سوم از واجبات منی: تقصیر
[سؤال 5909] 2833
بسمه تعالی
حضور رهبر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی، پس از عرض سلام خدمت آن رهبر عظیم الشأن، آن رهبر عزیزم که به حق از حقوق مسلمین مستضعف حمایت می کند؛ باشد که این زحمات ارزشمند، در پیشگاه خداوند متعال هر یک سندی بر نامۀ اعمالتان باشد که به حق، جایگاه شما در بهشت جاویدان است.
این جانب، یک سال مشرف شدم به مکۀ معظمه؛ در منی، بعد از ذبح گوسفند، نیت کردم و مقداری مو از سر خود چیدم و بعد، سرم را هم تراشیدم. حالا آیا این عمل من، صحیح است یا اشکال دارد؟
بسمه تعالی، عمل صحیح است.
[سؤال 5910] 2834
بسمه تعالی
محضر مقدس و مبارک رهبر انقلاب اسلامی، امام امت، حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی
محترماً؛ سلام عرض می کنم. جان نثار ساکن قم، عرض حال بر این است: به فرمایشی که خودتان فرمودید راجع به حج مکه معظمه، در منی بعد از قربانی کردن گوسفند این جانب آمدم پیش شخص روحانی که با ما بودند او به این جانب گفت نیّت کن و این جانب نیت کردم و شخص روحانی مقداری موی سر این جانب را گرفت و بعداً با این فکر که در منی باید سر تراشید و این جانب هم رفتم در پیش شخص سلمانی سر خود را تراشیدم و لیکن چون آن جا نیت کرده بودم در این جا دیگر نیت نکردم و گویا آن شخص روحانی نیت تقصیر را گفت و حالا بفرمایید حکم خدا و
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 181
رسول را بیان فرمایید چه صورت دارد؟ با تقدیم احترام
بسمه تعالی، این طور که نوشته اید نیت محقّق شده و در نیت تلفظ واجب نیست و حج شما صحیح است ان شاء الله.
[سؤال 5911] ----> 2826
5. زیدی در مذبح بعد از قربانی فوراً تقصیر کرده که دچار تطهیر نجاست بدن و لباس احرام نگردد و بعد از رسیدن به چادر حلق کند از یک طرف صروره است و از طرفی در حلق قصد احلال نکرده تکلیفش چیست؟
بسمه تعالی، تقصیر در صورت جهل کفاره ندارد و حلق را اگر به قصد قربت و به حساب یکی از اعمال انجام داده است کافی است.
[سؤال 5912] ----> 2826
6. صروره به واسطه بلند بودن موی سر اول سر را ماشین کرده و بلافاصله سر را تراشیده است به نظر مبارک جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، جایز نیست و در صورت علم و عمد کفاره دارد.
[سؤال 5913] ----> 2826
13. در حلق ماشین نمره یک کافی است یا باید با تیغ تراشید و اگر صدق تراشیدن نمی کند پس باید ریش را با ماشین یک زدن اشکالی نداشته باشد کما این که بعضی معتقدند، به نظر مبارک حقیقت چیست معلوم بدارید؟
بسمه تعالی، باید با تیغ باشد و میزان در حلق لحیه چیز دیگر است و با هم فرق دارند.
[سؤال 5914] ----> 2764
16. کسانی که به مکه می روند و سفر اولشان می باشد در مورد مردها حتماً باید سرشان را بتراشند یا مخیّر هستند در تراشیدن سر یا تقصیر؟
بسمه تعالی، در منی باید سر بتراشند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 182
[سؤال 5915] ----> 251
4. طفل خردسالی را در کودکی به حج برده اند و پس از کبیر شدن، مستطیع شده و به حج رفته؛ آیا از صروره بودن خارج می شود؟
بسمه تعالی، در حکم صروره نیست.
