کتاب مکاسب محرمه

خرید و فروش و استعمال اعیان نجس و متنجس

خرید و فروش و استعمال اعیان نجس و متنجس

[سؤال 6515]‏ ‏ ‏ 3210‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏پیه و چربی حیوانی که از کشور خارجی غیر مسلمان جهت درست کردن صابون‏‎ ‎‏وارد می شود از لحاظ خرید و فروش و مصرف آن صابون چه صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، خرید و فروش میته و اجزاء آن جایز نیست و استعمال آن‎ ‎محل اشکال است و احتیاط ترک نشود و در فرض مسأله اگر وارد کننده‎ ‎مسلمان باشد و احتمال داده شود که احراز تذکیه حیوان را کرده و در‎ ‎دسترس مسلمین قرار داده حکم میته را ندارد.‎[1]‎

[سؤال 6516]‏ ‏ ‏ 3211‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 14 / 10 / 1361‏

‏دفتر رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی، بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران ‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 495
‏خواهشمند است مرقوم فرمایید: خرید و فروش یا مصرف «تالو» و «فتی اسید»‏‎ ‎‏(چربی بدن حیواناتی مانند گاو، گوسفند، خوک یا حیوانات دریایی ـ مخلوط یا‏‎ ‎‏جداگانه ـ که از ممالک غیر اسلامی وارد می شود) برای تهیه صابون یا پودر رختشویی‏‎ ‎‏از نظر شرعی مجاز می باشد یا خیر؟‏

‏توجه داده می شود که اسیدهای چرب از انواع چربی های گاو، خوک، ماهی های‏‎ ‎‏دریایی و امثالهم به دست می آید که در یک مرحله از عملیات شیمیایی، تحت فشار‏‎ ‎‏بخار و حرارت زیاد، چربی تبدیل به اسید چرب می گردد و در مرحله بعدی طی یک‏‎ ‎‏عملیات شیمیایی، با سود سوزآور ترکیب می کنند و از آن صابون چرب به دست‏‎ ‎‏می آورند. حال خرید این نوع اسید چرب به جهت تولید صابون چرب، شرعی‏‎ ‎‏است  یا نه؟ ‏

‏خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 6517]‏ ‏ ‏ 3212‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک آیت الله‌ العظمی، زعیم الاُمّة الإسلامیة وقائدها الأعظم، امام خمینی،‏‎ ‎‏مدّ ظله العالی، السلام علیکم والدعاء لکم بالعزّ و العظمة ‏

‏به شرف عرض عالی می رساند: در زمان حاضر، پودر ماهی میته و ماهی حرام‏‎ ‎‏گوشت و چربی خوک و چربی حیوانات غیرمذکّی و حیوانات حرام گوشت، در‏‎ ‎‏صنعت دامداری و مرغداری ـ جهت تغذیۀ مرغ ها و حیوانات حلال گوشت ـ مصرف‏‎ ‎‏معتنا به دارد و همچنین چربی خوک و حیوانات حرام گوشت و غیر مذکّی، در صنعت‏‎ ‎‏صابون سازی و بعض صنایع دیگر، قابل استفادۀ معتنابه است. آیا استفاده از مذکورات،‏‎ ‎‏در امور غیر مشروط بالطهاره جایز است؟ در صورت جواز استفاده از اجزای میته و‏‎ ‎‏حیوانات حرام گوشت و غیر مذکّی در امور غیرمشروط به طهارت چنانچه نفع مزبور‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 496
‏معتنا به و مورد اعتنای عقلا باشد، آیا خرید و فروش آن اجزا جهت استفادۀ محلّله‏‎ ‎‏جایز است؟ ‏

بسمه تعالی، استفادۀ مذکور به نحوی که ذکر شده است جایز است، و خرید و فروش نیز به نحوی که مذکور است جایز است؛ لکن احتیاط به این که رد و بدل، به عنوان بیع و شرا نباشد مطلوب است. 

[سؤال 6518]‏ ‏ ‏ 3213‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 30 / 6 / 1361‏

‏محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله‌ العظمی امام‏‎ ‎‏خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏محترماً به عرض مبارک می رساند: در زمان تسخیر لانۀ جاسوسی امریکا توسط‏‎ ‎‏دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، مقداری مواد خوراکی مربوط به لانۀ جاسوسی در‏‎ ‎‏سردخانۀ مجتمع شهید امین زاده بوده و تا کنون در آن جا نگهداری می گردد. از آن جا‏‎ ‎‏که نگهداری کالاهای مذکور متضمن مخارجی بوده و دولت از این بابت تا کنون مقدار‏‎ ‎‏معتنابهی طلبکار می باشد، جهت تعیین تکلیف قطعی آن ها خواهشمند است مرقوم‏‎ ‎‏فرمایید آیا می توان گوشت های گاو، گوسفند و مرغ که ذبح آن ها غیر شرعی و مقدار‏‎ ‎‏آن هم بسیار زیاد است و کلاً هرگونه مواد غذایی که منشأ حیوانی دارد را (با توجه به‏‎ ‎‏مشکلات عدیدۀ دولت در جهت خرید گوشت) به اقلیت های مسیحی و کلیمی به‏‎ ‎‏صورت اهدایی واگذار کرده ـ که در صورت واگذاری، لااقل در مواد غذایی مسلمین‏‎ ‎‏صرفه جویی شده ـ یا این که بایستی حتماً معدوم گردد.‏

