محرمات احرام و کفاره آن ها
[سؤال 5698] 2773
بسمه تعالی
حضور محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
این چند مسأله مربوط به حج و عمره است:
دربارۀ کفارات، لطفاً کفارۀ این چند امر را بیان فرمایید:
1. کفارۀ تقبیل به شهوت در حال احرام.
بسمه تعالی، یک شتر.
[سؤال 5699]
2. کفارۀ تقبیل بدون شهوت در حال احرام.
بسمه تعالی، یک گوسفند.
3. کفارۀ ترک طواف حج عمداً چیست؟
بسمه تعالی، اگر از روی جهل ترک کرده و برگشته به محل خود، باید علاوه بر اعاده حج، یک شتر قربانی کند.
4. کفاره ترک سعی بین صفا و مروه در حج.
بسمه تعالی، حکم ترک طواف را دارد.
[سؤال 5700]
5. قتل حیّه یا عقرب یا جانوری که از او در حرم و حال احرام احساس خطر کند؛
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 103
آیا کفاره دارد یا نه؟
بسمه تعالی، کفاره ندارد.
[سؤال 5701]
6. جاهل به حرمت تدهین در حال احرام اگر تدهین کند چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، کفاره ندارد.
7. آیا ذبح کردن کفاره های احرام عمره در مکه و ذبح کردن کفاره های حج در منی به نحو وجوب است؟ آیا می شود که آن ها را در بلد خود ذبح نمود؟
بسمه تعالی، واجب است علی الاحوط؛ ولی اگر ترک کرد، می تواند در محل خود ذبح کند و صدقه بدهد.
[سؤال 5702]
8. آیا جایز است برای محرم که بدن خود را با صابون بودار بشوید؟ و آیا جایز است بشوید با مطلق صابون؟
بسمه تعالی، شستن با صابون اشکال ندارد؛ ولی اگر صابون عطری است باید اجتناب شود.
9. آیا جایز است برای کسی که عمره تمتع را در مکه انجام داده و مُحلّ شده از شهر مکه خارج شود: 1. برای زیارت غار حرا؛ 2. رفتن به عرفات و غیره؟
بسمه تعالی، به احتیاط واجب نمی تواند از مکه خارج شود مگر در مورد ضرورت. و در این صورت باید به احرام حج محرم شود.
10. در نیابت از غیر، آیا واجب است نایب خود را به منزلۀ منوب عنه فرض کند یا این که مجرد نیت از غیر کافی است؟
بسمه تعالی، لازم نیست.
[سؤال 5703] ----> 6552
4. شخصی حاجی در راه مکه معظمه با زن اجنبی که حاجیه است زنا می کند در مکه که رسید توبه می کند خانه خدا را طواف می کند حج آن ها درست است؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 104
بسمه تعالی، اگر در حال احرام نبوده مضر به حج آن ها نیست و اگر بوده تفصیل آن در مناسک است.
[سؤال 5704] ----> 6552
5. شخصی احرام بسته است نصف عمل حج را به جا آورده زنا می کند غسل می کند نصف عمل باقیمانده را به جا می آورد درست است یا نه دوباره از سر بگیرد یا این که حج آن ها باطل است؟
بسمه تعالی، اگر در احرام عمره بوده باطل نمی شود و باید عمل را تمام کند و کفاره بدهد و اگر در احرام حج قبل از وقوف به عرفات بوده حج او باطل است بلا اشکال و اگر قبل از وقوف به مشعر بوده بنابر اقوا باطل است و در این دو صورت باید عمل را تمام کند و کفاره بدهد و سال بعد حج به جا آورد و اگر بعد از وقوف به مشعر بوده حج او صحیح است لکن اگر قبل از تجاوز از نصف طواف نساء بوده باید کفاره بدهد و کفاره در همه صور یک شتر است.
[سؤال 5705] 2774
بسمه تعالی
خدمت برادران ارجمند، سلام علیکم
من و همسرم یک زوج جوان هستیم. سال گذشته (1360) به مکه مشرف شدیم، ولی مثل این که یک عمل خلافی انجام داده ایم و خودمان هم نمی دانیم که آیا این عمل تقصیر بوده و کفاره دارد یا خیر؟ می خواستم شما در این مورد ما را راهنمایی و یاری بفرمایید (ما مقلد امام هستیم) و آن اشکال این است که وقتی ما از مدینه بیرون آمدیم، پس از این که بین راه محرم شدیم و داشتیم به طرف مکه برای اعمال حج می رفتیم، چون من و همسرم با هم روی یک صندلی اتوبوس سر باز نشسته بودیم و شب هنگام هم بود که در حرکت بودیم، برای مدت نیم ساعت همسرم (در حال احرام) سرش را
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 105
گذاشت روی پای من و به همان صورت خوابید، تا به مکه رسیدیم و ما بعدها متوجه شدیم که ممکن است تقصیری شده باشد. حالا می خواستیم شما محبت کنید و به ما بفرمایید که آیا ما باید کفاره گوسفند بدهیم یا نه؟ با توجه به این که تمام 24 مورد محرمات احرام را می دانستیم ولی این مورد را اصلاً متوجه نبودیم.
