تازه های نشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

تازه های نشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) 

‏ ‏

 سیمای معصومین(ع) در اندیشۀ امام خمینی(س) 

 استخراج و تنظیم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

 نوبت چاپ: اول / مهر 1375

 تیراژ:  5000 جلد

 لیتوگرافی / چاپ و صحافی: موسسه چاپ و نشر عروج

 قیمت: 500 تومان 

     

□ وصیتنامه سیاسی - الهی امام خمینی(س) 

 تدوین: علیرضا اسماعیلی

 ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج

 چاپ اول: زمستان 1375 

  تیراژ: 5000 جلد

 قیمت: 450 تومان

     

تبیان: دفتر سیزدهم

قرآن کتاب هدایت، در دیدگاه امام خمینی

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام 

نوبت چاپ: اول / آبان 1375

     

‏در مقدمه می خوانیم: ‏

‏«..... امام قرآن را نازلۀ غیبی و مظهر رحمت مطلقۀ الهی می دانند که جامع تمامی کمالات و صورت اسم اعظم و همتای انسان کامل است.»‏

‏«.... امام کوششهای مفسرین قرآن را ارج می نهد، اما این حقیقت را گوشزد می کند که تاکنون تفسیری بر قرآن نگاشته نشده است، زیرا تفسیر باید مقصد قرآن را بگوید نه شأن نزول را ...»‏

‏این کتاب سیزدهمین جلد از مجلدات تبیان است که با تلاش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ستاد تنظیم آثار موضوعی) منتشر شده است. اشارات حکیمانۀ امام به معجزۀ بی بدیل آفرینش (قرآن مجید) پرده از جامعیت نگاه آن سالک مجذوب و پیرو اصل برمی دارد. ‏

‏معنی قرآن ز قرآن پرس و بس ‏

حضورج. 18صفحه 354

و ز کسی کاتش زده ست اندر هوس‏

‏قطعات برگزیدۀ بیاناتِ امام دربارۀ موضوعات فصول، نامگذاری شده و فهرست تفصیلی، فهرست آیات و روایات و فهرست مآخذ کلام امام در پایان کتاب آورده شده است هر یک از متون منتخب به تناسب موضوع و تاریخ با علامت «***» از یکدیگر تفکیک شده و از ابتدا تا انتهای مجموعه به ترتیب شماره گذاری شده اند. فهرست مآخذ در پایان مجموعه که بر اساس شماره قطعات منتخب تنظیم گردیده، تاریخ، مخاطبین و آدرس مطالب را نشان می دهد. این کتاب در یک مقدمه، سه بخش و هیجده فصل تنظیم شده است. ‏

‏ذیل بخش هویت قرآن، فصول: ‏منزلت قرآن، مقاصد و مطالب مهم قرآن، جامعیت قرآن، دعوت قرآن، اعجاز قرآن و تحریف قرآن. 

‏و ذیل بخش علوم قرآن فصول: ‏نزول قرآن، قرائت قرآن، فهم قرآن، تفسیر قرآن ‏و همچنین ‏‏ذیل بخش مردم و قرآن، فصول: ‏صبر و استقامت در دفاع از قرآن، قیام ملت برای قرآن، پیروزی در پرتو قرآن تطبیق امور با قرآن، اجانب و قرآن، مهجوریت قرآن در میان مسلمین، رژیم پهلوی و مقابلۀ با قرآن، برخورد گروه ها و احزاب با قرآن‏، که شامل منتخبی از آراء حضرت امام است. نقل و پاورقی های مناسبی برای درک بهتر متون گزینش شده است. ‏

‏در بخش اول، هویت قرآن ذیل فصل مقاصد و مطالب مهم قرآن می خوانیم: ‏

‏«قرآن توصیف کنندۀ حق تعالی»‏

‏ «.... قدری مراجعه نماید به کتاب ‏خدا و خطب و آثار و اخبار رسول اکرم و خلفای معصومین‏ او «سلام الله علیهم» ببینید در هر مقصد از مقاصد، معارف که تصور می شود کدام حکیم و عارف بیشتر از آنها بیانی نموده. تمام کلماتشان مشحون از توصیف حق و استدلال بر ذات و صفات ذات مقدس است بطوری که هر طایفه ای به قدر فهم خود از آن برخوردار می شود. ‏

‏در خاتمه لازم به ذکر است که این کتاب از زمرۀ مجلدات تبیان است و تبیان عنوان کلی مجموعه آثاری است که در هر مجلد از آن مواضع و رهنمودهای امام خمینی دربارۀ موضوعی خاص گردآوری و منتشر شده است. ‏

‏علاقه مندان می توانند جهت تهیه این کتاب گرانقدر به آدرس ذیل مراجعه نمایند. ‏

‏تهران، روبروی دانشگاه تهران - موسسه چاپ و نشر عروج و خیابان انقلاب چهارراه کالج کتابفروشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی و دفاتر فروش آثار موسسه در شهرستان های اصفهان، قم، مشهد، یزد، کرمان و سایر کتابفروشی ها. ‏

     

انتشار کتاب نفیس کوثر 

ناشر: امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

     

‏رهنورد دشتهای عاشقی‏

‏پر ز بادۀ سپیده باد کام تو ‏

‏ای که چون غزال تشنه آب می خورد ‏

‏مزرع دلم ز جاری کلام تو ‏

‏از حنجره ای که برای رسالت صیقل خورده بود جز زلال کوثر عشق چه می تراود. ‏

حضورج. 18صفحه 355

‏کام تشنۀ کربلائیان اکنون از زلال معرفت روحانی آن پیر التیام می یابد. ‏

‏کتاب نفیس کوثر که قبلاً در یک دورۀ سه جلدی به زبان فارسی منتشر شده بود بتازگی دو جلد آن از سوی امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی «س» به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی ترجمه شده و ترجمۀ انگلیسی جلد اول آن چاپ و منتشر شده است. همچنین ترجمۀ عربی جلدهای  اول، دوم و سوم در آستانۀ چاپ و انتشار است. دورۀ سه جلدی کوثر مشتمل است بر یکصدوچهل سخنرانی حضرت امام خمینی«س» همراه با شرح وقایع انقلاب اسلامی از سال 1340 تا 1375 هجری شمسی. گردآورندگان این دورۀ نفیس بیانات حضرت امام را در مقاطع مختلف زندگی به ضمیمه پاورقی های مفید و شناسنامۀ بیانات که اشاره ای است به مناسبت و موضوع سخنرانی تهیه و تنظیم کرده اند. ‏