بسمه تعالی، چیزی که به حکم شرع، حکم میته دارد، خرید و فروش و معاوضۀ آن و یا مجانی به انسان دیگر به منظور خوردن دادن، جایز نیست؛ ولی استفاده از آن در خوراک دام یا کود درست کردن مانع ندارد و در این باره باید مقررات دولت اسلامی مراعات شود.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 497
[سؤال 6519]‏ ‏ ‏ 3214‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 22 / 3 / 1361‏

‏با عرض معذرت از گرفتن وقت شما و با عرض تشکر از جوابی که می دهید، برای‏‎ ‎‏سؤالی که دارم. سؤال من در مورد چرم است و من سعی می کنم موضوع را کاملاً‏‎ ‎‏توضیح دهم.‏

‏طبق فتوای امام، چرمی که از طریق ذبح غیر شرعی به دست آمده قابل معامله‏‎ ‎‏نیست و همچنین چرمی که مطمئن نیست مسلمان که پاک یا نجس می باشد؛ مگر‏‎ ‎‏این که بفهمد ذبح شرعی بوده (موقع معامله با غیر مسلمان).‏

‏من دانشجویی در امریکا هستم و قبل از این که حکم مورد نظر در مورد معاملۀ‏‎ ‎‏چرم را بدانم، مقداری وسیله خریدم که اجزایی از آن ها چرمی بود (مثلاً کیف مدرسه،‏‎ ‎‏کفش، کمربند؛ چندین سال قبل) و آن ها را داشتم و استفاده می کردم؛ تا این که حکم‏‎ ‎‏اولی در مورد معامله را فهمیدم (در توضیح المسائل امام) ولی فکر نمی کردم نجس نیز‏‎ ‎‏می باشند و چون قبلاً خریده بودم و با مشورت با بعضی از دوستان، به این نتیجه‏‎ ‎‏رسیدیم که این ها قبلاً خریداری شده و استفاده از آن ها اشکالی ندارد ولی آدم مالک‏‎ ‎‏آن ها حساب نمی شود و نمی تواند آن ها را ـ مثلاً ـ بفروشد. تا این که چندی قبل، در‏‎ ‎‏یکی از روزنامه ها فتوای امام را در مورد چرم دیدم که این ها نجس نیز می باشند و با‏‎ ‎‏توجه به این که این شرایط وجود داشته در خرید آن ها و استفاده، نجس شدن بیشتر‏‎ ‎‏چیزهای دیگرمان از قبیل لباس، فرش و خانه و .... و همچنین این که ما در کشوری‏‎ ‎‏زندگی می کنیم که اکثریت افراد آن را غیر مسلمان تشکیل می دهند، فکر کردم که شاید‏‎ ‎‏جواب به خصوصی و راه حلی و یا حکمی باشد برای ما که حالا چه کار کنیم و به چه‏‎ ‎‏نحو، وظیفۀ اسلامی مان را انجام دهیم؟ با تشکر قبلی، نوکر امام خمینی‏

بسمه تعالی، با فرض این که چرم از حیوان غیر مذکّی شرعی تهیه شده، در‎ ‎حکم میته است و استعمال و خرید و فروش آن جایز نیست.‎[2]‎


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 498
[سؤال 6520]‏ ‏ ‏ 3215‏

‏ ‏ ‏ بسم الله‌ الرحمن الرحیم‏

‏وأفضل الصلاة والسلام علی سیدنا محمد وآل نبیه الطیبین الطاهرین والسلام‏‎ ‎‏علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

‏أکتب رسالتی هذه داعیاً الله‌ سبحانه وتعالی أن ینصر الإسلام ویحفظ علمائنا الأبرار‏‎ ‎‏ویجمع شمل المسلمین لنصرة الحقّ وإخماد الباطل.‏

‏إمامنا العظیم ومنقذ المسلمین الإمام الخمینی، دام ظله إنّنی أسالک هذا السؤال الذی‏‎ ‎‏ربما ینقذنی من ارتکاب السیئات ولا أعلم أن کنتُ أرتکب السیئات بسبب عملی‏‎ ‎‏والسؤال هو:‏

