مصاحبۀ «حضور» با دکتر احمدی دربارۀ: برگزاری کنگرۀ امام خمینی (س) و احیای تفکر دینی

‏ ‏

مصاحبۀ «حضور» با دکتر احمدی دربارۀ: 

برگزاری کنگرۀ امام خمینی(س) و احیای تفکر دینی 

اشاره‏: ‏

‏جایگاه و موقعیت حضرت امام خمینی(س) و نقش معظم له در احیای دین مبین اسلام و نیز تأثیری که افکار بلند امام در این زمینه در جهان امروز بویژه جهان اسلام داشت، در کنگره ای که تحت عنوان «امام خمینی و احیای تفکر دینی» در خرداد ماه سال آینده (سال 76) برگزار می شود مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. براساس برنامه ریزیهای انجام شده، عده ای از شخصیتهای مذهبی – سیاسی داخلی و خارجی در این کنگره حضور خواهند یافت و یا با ارسال مقاله، دیدگاههای خود را پیرامون موضوعهای مطرح شده تشریح و تبیین خواهند کرد. مسئولیت برگزاری این کنگره برعهدۀ حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی است؛ بدین جهت با ایشان به گفتگو نشستیم و نظراتش را دربارۀ چگونگی برگزاری کنگره و اهداف آن جویا شدیم. آنچه در پی می آید، ماحصل این گفت و شنود است: ‏

 س: کنگره امام خمینی(س) و احیای تفکر دینی با چه انگیزه ای برگزار می شود، و چگونه جنابعالی مسئولیت آن را پذیرفتید؟ 

‏ج: چنین کنگره هایی همه ساله توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) برگزار می شود. حق هم همین است؛ زیرا تبیین و اشاعۀ آثار و افکار حضرت امام از جمله اموری است که باید مورد توجه و عنایت همگان باشد. در کنگره ای هم که قرار است در خرداد ماه سال آینده برپا شود، جایگاه و موقعیت امام در احیای تفکر دینی و تأثیری که این تفکر در دنیای امروز بخصوص جهان ‏

حضورج. 18صفحه 338
‏ 

اسلام گذاشته است مورد بحث و بررسی اندیشمندان و صاحبنظران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بسیاری از مسائل را از اساس دگرگون کرد و مسلمانها و حتی غیر مسلمانها را وارد حوزۀ جدیدی از تفکر نمود. نهضت عظیم اسلامی به رهبری امام خمینی(س) رخداد کم سابقه و به تعبیری بی سابقه در تاریخ اسلام است. بدیهی است که ابعاد گوناگون این نهضت باید تبیین شود و برگزاری کنگره نیز در اجرای همین هدف است. اینجانب به رغم تمام گرفتاریهایی که داشتم به پیشنهاد مؤسسه تنظیم و نشر آثار ‏‏امام(ره) در مورد قبول مسئولیت کنگره پاسخ ‏‏مثبت دادم. هرجا نامی از حضرت امام(س) باشد، ما واقعاً خود را وامدار آن وجود شریف می دانیم و هر مسئولیتی را با افتخار می پذیریم. ‏

س: چه اقداماتی تاکنون انجام شده و چه تمهیداتی برای تعیین مسئولان بخشهای مختلف کنگره صورت گرفته است؟ 

‏ج: کارهای مقدماتی برای برگزاری کنگره انجام شده و کمیته های مربوطه و وظایف هر یک از آنها مشخص گردیده است. بخشهایی که تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده اند عبارت اند از: روابط عمومی داخلی، روابط بین الملل، کمیته علمی و بخش اجرائیات، و مسئولان هر بخش نیز انتخاب شده اند. مسئولیت کمیتۀ علمی، تماس با اندیشمندان و صاحبنظرانی است که قرار است برای کنگره مقاله بفرستند. آگهی مربوط به فراخوان مقاله نیز در روزنامه ها منتشر شده و پاسخهایی دریافت داشته ایم. برای عدّه ای افراد نیز نامه هایی همراه با بروشور فرستاده ایم و از آنها تقاضا کرده ایم در صورت امکان به کنگره مقاله بدهند و یا اگر آمادگی برای سخنرانی در کنگره را دارند اعلام کنند، و یا در صورت تمایل با مسئولان کنگره درباره مباحث مورد نظر مصاحبه نمایند. ‏

