کتاب حج

محرمات احرام و کفاره آن‏ ها

محرمات احرام و کفاره آن ها 

[سؤال 5698]‏ ‏ ‏ 2773‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله العالی‏

‏این چند مسأله مربوط به حج و عمره است: ‏

‏دربارۀ کفارات، لطفاً کفارۀ این چند امر را بیان فرمایید:‏

‏1. کفارۀ تقبیل به شهوت در حال احرام.‏

بسمه تعالی، یک شتر.

[سؤال 5699]

‏2. کفارۀ تقبیل بدون شهوت در حال احرام.‏

بسمه تعالی، یک گوسفند. 

‏3. کفارۀ ترک طواف حج عمداً چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر از روی جهل ترک کرده و برگشته به محل خود، باید علاوه بر اعاده حج، یک شتر قربانی کند.

‏4. کفاره ترک سعی بین صفا و مروه در حج.‏

بسمه تعالی، حکم ترک طواف را دارد.

[سؤال 5700]

‏5. قتل حیّه یا عقرب یا جانوری که از او در حرم و حال احرام احساس خطر کند؛‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 103
‏آیا کفاره دارد یا نه؟‏

بسمه تعالی، کفاره ندارد.

[سؤال 5701]

‏6. جاهل به حرمت تدهین در حال احرام اگر تدهین کند چه حکمی دارد؟ ‏

بسمه تعالی، کفاره ندارد.

‏7. آیا ذبح کردن کفاره های احرام عمره در مکه و ذبح کردن کفاره های حج در منی به نحو وجوب است؟‏‎ ‎‏آیا می شود که آن ها را در بلد خود ذبح نمود؟‏

بسمه تعالی، واجب است علی الاحوط؛ ولی اگر ترک کرد، می تواند در محل خود ذبح کند و صدقه بدهد.

[سؤال 5702]

‏8. آیا جایز است برای محرم که بدن خود را با صابون بودار بشوید؟ و آیا جایز‏‎ ‎‏است بشوید با مطلق صابون؟‏

بسمه تعالی، شستن با صابون اشکال ندارد؛ ولی اگر صابون عطری است باید اجتناب شود.

‏9. آیا جایز است برای کسی که عمره تمتع را در مکه انجام داده و مُحلّ شده از شهر مکه خارج شود: 1.‏‎ ‎‏برای زیارت غار حرا؛ 2. رفتن به عرفات و غیره؟ ‏

بسمه تعالی، به احتیاط واجب نمی تواند از مکه خارج شود مگر در مورد ضرورت. و در این صورت باید به احرام حج محرم شود.

‏10. در نیابت از غیر، آیا واجب است نایب خود را به منزلۀ منوب عنه فرض کند یا این که مجرد نیت از‏‎ ‎‏غیر کافی است؟‏

بسمه تعالی، لازم نیست.

[سؤال 5703]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6552

‏4. شخصی حاجی در راه مکه معظمه با زن اجنبی که حاجیه است زنا می کند در‏‎ ‎‏مکه که رسید توبه می کند خانه خدا را طواف می کند حج آن ها درست است؟ ‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 104
بسمه تعالی، اگر در حال احرام نبوده مضر به حج آن ها نیست و اگر بوده تفصیل آن در مناسک است.

[سؤال 5704]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6552

‏5. شخصی احرام بسته است نصف عمل حج را به جا آورده زنا می کند غسل‏‎ ‎‏می کند نصف عمل باقیمانده را به جا می آورد درست است یا نه دوباره از سر بگیرد یا‏‎ ‎‏این که حج آن ها باطل است؟ ‏

بسمه تعالی، اگر در احرام عمره بوده باطل نمی شود و باید عمل را تمام کند و کفاره بدهد و اگر در احرام حج قبل از وقوف به عرفات بوده حج او باطل است بلا اشکال و اگر قبل از وقوف به مشعر بوده بنابر اقوا باطل است و در این دو صورت باید عمل را تمام کند و کفاره بدهد و سال بعد حج به جا آورد و اگر بعد از وقوف به مشعر بوده حج او صحیح است لکن اگر قبل از تجاوز از نصف طواف نساء بوده باید کفاره بدهد و کفاره در همه صور یک شتر است.

