند توسط این امور از وضع او آگاه شود؟‏

بسمه تعالی، به سحر و جادو نمی تواند متوسل شود.

[سؤال 6820]‏ ‏ ‏ 3373‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏با درود بر امام امت، خمینی کبیر که خداوند عمر پر برکتش را هرچه طولانی تر‏‎ ‎‏بگرداند، و سلام خدمت مسئولین دفتر امام‏

‏بدون مقدمه ذکر کنم. این جانب حدود بیست سال سن و ساکن اصفهان هستم.‏‎ ‎‏حدود سه سال قبل، با خواندن چندین کتاب روان شناسی هیپنوتیزم، و آشنایی با‏‎ ‎‏شخصی که می توانست عمل هیپنوتیزم را انجام دهد، توانستم برادر خودم را به خواب‏‎ ‎‏هیپنوتیزم ببرم، و از آن موقع تا سه هفتۀ پیش، هر چند مدتی بنا بر شرایط زمانی و‏‎ ‎‏مکانی، و به میان کشیده شدن بحث روان شناسی دست به عمل هیپنوتیزم روی افراد‏‎ ‎‏گوناگون زده ام، تا این که سه هفته قبل در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی مشاهده‏‎ ‎‏کردم که در قسمتی از کتاب، خواب کردن را ـ که من استنباط کردم همین هیپنوتیزم را‏‎ ‎‏می گوید ـ عملی ساحری و خلاف اسلام و حرام می دانند، ولی چون در آن جا بسیار‏‎ ‎‏مختصر بود، با بعضی از دوستان (طلاب) و روحانیون تماس گرفتم، ایشان گفتند:‏‎ ‎‏نامه ای به دفتر امام بنویسید و نظر امام را مفصلاً در این مورد بخواهید. و از این جهت‏‎ ‎‏تعدادی سؤال که برایم مطرح شده و در آن مختصر ـ که در تحریر الوسیله نوشته شده‏‎ ‎‏بود ـ قانع کننده نبود، سؤالات را برای آن دفتر ارسال می دارم، تا ان شاء الله‌ مطابق با‏‎ ‎‏فتوای امام هرچه زودتر پاسخ بدهند. ‏

‏سؤالات به شرح زیر است:‏

‏1. در اسلام عمل هیپنوتیزم (یعنی هیپنوتیزم کردن به طور کلی) حرام است یا‏‎ ‎‏این که سوء استفاده از آن حرام است؟ و یا در هر صورتی، حدود و ضوابط آن مطابق‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 614
‏فتوای امام چیست؟‏

‏2. اگر از هیپنوتیزم در مورد حل مشکلات مردم و علاج بیماری های روانی،‏‎ ‎‏استفاده شود، مانند علاج ترس، لکنت زبان، اعتیاد، خود کم بینی و.... آیا می شود از‏‎ ‎‏هیپنوتیزم به عنوان یک داروی علاج کنندۀ بیماری های روانی استفاده کرد، یا به طور‏‎ ‎‏کلی استفادۀ از آن در هیچ مورد جایز نیست؟‏

‏3. اگر جواب سؤال بالا مثبت است (یعنی برای علاج بیماری ها می شود از‏‎ ‎‏هیپنوتیزم استفاده کرد)، با وجودی که الآن در ایران روان کاو متعهد و مسلمان نیست و‏‎ ‎‏یا من سراغ ندارم، آیا می شود برای علاج بیماری های جزئی روانی (مثل موارد بالا) به‏‎ ‎‏روان کاو مراجعه کرد؟‏

بسمه تعالی، به خواب بردن کسی، با تصرف در افکار و ذهنیات آن جایز نیست؛ بلی در صورت ضرورت و انحصار علاج به آن مانع ندارد.

[سؤال 6821]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 3340

‏2. آیا هیپنوتیزم از نظر اسلام حرام است؟‏

‏3. اگر هیپنوتیزم در جهت انجام عمل خیر و نیکو انجام شود چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، 2 و 3، جایز نیست.

[سؤال 6822]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 954

‏7. دانش شعبده و تردستی و برخی از آراء و مکاتب فلسفی، فراگرفتن یا دیدن آن‏‎ ‎‏چه صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، تعلیم و تعلّم شعبده و اِعمال آن حرام است.

[سؤال 6823]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 954

‏8. اشخاصی هستند که محل گمشده یا دزدی را در آیینه به ما نشان می دهند، کمک‏‎ ‎‏گرفتن از آن ها چه صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، این عمل جایز نیست.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 615