‏تلاش دیگر ما، دعوت از شخصیتهای برجستۀ خارجی است. برای برخی از آنها دعوتنامه فرستاده ایم و با عده ای از آنها تلفنی تماس گرفته ایم. بروشورهای مربوط به کنگره نیز برای این شخصیتها فرستاده شده است، و این گونه کارها همچنان ادامه خواهد یافت تا بتوانیم کنگره را با وضع مطلوب و آبرومندی برگزار کنیم. ‏

س: آیا غیر از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) که مسئولیت برگزاری کنگره را دارد، ارگانهای دیگری هم در این امر مهم همکاری دارند؟ چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته 

حضورج. 18صفحه 339

 است؟ 

‏ج: ما هنوز با هیچ ارگانی در این باره تماس نگرفته ایم، اما شاید برخی از ارگانها که معمولاً در برگزاری اینگونه همایشها همکاری می کنند، در مورد این کنگره هم که مربوط به حضرت امام است اعلام همکاری کنند. ‏

س: انتظار دارید برگزاری این کنگره چه تأثیری در داخل و خارج کشور داشته باشد؟ 

‏ج: هدف اصلی از برگزاری کنگره این است که مسئله احیای تفکر دینی مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که: اصولاً منظور از احیا چیست، چه عناصری از دین در معرض فراموشی قرار گرفته بود؟ اصول معرفتی احیاگری دین نزد امام چه بوده؟ امام چگونه دین را به صورت امر جامعی که فراگیر دنیا و آخرت باشد، عرضه کرده؟ راه و رسمش چه بوده؟ آیا مثل سلاطین گذشته با غرور و تبختر عمل شده و یا اینکه آن حضرت به شیوۀ پیامبران و ائمه هدی(ع) عمل کرده اند؟ تأثیری که انقلاب اسلامی و وجود حضرت امام در دیگران و در اقلیتهای مذهبی و حتی در آیینهای غیرآسمانی در کشورهای دورافتادۀ افریقایی، امریکای مرکزی، آمریکای جنوبی داشته، تا چه اندازه بوده است؟ اینها و مسائل دیگری از این دست در کنگره به بحث گذارده خواهد شد. هر چند ما معتقدیم که برگزاری یک کنگره در چند روز نمی تواند تمام جوانب را بررسی کند و باید کنگره های بیشتری در این زمینه تشکیل شود. ‏

‏در کنگرۀ امام خمینی و احیای تفکر دینی 32 موضوع یا عنوان مطرح خواهد شد و انتظار داریم صاحبنظران دربارۀ هر یک از این عناوین، مقالات علمی خود را – به دور از حشو و زواید و حاشیه پردازی - ارائه دهند. خوشبختانه زمینه های کار از هر جهت مساعد است و ما صاحبنظران و اندیشمندان دلسوزی داریم که علاقه دارند دیدگاههای امام مطرح شود و از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بدیهی است زمانی که اظهارنظرهای شخصیتهای علمی و اندیشمندان را داشته باشیم، صاحب مجموعۀ ارزشمندی خواهیم بود که خواهد توانست برای همۀ علاقه مندان مفید و مؤثر باشد. ‏

س: آنچه اکنون در سطح جهان به نظر می رسد نوعی ستیز با محتوای اصیل دین است. در واقع هدف تهاجم همان اسلام ناب محمدی است، وگرنه بسیاری از ادیان هستند و مراسم خاص خود را دارند و کسی هم اعتراضی ندارد. استکبار جهانی به زعامت امریکای جهانخوار در تمام صحنه ها در برابر اسلام ایستاده 

