کتاب وصیت

احکام قیّم بر صغار

احکام قیّم بر صغار

[سؤال 8803]‏ ‏ ‏ 4845‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی، نایب الامام، امام خمینی، دام ظله العالی‏

‏شهیدی در وصیت نامۀ خود، برای قیمومت فرزندانش یکی از برادران خود را‏‎ ‎‏معیّن کرده است. همسر شهید، به توهم این که اگر این برادر، قیّم فرزندان باشد باید با‏‎ ‎‏این برادر ازدواج کند و چون به این امر (ازدواج) مایل نیست، اختلاف شدیدی بین‏‎ ‎‏طرفین (همسر شهید و برادر شهید) ایجاد شده است و همسر شهید می گوید: قیّم‏‎ ‎‏فرزندان خودم باشم یا برادرم. و اگر قیمومت که شهید در وصیت نامۀ خود، قیّم آن را‏‎ ‎‏معیّن کرده است به شخصی دیگر انتقال یابد، رفع اختلاف می شود.‏

‏با در نظر گرفتن خصوصیات مسأله فوق، آیا حضرت امام، انتقال قیمومت را به‏‎ ‎‏فرد دیگری اجازه می فرمایند یا نه؟‏

بسمه تعالی، باید بر طبق وصیت عمل شود و قیمومت در فرض سؤال، قابل انتقال به دیگری نیست. 

[سؤال 8804]‏ ‏ ‏ 4846‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 19 / 11 / 1361‏

‏حضور مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مرجع تقلید شیعیان جهان و‏‎ ‎‏رهبر مستضعفان، دامت برکاته، با عرض سلام و طلب سلامتی و طول عمر و موفقیت‏‎ ‎‏روزافزون بر دشمنان اسلام و انسانیت، از خداوند متعال برای آن رهبر عظیم الشأن به‏‎ ‎‏استحضار می رساند:‏

‏پسر این جانب در سال 1358 در سن 23 سالگی در حادثۀ تصادف با اتومبیل به‏‎ ‎‏رحمت ایزدی پیوست و از او یک دختربچه که در آن موقع هشت ماهه بود باقیماند و‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 491
‏مقداری قرض نیز دارد. فرزند آن مرحوم تا مدت یک سال نزد مادر خودش بود که‏‎ ‎‏البته بنا به میل خودش، از طریق دادگستری به عنوان قیّم طفل تعیین شده بود؛ تا این که‏‎ ‎‏پس از یک سال، مادر بچه از نگهداری فرزند خود استنکاف نمود و به ناچار این جانب‏‎ ‎‏ـ  که پیرزنی با سن 65 سال می باشم ـ سرپرستی این بچه یک و نیم ساله را از اواسط‏‎ ‎‏سال 1359، طبق دستور دادگستری که به عنوان قیّم طفل معین شده بودم، عهده دار‏‎ ‎‏گردیدم و چون در آن تاریخ هنوز قوانین دادسراها در دادگستری کاملاً اسلامی نشده‏‎ ‎‏بود، خواهشمند است وظیفۀ شرعی این جانب را تعیین فرمایید که قیّم بودن این جانب‏‎ ‎‏شرعی است یا خیر؟‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، از حاکم شرع محل اجازه بگیرید، مانع ندارد.

[سؤال 8805]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 4477

‏6. آیا وصی صغار می تواند بدون در نظر گرفتن غبطۀ صغیر، اقربا را در اموال و یا‏‎ ‎‏املاک او شریک قرار بدهد؟‏

بسمه تعالی، تصرفات وصی اگر مطابق غبطۀ صغار نباشد باطل است.

[سؤال 8806]‏ ‏ ‏ 4847‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 21 / 5 / 1361 ‏

‏حضور محترم قلب تپندۀ امت در جماران، سلام علیکم، با آرزوی سلامت و طول‏‎ ‎‏عمر برای شما رهبر عزیز، تقاضا می کنم که به مسأله شرعی ذیل پاسخ دهید:‏

‏خانوادۀ ما یازده نفر هستند که از بین این یازده نفر، دو نفر صغیر هستند؛ بعد از‏‎ ‎‏فوت پدرم، مادرم از نظر شرعی و قانونی قیّم ما شدند؛ تکلیف مادرم برای استفاده از‏‎ ‎‏اموال افراد خانواده برای کارهایی از قبیل خیرات برای پدرم، میهمانی در منزل،‏‎ ‎‏برگزاری مراسم دعا در منزل و... چگونه است؟ والسلام‏

بسمه تعالی، با مراعات مصلحت صغار مانع ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 492
[سؤال 8807]‏ ‏ ‏ 4848‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 1 / 1359‏

‏محضر اقدس حضرت مستطاب کهف الأرامل و الأیتام ملاذ الإسلام آیت الله‌‏‎ ‎‏العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی ‏

‏شخصی وفات کرده بود، دخترش شیرخواره بود، مادرش با بودن چند نفر عدول‏‎ ‎‏مؤمنین برای غبطۀ صغیر، عمارت مسکونی و یک باب انبار را به عموی صغیرۀ مزبوره‏‎ ‎‏به مبلغ چهارصد تومان فروخته است. چهارصد تومان را مادرش به دختر صغیره‏‎ ‎‏خورانیده بزرگش کرده و شوهرش داده، هفده سال از مابین گذشته است امروز، دختر‏‎ ‎‏نامبرده را تحریک نموده اند به مقام ادّعا برآمده است می گوید قیّم بودن مادرم را من‏‎ ‎‏قبول نمی کنم. در آن تاریخ یکی از علمای وقت و چند نفر از روی ایمان با احقاق حق‏‎ ‎‏قیمت گذاشته و قباله نوشته اند، حتی عموی دختر مزبوره وصی بود، آن روز زحمت‏‎ ‎‏کشیده وصیت پدرش را عمل نمود. در ضمن مادر دختر مدعیه است آن روز قیّم بود‏‎ ‎‏و بر عهدۀ خود کشیده اگر دختر بعد از بلوغ به مقام ادّعا آید بر عهدۀ خودم است و‏‎ ‎‏دختر فرزند ناپدرش را شوهر اختیار کرده، مادرش دیگر نمی تواند دخترش جواب‏‎ ‎‏بگوید، می خواهند در این زمان که بحمدالله‌ حکم قرآن پای گرفته است، زورگویی‏‎ ‎‏کنند و فرمایش علمای فعلی را گوش نمی دهند. آیا در این خصوص چارۀ فدوی‏‎ ‎‏سائل که عموی دختر مدّعیه می باشم چیست؟ بیان فرمایید و با مهر شریف مزیّن‏‎ ‎‏فرمایید. عمرکم طویل و عدوّکم ذلیل، خدام امام خمینی مدّ ظله‏

بسمه تعالی، اگر وصیّ طبق وصیت پدر قیّم صغیر هم بوده و با مراعات مصلحت طفل ملک را برای او فروخته طفل پس از بلوغ حق اعتراض ندارد و در غیر این صورت معامله موقوف است به اجازه ولیّ شرعی صغیر یا خود او بعد از بلوغ و هرگاه نزاعی در بین است به محاکم صالحه مراجعه کنند.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 7صفحه 493