‏1. أنّنی أعیش فی «کَنَدا» وأشتغل فی مطعم، أنّنی عامل ورَبُّ العمل یبیع لحم‏‎ ‎‏الخنزیر وبحکم عملی هناک أصبحت مُجبراً علی العمل فیه ومنذ مدّة قصیرة أدخل‏‎ ‎‏ربّ  العمل المشروبات المحرّمة وکذلک بحکم العمل أصبحت أبیعها بعد أن لعن‏‎ ‎‏الرسول صلی الله علیه و آله وسلم بائعها وشاربها وناقلها إلی آخر.‏

‏هل اللعنة تصلنی ـ مع أنّنی أشتغل لاُعیّش زوجتی وطفلی، مع أنّه یوجد بطالة عمل‏‎ ‎‏کثیرة فی «کَنَدا» کما إنّنی مفکّر بالذهاب إلی لبنان فی الصیف المقبل لأمضی حیاتی‏‎ ‎‏هناک. هل یجب علیّ أن أترک عملی فوراً فی حال عدم موافقتکم علی هذا العمل؟‏

‏2. وهل علیّ أن أذهب إلی بلدی فوراً واُفتّشَ عن عمل آخر مع أنّنی لا أحصل علی‏‎ ‎‏مصلحة لأعیش منها؟‏

‏کما أنّنی أدفع الخمس فی کلّ سنة من إنتاج عملی، هل إذا کان عملی حرام یعنی‏‎ ‎‏الخمس لا یُقبل عند الله‌ مع أنّنی أدفعه بنیّة القُربی إلی الله‌ سبحانه وتعالی.‏

‏وأخیراً أختم رسالتی هذه مع الدعاء لکم بالنصر وحفظکم من کلّ مکروه کما أرجو‏‎ ‎‏من سماحتکم ردّ الجواب فوراً، لأنّنی لا أرید أن یکون مالی حراماً وأنتظر الجواب‏‎ ‎‏بأسرع وقت ممکن.‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 499
‏السلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته. أنّنی أتبع مرجعیّة الإمام الخمینی‏

بسم الله‌ الرحمن الرحیم، یحرم الاشتراک ولو بصورة العامل فی بیع لحم الخنزیر والخمر ولا یستحقّ الاُجرة فی مقابل ذلک العمل المحرّم ولا یحرم العبد من رزقه إذا أراد کسبه من حلّه إنّ الله‌ هو الرزّاق ذوالقوّة المتین .

[سؤال 6521]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2064

‏3. دارو فروشی مقداری از داروهایش به واسطه مخلوط بودن با الکل متنجس بوده‏‎ ‎‏و فروخته است و به اسم شیشه و امثال ذلک هم پول نگرفته و سالیانی کارش این بوده‏‎ ‎‏است؛ آیا به عنوان مظالم هم چیزی باید رد کند یا خیر و اگر لازم باشد چه مقدار‏‎ ‎‏بدهد؟ اقل یا اکثر؟‏

بسمه تعالی، الکل نجس نیست؛ مگر ثابت شود که مسکر مایع بالاصاله است و در این صورت، بیع جایز نیست و ثمن آن به ملک صاحبش باقی است که اگر او را نمی شناسد باید از طرف او صدقه بدهد به اذن حاکم، علی الاحوط.

[سؤال 6522]‏ ‏ ‏ 3216‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏1. آب منی حیوان بفروشند پول آن حلال است یا حرام؟ شما بیان فرمایید؟‏

بسمه تعالی، حرام است.

[سؤال 6523]

‏2. سگ را بفروشند پول آن حلال است یا حرام؟ شما بیان فرمایید؟‏

بسمه تعالی، غیر از سگ شکاری و سگ گله و سگی که برای پاسبانی زرع و باغ و خانه است فروش سایر سگ ها جایز نیست.

‏3. خوراک را گربه دهان بزند پاک است یا حرام است شما بیان فرمایید؟‏

بسمه تعالی، پاک است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 500
[سؤال 6524]‏ ‏ ‏ 3217‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 9 / 1 / 1362‏

‏حضور مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏با آرزوی سلامتی امام و پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه های حق علیه باطل‏

‏محترماً معروض می دارد: شرکت زریواران سهامی خاص، بنا بر مصوبۀ شورای‏‎ ‎‏هماهنگی و هیأت مدیره، تصمیم به تأسیس کارخانۀ کنسرو خرچنگ، جهت صادرات‏‎ ‎‏به کشورهای اروپایی در امر بهبود ورود ارز بر مبنای سیاست خارجی دولت فخیمۀ‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی، اخذ نموده، با توجه به حرام بودن خرچنگ جهت مسلمین و‏‎ ‎‏این که خاویار هم جزو همین گروه می باشد و به خارج صادر می شود، خواهشمند‏‎ ‎‏است در مورد صدور کنسرو خرچنگ به خارج از کشور فتوای شرعیه صادر نموده،‏‎ ‎‏امر به ابلاغ فرمایند. ومن الله‌ التوفیق و العبادة و الشهادة‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، اگر آن را نفروشند، بلکه به کفار بدهند و در مقابل این واگذاری، پول بگیرند، هر مقدار باشد اشکال ندارد.