     

انتشار وعدۀ دیدار 

ناشر امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی«س»

     

‏نامه های عارفانه، عالمانه و پرمهر حضرت امام خمینی«س» به فرزند گرانمایه اش حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی«ره» در کتاب وعدۀ دیدار چاپ و منتشر شده است. امور بین الملل مؤسسه این کتاب را به زبان اردو ترجمه و با تعلیقات ارزشمندی در 172 صفحه به دست چاپ سپرده است. و مؤسسه چاپ و نشر عروج این کتاب را در تیراژ 5000 جلد چاپ و منتشر کرده است. ‏

‏ آب دریا را اگر نتوان کشید ‏

‏هم به قدر تشنگی باید چشید. ‏

     

انتشار کتاب آیین انقلاب اسلامی. 

ناشر امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی«س»

     

‏گزیدۀ اندیشه ها و آراء حضرت امام در سه بخش، مبانی، علل و زمینه های انقلاب اسلامی و فرهنگ و جامعه همراه با پاورقیهای سودمند و مفید به زبان اردو، ترجمه در 699 صفحه چاپ و منتشر شده است. ‏

     

تجدید چاپ آخرین پیام (وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام)(س) 

     

‏«آخرین پیام» عنوان وصیتنامه سیاسی، الهی حضرت امام خمینی(س) است که تحت عنوان «النداء الاخیر» به زبان عربی ترجمه شده است. ‏

‏این اثر ارزشمند با مقدمۀ کوتاهی مشتمل بر زندگانی حضرت امام(س) در 9 قسمت، و همچنین تعلیقات، فهرست اعلام و فهرست مخاطبان حضرت امام در وصیتنامه، در دی ماه 75 تجدید چاپ شد. ‏

‏در بخش اول این اثر گرانسنگ خواننده به اجمال با زندگانی آن یار سفر کرده آشنا شده و تطور تاریخ مبارزات امام را از نظر می گذراند. این بخش با عناوین زیر نامگذاری شده است. ‏

دوران کودکی، دوران تحصیل، دوران مبارزه و جهاد، دوران تبعید، دوران اوجگیری و پیروزی انقلاب اسلامی، دوران تشکیل حکومت اسلامی زمان رحلت، خانواده و فرزندان امام(س) و آثار و 

حضورج. 18صفحه 356
 

تألیفات امام(س).‏ این کتاب، شصت و یک تعلیقه دارد که هر کدام شرح مختصر و مفیدی از اعلام و اصطلاحات موجود در متن وصیتنامه است. حسن دیگر تعلقات این است که خواننده، بخصوص خوانندۀ خارجی را که علم و اطلاعی از مفاهیم دینی اسلام ندارد با حدود معانی پیام امام آشنا می کند. به جهت سهولت در دستیابی به اسامی مخاطبان حضرت امام در وصیتنامه عناوین آنها به صورت مستقل درج و شمارۀ صفحاتی که در آن مورد خطاب قرار گرفته اند ذکر شده است. ضمن این که پژوهشگران و محققان می توانند از فهرست اعلام و اصطلاحات نیز استفاده کنند. ‏

‏این کتاب از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، (امور بین الملل) چاپ شده و هم اکنون در دفاتر فروش کتاب های مؤسسه و سایر کتابفروشیها موجود است. ‏

     

شرحی بر تحریرالوسیلۀ امام خمینی

     

‏اولین بحث از کتاب شریف «تحریرالوسیله» تألیف حضرت امام خمینی(س) مربوط به مباحث اجتهاد و تقلید است. بحث اجتهاد و تقلید که در دو علم فقه و اصول بطور جدی مورد نظر قرار می گیرد، از مهمترین مسائل علم فقه به شمار می رود. حضرت امام خمینی(س) درباره این بحث رساله جداگانه ای در علم اصول فقه به رشتۀ تحریر درآورده اند که این کتاب مورد شرح بعضی از علمای حوزه های علمیه قرار گرفته است. ‏

‏کتاب «مصباح الشریعه فی شرح تحریر الوسیله» تالیف حجة الاسلام والمسلمین آقای عبدالنبی نمازی مجموعه شرحی بر مباحث مختلف کتاب تحریرالوسیله است که قسمت اجتهاد و تقلید آن بتازگی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) چاپ شده است. ‏

‏نویسنده در این کتاب ادله، مسائل مورد بحث را به طور مفصل مورد نقد و بررسی قرار داده و مطابق مبانی و نظرات خویش، موافقت یا مخالفت خود را با متن ابراز نموده است. ‏

‏علاوه بر این، نویسنده کوشیده است تا مطالب مطرح شده در علم اصول را بدقت مورد توجه قرار دهد و به همین دلیل این کتاب جامع بسیاری از مباحث اجتهاد و تقلید در اصول و فقه است. ‏

‏مولف از اظهارنظر درباره رجال احادیث نیز غافل نبوده و در مواردی که استدلال روایی مبتنی بر نظریات رجالی است، مبانی علم رجال را نیز طرح کرده، به شرح حال راویان حدیث پرداخته است. ‏