تذکر این که: خود من با تمام دقت ها و توجهاتی که می کردم، مع ذلک دو بار تقصیر کردم که یک مورد آن را از شما سؤال کردم، فرمودید: تقصیر نبوده. به هر حال مورد فوق هم بر اثر فراموشی و یا شاید عدم آگاهی (از ناحیۀ همسرم) رخ داده و ما می خواهیم تکلیف خودمان را بدانیم.
بسمه تعالی، کفاره ندارد.
[سؤال 5706] ----> 2754
9. حاجی قبل از طواف نساء زنی را عقد کرده و دخول نموده جهلاً یا عمداً، تکلیف این فرد نسبت به کفاره و نسبت به این زن خصوصاً اگر زن هم طواف نساء در عهده داشته است چیست؟
بسمه تعالی، عقد باطل و در صورت علم کفاره و حرمت ابدیه حاصل است و کفاره آن یک بدنه است.
[سؤال 5707] 2775
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
این جانب وقتی به مکه مشرف شدم، فکر می کردم طواف نساء فقط بر متأهلین واجب است، ولی محرمات احرام، من جمله حرمت عقد کردن را بر محرم می دانستم و پس از مراجعت، دختری را عقد نمودم و مقاربتی هم انجام دادم. بعد از فهمیدن مسأله، در انجام طواف نساء شک کردم و چون گفتند قاعده فراغ جاری نمی شود، دومرتبه به مکه مشرف شده و قضای آن را به جا آوردم؛ ولی هنوز نگران حکم آن
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 106
می باشم. لطفاً بفرمایید: آیا این زن بر من حرام ابدی است یا خیر؟ توضیحاً این که هنوز عروسی هم نکرده ام.
بسمه تعالی، به ترتیبی که نوشته اید، زن بر شما حرام ابدی نمی شود و عقدی که قبلاً کرده اید باطل است و مجدداً باید عقد کنید.
[سؤال 5708] ----> 2155
4. در لباس احرام حقیر می خواستم حمام بروم. گفتند روحانی کاروان گفته مصرف صابون اشکال ندارد، و بنده هم استفاده کردم. چند روز بعد روحانی کاروان گفت شک دارد که این مسأله یعنی بودار بودن صابون درست است یا نه، تکلیف بنده در این مورد چیست؟ یعنی می بایست یک گوسفند قربانی بنمایم؟ و اگر این چنین است من مبلغ آن را به کجا بدهم؟ و در ضمن مبلغ آن چقدر است؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله تکلیفی بر شما نیست.
[سؤال 5709] ----> 2770
13. آیا می توان روی احرام از کمربند دوخته نشده و یا از یک نوع کمربند که حتی قلاب هم ندارد و معروف به کمربند سربازی است جهت بستن آن استفاده نمود؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 5710] ----> 1622
4. مقصود از دوخته نبودن لباس احرام و گره نداشتن آن مطلق دوخت و گره است یا دوخت و گره قطعات آن به یکدیگر؟
بسمه تعالی، مقصود مطلق لباسی است که صدق کند دوخته شده یا در آن گره هست.
[سؤال 5711] ----> 2772
5. دست و پای مصنوعی که با چرم های دوخته شده به بدن می بندند چه صورت
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 107
دارد؟ آیا کفاره دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد و احوط دادن کفاره است.
[سؤال 5712] ----> 123
3. ایشان امسال با جانبازان انقلاب به حج مشرف شدند و هنگام طواف ناچار بودند که پای مصنوعی اش را بپوشد و در این پای مصنوعی مقداری نخ دوخته شده به کار رفته است، آیا بر او کفاره هست یا نه؟
بسمه تعالی، با فرض جهل، کفاره نیست.
[سؤال 5713] ----> 1622
3. پوشیدن نعلینی که بندهای عریضی داشته باشد، در حال احرام جایز است؟
بسمه تعالی، اگر تمام روی پا را نمی گیرد، مانع ندارد.
[سؤال 5714] ----> 1622
2. برای زنان، پوشاندن پشت پا در حال احرام جایز است؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 5715] ----> 2155
3. حقیر در لباس احرام در اثر دست کشیدن به سر، 20 عدد از موهایم افتاد. می خواهم بدانم کفاره آن چقدر می شود؟ و در ضمن در این جا به کجا می توانم بدهم؟
بسمه تعالی، بنا بر احتیاط برای هر دفعه که دست کشیده اید و یک یا چند مو افتاده یک کف طعام (گندم) به فقیر بدهید.
