کتاب حج

وقوف در عرفات

وقوف در عرفات

[سؤال 5819]‏ ‏ ‏ 2810‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک مرجع شیعیان جهان حضرت آیت الله‌ العظمی سید روح الله‌‏‎ ‎‏الموسوی الخمینی مدّ ظله العالی، لطفاً مسأله ذیل را جواب مرحمت بفرمایید. ‏

‏شخصی روز عرفه در عرفات از ظهر تا غروب قیام نمود و بعد از غروب بدون‏‎ ‎‏عذر، نماز مغربین را در عرفات خواند آیا خلاف شرع کرده یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

[سؤال 5820]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2758

‏4. چون در عرفات، زیر چادرها هوا فوق العاده گرم است، آیا برای جانبازان،‏‎ ‎‏وقوف چند لحظه کافی است؟‏

بسمه تعالی، از واجب کفایت نمی کند و باید تا غروب بمانند. هرچند در صورت خروج حجّ صحیح است.

[سؤال 5821]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2770

‏14. تبعیت از عامه که در سال گذشته اعلام فرمودند مجزی است آیا فقط در مورد‏‎ ‎‏درک وقوفین می بایستی رعایت گردد یا در کلیه اعمال؟‏

بسمه تعالی، در وقوفین که تقیه است باید متابعت کنند و در اعمال منی تبعیت نیست.

[سؤال 5822]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2068

‏2. افرادی سال ها به حج مشرف شده و با توجه به اختلاف یک روز بین مثلاً ایران‏‎ ‎‏و حجاز در مناسک در مسائل تقیّه ـ هیچ وقت قطع به مخالفت حاصل نمی شود... ـ‏‎ ‎‏اعمالی را در روزهای معلوم به متابعت آن ها انجام داده و حال متوجه شده که‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 146
‏می فرمایید در اعمال منی تقیّه نیست و باید وظیفۀ دیگری انجام دهد حقیقت را روشن‏‎ ‎‏و معلوم بدارید که وظیفه نسبت به گذشته چیست مخصوصاً در صورتی که حج نیابتی‏‎ ‎‏بوده است چه کند؟‏

بسمه تعالی، اعمالی را که می توانست در وقت مقرر بدون تقیّه انجام دهد اگر پیش از وقت انجام داده صحیح نیست و باید در همان سال و اگر وقت گذشت در سال بعد اعاده کند، ولی اگر در حین عمل به توهّم آن که وقت است با قصد قربت انجام داده و بعداً شک کرده که در وقت بوده یا پیش از وقت محکوم به صحت است.

[سؤال 5823]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2828

‏3. آنچه از مناسک فارسی حضرت عالی بر می آید آن است که علم به مخالفت در‏‎ ‎‏ثبوت هلال با عامه، عادةً حاصل نمی شود و در صورت شک و عدم ثبوت نزد شیعه،‏‎ ‎‏موافقت با عامه لازم است، تا حدودی که تقیه ایجاب می کند؛ و در بقیۀ اعمال باید بر‏‎ ‎‏طبق آنچه مسلم نزد شیعه است عمل شود؛ بدین صورت که اگر تقیه، در وقوف‏‎ ‎‏عرفات باشد، موافقت باید در خصوص همان وقوف باشد؛ و اگر تقیه، در وقوفین‏‎ ‎‏باشد، باید اعمال روز عید را که برخلاف تقیه نیست، باید یازدهم نزد عامه انجام داد و‏‎ ‎‏همچنین بیتوتۀ شب سیزدهم. بفرمایید آیا حضرت عالی به همین فتوا باقی هستید یا‏‎ ‎‏نظر مبارک تغییر کرده؟ چون از بعضی مسموع شده که فرموده اید: عند الشک باید در‏‎ ‎‏جمیع مناسک، با عامه موافقت شود و مجزی است.‏

بسمه تعالی، فتوا همان است که در مناسک درج شده و تغییر نکرده است.

