سعی بین صفا و مروه
[سؤال 5810] ----> 2798
2. کسی که می دانسته باید هفت مرتبه بین صفا و مروه سعی کند و با همین نیت از صفا شروع کرده است و رفت و برگشت را یک مرتبه حساب نموده، یعنی چهارده مرتبه سعی نموده است، آیا صحیح است، یا باید اعاده کند؟ و چنانچه اعاده لازم است، اگر در حین انجام اعمال حج دانست که در عمرۀ حج از روی جهل چنین اشتباهی کرده، چه باید بکند؟
بسمه تعالی، سعی را اعاده کند احتیاطاً، اگر چه اقوا کفایت است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 141
[سؤال 5811] ----> 2754
6. ده متر مثلاً از سعی را به طور صحیح انجام داد بعد متوجه شد که رفیقش نیامده برگشت به اول مسعی و سعی را مجدداً با رفیقش شروع کرد آیا اشکال دارد یا نه و دستور چیست؟
بسمه تعالی، با فرض جهل مانع ندارد.
[سؤال 5812] ----> 2764
5. در سعی صفا و مروه که دو طبقه ساخته اند، آیا در طبقۀ دوم هم حجاج می توانند سعی صفا و مروه را انجام دهند یا نه؟
بسمه تعالی، اگر محرز نیست که بین صفا و مروه سعی می شود، جایز نیست.
[سؤال 5813] 2807
بسمه تعالی
1. آیا سعی بین صفا و مروه در طبقه دوم جایز است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر احراز نشود که بین صفا و مروه سعی می شود صحیح نیست.
2. در منی و عرفات و جاهای دیگر گاهی پل هوایی زده شده، آیا حجاجی که از زیر پل باید رد شوند و یا در تونل هایی که در منی احداث شده و در حال سیر هستند آیا اشکالی دارد یا خیر، استظلال محسوب می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
3. آیا حجاج وقتی در ماشین روباز سوار هستند دیواره ماشین بر آن ها سایه بیاندازد اشکال دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
4. آیا تا چند متر خلف مقام ابراهیم علیه السلام صدق می کند و وقتی که قسمتی از خلف مقام مطاف شده و شک داریم که آیا بعد از این مقدار هم خلف مقام است یا نه چه باید کرد؟
بسمه تعالی، باید احراز شود و خصوصیات مسأله در رساله مذکور است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 142
5. آیا در مسجد شجره و امثال آن ملاک همان مسجد قدیم است یا مقدار توسعه یافته هم در حکم مسجد شجره را دارد؟
بسمه تعالی، احوط اقتصار به مسجد اصلی و محاذات آن است.
6. آیا وقوف در منی شب یازدهم و دوازدهم ذی الحجه اگر در جاهایست که مشکوک است از منی است یا نه، و اقامت رسمی کاروان ها در آن جا دلیل خواهد بود یا نه، و همچنین تقصیر یا حلق نمودن در چنین مکان هایی چگونه است؟
بسمه تعالی، باید احراز شود که از منی است و قول اهل محل معتبر است.
7. اگر کسی بعد از ذبح در همان جایی که مشکوک است از منی است یا ملحق شده به آن، حلق یا تقصیر کند و بعد ملتفت شود چه باید بکند؟
بسمه تعالی، در صورت امکان احوط اعاده حلق یا تقصیر است.
8. آیا حلق کردن و یا قربانی کردن در شب یازدهم در صورتی که موفق به انجام آن در روز دهم نشود چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
9. آیا حلق کردن قسمتی از سر در روز دهم کافی است یا باید همۀ سر حلق شود؟
بسمه تعالی، باید همه سر را حلق کند.
[سؤال 5814] ----> 251
3. شوط سوم سعی یا شوط پنجم بوده که حال سعی کننده به هم خورده و او را از سعی، به مریض خانه و از آن جا به ایران آورده اند و پس از دو سال، متوجه مسأله شده؛ تکلیف چنین شخصی چیست در صورتی که عذر در سعی عمرۀ تمتع بوده؟ و همچنین اگر در سعی در حج تمتع بوده؟ و آیا فرقی بین شوط سوم و پنجم هست یا نه؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، باید برگردد و سعی را تمام کند و اگر برگشتن به مکه برای اتمام سعی، مشقت دارد نایب بگیرد و فرقی بین سعی عمره و سعی حج و یا بین شوط سوم و پنجم نیست و اگر سعی مزبور، مربوط به عمرۀ تمتع بوده، باید برای اعمال حج تمتع نیز نایب بگیرند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 143
[سؤال 5815] ----> 2796
2. شخصی از مسجد الحرام وارد مسعی شده به گمان آن که شروع به سعی از درب مسجد کافی است بدون این که به کوه صفا برود به طرف مروه حرکت کرده و سعی را تمام می کند ظاهراً در اشواط بعد از اوّلی به صفا می رود. توجه به اشتباه پس از تقصیر بوده و اعتناء نکرده است چون یکی از روحانیون گفته، اعتنا نکن حکم سعی و عمره و حج او چیست؟
بسمه تعالی، در مفروض سؤال سعی باطل است و باید اعاده شود ولی ضرر به صحّت حج و عمره ندارد.
[سؤال 5816] ----> 2773
4. کفاره ترک سعی بین صفا و مروه در حج؟
بسمه تعالی، حکم ترک طواف را دارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 144