[سؤال 5716] 2776
بسمه تعالی 14 / 10 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
پس از ابلاغ سلام، شخصی در عمرۀ تمتع حجت الاسلام، پس از انجام طواف
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 108
وضویش باطل شده و با علم بر این که نماز طوافش بدون وضو خوانده شده، به بهانۀ این که کثرت جمعیت و گرمی هوا مانع از تماس با روحانی کاروان و کسب تکلیف او گردیده، نماز طواف را بدون وضو، همراه با دیگران خوانده و طبعاً به دنبالش سعی و سپس تقصیر کرده و از احرام خارج شده و پس از آن با مشورت با روحانی کاروان، دوباره لباس احرام پوشیده و طواف و نماز طواف و سعی و تقصیر را انجام داده؛ آیا این عمره صحیح است؟ و آیا کفاره ای برایش واجب هست یا نه؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، عمره صحیح است و اگر در تقصیر اول، جاهل به مسأله بوده کفاره ندارد و در صورت علم، یک گوسفند کفاره دارد و چنانچه پیش از تدارک اعمال، لباس دوخته پوشیده است، در صورت علم و عمد، برای آن نیز باید یک گوسفند بابت کفاره قربانی کند.
[سؤال 5717] ----> 2155
5. بعد از این که حقیر در منی حلق سر نمودم، آمدم و سر برادران دیگر را حلق نمودم که یکی از برادران گفت: چند تا مو در سرم مانده و دوباره حلق نمودم. حالا می خواهم بدانم این عمل کفاره دارد یا خیر؟ یعنی بودن چند تار مو و در همان حال حلق سر چند برادر را انجام دادن؟ و اگر کفاره دارد مبلغ آن چقدر است و به کجا باید بپردازم؟
بسمه تعالی، کفاره بر شما واجب نیست.
[سؤال 5718] ----> 2826
12. زیدی در مسجد شجره قبل از احرام پیشانی اش زخم شد و دستمالی بست به دور سرش که قسمت عمده سر، باز بوده است آیا برای بستن بعض سر کفاره لازم است یا خیر؟ و چون گاهی باز کرده جهت تیمم و بعد بسته آیا تکرارش هم موجب تکرار کفاره می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، پوشاندن بعض سر نیز کفاره دارد و در صورت تکرار، کفاره تکرار نمی شود گرچه احوط است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 109
[سؤال 5719] 2777
بسمه تعالی
حاجی در حال احرام برای سردرد دستمالی به دور سر می بندد اگر تمام سر را یکسره یا فقط به دور سر ببندد کفاره دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، کفاره ندارد.
[سؤال 5720] ----> 2798
4. کسی که در روز از مکه محرم به احرام حج می شود، و در ضمن سیر به سوی عرفات، از زیر چند پل که در مسیر است می گذرد، آیا اشکالی دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، استظلال نیست و مانع ندارد.
[سؤال 5721] ----> 2807
2. در منی و عرفات و جاهای دیگر گاهی پل هوایی زده شده، آیا حجاجی که از زیر پل باید رد شوند و یا در تونل هایی که در منی احداث شده و در حال سیر هستند آیا اشکالی دارد یا خیر، استظلال محسوب می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 5722] ----> 1464
5. در سال های اخیر، پل های متعددی در مسیر به عرفات و مشعر و منی ساخته شده که شخص محرم با ماشین و گاهی پیاده، ناچار است از زیر پل ها عبور کند. آیا زیر این پل ها عبورکردن، کفاره به ذمۀ حاجی می آید یا نه؟
بسمه تعالی، کفاره ندارد.
[سؤال 5723] 2778
بسمه تعالی
1. استظلال که برای شخص محرم جایز نیست و موجب کفاره است مختص سایه ای است که با شخص حرکت کند مثل چتر و ماشین مسقف و امثالهما یا این که
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 110
شامل سایه ثابت هم که محرم از زیر آن عبور کند می شود مثل پل و غیره و در تعلق کفاره بین اجبار و اختیار فرق است یا خیر؟
بسمه تعالی، حرکت چیزی که سایه دارد معتبر نیست و فرقی بین اجبار و اختیار نیست و به عبور از زیر پل هایی که در جاده ها هست استظلال صادق نیست.
2. اشخاصی که با پول غیر مخمس چیزی خریده اند و آن چیز از قیمت خرید خیلی تنزل کرده الآن که می خواهند حساب کنند و خمس بدهند اگر وکیل حاکم معامله را امضا کند فرموده اید به قیمت فعلی باید خمس بدهد در این گونه موارد که تفاوت روز خرید با روزی که می خواهند حساب کنند زیاد است و امضا موجب تفویت مقدار زیادی می شود برای وکیل جایز است امضا یا خیر؟
بسمه تعالی، موارد مختلف است و موازین باید مراعات شود.