حضورج. 18صفحه 340
 

است. آنها در این فکر هستند که انقلاب اسلامی را از مسیر صحیح خود خارج سازند و آن را بلغزانند به سمت و سویی که خود می خواهند. برایشان مهم نیست که اسم یک نظام اسلامی باشد. آنچه می خواهند اینکه سلطه داشته باشند و منافعشان به خطر نیفتد. اینک پرسش این است که این کنگره و سایر کنگره های مشابه چه تأثیری در صیانت از اندیشۀ دینی در دنیا دارند؟ 

‏ج: دعوای حق و باطل همیشه بوده است. شیطان گفت: ‏

‏«قالَ اَنْظِرنی اِلیٰ یَوْم یُبْعثون، قالَ اِنکَّ مِنَ المُنْظَرین...»‏

‎[2]‎‏؛ شیطان تا قیامت هست، خدا و فرشته هم هست، منتهی آنچه باقی می ماند دین خدا است: «کَتَبَ اللهُ لاغلَبَنَّ اَنَا و رُسُلی انَّ الله قِوِیٌّ عَزیزٌ...»‏‎[3]‎‏ خداوند در قرآن کریمش اینگونه آورده و حتم کرده است که من و پیامبرانم پیروز می شویم: «اَنْزَلَ مِنَ السماء ماءً فسألَتْ اودیةٌ بِقَدْرِها فاحْتَمِل السّیلُ زَبَداً رابیاً و مِما یوقدون علیه فی النار ابتغاء حِلیةٍ اَومتاعٍ زَبَدٌ مِثله کذلک یضرب الله الحق والباطل..»؛‏‎[4]‎‏ آب جاری می شود، به رودخانه می ریزد، کفی هم روی آب می آید و سپس از بین می رود. ‏

‏این واقعیتی است که دین خدا باقی می ماند. شما پانزده سال پیش هیچگاه فکر نمی کردید که ابرقدرتی مثل اتحاد جماهیر شوروی این گونه از صحنه محو شود و اکنون به این وضع فلاکت بار بیفتد. خود ما چقدر از افراد و گروههایی که وابسته به نظام مارکسیستی رنج بردیم. با این وجود، بنده اطمینان دارم که خداوند متعال دینش را حفظ می کند و به قول مولوی: ‏

‏          مصطفی را وعده کرد الطاف حق‏

‏                          تو بمیری و نمیرد این ورق‏

‏         من کتاب معجزت را حافظم‏

‏                         بیش کم کن را ز قرآن حافظم‏

‏        این تا قیامت زنده اش داریم ما ‏

‏              تو مترس از نسخ دین ای مصطفی‏

‏ حق و باطل همیشه با هم درگیرند، اما ما نباید بترسیم. دشمن دارای همه گونه امکانات علمی و فنی است. قدرت سیاسی و نظامی دارد، ولی: «اَللهُ مِنْ ورائِهِمْ محیط» کنگره ای که قرار است برپا شود. تأثیر خودش را خواهد گذاشت. شخصیتهایی که از کشورهای خارجی خواهند آمد، در خواهند یافت که جمهوری اسلامی ایران بدون اینکه به بیگانگان متکی باشد، روی پای خودش ایستاده و به لطف خدا هرروز استوارتر از گذشته به پیش می رود. بدیهی است شخصیتهایی که از کشورهای مختلف می آیند و در این کنگره شرکت می کنند پس از بازگشت به کشور خودشان، آنچه را که دیده اند برای مردم خودشان مطرح می کنند و ‏

حضورج. 18صفحه 341
‏ 

آنها را از واقعیتهای جمهوری اسلامی آگاه می سازند. خود ما نیز مقاله های رسیده به کنگره را به زبانهای مختلف چاپ می کنیم و در اختیار علاقه مندان قرار می دهیم. مطبوعات و رادیو و تلویزیون نیز مطالب مربوط به کنگره را منتشر می کنند. اکنون موقعیت جهان طوری است که وقتی مردم، مطلب حقّی را می شنوند تسلیم می شوند و آن را می پذیرند و چنین افرادی بخصوص در کشورهای جهان سوم و حتی در امریکا و اروپا کم نیستند. ‏