[سؤال 5705]‏ ‏ ‏ 2774‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏خدمت برادران ارجمند، سلام علیکم‏

‏من و همسرم یک زوج جوان هستیم. سال گذشته (1360) به مکه مشرف شدیم،‏‎ ‎‏ولی مثل این که یک عمل خلافی انجام داده ایم و خودمان هم نمی دانیم که آیا این عمل‏‎ ‎‏تقصیر بوده و کفاره دارد یا خیر؟ می خواستم شما در این مورد ما را راهنمایی و یاری‏‎ ‎‏بفرمایید (ما مقلد امام هستیم) و آن اشکال این است که وقتی ما از مدینه بیرون آمدیم،‏‎ ‎‏پس از این که بین راه محرم شدیم و داشتیم به طرف مکه برای اعمال حج می رفتیم،‏‎ ‎‏چون من و همسرم با هم روی یک صندلی اتوبوس سر باز نشسته بودیم و شب هنگام‏‎ ‎‏هم بود که در حرکت بودیم، برای مدت نیم ساعت همسرم (در حال احرام) سرش را‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 105
‏گذاشت روی پای من و به همان صورت خوابید، تا به مکه رسیدیم و ما بعدها متوجه‏‎ ‎‏شدیم که ممکن است تقصیری شده باشد. حالا می خواستیم شما محبت کنید و به ما‏‎ ‎‏بفرمایید که آیا ما باید کفاره گوسفند بدهیم یا نه؟ با توجه به این که تمام 24 مورد‏‎ ‎‏محرمات احرام را می دانستیم ولی این مورد را اصلاً متوجه نبودیم.‏

‏تذکر این که: خود من با تمام دقت ها و توجهاتی که می کردم، مع ذلک دو بار تقصیر‏‎ ‎‏کردم که یک مورد آن را از شما سؤال کردم، فرمودید: تقصیر نبوده. به هر حال مورد‏‎ ‎‏فوق هم بر اثر فراموشی و یا شاید عدم آگاهی (از ناحیۀ همسرم) رخ داده و ما‏‎ ‎‏می خواهیم تکلیف خودمان را بدانیم. ‏

بسمه تعالی، کفاره ندارد.

[سؤال 5706]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2754

‏9. حاجی قبل از طواف نساء زنی را عقد کرده و دخول نموده جهلاً یا عمداً،‏‎ ‎‏تکلیف این فرد نسبت به کفاره و نسبت به این زن خصوصاً اگر زن هم طواف نساء در‏‎ ‎‏عهده داشته است چیست؟‏

بسمه تعالی، عقد باطل و در صورت علم کفاره و حرمت ابدیه حاصل است و کفاره آن یک بدنه است.

[سؤال 5707]‏ ‏ ‏ 2775‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله العالی‏

‏این جانب وقتی به مکه مشرف شدم، فکر می کردم طواف نساء فقط بر متأهلین‏‎ ‎‏واجب است، ولی محرمات احرام، من جمله حرمت عقد کردن را بر محرم می دانستم‏‎ ‎‏و پس از مراجعت، دختری را عقد نمودم و مقاربتی هم انجام دادم. بعد از فهمیدن‏‎ ‎‏مسأله، در انجام طواف نساء شک کردم و چون گفتند قاعده فراغ جاری نمی شود،‏‎ ‎‏دومرتبه به مکه مشرف شده و قضای آن را به جا آوردم؛ ولی هنوز نگران حکم آن‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 106
‏می باشم. لطفاً بفرمایید: آیا این زن بر من حرام ابدی است یا خیر؟ توضیحاً این که هنوز‏‎ ‎‏عروسی هم نکرده ام. ‏

بسمه تعالی، به ترتیبی که نوشته اید، زن بر شما حرام ابدی نمی شود و عقدی که قبلاً کرده اید باطل است و مجدداً باید عقد کنید.

[سؤال 5708]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2155

‏4. در لباس احرام حقیر می خواستم حمام بروم. گفتند روحانی کاروان گفته‏‎ ‎‏مصرف صابون اشکال ندارد، و بنده هم استفاده کردم. چند روز بعد روحانی کاروان‏‎ ‎‏گفت شک دارد که این مسأله یعنی بودار بودن صابون درست است یا نه، تکلیف بنده‏‎ ‎‏در این مورد چیست؟ یعنی می بایست یک گوسفند قربانی بنمایم؟ و اگر این چنین‏‎ ‎‏است من مبلغ آن را به کجا بدهم؟ و در ضمن مبلغ آن چقدر است؟‏

بسمه تعالی، در فرض مسأله تکلیفی بر شما نیست.

