جهان شمولی قوانین قرآن
ما گواه از خرد داریم بر اینکه قانون اسلام امروز هم برای تمام بشر قانون است و باید همه بر آن به ناچار گردن بنهند، پس از آنکه به حکم روشن عقل برای بشر قانون لازم است و جهان وجهانیان نیازمند به دستور و قانونند و کشورهای جهان را بدون قانون اداره نتوان کرد. می گوییم: خدای جهان آیا حق قانونگذاری برای بشر دارد یا ندارد؟ اگر بگویید ندارد، علاوه بر آنکه بر خلاف حکم خرد سخن راندید و خدا را بی ارج شمردید، می گوییم: پس چرا در قرآن و دیگر کتابهای آسمانی برای بشر قانون فرستاد و برخلاف وظیفۀ خود رفتار کرد. ناچار باید بگوییم: خدا حق قانونگذاری دارد. در این صورت آیا او بهتر می تواند قانونگذاری کند یا بشر؟ ناچار باید گفت: او. در این صورت آیا قانونی که در اسلام گذاشته برای همه بشر و در این زمان عملی است یا نه؟ اگر عملی نیست چرا تکلیف بشر را در زمانهای پیش معین کرده و در این زمان آنها را سرخود نموده؟ چه دوستی با مردمان سابق داشته و چه دشمنی با ماها دارد که برای آنها قرآن با آنهمه قوانین بزرگ فرستاده و تکلیف آنها را در تمام
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 23
جزئیات زندگی معین کرده؛ ولی ما را به خود وا گذاشته تا هر کاری خواهیم بکنیم و از هر راهی خواهیم برویم، آیا دانش خدا این زمان کمتر است و اروپاییان و اعضای مجلس و پارلمانها از خدا بهتر قانون سازی می کنند که آنها را به خودشان واگذاشته، یا آنکه با بشر لج کرده و خود را وظیفه دار قانون و دادگستری نمی داند؟(30)
* * *
قرآن، در بردارندۀ قوانین کلّی
قانونهای کلّی اساسی مانند قانون مالیات و قانون قضا و قانون نظام و قانون ازدواج و طلاق و قانون میراث و قانون معاملات از قبیل: تجارت و اجاره و صلح و هبه و مزارعه و شرکت و مانند آنها و قانون ثبت و قانون مجازات عمومی مانند: حدود و قصاص و قانون تبلیغات و قانون جلوگیری از منکرات مانند: شرب مسکرات و قماربازی و ساز و نواز و زنا و لواط و سرقت و خیانت و قتل و غارت و قانون تطهیر و تنظیف و قانون کلی عبادات مانند: نماز و روزه و حج و وضو و غسل و امثال آنها، همه در قرآن وارد است.(31)
* * *
اجتماعیات و عبادیات در قرآن
قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ جامعیت و اثری که در زندگانی اجتماعی می تواند داشته باشد بکلی تفاوت دارد. نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است.(32)
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 24
قرآن تبیان همه چیز
قرآن مجید و سنّت، شامل همۀ دستورات و احکامی است که بشر برای سعادت و کمال خود احتیاج دارد. در کافی فصلی است به عنوان «تمام احتیاجات مردم در کتاب و سنت بیان شده است» و «کتاب» یعنی قرآن، تبِیانُ کُلِّ شی ءٍ است. روشنگر همه چیز و همۀ امور است. امام سوگند یاد می کند (طبق روایات) که تمام آنچه ملت احتیاج دارد در کتاب و سنت است و در این شکی نیست.(33)
* * *
قرآن و سنّت حاوی همۀ نیازها
انبیا هم همان چیزهایی که مربوط به روح و مربوط به مقامات عقلیه و مربوط به مراکز غیبیه است برای ما بیان کرده اند؛ و قرآن هم بیان کرده است و اهلش می دانند؛ و هم آن چیزهایی که وظایف شخصیه است و دخیل در ترقیات انسان و تکامل انسان است، در سنت و در کتاب بیان شده است؛ و هم آن چیزهایی که مربوط به اجتماع است و امور سیاسی است و امور اجتماعی است و راجع به تنظیم و تربیت اجتماع است، بیان فرموده است.(34)