[سؤال 5916] ----> 2763
2. کسی که سفر اول او است، بنابر رأی مبارک آن حضرت در حج تمتّع، قطعاً باید سر بتراشد و یا تقصیر، کافی است؟
بسمه تعالی، بنابر احتیاط واجب باید سر بتراشد.
[سؤال 5917] ----> 991
5. آیا بین این دو استفتا که منسوب به حضرت عالی است، تناقضی وجود دارد یا خیر؟
الف. یکی از محرمات احرام ازالۀ مو است، شخص محرم که حج او صروره است و نمی تواند در منی سر خود را بتراشد، چنانچه مُحلّی هم یافت نشود و یا مشکل باشد پیدا کردن او، برای حلق تکلیف او چیست؟ و آیا فرقی بین یافت نشدن و مشکل بودن هست یا خیر؟
جواب: بسمه تعالی، باید صبر کند تا شخص محلّی پیدا شود.
ب. در صورت لزوم حلق، محرم می تواند برای خروج از احرام سر خود را بتراشد یا خیر؟ و نیز سر دیگری را، قبل از خروج از احرام می تواند بتراشد یا خیر؟
جواب: بسمه تعالی، در هر دو صورت اشکالی ندارد.
بسمه تعالی، حلق یا تقصیری که در مقام احلال است، از حرمت ازالۀ شعر خارج است و محرم می تواند خودش انجام دهد. ولی نسبت به دیگری جایز نیست، هرچند اگر انجام داد دیگری از احرام خارج می شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 183
[سؤال 5918] ----> 2744
6. آیا حلق و تقصیر را در شب می توان انجام داد یا خیر؟
بسمه تعالی، در صورت عذر مانع ندارد شب عید انجام دهید.
[سؤال 5919] 2835
بسمه تعالی
محضر شریف رهبر عظیم الشأن، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی، پس از عرض سلام، دوام عمر شریف مقرون به صحت و سلامتی را برای آن قائد عزیز، از درگاه حضرت احدیّت خواهانم.
1. فرموده اید: در قربانگاه جدید، قربانی کردن صحیح است. آیا تقصیر هم در همان مکان مجزی است یا خیر؟ و چنانچه مجزی نباشد، اگر کسی در آن جا حلق یا تقصیر کرده باشد و پس از فراغ از اعمال حج به وطن بازگشته، تکلیف او چیست؟
بسمه تعالی، اگر در غیر منی تقصیر کرده، باید تقصیر و اعمال مکه و طواف نساء را اعاده کند؛ و بدون اعاده، مُحل نشده است و اگر خودش نمی تواند به مکه برود، در محل خودش تقصیر کند یا حلق نماید و در صورت امکان، مو را به منی بفرستد و برای اعمال مکه و طواف نساء نایب بگیرد.
2. اگر کسی پس از وقوف در عرفات، بعد از ظهر روز نهم مریض شده باشد و او را به بیمارستان مکه انتقال داده باشند و پس از بهبودی روز دهم یا یازدهم او را به منی آورده باشند و قربانی و رمی جمرات را دیگران نیابتاً از او انجام داده باشند و پس از اتمام اعمال حج، به وطن بازگشته ـ چون وقوف به مشعر را نه اختیاراً و نه اضطراراً درک نکرده ـ تکلیف او چیست؟
بسمه تعالی، اگر از جهت مرض، درک مشعر نکرده و قربانی کرده ـ ولو با نایب گرفتن ـ و طواف نساء را انجام داده، مُحل شده است؛ ولی بنابر احتیاط باید حج را اعاده کند.
3. اگر کسی در جایی قصد اقامت نمود و پس از آن، هر روز می خواهد برای کارکردن، به مادون مسافت
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 184
برود ـ که تقریباً هشت ساعت کار کند ـ و برگردد به محل اقامه، تا زمانی که به حد مسافت نرفته باشد، آیا نمازهای او قصر است یا تمام؟ و آیا اگر از اول، قصد چنین کاری را داشته که بعد از ده روز، برای کارکردن برود و برگردد، یا تصادفاً چنین تصمیمی را اتخاذ کرده، فرق دارد یا نه؟
بسمه تعالی، اگر بعد از ده روز، به کمتر از مسافت رفته، نماز او تمام است؛ هر چند از اول قصد آن را داشته باشد.