[سؤال 5709]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2770

‏13. آیا می توان روی احرام از کمربند دوخته نشده و یا از یک نوع کمربند که حتی‏‎ ‎‏قلاب هم ندارد و معروف به کمربند سربازی است جهت بستن آن استفاده نمود؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 5710]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1622

‏4. مقصود از دوخته نبودن لباس احرام و گره نداشتن آن مطلق دوخت و گره است‏‎ ‎‏یا دوخت و گره قطعات آن به یکدیگر؟‏

بسمه تعالی، مقصود مطلق لباسی است که صدق کند دوخته شده یا در آن گره هست.

[سؤال 5711]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2772

‏5. دست و پای مصنوعی که با چرم های دوخته شده به بدن می بندند چه صورت‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 107
‏دارد؟ آیا کفاره دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد و احوط دادن کفاره است.

[سؤال 5712]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 123

‏3. ایشان امسال با جانبازان انقلاب به حج مشرف شدند و هنگام طواف ناچار‏‎ ‎‏بودند که پای مصنوعی اش را بپوشد و در این پای مصنوعی مقداری نخ دوخته شده به‏‎ ‎‏کار رفته است، آیا بر او کفاره هست یا نه؟‏

بسمه تعالی، با فرض جهل، کفاره نیست.

[سؤال 5713]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1622

‏3. پوشیدن نعلینی که بندهای عریضی داشته باشد، در حال احرام جایز است؟‏

بسمه تعالی، اگر تمام روی پا را نمی گیرد، مانع ندارد.

[سؤال 5714]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1622

‏2. برای زنان، پوشاندن پشت پا در حال احرام جایز است؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 5715]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2155

‏3. حقیر در لباس احرام در اثر دست کشیدن به سر، 20 عدد از موهایم افتاد.‏‎ ‎‏می خواهم بدانم کفاره آن چقدر می شود؟ و در ضمن در این جا به کجا می توانم بدهم؟‏

بسمه تعالی، بنا بر احتیاط برای هر دفعه که دست کشیده اید و یک یا چند مو افتاده یک کف طعام (گندم) به فقیر بدهید.

[سؤال 5716]‏ ‏ ‏ 2776‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 14 / 10 / 1361‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی ‏

‏پس از ابلاغ سلام، شخصی در عمرۀ تمتع حجت الاسلام، پس از انجام طواف‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 108
‏وضویش باطل شده و با علم بر این که نماز طوافش بدون وضو خوانده شده، به بهانۀ‏‎ ‎‏این که کثرت جمعیت و گرمی هوا مانع از تماس با روحانی کاروان و کسب تکلیف او‏‎ ‎‏گردیده، نماز طواف را بدون وضو، همراه با دیگران خوانده و طبعاً به دنبالش سعی و‏‎ ‎‏سپس تقصیر کرده و از احرام خارج شده و پس از آن با مشورت با روحانی کاروان،‏‎ ‎‏دوباره لباس احرام پوشیده و طواف و نماز طواف و سعی و تقصیر را انجام داده؛ آیا‏‎ ‎‏این عمره صحیح است؟ و آیا کفاره ای برایش واجب هست یا نه؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، عمره صحیح است و اگر در تقصیر اول، جاهل به مسأله بوده کفاره ندارد و در صورت علم، یک گوسفند کفاره دارد و چنانچه پیش از تدارک اعمال، لباس دوخته پوشیده است، در صورت علم و عمد، برای آن نیز باید یک گوسفند بابت کفاره قربانی کند.

[سؤال 5717]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2155

‏5. بعد از این که حقیر در منی حلق سر نمودم، آمدم و سر برادران دیگر را حلق‏‎ ‎‏نمودم که یکی از برادران گفت: چند تا مو در سرم مانده و دوباره حلق نمودم. حالا‏‎ ‎‏می خواهم بدانم این عمل کفاره دارد یا خیر؟ یعنی بودن چند تار مو و در همان حال‏‎ ‎‏حلق سر چند برادر را انجام دادن؟ و اگر کفاره دارد مبلغ آن چقدر است و به کجا باید‏‎ ‎‏بپردازم؟‏

بسمه تعالی، کفاره بر شما واجب نیست.