‏این کتاب دارای دو نکته دیگر است: یکی مطرح کردن بعضی فروعات فقهی و ملاحظاتی که متن تحریرالوسیله به آن نپرداخته و متذکر آن نشده است. و دیگری مقدمه مفیدی که مولف درباره اساس اجتهاد و تاریخچه تقلید و فضیلت و برتری علم فقه بر سایر علوم بر آن نوشته است. مقدمه کتاب پس از نقل روایات مربوط به اهمیت تفقّه در دین و ثواب آن به اهتمام ائمه معصومین «علیهم السلام» در ارجاع مردم به فقها و تعیین فقها به عنوان قاضی، مفتی و حاکم پرداخته است. این مسئله که روایات متعددی آن را اثبات می کند آیات مختلفی نیز به آن شهادت می دهد. ‏

‏نویسنده در ادامه به طور اجمالی تاریخچه فقه و تفقه را از زمان معصومین تا عصر غیبت ‏

حضورج. 18صفحه 357

بررسی کرده، نکات بارز فقه استدلالی را در برابر نظر خواننده قرار می دهد. ‏

‏تاریخ نگارش کتاب نیمه سال 1374 هـ. ش است که در سال 1375 در 250 صفحه با قیمت 650 تومان توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) منتشر گردیده است. ‏

‏مراکز پخش: تهران، مؤسسه چاپ و نشر عروج روبروی دانشگاه تهران تلفن 6400915 و خیابان انقلاب چهارراه کالج. قم، نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام و کتابفروشی دفتر تبلیغات اسلامی، چهارراه فاطمی و سایر کتابفروشی ها. ‏

     

□ کتابشناسی فقه و زمان و مکان 

 تحقیق و نظارت: کمیته علمی کنگرۀ بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی(س) 

 نویسنده: محمد نوری

 حروفچینی: کمیتۀ علمی کنگرۀ بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی(س) 

 چاپ: چاپ اول

 تاریخ انتشار: زمستان 1374

 تیراژ: 3000 جلد

 قیمت: 1750 تومان

     

‏به منظور گسترش کتاب شناسی فقهی در جهان اسلام و واقع نگری بیشتر در این زمینه اطلاعات مربوط به تمام مقوله ها و موضوعهایی که برای پژوهش و کاوش در این باب لازم است، در «کتابشناسی فقه، زمان و مکان» که از سوی کمیتۀ علمی کنگرۀ بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی«س» منتشر شده ارائه گردیده است. قلمرو زبانی این کتابشناسی عربی و فارسی است. و در آن برگزینش بهترین منابع سعی شده است. ‏

‏تاکنون در فقه اسلامی و بویژه فقه شیعه مأخذشناسی جامع با شیوه های اطلاع رسانی مدرن انجام نیافته است. این کتابشناسی هم مدعی جامعیت و کمال نیست ولی اولین اثری است که در چارچوب تعامل و ترابط فقه و زمان - مکان فهرستی از فعالیتهای مطبوعاتی و پژوهشی نو فقهی بویژه در دورۀ جدید عرضه کرده است. ‏

     

‎o‎نقش امام خمینی(ره) در جهان معاصر (مجموعه مقالات) 

نویسنده: نعمت الله باوند

ناشر: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی

نوبت چاپِ اول: خرداد 1375

تیراژ: 5000 نسخه

بها: 2200 ریال

صفحات: 143

     

‏نعمت الله باوند از اندیشمندان متعهد و دلسوز ایران اسلامی است. که در زمینه فلسفه و عرفان مقالات متعددی به رشته تحریر درآورده است. مجموعه ای از مقالات ایشان  _ که بعضی از آنها در مجلۀ حضور به چاپ رسیده - اینک به صورت کتابی با عنوان ‏«نقش امام خمینی در جهان معاصر» ‏منتشر شده است. ‏

‏در این اثر نویسنده سعی دارد به تبیین و طرح پاره ای از مواضع فکری، فرهنگی و سیاسی اسلام مبتنی بر تفکر سه شخصیت بزرگ یعنی ‏حضرت امام خمینی(ره)، علامۀ طباطبایی و استاد شهید مطهری‏ که خود مأخوذ از تعالیم عترت پاک پیامبر(ص) و قرآن کریم است، مبادرت ورزد تا پاسخی باشد به شبهات گروههای مختلف روشنفکران غربزده. ‏

حضورج. 18صفحه 358

‏اساس اندیشۀ نویسنده طرح لزوم تبیین پیوند مسائل مابعدالطبیعی و حتی عرفان نظری به عنوان اصول فکری اسلام با حقایق و مسائل اجتماعی، سیاسی و تاریخی جهان اسلام و معاصر است. ‏

‏به عبارت دیگر از نظر نویسنده بدون حضور و استقرار نظام ولایت که همان تحقق پیوند عینی و تاریخی دین با تاریخ و عرصۀ واقعیت انسانی و یا به عبارت دیگر جز همان تحقق ارتباط متعادل میان جهان ماوراءالطبیعه و طبیعت و تاریخ انسانی نیست، هرگز نمی توان به معرفی اسلام حقیقی و زنده که قائل به رابطه ای متعادل میان جهان «ابدیت» و عرصه و «زمان» و «تغییر» است نایل آمد. ‏

‏حقیقتی که جهان غرب در هر دو دورۀ تاریخی قرون وسطی و عصر جدید هرگز قادر به تبیین راستین این مسئلۀ بسیار اساسی که تعیین کنندۀ سرنوشت انسان در عرصه جهان است نگردید. به نحوی که جهان غرب یا با اصالت دادن به فهم ناقص خود از جهان غیب و فراموشی ابعاد طبیعی و دنیوی وجود بشر با انحطاطی تاریخی مواجه گشت، و یا با توجه بیش از حدّ به جهان ماده و طبیعت و در نتیجه عدم اعتماد به هر حقیقت غیرمادی، دستخوش یک سلسله مکاتبِ فکریِ نامتعادل و یا الحادی و اومانیستی صِرف گردید. ‏