س: واقعیت این است که جهان امروز، امام خمینی را به عنوان احیاگر دین می شناسند. به نظر شما چطور حضرت امام توانستند این کار را انجام دهند؟ 

‏ج: اولاً کار امام با کار افراد دیگری که گاهی به عنوان احیاگر دین معرفی می شدند از زمین تا آسمان تفاوت دارد. به مرحوم اقبال لاهوری هم عنوان «احیاگر» اطلاق شده است. اما شما آثار اقبال را ملاحظه کنید و تفاوت آن را با آثار و افکار حضرت امام مقایسه کنید، هر چند اقبال مرد بزرگی ست، زحمت زیادی کشید، افکار بلندی داشت و با اشعار و نوشته هایش، اسلام را در شبه قاره به حرکت درآورد. کتابی هم تحت عنوان «احیای فکر دینی در اسلام» نوشت. کتاب دیگرش با عنوان «سیر فلسفه» هم جالب است. امّا این نکته را باید بدانیم که اقبال، یک حقوقدان بود و مقداری هم فلسفه خوانده بود و بدین جهت اصولاً کار او نمی تواند با کار و تلاش و افکار حضرت امام قابل مقایسه باشد. آنچه را که ما در کنگره مطرح خواهیم کرد و به بحث خواهیم گذاشت، چگونگی احیاگری دین توسط حضرت امام است، ما معتقدیم بسیاری از اصول و احکام دین به دست فراموشی سپرده شده بود؛ چه در کشور خودمان و چه در جهان اسلام، و حضرت امام خمینی آنها را احیا کرد، حداکثر حرفی که می زدند این بود که: دین رابطۀ فردی بین انسان و خدا و یک تکلیف شخصی است، اما اینکه دین بتواند جامعه را به حرکت درآورد، جوانها را بسیج کند، از لحاظ فکری و فرهنگی تحول آفرین باشد و... از جمله مسائلی بود که از ذهنها زدوده شده بود. و انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام، تمام این موارد را به اثبات رساند. همه می دانیم که نماز جمعه به عنوان یک سنت پسندیدۀ محمدی در کشور ما به چه صورتی در آمده بود، مسئله حج و مهمتر از آن برائت از مشرکین اصلاً مطرح نبود. اسلام، دینی است که باید در برابر قدرتهای استکباری بایستد و مقاومت کند: «الاسلام یعلوا و یُعلیٰ علیه»؛ اما در عمل چنین نبود، و امام با طرح و اجرای شعار «نه شرقی، نه غربی» آن هم در زمانی که روسها در اوج ‏

حضورج. 18صفحه 342

قدرت بودند و دادن شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر شوروی» کار عظیمی کردند و به اسلام و مسلمین قدرت بخشیدند، و این کار جز با امداد از نیروی غیبی، الهی و معنوی ممکن نبود. ‏

‏از افراد دیگری که می توانیم نام ببریم، مرحوم شیخ محمد عبده و سید جمال الدین اسدآبادی هستند. این دو، ابتدا با هم در انتشار مجله عروة الوثقی همکاری داشتند، بعد از مدتی عبده خود را کنار کشید و دنبال تفسیر رفت و حتی می گویند که بعدها به سیاست و سیاستمداران لعنت فرستاد و معتقد بود که باید مردم را تربیت کرد و کار فرهنگی کرد و ما هنوز آمادگی انقلاب و روی کار آوردن حکومت اسلامی را نداریم. امّا امام خمینی با رهبری قدرتمندانه و دوراندیشانه شان حرکتی را آغاز کردند و رژیم پهلوی را به رغم تمام پشتیبانیهایی که توسط مستکبران از آن می شد سرنگون نمودند. ‏