[سؤال 5824]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 90

‏4. کسی که به حکم مفتی عربستان در مورد اول ماه ذی الحجه یقین حاصل‏‎ ‎‏نمی کند، در مورد عرفه و عید قربان چگونه عمل نماید؟‏

بسمه تعالی، در وقوفین تبعیت از آن ها لازم است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 147
[سؤال 5825]‏ ‏ ‏ 2811‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ دوم ذی القعده 1399 ق‏

‏محضر شریف رهبر انقلاب اسلامی، حضرت مستطاب آیت الله‌ العظمی امام‏‎ ‎‏خمینی، مدّ ظله العالی، السلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

‏محترماً؛ حضور مبارک معروض می دارد که چون مسأله مناسک منی مورد ابتلای‏‎ ‎‏فعلی حجاج است؛ لذا وظیفۀ شرعیه اقتضا کرد که مزاحم شوم.‏

‏راجع به وقوفین که امر به متابعت فرموده اید، آیا در مناسک منی که تقیه ای نیست‏‎ ‎‏هم باید متابعت نماید یا بر طبق نظر شیعه در امر هلال عمل کنند یا فرق است بین‏‎ ‎‏صورت علم به مخالفت با واقع و عدم علم، کما أفتی به السید الحکیم ـ طاب ثراه ـ‏‎ ‎‏فأفتی بوجوب العمل علی طبق نظر الشیعة فی الاُولی دون الثانیة؟‏

بسمه تعالی، در اعمال منی تقیّه نیست. و اگر در موردی تقیّه باشد، باید تقیه کنند.

[سؤال 5826]‏ ‏ ‏ 2812‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏1. می فرمایید: حجاج در منی، چون تقیه نیست؛ باید اعمال منی را از روز بعد‏‎ ‎‏شروع کنند. امسال که الحمد لله‌ فتوای حضرت عالی را می شود آزادانه اعلام کرد، اما‏‎ ‎‏این که اکثر مردم شیعه که مقلد حضرت عالی هستند اعمال را تأخیر بیاندازند و روز‏‎ ‎‏بعد قربانی کنند. محتمل است عامه متوجه شوند و خلاف تقیه ولو مداراتی باشد. در‏‎ ‎‏این صورت هم باید شیعه اعمال را تأخیر بیندازند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، خلاف تقیه نیست و باید تأخیر بیندازند، ولی اعلام در حجاز نباید بشود.

‏2. در طواف نساء، نایب نماز آن را به چه نیتی انجام دهد؟ بنابر این که لازم باشد به قصد ما فی الذمه‏‎ ‎‏انجام دهد؛ اگر یک طواف از طرف خود و یکی از طرف منوب عنه انجام دهد، کفایت می کند یا این که‏‎ ‎‏حتماً باید به قصد ما فی الذمه انجام دهد؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 148
بسمه تعالی، احتیاط آن است که نیت ما فی الذمه کند.

‏3. دولت سعودی از روی جمرۀ عقبه پل هوایی ساخته و در آن پل، محاذی جمرۀ عقبه یک جمره‏‎ ‎‏ساخته است. آیا رمی جمرۀ تازه ساخته شده، مجزی است یا نه؟‏

بسمه تعالی، رمی از طبقۀ دوم هم صحیح است.

[سؤال 5827]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2744

‏7. در فرض تقیه که افاضه لازم است ولو با علم به خلاف، آیا اعمال منی را هم‏‎ ‎‏تقیتاً در همان ایام باید انجام دهد یا تقیه منتفی است و آنچه واقع است انجام دهد مثلاً‏‎ ‎‏روز دهم واقعی ذبح کند و حلق و تقصیر و رمی جمره عقبه کند و شب سوم را هم در‏‎ ‎‏منی بخوابد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، در اعمال منی تقیّه نیست.

[سؤال 5828]‏ ‏ ‏ 2813‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏در مناسک و استفتایی که از محضر مبارک حضرت آیت اللهی شده چنین آمده که‏‎ ‎‏در قسمتی که تقیه نیست حجاج اگر رؤیت هلال شرعاً ثابت نشد باید اعمال منی؛‏‎ ‎‏یعنی رمی و ذبح و حلق را به روز بعد تأخیر اندازند. فعلاً گفته شده که حضرت‏‎ ‎‏مستطاب عالی رأی مبارکتان عوض شده و فرموده اید در منی هم باید حجاج تبعیت‏‎ ‎‏کنند و لو تقیتاً باشد. این مطلب صحیح است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، حکم همان است که در مناسک ذکر شده است.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 149