‏در واقع نقش و رسالت تاریخی انقلاب اسلامی ایران که براساس اسلام حقیقی و خصوصاً راه و تفکر امام خمینی(ره)، علامۀ طباطبایی و شهید مطهری که مبتنی بر اعتقاد به تطابق کامل عقل انسانی با وحی اسلامی و در نتیجه یگانگی معنویت و دین با عرصه جامعه و سیاست است، شکلی تاریخی و جهانی به خود گرفته است، چیزی جز همین تبیین متعادل پیوند میان انسان و حقیقت هستی نمی باشد و این خود لبّ و عصارۀ تعالیم همۀ انبیای بزرگ الهی و خصوصاً حضرت خاتم(ص) و عترت پاک ایشان (علیهم السلام) است. ‏

‏نظر خوانندگان گرامی را به پیشگفتار این مجموعۀ ارزشمند جلب می نماید: ‏

پیشگفتار 

     

نگاهی به وضع کنونی تفکر در ایران اسلامی

     

‏در جامعه ایران از چند دهۀ پیش تاکنون در عرصۀ دانشگاهها و مراکز فکری، سه جریان روشنفکری تحت تأثیر فرهنگ و تمدن غرب  وجود داشته است که عبارتند از: ‏

‏- جریان «مارکسیسم» که بعد از انقلاب اسلامی و فروپاشی شوروی سابق، جاذبۀ خود را در جذب افراد روشنفکر و سیاسی در ایران از دست داد. ‏

‏- جریان دوم، وابسته به تفکر «لیبرالیستی» و «فلسفه های تحلیلی» و «پوزیتیویستیِ» جهان آنگلوساکسون است که  در ابتدا بیشتر، ابعاد سیاسی و اجتماعی و همچنین دینی آن توسط افرادی چون مهندس بازرگان در میان روشنفکران معتقد به اسلام در طول چند دهۀ گذشته، تبلیغ و تبیین گردید و هم اکنون علاوه بر جنبه های سیاسی و اجتماعی، برخی ابعاد فلسفی و فرهنگی آن توسط آقای دکتر سروش و همکاران وی شدیداً تبلیغ می شود. ‏

‏- جریان سوّم، تعلّق به فلسفه های اگزیستانس خصوصاً تفکر فیلسوف مشهور آلمانی «مارتین هیدگر» دارد که بزرگترین ‏

حضورج. 18صفحه 359

‏مدافع و مفسّر آن در چند دهۀ گذشته در ایران مرحوم دکتر «فردید» بود. ‏

‏این سه جریان عمده و بسیار مهمّ به صورتهای مستقیم و غیرمستقیم در عرصه های فرهنگ و سیاست، بسیاری از اندیشمندان و جوانان ما را از فهم شرایط واقعی ایران اسلامی و مکتب اسلام محروم نمودند و خسارات معنوی و سیاسی بزرگی را بر حیات فکری و اجتماعی این مرز و بوم وارد ساختند. ‏

‏مهمترین ویژگی مشترک این دو جریان اخیر یعنی فلسفه های «پوزیتیویستی و لیبرالیستی» و همچنین فلسفه های «اگزیستانس» که در جهان غرب در تضاد با یکدیگر ظهور و رشد نمودند، این است که هر دو جریان معتقد به تعارض میان عقل و وحی و در نتیجه معتقد به وجود تعارض میان دو بُعد مابعدالطبیعی و مادی جهان هستی و وجود آدمی هستند، به نحوی که هر دو شدیداً با ابعاد عقلانی و استدلالی مکتب اسلام که بنیاد اعتقادی آن را تشکیل می دهد، سخت مخالفت می ورزند و به جای آن، طرفداران فلسفه های پوزیتیویستی و لیبرالیستی، توجه به عالم «حس» و جهان مادی را بنیاد تفکر و تفسیر جهان هستی و مکتب اسلام قرار می دهند و ابعاد غیرمادی و ما بعدالطبیعی هستی و وجود انسان را تا به سر حدّ موجودات و مسائل حسی و طبیعی تنزّل می دهند و یا بالعکس گروه معتقد به تفکّر «هیدگر» با فراموشی ابعاد مادی، حسی و علمیِ تفکر و تمدن انسانی و اسلامی با بینش نامتعادل و غیر واقع بینانه به تفسیر نوعی عرفانِ فاقد سلوک و عمل آن هم تنها در عالم نظر و تصوّرات توهم انگیز و متناقض مبادرت می ورزند و به همین علّت این گروه - علی رغم اخلاص و علاقه ای که به اسلام و نظام ولایت دارند و از خود بروز می دهند و از این جهت قابل مقایسه با طرفداران تفکّر پوزیتیویستی و لیبرالیستی نمی باشند - در عرصۀ عمل که از جهتی عرصۀ ارتباط جهان ماوراءالطبیعه با ساحت عالم طبیعت و جامعه انسانی خصوصاً مسائل سیاسی می باشد، دچار تشتت، انفعال و نوعی درماندگی بویژه در مواجهه با مسائل دنیوی همچون توسعه و برخی موضع گیریهای مشخص سیاسی در عرصۀ مسائل و مشکلات حاضر اجتماعی هستند. ‏

‏این در حالی است که در شرایط پیچیده و بغرنج فرهنگی این مرز و بوم تنها راه فکری و سیاسی ممکن و حقیقی که بنیاد تفکر انقلاب اسلامی را از پیش از ظهور آن تاکنون – البته در حال حاضر به صورتی مظلومانه و مورد کینه تمامی روشنفکران غربزده بی دین و یا طرفدار دین مخالف این تفکر و راه - شامل می شود همان مشی فقهی، عقلانی، عرفانی و سیاسی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و دو فیلسوف بزرگ اسلامی مرحوم علامه طباطبایی و استاد شهید مرتضی مطهری می باشد که مهمترین ویژگی آن اعتقاد کامل به تطابق میان عقل انسان و وحی اسلامی است. ‏

