ماندن شب در منی (بیتوته)
[سؤال 5942] 2843
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی دام ظله، سلام علیکم لطفاً به دو سؤال زیر جواب مرحمت فرمایید.
1. سیدی المعظم چه می فرمایید نسبت به شخصی که قبل از غروب آفتاب شب سیزده از منی خارج شده و بعد از ساعتی ـ کم و بیش ـ به منی مراجعت می نماید. آیا واجب است شب را بماند و فردایش رمی جمرات بنماید؟
بسمه تعالی، واجب نیست.
2. سیدی ممکن است نسبت به رمی جمرات توجهی کامل معطوف دارید. در این دو سال اخیر ما شاهد هتک حرمت خانم ها بوده ایم و در رمی جمرۀ عقبه دو زن و مردی از بین رفته اند. البته ممکن است حجاج محترمی که مشرف بوده اند، توضیحات بیشتری خدمتتان عرضه دارند. آنچه مسلم است از هر صد نفری یک نفر نمی تواند به طریق صحیح رمی نماید، خصوصاً افرادی که نایب از چند نفر عاجز هستند. اگر انسان پس از حضور نزد جمرات، متوجه هلاکت و هتک گردد، اجازه می فرمایید ریگ هایش را دورتر از جمره رمزاً بیندازد، یا آن که دستور دیگری می فرمایید؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 193
بسمه تعالی، سؤال کاملاً معلوم نشد و شخص باید به طوری رمی کند که ریگ های او به جمره اصابت نماید و می تواند در وقت خلوت، یا در طبقه فوقانی رمی کند.
[سؤال 5943] ----> 2764
6. افرادی که در شب یازدهم ذی حجه در منی هستند و می خواهند بروند مکه و بقیه اعمال حج تمتع را انجام دهند؛ قبل از نیمه شب می توانند از منی خارج شوند یا نه؟
بسمه تعالی، قبل از نصف شب جایز نیست.
[سؤال 5944] ----> 2764
7. افرادی که بعد از ظهر روز عید قربان از منی به مکه می روند تا بقیۀ اعمال حج تمتع را انجام دهند؛ چه موقعی باید در منی حاضر باشند؟
بسمه تعالی، اول شب.
[سؤال 5945] ----> 1622
7. شب هایی را که باید در منی بیتوته کرد، آیا تمام شب لازم است یا قسمتی از آن هم کفایت می کند؟
بسمه تعالی، مقدار واجب از غروب آفتاب است تا نصف شب.
[سؤال 5946] ----> 2825
3. در شب یازدهم و دوازدهم بعد از توقف کوتاه در منی برای طواف و سایر افعال واجب به مکه می توان رفت یا نه؟
بسمه تعالی، بعد از نصف شب جایز است.
[سؤال 5947] ----> 2770
7. به طوری که مستحضرید بلندی های منی را اخیراً تسطیح و بدان ملحق نموده که سال گذشته گروه هایی از حجاج در آن قسمت ها بیتوته نمودند تمنا دارد نظر مبارک را
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 194
در این قبیل امکنه بیان فرمایند و آیا می توان به علامت ها و نشانه هایی که به عنوان وادی محسّر یا منی و... گذاشته اند اعتماد نمود و آن را ملاک قرار داد.
بسمه تعالی، اگر از منی است بیتوته در آن صحیح است.
[سؤال 5948] ----> 2807
6. آیا وقوف در منی شب یازدهم و دوازدهم ذی الحجه اگر در جاهایست که مشکوک است از منی است یا نه، و اقامت رسمی کاروان ها در آن جا دلیل خواهد بود یا نه، و همچنین تقصیر یا حلق نمودن در چنین مکان هایی چگونه است؟
بسمه تعالی، باید احراز شود که از منی است و قول اهل محل معتبر است.
[سؤال 5949] ----> 2068
4. مسأله گویی به حجاج گفته که در بیتوته در منی وظیفه این است که یا اول شب تا نصف شب در منی باشید یا از نصف شب تا صبح و اتفاقاً خودش و جمعی چند سال چنین عمل می کردند عصر عید مکه می آمدند و تا اعمال را انجام می دادند و مراجعت می کردند به منی همین قدر می شد که نصف شب نشده وارد منی می شدند و حال متوجه شده که نظر مبارک شما نسبت به این قسم احتیاط دادن کفاره است آیا اولاً این کفاره لازم است یا خیر؟ و ثانیاً تکلیف مسأله گو با دیگران چیست و آیا رجوع به غیر شما در این گونه موارد مسقط کفاره می شود یا نه؟
بسمه تعالی، در مفروض سؤال احتیاط واجب دادن کفاره است و مسأله گو ضامن کفارۀ دیگران نیست لیکن باید مسأله را برای کسانی که اشتباه برای آن ها نقل کرده بیان کند و رجوع بعد از عمل مسقط کفاره نیست.
[سؤال 5950] ----> 2821
2. در مناسک در احکام بیتوته در منی در مسأله 16 آمده: «اگر پیش از نصف شب خارج شدند یا از اول شب قدری خارج بودند، احتیاط آن است که قربانی کنند، گرچه بعید نیست عدم وجوب»، و حال این که در سؤال و جواب هایی که اخیراً به مناسک
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 195
ملحق شده، در احکام منی، سؤال یازدهم چنین است: «مسأله گویی به حجاج گفته که در بیتوتۀ در منی وظیفه این است که از اول شب تا نصف شب، یا از نصف شب تا صبح باشد و خودش این عمل را انجام داده»، در جواب آمده که «احتیاط واجب دادن کفاره است؛» جمع بین «عدم وجوب کفاره» و «احتیاط واجب دادن کفاره است»، چگونه است؟ و یا این که مورد مسأله اول و دوم فرق دارد؟
بسمه تعالی، گرچه دو مسأله در دو موضوع است و بین دو مسأله منافاتی نیست و مسأله مناسک، مربوط به دیر آمدن به منی از سر شب یا خارج شدن از منی قبل از نصف شب است و مسأله دیگر، مربوط به نیامدن قسمت اول شب به منی و آمدن کمی آخر آن برای مبیت نصف دوم شب است، لکن در تحریرالوسیله احتیاط وجوبی است که باید به آن عمل شود.
[سؤال 5951] ----> 2825
2. زنان و پیرمردانی که در رفتن از منی به مکه بعد از روز دوازدهم ذی حجه، به علت کثرت جمعیت به مشقت می افتند، آیا می توان آن ها را قبل از ظهر حرکت داد یا نه؟
بسمه تعالی، با وجود عذر مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 196