3. اشخاصی ابزاری دارند که از پول غیر مخمس خریده اند مثل اره نجار و ماله بنّا و امثالهما، آیا کسانی که به وسیله این ابزار کار می کنند و مزد می گیرند و به تدریج از آن مزد مؤونه زندگی خود را تهیه می کنند مزد آن ها خمس دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، خمس ندارد.
[سؤال 5724] ----> 2807
3. آیا حجاج وقتی در ماشین رو باز سوار هستند دیواره ماشین بر آن ها سایه بیاندازد اشکال دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 5725] 2779
بسمه تعالی
مسجد تنعیم در حال حاضر داخل مکه است و به نظر عرف محل حتی مقداری قبل از تنعیم را هم مکه می گویند برای کسی که محرم شود در مسجد مذکور برای عمره و به جانب مسجد الحرام برود استظلال جایز است یا جایز نیست؟
بسمه تعالی، مکه منزل است و استظلال در آن مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 111
[سؤال 5726] 2780
بسمه تعالی
یکی دو سال است بین مشعر و منی پل هایی ساخته شده که حجاج ناچار باید خواه پیاده یا سوار اتومبیل از زیر آن ها عبور کنند. آیا کفاره تعلق می گیرد یا نه؟ و به فرض تعلق کفاره، چون پل ها متعدد است؛ کفاره تکرار می شود یا نه؟
بسمه تعالی، کفاره تعلّق نمی گیرد.
[سؤال 5727] 2781
بسمه تعالی 21 شوال 1400 ق
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی رهبر عالی قدر امام خمینی دامت برکاته
1. مرد محرم در مکه معظمه منزل برای خود معیّن می کند آیا می تواند یا شب و یا روز از منزل خود برای رفتن به مسجد الحرام از ماشین سرپوشیده استفاده کند یا خیر؟ و اگر می تواند شب یا روز از ماشین سرپوشیده استفاده کند آیا کفاره دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد و موجب کفاره نیست.
2. جمره عقبه یک طرف است و اطراف جمره و پشت آن سیمان است حاجی اختیاراً می تواند به سیمان که دور جمره است یا پشت جمره سنگ بزند یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر احراز نمی شود که رمی جمره شده کفایت نمی کند.
[سؤال 5728] 2782
بسمه تعالی دهم شوال 1402 ق
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
از منی تا مکه تونل (راه مسقّف) درست کرده اند، در این صورت تکلیف حاجی چیست؟
بسمه تعالی، بعد از انجام اعمال روز عید، عبور از زیر سقف مانع ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 112
[سؤال 5729] ----> 1464
4. وقتی محرم وارد شهر مکۀ معظمه شد و در هتل ـ که برای او آماده شده ـ جای گرفت، آیا می تواند در ماشین سرپوش دار بنشیند و برای طواف برود؟ چون گاهی در آن منزل که جای گرفته، تا مسجد الحرام یک فرسخ راه است و پیاده رفتن برای بسیاری، کار پرزحمتی است.
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 5730] ----> 2760
2. وقتی به شهر مکه وارد شد، در فاصلۀ بین منزل و حرم، با حال احرام، استفاده از اتومبیل مسقّف جایز است؟
بسمه تعالی، مانع ندارد.
[سؤال 5731] 2783
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام بقائه
آیا محرم پس از ورود به مکه معظمه، می تواند از وسایل نقلیه مسقف استفاده نماید و در داخل آن، زیر سقف بنشیند یا خیر؟
بسمه تعالی، مانع ندارد، اگر چه احوط استحبابی آن است که در حال راه رفتن، زیر سایه راه نرود.
[سؤال 5732] ----> 1622
8. استظلال برای مردان محرم، در شب و هوای ابری چه حکم دارد؟
بسمه تعالی، در شب استظلال نیست و درهوای ابری، در روز جایز نیست.
[سؤال 5733] ----> 2764
14. شخصی اگر با ماشین سقف دار رانندگی می کند و از مدینه محرم می شود و به
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 113
مکه می رود یک گوسفند باید کفاره بدهد و یا این که هر مرتبه از ماشین پیاده و سوار شد باید یک گوسفند کفاره بدهد.
بسمه تعالی، یک گوسفند در هر احرام کفایت می کند.
[سؤال 5734] ----> 2753
3. تزریق آمپول در حال احرام اگر خون بیاید، برای تزریق کننده یا محرم که تزریق شده چه صورت دارد؟
بسمه تعالی، اگر نمی دانسته، اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 114