‏این جریان صحیح فکری در مواجهۀ متعادل خود با مسائل هستی و جهان بشری هم توجه به عالم غیب و ملکوت دارد و هم به جهان طبیعت و نیازهای مادّی انسانها توجه جدّی دارد و به علت همین اعتقاد به ارتباط متعادل میان دو عرصۀ ماوراءالطبیعه و طبیعت در تفکر این بزرگان هیچ گونه افراط و تفریط در تبیین رابطه دو بعد اساسی مذکور هرگز به ‏

حضورج. 18صفحه 360

چشم نمی خورد. به نحوی که برخلاف جریانهای فکری دیگر و نیز تفکر دو دورۀ فکری و تاریخی قرون وسطیٰ و عصر جدید غرب - که روشنفکران غربزده سخت تحت تأثیر آن هستند - هرگز اعتقاد به تعارض میان «علم و ایمان» و یا «سنت و پیشرفت» ندارد. بلکه با ارائه تفکری کاملاً اسلامی برخلاف قرون وسطای غرب و تا حدودی جهان اسلام، که به رکود و تحجّر در عرصۀ اندیشه و استبداد در صحنه سیاست گرفتار آمدند و هم چنین برخلاف تفکر عصر جدید که به آزادی بی قید و شرط فکری و اخلاقی بشر قائل است، معتقد به آزادی معقول و تفکر و تمدنی متعادل و هماهنگ در همۀ ابعاد ماوراءالطبیعی و طبیعی آن است و این حقیقتی است که جهان بحرانی امروز بشر سخت در تحقق فکری و تاریخی به آن نیاز مبرم دارد. ‏

‏در شرایط کنونی فکری برخی از روشنفکران دینی غربزده و در پاره ای موارد برخی چهره های معدود روحانی که بیشتر معتقد به فلسفه های تحلیلی و پوزیتیویستی جهان آنگلوساکسون و همچنین پاره ای مکاتب متعلق به کشور آلمان می باشد با طرح «فلسفه دین» و «کلام جدید» سعی در تحمیل فرهنگ و کلام مسیحی بر تفکر و جهان اسلامی و خصوصاً مذهب تشیع دارند. از این رو با طرح مسئله نسبی بودن فهم ما از دین _ آن هم نه به صورت صحیح و واقعی آن بلکه به نحوی کاملاً غربی و اومانیستی- سعی بسیار می کنند تا اثبات نمایند که اسلام همانند مسیحیت در عصر جدید غرب نیاز مبرم به تکمیل و بلکه تصحیح پاره ای نقائص که در این دین موجود است از سوی اصلاح گرانی به سبک جنبش اصلاح دینی در اوایل دورۀ جدید مغرب زمین تا هم اکنون دارد و فهم ما از اسلام می بایست در معرض تغییر مداوم بدون هیچ گونه برخورداری از یقین عقلی در فهم مراتب دین قرار گیرد. ‏

‏برخی از این مرحله نیز تجاوز نموده و ادعا می نمایند که اساساً نفس الامر دین و وحی را حتی پیامبران و اوصیای آنها نیز به نحو کاملاً مستقل از محدودیت فکری و وجود بشری خود درنیافته اند. از این رو حقیقت دین در ذات خود صامت و غیرقابل شناخت و فهم و دسترسی است به همین جهت این گروه از روشنفکران به تسرّی اندیشه «نسبیت» و «شکاکیّت» که محصول تفکر و تمدن عصر جدید مغرب زمین می باشد به ساحت فهم دین اسلام و غیرقابل شناخت دانستن متن و حقیقت دین، مسئلۀ اعتقاد به آن را امری کاملاً نسبی و در نتیجه شخصی اعلام می نمایند و باتوجه به این مسائل در عرصۀ روابط اجتماعی، تاریخی و سیاسی قائل به جدایی معنویت و دین از عرصه ادارۀ جامعه و سیاست می باشند. ‏

‏لذا این گروه با اعتقاد به اندیشۀ نسبیت آن هم بدون هیچگونه اطمینان عقلی و علمی نسبت به محتوای نظری دین به نفی اعتبار تفکّر فلسفی و عقلانی و همچنین حقایق مربوط به عرفان نظری مبادرت می ورزند و به این وسیله به بطلان علم و عمل کامل و به دور از خطا حتی در ارتباط با پیامبران و اوصیای آنها و در نتیجه به انکار عصمت علمی و عملی و در نهایت نفی اصل امامت و وجود انسان کامل و در نتیجه امر نبوت به معنای تام و تمام آن، ‏

حضورج. 18صفحه 361

اعتقاد دارند. چنانکه در پاسخ به سؤال بسیار هوشمندانۀ یک نفر حاضر در جلسه سخنرانی آقای سروش که سخت معتقد به اندیشه نسبیت و شخصی بودن دین و جدایی آن از سیاست می باشد، مبنی بر تضاد محتوای سخنان وی با اندیشۀ عصمت و مکتب تشیع و نفی اعتقاد به ضرورت وجود «انسان کامل» می گوید: نظریۀ انسان کامل در اسلام تنها یک فرضیۀ عرفانی است و نمی بایست چندان به آن وقعی نهاد. ‏

‏و این در حالی است که با چنین اعتقادی دیگر هرگز نمی توان به وجود عصمت و در نتیجه دو اصل اساسی «نبّوت» و «امامت» در اسلام، اعتقادی واقعی داشت و با انکار این دو اصل در واقع اعتقاد به دین به صورت کامل آن منتفی می گردد. ‏