[سؤال 6525]‏ ‏ ‏ 3218‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 5 / 10 / 1361‏

‏دفتر امام خمینی، دام ظله العالی، سلام علیکم‏

‏لطفاً به سؤالات ذیل پاسخ مرقوم فرمایید:‏

‏1. خرید و فروش خاویار چه صورت دارد؟ اگر مسلمان بخرد یا غیر مسلمان، یا‏‎ ‎‏مسلمان به مسلمان بفروشد یا مسلمان به غیر مسلمان بفروشد؟‏

بسمه تعالی، اگر از ماهی فلس دار باشد اشکال ندارد.

‏2. می دانیم که خانواده ای خمس نمی دهند، اگر ما را به میهمانی دعوت کردند می توانیم از غذای‏‎ ‎‏آن ها  بخوریم؟‏

بسمه تعالی، اگر علم ندارید که در غذای مورد ابتلا خمس هست، مانع ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 501
‏3. آیا تلویزیون و رادیو ضبط و ویدئو خمس دارد؟‏

بسمه تعالی، خمس دارد، مگر از مخارج زندگی محسوب شود و از شؤون او باشد.

[سؤال 6526]‏ ‏ ‏ 3219‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 25 / 9 / 1361‏

‏دفتر رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏احتراماً؛ شرکت سهامی شیلات ایران در نظر دارد خاویار و ماهی استروژن برای‏‎ ‎‏فروش به اقلیت های مذهبی و مسلمانان غیر شیعه عرضه کند، خواهشمند است نظر‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی را در این خصوص بفرمایید. ‏

‏طول عمر حضرت عالی را از خداوند خواستارم. ‏

بسمه تعالی، ماهی فلس دار و خاویار آن ولو این که کم فلس باشد، حلال است و خرید و فروش آن اشکال ندارد و ماهی های بی فلس را اگر نفروشید بلکه به کفار بدهید و در ازای این واگذاری، پول بگیرید هر مقدار باشد اشکال ندارد و اگر احتمال صحیح داده شود که خاویار و امثال آن را برای به کار بردن داروها، پس از استحاله یا در بین درست کردن استحاله شود، فروش آن جایز است.

[سؤال 6527]‏ ‏ ‏ 3220‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏از محضر حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی تقاضا می شود جواب این مسأله را‏‎ ‎‏بیان فرمایید:‏

‏شخصی مقداری اجناس خوردنی متنجس که قابل تطهیر نیست به مردم فروخته،‏‎ ‎‏در مدت یک سال، به مقدار پانزده هزار تومان و اشخاص مشتری را الآن نمی شناسد؛‏‎ ‎‏دربارۀ پولی که گرفته چه وظیفه ای دارد؟ مخفی نماند که شخص نامبرده خمس‏‎ ‎‏سالیانۀ درآمد را می پرداخته و سال برای پرداخت خمس دارد.‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 502
بسمه تعالی، معاملات واقع شده باطل است و باید پول اجناس را به مشتریان برگرداند و اگر مأیوس از پیدا شدن باشد از طرف آن ها پول را به فقیر صدقه بدهد.

[سؤال 6528]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 3268

‏2. آیا فروختن یا مصرف کردن عطرهایی که الکل در آن ها موجود است حرام‏‎ ‎‏است؟ و کلاً آیا فروختن لوازم آرایش زنانه به وسیله مرد اشکال دارد؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

[سؤال 6529]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 7246

‏3. فرق معاملات باطل و حرام چیست؟ در رساله عملیه حضرت امام موارد‏‎ ‎‏معاملات باطل 5 مورد است و در رسالۀ نوین معاملات حرام 15 امر می باشد.‏

بسمه تعالی، به کتاب تحریر الوسیله مراجعه نمایید.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 503

  • . حضرت امام رحمه الله اخیراً خرید و فروش میته و انتفاع به آن برای منافع محلّله مقصوده را تجویز فرمودند اگرچه احتیاط استحبابی کردند که پول در مقابل عین آن داده نشود و در مقابل رفع ید و نحو آن داده شود و حرمت خرید و فروش آن برای خوردن است بنابراین جواب فوق الذکر مطابق فتوای سابق است.
  • . رجوع کنید به حاشیه سند 3210.