[سؤال 5718]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2826

‏12. زیدی در مسجد شجره قبل از احرام پیشانی اش زخم شد و دستمالی بست به‏‎ ‎‏دور سرش که قسمت عمده سر، باز بوده است آیا برای بستن بعض سر کفاره لازم‏‎ ‎‏است یا خیر؟ و چون گاهی باز کرده جهت تیمم و بعد بسته آیا تکرارش هم موجب‏‎ ‎‏تکرار کفاره می شود یا خیر؟‏

بسمه تعالی، پوشاندن بعض سر نیز کفاره دارد و در صورت تکرار، کفاره تکرار نمی شود گرچه احوط است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 109
[سؤال 5719]‏ ‏ ‏ 2777‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حاجی در حال احرام برای سردرد دستمالی به دور سر می بندد اگر تمام سر را‏‎ ‎‏یکسره یا فقط به دور سر ببندد کفاره دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، کفاره ندارد.

[سؤال 5720]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2798

‏4. کسی که در روز از مکه محرم به احرام حج می شود، و در ضمن سیر به سوی‏‎ ‎‏عرفات، از زیر چند پل که در مسیر است می گذرد، آیا اشکالی دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، استظلال نیست و مانع ندارد.

[سؤال 5721]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2807

‏2. در منی و عرفات و جاهای دیگر گاهی پل هوایی زده شده، آیا حجاجی که از‏‎ ‎‏زیر پل باید رد شوند و یا در تونل هایی که در منی احداث شده و در حال سیر هستند‏‎ ‎‏آیا اشکالی دارد یا خیر، استظلال محسوب می شود یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 5722]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1464

‏5. در سال های اخیر، پل های متعددی در مسیر به عرفات و مشعر و منی ساخته‏‎ ‎‏شده که شخص محرم با ماشین و گاهی پیاده، ناچار است از زیر پل ها عبور کند. آیا زیر‏‎ ‎‏این پل ها عبورکردن، کفاره به ذمۀ حاجی می آید یا نه؟‏

بسمه تعالی، کفاره ندارد.

[سؤال 5723]‏ ‏ ‏ 2778‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏1. استظلال که برای شخص محرم جایز نیست و موجب کفاره است مختص‏‎ ‎‏سایه ای است که با شخص حرکت کند مثل چتر و ماشین مسقف و امثالهما یا این که‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 110
‏شامل سایه ثابت هم که محرم از زیر آن عبور کند می شود مثل پل و غیره و در تعلق‏‎ ‎‏کفاره بین اجبار و اختیار فرق است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، حرکت چیزی که سایه دارد معتبر نیست و فرقی بین اجبار و اختیار نیست و به عبور از زیر پل هایی که در جاده ها هست استظلال صادق نیست.

‏2. اشخاصی که با پول غیر مخمس چیزی خریده اند و آن چیز از قیمت خرید خیلی تنزل کرده الآن که‏‎ ‎‏می خواهند حساب کنند و خمس بدهند اگر وکیل حاکم معامله را امضا کند فرموده اید به قیمت فعلی‏‎ ‎‏باید خمس بدهد در این گونه موارد که تفاوت روز خرید با روزی که می خواهند حساب کنند زیاد است‏‎ ‎‏و امضا موجب تفویت مقدار زیادی می شود برای وکیل جایز است امضا یا خیر؟‏

بسمه تعالی، موارد مختلف است و موازین باید مراعات شود.

‏3. اشخاصی ابزاری دارند که از پول غیر مخمس خریده اند مثل اره نجار و ماله بنّا و امثالهما، آیا کسانی‏‎ ‎‏که به وسیله این ابزار کار می کنند و مزد می گیرند و به تدریج از آن مزد مؤونه زندگی خود را تهیه‏‎ ‎‏می کنند مزد آن ها خمس دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، خمس ندارد.

