معانی و مراتب مختلف تحریف
مراتب تحریف مطابق مراتب بطون قرآن
کسی که تحمل این قرآن را می تواند کند وجود شریف ولی اللّه مطلق، علی بن ابی طالب، علیه السلام [است]؛ و سایرین نتوانند
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 59
اخذ این حقیقت کنند مگر با تنزّل از مقام غیب به موطن شهادت و تطوّر به اطوار ملکیّه و تکسّی به کسوۀ الفاظ و حروف دنیاویّه؛ و این یکی از معانی «تحریف» است که در جمیع کتاب الهی و قرآن شریف واقع شده و تمام آیات شریفه با تحریف بلکه تحریفات بسیار، به حسب منازل و مراحلی که از حضرت اسما تا اخیرۀ عوالم شهادت و ملک طی نموده، در دسترس بشر گذاشته شده؛ و عدد مراتب تحریف مطابق با عدد مراتب بطون قرآن است طابق النّعل بالنّعل؛ الاّ آنکه تحریف تنزّل از غیب مطلق به شهادت مطلقه است به حسب مراتب عوالم، و بطون رجوع از شهادت مطلقه به غیب مطلق است. پس، مبدأ تحریف و مبدأ بطون متعاکس است. و سالک الی اللّه به هر مرتبه از مراتب بطون که نایل شد، از یک مرتبه تحریف تخلّص پیدا کند؛ تا به بطون مطلق، که بطن سابع است به حسب مراتب کلیّه که رسید، از تحریف مطلقاً متخلّص شود. پس، ممکن است قرآن شریف برای کسی محرَّف به جمیع انواع تحریف باشد؛ و برای کسی به بعض مراتب؛ و برای کسی محرّف نباشد.(83)
* * *
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 60