‏درست است که همۀ این کارها از برکت اسلام است؛ امّا در تشیع، زمینه های آماده تری وجود دارد و ما الگوهای بارزی در تشیع داریم که نظیر آنها را در هیچ مذهب دیگری نمی توان یافت. ما قیام عاشورا را با شعار هیهات منا الذله داریم. شما این شعار را در کنار آن سخنی بگذارید که می گوید، اگر به یک طرف صورتت سیلی زدند طرف دیگر صورت را هم جلو بیاور! دامنهای پاکی که ما را پرورانده اند نمی گذارند زیر بار ظلم برویم. اینها همه یک طرف، آن وقت شخصیتی مثل امام خمینی با آن روح عرفانی، با آن سابقه و با آن معنویت، رهبری امت را برعهده می گیرد و نهضت را به پیروزی می رساند. عرفان امام خمینی، عرفان درویشی نیست، بلکه عرفانی بود که از متن دین برخاسته است؛ عرفان مرحوم شاه آبادی است. چنین فردی در عین حال با تسلط بر مسائل فلسفی، اجتهاد کامل و حتی به نظر بسیاری، اعلمیت در فقه و اصول از متن ولایت جوشیده و بالا آمده و هیچ لحظه ای از عمر مبارکش را در مقابل حکومت جور و ستم، سرفرود نیاورده و همواره همچون کوه ایستاده است. مردم نیز اهل ولایت اند، عاشورایی اند، اهل تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت و پیرو مکتب امیرالمؤمنین و امام حسین هستند. در چنین موقعیتی است که حرکت انجام می شود و قیام مردم مسلمان به پیروزی می رسد. ما پس از پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم و امام امت در مسئله جنگ نیز همچون بقیۀ موارد، محکم و استوار ایستادند و دشمن را به خواری و ذلت کشاندند. ‏

س: به نظر شما چگونه می توان حرکتی را که امام خمینی آغاز کردند و ادامه دادند، پیگیری کرد؟ 

حضورج. 18صفحه 343

‏ج: حضرت امام خمینی با شخصیت والای خود، راه را برای ادامۀ انقلاب هموار کردند و پیمودن این راه به طور حتم، آسانتر از روزهای نخست پیروزی است. امام در روزهای آخر عمر با تمام مشکلاتی که داشتند، همواره با سخنرانیها و نوشته های خود به آیندگان رهنمود می دادند. ایشان برای حفظ انقلاب به همه سفارش می کردند انسانی در سن هشتاد و چند سالگی و در حالی که بیماری صعب العلاجی دارد، اینگونه کار بکند، معلوم است که تشخیص داده که راه هموار شده و از این پس باید افراد دیگری این راه را بپیمایند. ایشان می دانستند، هر حرکت و انقلابی شبیه درخت یا ساختمانی است که اگر به آن نرسی از بین می رود. ایشان همیشه تأکید می کردند که از اختلاف بپرهیزید، زیرا اگر دشمن احساس کند که با هم اختلاف دارید از همان جایی که مورد اختلاف شماست حمله می کند. بدین جهت طبیعی است که باید محکم ایستاد و نهضتی را که راهش هموار شده، خطوط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن مشخص گردیده، حفظ کرد. ما خدا را شکر گزاریم که سایۀ مقام معظم رهبری بالای سر این ملت و انقلاب است. او کسی است که با امام بوده، شاگرد ایشان بوده و زیر دست ایشان تربیت شده است. وجود ریاست محترم جمهوری نیز غنیمتی است که خداوند به ملت لطف کرده است. این دو بزرگوار و علما و شخصیتهای دیگر اصل انقلاب را از هر گزندی محفوظ و مصون نگه می دارند. ما هیچ نگرانی از هیچ جا نداریم. امّا به این فرمایش قرآن نیز معتقدیم که: «اِنَّ اللهَ لٰا یُغّیر ما بقومٍ حتی یغیروا ما بانفسهم». ما باید حواسمان جمع باشد و رهنمودهای کلی حضرت امام را به کار بندیم، که در این صورت هیچ گونه گزند و آسیبی نخواهیم دید. ‏