[سؤال 5724]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2807

‏3. آیا حجاج وقتی در ماشین رو باز سوار هستند دیواره ماشین بر آن ها سایه‏‎ ‎‏بیاندازد اشکال دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 5725]‏ ‏ ‏ 2779‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏مسجد تنعیم در حال حاضر داخل مکه است و به نظر عرف محل حتی مقداری‏‎ ‎‏قبل از تنعیم را هم مکه می گویند برای کسی که محرم شود در مسجد مذکور برای‏‎ ‎‏عمره و به جانب مسجد الحرام برود استظلال جایز است یا جایز نیست؟‏

بسمه تعالی، مکه منزل است و استظلال در آن مانع ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 111
[سؤال 5726]‏ ‏ ‏ 2780‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏یکی دو سال است بین مشعر و منی پل هایی ساخته شده که حجاج ناچار باید خواه‏‎ ‎‏پیاده یا سوار اتومبیل از زیر آن ها عبور کنند. آیا کفاره تعلق می گیرد یا نه؟ و به فرض‏‎ ‎‏تعلق کفاره، چون پل ها متعدد است؛ کفاره تکرار می شود یا نه؟ ‏

بسمه تعالی، کفاره تعلّق نمی گیرد.

[سؤال 5727]‏ ‏ ‏ 2781‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 21 شوال 1400 ق‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی رهبر عالی قدر امام خمینی دامت برکاته‏

‏1. مرد محرم در مکه معظمه منزل برای خود معیّن می کند آیا می تواند یا شب و‏‎ ‎‏یا  روز از منزل خود برای رفتن به مسجد الحرام از ماشین سرپوشیده استفاده کند‏‎ ‎‏یا  خیر؟ و اگر می تواند شب یا روز از ماشین سرپوشیده استفاده کند آیا کفاره دارد‏‎ ‎‏یا  خیر؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد و موجب کفاره نیست.

‏2. جمره عقبه یک طرف است و اطراف جمره و پشت آن سیمان است حاجی اختیاراً می تواند به‏‎ ‎‏سیمان که دور جمره است یا پشت جمره سنگ بزند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر احراز نمی شود که رمی جمره شده کفایت نمی کند.

[سؤال 5728]‏ ‏ ‏ 2782‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ دهم شوال 1402 ق‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام ظله العالی ‏

‏از منی تا مکه تونل (راه مسقّف) درست کرده اند، در این صورت تکلیف حاجی‏‎ ‎‏چیست؟ ‏

بسمه تعالی، بعد از انجام اعمال روز عید، عبور از زیر سقف مانع ندارد. 


استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 112
[سؤال 5729]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1464

‏4. وقتی محرم وارد شهر مکۀ معظمه شد و در هتل ـ که برای او آماده شده ـ جای‏‎ ‎‏گرفت، آیا می تواند در ماشین سرپوش دار بنشیند و برای طواف برود؟ چون گاهی در‏‎ ‎‏آن منزل که جای گرفته، تا مسجد الحرام یک فرسخ راه است و پیاده رفتن برای‏‎ ‎‏بسیاری، کار پرزحمتی است.‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 5730]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2760

‏2. وقتی به شهر مکه وارد شد، در فاصلۀ بین منزل و حرم، با حال احرام، استفاده از‏‎ ‎‏اتومبیل مسقّف جایز است؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 5731]‏ ‏ ‏ 2783‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام بقائه‏

‏آیا محرم پس از ورود به مکه معظمه، می تواند از وسایل نقلیه مسقف استفاده‏‎ ‎‏نماید و در داخل آن، زیر سقف بنشیند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد، اگر چه احوط استحبابی آن است که در حال راه  رفتن، زیر سایه راه نرود.

[سؤال 5732]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1622

‏8. استظلال برای مردان محرم، در شب و هوای ابری چه حکم دارد؟‏

بسمه تعالی، در شب استظلال نیست و درهوای ابری، در روز جایز نیست.

[سؤال 5733]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2764

‏14. شخصی اگر با ماشین سقف دار رانندگی می کند و از مدینه محرم می شود و به‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 113
‏مکه می رود یک گوسفند باید کفاره بدهد و یا این که هر مرتبه از ماشین پیاده و سوار‏‎ ‎‏شد باید یک گوسفند کفاره بدهد.‏

بسمه تعالی، یک گوسفند در هر احرام کفایت می کند.

[سؤال 5734]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2753

‏3. تزریق آمپول در حال احرام اگر خون بیاید، برای تزریق کننده یا محرم که تزریق‏‎ ‎‏شده چه صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر نمی دانسته، اشکال ندارد.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 5صفحه 114