‏در واقع در جهان غرب به علت پاره ای نقائص و تحریفاتِ متونِ دین مسیح و یهود، بشر عصر جدید و حتی پاره ای از رهبران دینی غرب با طرح مسائل جدید به جبران این نقائص مبادرت ورزیدند و این در حالی است که متون اصلی دین مبین اسلام خصوصاً قرآن کریم به دور از هر نوع تحریف و کاستی و افزایش، همواره در میان مسلمین موجود بوده و هست و اگر در اسلام اعتقاد به ضرورت اجتهاد و تحول اساسی آن، در طول زمان در ارتباط با فهم ما از دین سخت مطرح می باشد، هرگز به صورتی که امثال آقای سروش می پندارند، نمی باشد. ‏

‏البته جا دارد در اینجا به این نکته مهم اشاره کنیم عرفانی که مطلوب و موردنظر آقای سروش و امثال او می باشد نوعی عرفان ادبی (نه نظری) است که مسائل عرفانی را در پایین ترین ساحت و مرتبۀ معرفت که همان عالم حس و جهان مادی است تبیین می کند. در حالی که اهتمام به حقایق و مسائل عرفان نظری در بالاترین مراتب شناخت یعنی ساحت شهود و وحی که بعد از مقام و مرتبۀ معرفت عقلانی و فلسفی قرار دارد تقرّر می یابد و فهم امثال آقای سروش که حتی موفق به درک مسائل عقلانی و فلسفی نگردیده اند، در وصول به آنها سخت قاصر می باشد. ‏

‏در کنار آقای سروش برخی مترجمین رمانهای غربی و کتب مربوط به «کلام جدید» غرب با اعتقادی همانند وی سعی در اشاعۀ اندیشۀ مبتنی بر وجود تعارض میان عقل و وحی اسلامی دارند. از سوی دیگر با اعتقاد به مکتب «پوزیتیویسم» غربی و نفی اعتبار فلسفۀ مابعدالطبیعی و نیز عرفان نظری که دو استوانۀ اساسی کلیۀ اعتقادات دین مبین اسلام هستند، در مرتبۀ شناخت حسّی که در پایین ترین مرتبۀ معرفت انسانی تقرّر دارد و سخت مورد توجه پوزیتیویستهایی همانند این گروه و امثال دکتر سروش است، به نحوی کاملاً فرهنگی و پوشیده به تحقّق اجتماعی و سیاسی اندیشۀ جداسازی معنویت و دین از عرصه سیاست و حکومت اسلامی مشغول می باشند و با سختکوشی فرهنگی بسیار گسترده، در سطح کشور به صورتی جمعی سعی در تحقّق اسلامی عقیم و خصوصاً غیرشیعی دارند، و با انتشار برخی کتابها نظیر آثار «الیاده» و اخیراً با ترجمه کتابی تحت نظر یکی از همین پوزیتیویستها تحت عنوان «فرهنگ و دین» چند مقالۀ آن درخصوص لزوم جدایی دین از سیاست اختصاص یافته است. ‏

حضورج. 18صفحه 362

‏و همچنین این جریان در مباحث قرآنی و اسلامی با اعتقاد به تعارض میان عقل و وحی اسلامی و تکیه بر منابعی غیرشیعی و نیز اعتقاد به جدایی دین از سیاست که در طول تاریخ گذشته بنا به گواهی قرآن کریم از ابتکارات قوم یهود بوده است، به صورتی فرهنگی و بنیادین درصدد مسخ و نفی بسیاری از مسلّمات دین اسلام و مذهب تشیع خصوصاً در ارتباط با نفی اعتقاد به هماهنگی میان عقل انسانی و وحی اسلامی و نیز یگانگی دین و سیاست می باشد. ‏

‏این گروه از روشنفکران غربزده که برخلاف آقای سروش ظاهراً به مسائل سیاسی نمی پردازند، در واقع به بنیادی ترین صورت ممکن در خدمت تحقّق جدایی دین و معنویت از عرصۀ سیاست، حکومت و ادارۀ جوامع انسانی هستند و با اشاعۀ این اندیشه و با طرح بسیاری از مباحث دینی و کلامی جهان غرب و ترجمه برخی آثار غربی سعی در جداسازی حاکمیت دین از عرصۀ ادارۀ این مرز و بوم اسلامی دارند. ‏

‏و متأسفانه هم اکنون جامعۀ علمی و دانشگاهی ما شاهد جولان چنین افراد و اندیشه هایی بدون ارزیابی نقادانۀ آنها از سوی برخی نهادهای فرهنگی کشور می باشد و عده ای نیز از متصدّیان امور فرهنگی برخلاف گروههای دیگری از همین مسئولان که با جدیت مشغول خدمت مخلصانه به این امت مظلوم می باشند، با سهل انگاری و ساده اندیشی به انتشار آثار گوناگون این روشنفکران معتقد به سلطۀ فرهنگی غرب کمکها و مساعدتهای مادی و غیرمادی کامل می نمایند. ‏

‏ البته سردمداران فرهنگی جهان غرب با حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم از تفکّر این گونه از روشنفکران سعی می نمایند، همانطور که در این چند قرن اخیر در کشورهای اسلامی و جامعه ایران سلطه و سیادت فکری و سیاسی خود را غارتگرانه تحقّق بخشیدند، در شرایط کنونی که جهان غرب سخت احساس نیاز به دینی حقیقی و کامل دارد با طرح و تحمیل مسائل و شرایط دینی و کلامی غرب که برخاسته از تفکّر و تاریخ عصر جدید و نیز مسیحیت اومانیستی است، همچنان کشورهای اسلامی و خصوصاً کشور اسلامی ایران را که در ذات خود می تواند، با یک سلسله تحوّلات فرهنگی عمیق پاسخگوی نیاز معنوی جهان غرب و معاصر در بازگشت به معنویت و دین باشد، با دست برخی روشنفکران متمایل به جهان غرب و با طرح مسائل اومانیستی در ساحت تفکّر دینی و کلامی اسلامی تحت سلطه و انقیاد فرهنگی و بردگی مجدّد خود درآورد. ‏

