اختلاف در دائمی بودن و منقطع بودن عقد ازدواج
[سؤال 10161] 5650
بسمه تعالی 27 / 10 / 1360
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، ارواحنا له الفداء
اگر چنانچه مجری صیغۀ نکاح بگوید که صیغۀ نکاح را منقطع خوانده ام مثلاً به
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 602
مدت سی سال، ولی زن می گوید دائم خوانده و دائمی بوده، آیا می توان در صورتی که مجری صیغه، یک روحانی و امام جماعت موجّه باشد، قول وی را حجت دانست و حکم انقطاع بر آن جاری کرد یا آن که باید طبق اختلاف در باب دوام و انقطاع که مرقوم فرموده بودید: اصل با زوجه است و باید زوجه قسم بخورد، عمل کرد. اصل قضیه را قبلاً استفتا کرده ام و حکمش را بیان فرموده اید، فقط در این استفتا در این مقام هستم که قول مجری صیغه حجت هست یا نیست؟
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی،قول مجری صیغه حجت نیست، مگر موجب اطمینان شود.
[سؤال 10162] 5651
بسمه تعالی
دفتر محترم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
این جانب تقاضامند است به سؤال ذیل پاسخ فرمایید.
هر گاه مردی ـ دارای همسر و دو فرزند قانونی باشد ـ زنی را به مدت یک سال صیغه کند و به غیر از جاری کنندۀ صیغه که پیشنماز مسجد می باشد و مرد و زن، کسی دیگر در آن مکان نباشد و بعد از تمام شدن مدت صیغه، مرد مبلغ ذکر شدۀ صیغه را بدهد و او را آزاد نماید و پس از مدتی یا چند سالی زن شاکی شود و ادعا کند که صیغۀ دائمی بوده و من همسر دائمی این مرد هستم، ولی مرد بگوید: یک ساله جاری شده و شخصی هم که صیغه جاری نموده در حیات است و کتباً نوشته که من یک ساله جاری نمودم، آیا در این مورد مرقوم بفرمایید: مدعی کیست و منکر چه کسی می باشد؟
بسمه تعالی، هر یک از مرد و زن باید طبق آنچه وظیفۀ شرعی می داند عمل نماید و چنانچه نزاعی بین آن ها باشد، عقد محکوم به دوام است؛ مگر مدّعی موقت بودن عقد، توقیت را اثبات نماید.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 603
[سؤال 10163] 5652
بسمه تعالی
بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی مدّ ظله، لطفاً به دو سؤال زیر جواب بدهید.
1. اگر زوجین در دوام و یا انقطاع عقد نکاح اختلاف داشته باشند، آیا اصل، دوام عقد است یا انقطاع؟
بسمه تعالی، عقد محکوم به دوام است، مگر خلاف آن اثبات شود.
2. اگر در ترافع، مدعی بیّنۀ شرعیه نداشته باشد و ارجاع امر به یمین شود، آیا در حضور قضات مجاز هم اجرای یمین کافی است یا این که باید در حضور مجتهد جامع الشرایط باشد؟
بسمه تعالی، قضات منصوب باید مطابق مقررات نصب عمل کنند.
[سؤال 10164] 5653
بسمه تعالی 4 / 3 / 1362
پیرو استفتای مورخۀ 3 / 2 / 1362 از پست گلوگاه بخش بهشهر ارسال شده، جواب از آن رهبر عالی قدر به این بی مقدار عنایت نگردید. متن استفتا به این شرح است:
محضر مقدس اشرف السادات، نایب الامام عصر، رهبر عالی قدر، امام خمینی، دامت برکاته
احتراماً؛ به عرض می رسانم که اگر زنی وارد به مسأله ازدواج نباشد و شخصی عاقد وارد به قانون ازدواج، و دارای دفتر ازدواج باشد، آن زن را راضی کند که با او ازدواج نماید. فیمابین زوج و زوجه قرار بر عقد دائم شود. زوج عاقد دیگری را به منزل زوجه می برد که از طرف زوجه عقد را بخواند. خود زوج به زوجه لفظ دائم بگوید اما بعداً مدارک عقد انقطاع بیست ساله به دست زوجه بدهند. زوجه کلمه انقطاع را نفهمد که متعه است و به کلمه بیست سال اعتراض نماید؛ عاقدین به زوجه بگویند تو امضا کن، اگر پدر و مادر تو امضا کردند، ما عقد بیست سال می خوانیم و اگر
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 604
راضی نشدند دائم می خوانیم.
زوجه مدارک را به پدر نشان دهد، پدر به او بفهماند کلمه انقطاع متعه است. زوجه اعتراض به عاقدی که از طرف خودش بود برساند و عاقد قبول نماید و به زوجه بگوید: اگر زوج قبول کرد، عقد دائم می خوانیم و انقطاع نمی خوانیم. و بعد زوج به زوجه بگوید ما عقد دائم جاری کردیم.
فیمابین شش ماه از وصلت بگذرد، زوج به زوجه بگوید تو متعه بودی، تو را رها نمودم. زوجه نزد عاقدی که از طرف خودش بود رفته بگوید: زوج من می گوید تو متعه بودی تو را رها نمودم. عاقد به زوجه می گوید: زوج تو حاضر به عقد دائم نشد و از شما اجازه انقطاع نداشتم، هیچ عقدی نخواندم. زوجه به عاقد می گوید: من به جز تو کسی را وکالت عقد دائم و متعه ندادم؛ فعلاً از آن شخص فرزندی در راه دارم تکلیف من چیست؟ عاقد گفت: طبق قانون شرع مقدس اسلام شکایت کن. استدعای عاجزانه دارم جواب استفتای فوق را طبق احکام شرع مقدس اسلام مرقوم فرمایید.
بسمه تعالی، رسیدگی موکول است به محاکم صالحه در جمهوری اسلامی، و تا شرعاً ثابت نشود که عقد انقطاع خوانده شده، حکم عقد دائم مترتّب می شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 8صفحه 605