کتاب حج

تقصیر

تقصیر

[سؤال 5817]‏ ‏ ‏ 2808‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏بعد از سلام و آرزوی پیروزی اسلام و طول عمر برای امام امت و سرافرازی ایشان‏‎ ‎‏و روحانیون متعهد، خواستم چند دقیقه ای وقتتان را بگیرم. ‏

‏مادرزن این جانب چند سال قبل به زیارت خانه خدا مشرف شدند و در مرحلۀ‏‎ ‎‏طواف اول، هفت دور طواف خانه خدا را به جا آوردند و صفا و مروه را که به جا‏‎ ‎‏می آوردند، در مرتبۀ هفتم صفا و مروه حالشان به هم می خورد و به روحانی حالشان را‏‎ ‎‏می گویند و ایشان می گویند: اگر صفا و مروه را تمام کردی، کناری استراحت کن. و بعد‏‎ ‎‏از تمام شدن طواف کاروانیان، بدون آن که تقصیر کند با ایشان به محل اقامت بازگشتند،‏‎ ‎‏و از کسی هم سؤال نمی کنند؛ چون نمی دانستند در آن جا باید تقصیر کنند یا عمل‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 144
‏دیگری را انجام دهند. بعد از آمدن به وطن خود، موضوع را برای دیگران تعریف‏‎ ‎‏می کنند، یکی از آن هایی که وارد بود می گوید: حتماً تقصیر بعد از صفا و مروه را‏‎ ‎‏نکردی می گویند: نه، بعد از صفا و مروه تقصیر نکردم، و جواب داده می شود که چون‏‎ ‎‏تقصیر نکردی، حجتان اشکال دارد و از یکی ـ دو روحانی سؤال می کنند، می گویند:‏‎ ‎‏چون صفا و مروه را به جا آوردی و بعد از آن تقصیر نکردی و به علت این که هم‏‎ ‎‏نمی دانستی و سؤال هم نکردی، حجت قبول نیست. خواهشمند است نظر خودتان را‏‎ ‎‏در این باره ارسال دارید، تا تکلیف ایشان معلوم شود که آیا در صورت مستطیع شدن‏‎ ‎‏مجدد، حج از گردن ایشان برداشته شده است، یا در ذمۀ ایشان می باشد؟‏

بسمه تعالی، اگر تقصیر را ترک کرده و از روی فراموشی نبوده، حج او حج افراد شده و از احرام بیرون آمده است، ولی احتیاط واجب آن است که پس از تمام کردن حج افراد، عمرۀ مفرده به جا آورد و در سال بعد حج را اعاده کند. 

[سؤال 5818]‏ ‏ ‏ 2809‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏پیشگاه حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله العالی ‏

‏شخصی به احرام عمرۀ تمتع محرم شده و وارد مکه شده، اعمال عمره را به جز‏‎ ‎‏تقصیر به جا آورده است، و تقصیر نکرده و دو مرتبه برای حج لباس احرام پوشیده و به‏‎ ‎‏عرفات رفته و مشعر و منی و جمیع اعمال را به جا آورده و متوجه نشده و به ایران آمده‏‎ ‎‏و حالا فهمیده است. استدعا دارد مشروحاً بیان فرمایید اگر جاهل بوده، چه حکمی‏‎ ‎‏دارد، و اگر ناسی بوده، چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، در مورد نسیان عمل او صحیح است و چیزی بر او نیست، و مستحب است یک گوسفند قربانی کند و در صورت جهل، حج او مبدّل به حج افراد می شود و باید بعد از اتمام حج، عمرۀ مفرده به جا آورد بنابر احتیاط، و سال بعد حج را اعاده کند احتیاطاً. 

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 145