‏اسلامی که مورد تبلیغ این گروه از روشنفکران غربزدۀ داخلی و برخی محافل سیاسی - فرهنگی جهان می باشد، چیزی جز همان اسلام آمریکایی افشا شده از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نمی باشد. ‏

     

امام خمینی در بنیان مرصوص 

     

نام کتاب: «بنیان مرصوص امام خمینی(قده) در بیان و بنان حضرت آیت الله جوادی آملی» 

گردآوری و تنظیم: محمدامین شاهجویی 

ناشر: مرکز نشر اسراء 

حروفچینی و صفحه آرایی: مرکز نشر اسراء 

حضورج. 18صفحه 363

چاپخانه: اسوه

چاپ: اوّل، 1375 هـ. ش و 1417 هـ. ق.

تیراژ: 000 / 10 نسخه

قیمت: جلد شمیز، 800 و جلد زرکوب 1000 تومان 

‏بدون شک یکی از بارزترین چهره هایی که تاریخ بشریت به چشم خود دیده است شخصیت متعالی امام خمینی(قده) است که با ظهور خود، لمعان پرفروغ و تلألؤ فروزنده اسلام را در همه جا گسترانیده و بعثت انبیا و امامت اوصیا -علیهم السلام- را در خاطره ها زنده کرده است؛ که اساس حرکت عظیم و نهضت بی نظیر او بر آزادسازی اندیشۀ دینی و تفکر قرآنی استوار بوده است. او با درنوردیدن موانع و خرق حُجُب، جرأتهای حبس شده، شهامتهای دفن شده و رشادتهای به گل نشسته را آزاد کرد، زنده نمود و حرکت داد؛ چنانکه هر یک با سلاح خاص خود پا به عرصه جهاد نهاد و آن شد که «اعجاز قرن» لقب گرفت. ‏

‏بر این اساس، شناخت عمیق ابعاد گوناگون شخصیت ممتاز امام خمینی(قده) و معرفی آن به عصرها و نسلهای آینده در تداوم راه آن نادر دوران و استمرار نهضت الهی او تا اتصال به انقلاب جهانی خاتم اوصیا- ارواحنا فداه- سهم مؤثری خواهد داشت. و چون شخصیت بی نظیر امام راحل(قده) جامع مراتب کمالی فراوان می باشد چنانکه تحصیل هریک چون طیّ صراط مستقیم است که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، شناخت ابعاد والای آن و شناساندن آن به دیگران مستلزم معیّت وجودی در همۀ مواطن وجود و نشأت هستی آن امام فرزانه است؛ که این کسوت زرین تنها بر  قامت استوار دین‏‏ ‏‏شناسان دین باوری چون حضرت آیت الله جوادی آملی- دام ظله- راست خواهد آمد. ‏

‏حضرت استاد -دام ظله- در این کتاب شریف، امام امت(قده) را در هستۀ مرکزی الفت بین برهان، عرفان و قرآن و هماهنگی بین شریعت، طریقت و حقیقت و همراهی هر یک با «سیاست» دانسته و با تشریح امتیازات علمی و ابتکارات عملی و نوآوریهای فراوان فکری و فرهنگی آن حضرت در ادراک، ابلاغ و اجرای احکام و حِکَم قرآن و عترت، جایگاه ممتاز و منزلت بی بدیل و مکانت بی نظیر آن امام فرزانه را در بین علمای ربانی و وارثان راستین انبیا و مرسلین -علیهم السلام- تبیین نموده اند و همۀ دانشهای متعالی و ارزشهای متکامل امام راحل(قده) را زیر پوشش اندیشه، معرفت و گرایشات خاصّ توحیدی آن یگانۀ عصر در تمام شئون هستی مورد تحلیل و ‏

حضورج. 18صفحه 364

بررسی عمیق قرار داده اند، که چنین اسلوب شناخت و شناساندن امام راحل(قده) از مزایای فراوان برخوردار بوده و ابعاد ناشناخته و افقهای بلندی را از شخصیت جهانی رهبر کبیر و فقید انقلاب اسلامی ارائه می دهد. ‏

‏کتاب فوق مشتمل است بر آنچه در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی (59 تا 75) از زبان مبارک و زبانۀ قلم استاد عالیقدر -دام ظله- در رابطه با شخصیت امام خمینی (قده) در مناسبتهای گوناگون صادر شده و همچنین مزیّن به مقدمۀ گرانسنگ استاد عالیمقام –دام ظله- است که به قلم خود بر آن نگاشته اند که به نوبۀ خود بر اهمیت و اعتبار این کتاب ارزشمند افزوده است. ‏

‏عصارۀ آنچه که استاد معظم –دام ظله- در مقدمۀ کتاب به آن پرداخته اند به شرح زیر است: ‏