س: از مهمترین اقدامات دشمنان اسلام، تهاجم فرهنگی است که حضرت آیت الله خامنه ای از آن به عنوان شبیخون فرهنگی یاد کرده اند. در این زمینه با عنایت به اینکه گردش دستگاه رسانه ای جهان در تحت سلطۀ مستکبران است علاوه بر دامن زدن به مفاسد اخلاقی، رفاه مادی و دنیاطلبی را نیز در قالب شعارهای آزادیخواهی مطرح می کنند. شما برگزاری چنین کنگره هایی را در برابر این گونه توطئه ها کافی می دانید یا خیر؟ 

‏ج:‏ ‏بنده تبلیغات را تا حدودی لازم ‏

حضورج. 18صفحه 344

می دانم. امّا نباید تبلیغ از حد بگذرد، بلکه باید به سراغ حل مشکلات اساسی برویم که همین کار در اصل، نوعی تبلیغ است. وقتی در یک استان، چهار سدّ احداث می شود. جلوی فقر و بیکاری و امثال اینها گرفته می شود. وضع کشاورزی بهبود می یابد، مشکل آب و برق مردم حل می شود و منافع دیگری که دارد. مسئله مهم این است که باید ثروتهای ملی به صورت عادلانه توزیع شود. باید جلوی آن ثروتمندی که با هزار حیله و نیرنگ از زیربار پرداخت مالیات فرار می کند، گرفته شود. اگر در جامعه ای عدم تعادل وجود داشته باشد، آن جامعه آسیب پذیر می شود. وقتی فلان جوانی که به جبهه رفته و الآن به عنوان معلول و مجروح جنگی می بیند فلان سرمایه دار، پس از انقلاب صاحب میلیاردها ثروت شده و فرزندش با اتومبیل آنچنانی توی خیابانها ویراژ می دهد، رنج می برد. پس اکنون که به لطف خدا، زیربار هیچ قدرت خارجی نیستیم باید مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و قوه اجرائیه و همه مردم تلاش کنند تا ثروتها به طور عادلانه توزیع شود. اگر چنین کاری صورت بگیرد، مسائل فرهنگی هم به آسانی جا خواهد افتاد. این کسانی که دچار فقرند، مصادیق بارز این کلام امیرالمؤمنین(ع) هستند که: هیچ ثروت اندوخته ای را ندیدم جز اینکه در کنارش یک حقی ضایع شده بود. ما باید در این نظام، یک قدم بسیار اساسی برداریم و آن تعدیل ثروت است. منظور من از تعدیل ثروت، سوسیالیسم و کمونیسم و امثال این حرفها نیست، بلکه همان تعدیلی است که اسلام اجازه داده است؛ به اندازه ای که نیاز فقرا را برآورده کند؛ یک تعدیل نسبی وجود داشته باشد تا فرهنگ بتواند جا بیفتد، وگرنه قدرت در دست مجموعۀ خاصی قرار خواهد گرفت و انجام کار فرهنگی را نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن خواهد کرد. ‏

س: با توجه به توضیحاتی که دادید، آیا برای تداوم این فعالیت فرهنگی طرحهایی در نظر گرفته شده است یا نه؟ و آیا این کنگره ادامه خواهد داشت؟ 

‏ج: آنچه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در نظر دارد، این است که کنگره ادامه خواهد داشت و به احتمال زیاد، سال بعد هم کنگره را با همین عنوان برگزار خواهند کرد. ظاهراً دو سال بعد نیز به مناسبت یکصدمین سال تولد حضرت امام کنگره به صورت مبسوط و گسترده ای برگزار خواهد شد. ‏

‏ ‏

پانوشتها:

حضورج. 18صفحه 345

  • . سورۀ اعراف / 14 و 15
  • . سورۀ مجادله / 21
  • . سورۀ رعد / 17