4. اگر کسی از وطنش ـ مثلاً ـ برای دیدن تعلیمات نظامی به پنج فرسخی برود و نمی داند کی به وطن باز می گردد، در ضمن ده روز یا یک ماه و یا دو ماه آیا نمازهای او شکسته است یا تمام؟
بسمه تعالی، نماز او شکسته است؛ مگر آن که سی روز مردّد در آن جا بماند، که در این صورت، باید بعد از آن تمام بخواند.
از خداوند بزرگ، موفقیت و سلامتی شما را آرزومندم.
[سؤال 5920] ----> 2753
2. امسال مشهور بود که امام می فرمایند: در مسلخِ جنب وادی محسّر، سر تراشیدن جایز نیست. اگر چنین باشد، کسی که این عمل را انجام داده و بعد از طواف زیارت متوجه شد، چه کند؟ یا اگر در وطن فهمید، یا نایب بود، تکلیفش چیست؟
بسمه تعالی، اگر معلوم شده که در منی حلق نکرده، حلق و اعمال مترتّبه را باید انجام دهد و اگر خودش نمی تواند برود، در محل خودش سر بتراشد و مو را در صورت امکان به منی بفرستد و برای اعمال مترتّبه نایب بگیرد.
[سؤال 5921] ----> 2728
3. روز دهم در منی شخص می آید برای رمی جمرۀ عقبه، ولی در اثر ازدحام زیاد نمی تواند رمی کند. آیا جایز است در این صورت، قبلاً برود قربانی و حلق انجام دهد و شب، برای رمی جمره برگردد یا خیر؟
بسمه تعالی، تقدیم جایز نیست. اگر در روز نمی تواند، در شب رمی کند؛ بعداً ذبح نماید و سپس حلق انجام دهد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 185
[سؤال 5922] ----> 2828
2. با توجه به مسأله فوق، در صورتی که تأخیر ذبح تا روز سیزدهم را ترجیح می دهید، آیا حاجی می تواند همان روز عید، پس از رمی جمرۀ عقبه، حلق یا تقصیر نموده و از احرام، خارج شود یا آن که باید محرم بماند و حلق یا تقصیر را عقب بیندازد؟ و در هر دو صورت آیا می تواند قبل از ذبح، به مکه بیاید و طواف و سعی حج را انجام دهد یا خیر؟ و عین همین سؤال، در صورت مبدّل شدن تکلیف به روزه گرفتن پیش می آید.
بسمه تعالی، به احتیاط واجب باید حلق یاتقصیر، بعد از ذبح باشد و تا حلق یا تقصیر انجام نگرفته، از احرام خارج نمی شود؛ و بدون عذر نمی تواند طواف و نماز و سعی را بر مناسک منی مقدم بدارد.
[سؤال 5923] ----> 2820
4. اگر کسی روز عید و یازدهم نتواند ذبح کند، می تواند تقصیر یا حلق کند یا باید حلق یا تقصیر را نیز تأخیر بیندازد؟
بسمه تعالی، در صورت علم و عمد و همچنین در صورت فوق، باید حلق و تقصیر، بعد از ذبح باشد، علی الاحوط.
[سؤال 5924] ----> 2807
7. اگر کسی بعد از ذبح در همان جایی که مشکوک است از منی است یا ملحق شده به آن، حلق یا تقصیر کند و بعد ملتفت شود چه باید بکند؟
بسمه تعالی، در صورت امکان احوط اعاده حلق یا تقصیر است.
[سؤال 5925] ----> 2807
9. آیا حلق کردن قسمتی از سر در روز دهم کافی است یا باید همۀ سر حلق شود؟
بسمه تعالی، باید همه سر را حلق کند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 186