‏- نیابت فقیهان و نیابت امام خمینی(قده) از اولیای معصوم -علیهم السلام-. ‏

‏- تحلیل عناصر محوری نهضت امام راحل (قده). ‏

‏- اقتدای امام امت(قده) به سرور آزادگان جهان(ع) در اهتمام به توحید. ‏

‏- گسترش قلمرو و ره آورد اسلام و نقد تفکر سکولاریزم. ‏

‏- جامعیّت خلفای الهی و نایبان آنان. ‏

‏- قوت روح الهی در قبال سوانح سنگین و رخدادهای تلخ. ‏

‏- انگیزۀ نهضت و سیرۀ مبارزاتی امام راحل(قده) ‏

‏- اقتباس خطوط کلّی نهضت امام راحل (قده) از سیرت معصومین -علیهم السلام-. ‏

‏- مصاف عقل متعارف و عشق و شوق در شخصیت امام خمینی(قده). ‏

‏فصول اولیۀ این کتاب وزین به تبیین عناصر اصلی در تکوین شخصیت امام راحل(قده) و سیرۀ علمی و عملی آن حضرت و ره آورد بی شمار و بی سابقۀ آن بزرگوار در فقه اصغر (حلال و حرام الهی) و فقه اکبر (برهان و عرفان) اختصاص یافته و در سایر فصلها به سیرۀ حکومتی امام امت(قده) و رهتوشۀ فراوان انقلاب اسلامی به عنوان میراث جاویدان حضرتش و شرایط و خصوصیات خطّ امام راحل(قده) و سالکان کوی ایشان اشاره و وظایف رهروان راستین آن بزرگوار تبیین شده است. دو فصل آخر کتاب به تشریح ارکان و عناصر محوری وصیت نامۀ الهی- سیاسی که از مآثر جاودان حضرت امام(قده) است اختصاص دارد. ‏

‏این کتاب که شامل مقدمه و 24 فصل با عناوین مستقل است توسط مرکز محترم نشر اسراء (قم - 614632 و تهران -  6416351) که عهده دار تنظیم و نشر آثار استاد اکبر حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظله) تحت اشراف عالیۀ معظم له می باشد، به زیور طبع آراسته شده است. ‏

‏امید است همگان مخصوصاً محافل علمی و مراکز فکری و فرهنگی بالاخص حوزه های علمیه و دانشگاهها با فحص در سیرۀ علمی و غور در سیرۀ عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و اقتدا و ائتساء بدان، مایۀ استمرار نهضت اصیل و نیابت حقۀ او باشند و طبع و نشر این مجموعۀ گرانقدر قدمی استوار ‏

حضورج. 18صفحه 365

و گامی بلند در راه معرفی شخصیت جامع الاطراف و جهانی امام راحل(قده) به اندیشوران معاصر و اندیشمندان نسلهای آینده در ایران اسلامی و سراسر جهان اسلام بوده و حلقۀ ارتباطی آرمانهای بلند، ارزشهای متعالی و نثار و ایثار و هجرت و جهاد دوران عزتمند و تاریخساز ملت رشید ایران را با اعصار آتی همواره اتصال بخشد تا زمینه ساز ظهور موفورالسّرور حضرت بقیة الله ولی عصر - ارواحنا فداه - گشته و همگان در سایۀ حکومت عدل جهانی آن ولی الله مطلق به سر ببرند. ‏

     

کتابهای رسیده

     

‏سه جلد از کتابهای جدید منتشر شده از سوی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس به دستمان رسیده است که - ضمن تشکر از مسئولین و دست اندرکاران انتشار اینگونه آثار و آرزوی موفقیت برای ایشان- در ذیل معرفی می شود. ‏

      

1- حماسۀ مقاومت (جلد سوم) 

ناشر: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس

نوبت چاپ: اوّل ـ 5 / 7 / 75

تیراژ: 5000 جلد

بها: 9500ریال

صفحات: 234

     

‏این کتاب حاوی یک مقدمه و پنج فصل است. در فصل اوّل تحت عنوان همگام با ولایت بعضی از پیامها و سخنرانیهای حضرت امام خمینی مطرح و در قسمتی دیگر خاطراتی از زندگی معظم له از زبان حجة الاسلام جمارانی نقل شده است. ‏

‏در فصول دیگر عوامل و ریشه های جنگ و پاره ای مباحث مربوط به آن، گفتگو و گزارش، ادبیات مقاومت و هنر عناوین اصلی را تشکیل می دهد. از فصول عمده و مهم این مجلد بخش ادبیات آن است که علاوه بر شعر، داستان و مطالب متنوع، معرفی نسبتاً جامعی از داستان نویسان جنگ به عمل آمده است که شامل شرح کوتاهی از زندگی، آثار و فعالیتهای ایشان است. ‏

     

2- در سایۀ ولایت (یادنامۀ شهید حاج محمدعلی نظران) 

ناشر: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس 

نوبت چاپ: اوّل-2 / 8 / 75 

تیراژ: 3000 جلد

بها: 4000 ریال

صفحات: 166 صفحه به انضمام یک بخش 

حضورج. 18صفحه 366
 

ضمیمه حاوی عکس، تصاویر، مدارک و شعر.

‏این کتاب یادنامه ای است از زندگی شهید حاج محمد علی نظران که به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی «... سالها به طور شبانه روزی در همۀ جبهه های انقلاب مانند سرباز دست از جان شسته حضور داشته است...». در بخشهای مختلف این کتاب زندگی، خاطرات و فعالیتهای شهید به نحو زیبا و منظمی تصویر شده است. ‏

     

3- سفر به گرای 270 درجه (رمان) 

نویسنده: احمد دهقان

ناشر: صریر

نوبت چاپ: اوّل - خرداد 75

تیراژ: 5000 جلد

بها: 6000 ریال

صفحات272 صفحه

     

‏رمان سفر به گرای 270 درجه اوّلین رمان احمد دهقان است که قبلاً چند کتاب در زمینۀ خاطرات جنگ نوشته است. گذر از خاطره‏‏ ‏‏نویسی به رمان‏‏ ‏‏نویسی مرحله‏‏ ‏‏ای مهم تکامل هنر نوشتن است و ورود به دنیای عظیم و بی انتها، آنجا که بسط عینیت واقعه، خواننده و نویسنده را به اعماق ناشناختۀ وجود و حیات آدمی رهنمون می شود. و حقاً که نویسنده اولین گام بلند زندگی هنری خویش را با استواری برداشته است. به امید موفقیت روزافزون ایشان و تمامی نویسندگان متعهد کشور اسلامیمان. ‏

 

حضورج. 18صفحه 367