10 / 8 / 56
* * *
قرآن، مربّی انسانها
کتابی است که آدمی باید از اینجا تا آخر دنیا و تا آخر مراتب حرکت بکند، یک همچو کتابی است که هم معنویات انسان را
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 25
درست می کند و هم حکومت را درست می کند. همه چیز توی قرآن هست.(35)
29 / 11 / 56
* * *
فرق قوانین الهی با قوانین بشری
فرق مابین اسلام و سایر قوانینی که در دنیا هست ـ قوانین الهی را نمی گویم، آنها الآن منسوخ است، آنها هم همان طور بوده که اسلام بوده ـ فرق مابین اسلام و آن چیزهایی که از جانب خدا برای تربیت بشر آمده است با آن چیزهایی که به دست بشر درست شده است، یک فرق اساسی این است که آنچه بشر درست کرده است یک جنبۀ ضعیف را ملاحظه کرده است؛ مثلاً قوانینی وضع کرده اند از برای اینکه حفظ نظم بکنند، حفظ انتظامات بکنند. قوانینی وضع کرده اند که مال همین معاشرت دنیاست و کیفیت سیاست دنیوی. ابعاد دیگری که بشر دارد هیچ مورد توجه قواعدی یا قوانینی که بشر درست کرده است، هیچ متوجه او نیست.(36)
14 / 11 / 57
* * *
قرآن و سعادت دنیا و آخرت
«قرآن کریم»ی که سعادت همۀ بشر را بیمه کرده است. «قرآن کریم»ی که هر کس در زیر بیرق او واقع بشود در دنیا و آخرت سعید است.(37)
19 / 11 / 57
* * *
قرآن، معلّم انسانها
انسان همه چیز است و باید همۀ احتیاجاتش را قرآن تأمین بکند.
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 26
انسان یک اعجوبه ای است که همۀ عالم است؛ و قرآن یک اعجوبه ای است که ادارۀ انسان را به همۀ اقشار می کند. در عین حالی که فقیه درست می کند، حکیم درست می کند، فیلسوف درست می کند، شمشیرزن درست می کند، جنگجو درست می کند.(38)
11 / 12 / 57
* * *
مادیات و معنویات در قرآن
[قرآن] کتاب تعمیر مادیت نیست؛ همه چیز است. انسان را به تمام ابعاد تربیت می کند. مادیات را قبول دارد در پناه معنویات؛ و مادیات را تَبَع معنویات قرار می دهد.(39)
8 / 3 / 58
* * *
تأمین رفاه مردم در قرآن
خداوند تمام ابعاد انسان را آفریده است و توجه به آن دارد، انسان را با همۀ ابعادش می خواهد تربیت بکند. دیگر در این جهت مابین ادیان فرقی نیست، همۀ ادیان برای تربیت بشر آمده اند. اسلام همین معنا که گفته شد، در احکامش، در قرآن، در حدیث، همۀ این مسائل که من تذکر بعضی اش را دادم مطرح است. اسلام آنقدر به رفاه مردم، آسایش مردم، و اینطور [امور] توجه دارد و هیچ در این جهت فرقی مابین قشر با قشر دیگر نمی گذارد و نگذاشته است.(40)
24 / 2 / 58
* * *
قرآن، کتاب همه اعصار
آنکه قانون اسلام را آورده است، خداست. خداست که محیط بر
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 27
همه چیزهاست؛ بر همۀ اعصار است. قرآن است که کتاب همۀ اعصار است. دستورات رسول الله است که برای همۀ اعصار است.(41)
25 / 3 / 58
* * *
قرآن، نسخۀ تربیت بشر
انسان غیرمحدود است و مربی انسان غیرمحدود است و نسخۀ تربیت انسان که قرآن است، غیرمحدود است؛ نه محدود به عالَم طبیعت و ماده است، نه محدود به عالَم غیب است، نه محدود به عالَم تجرد است، همه چیز است.(42)
21 / 3 / 59
* * *
قرآن، اتصال دهندۀ معنویت به مادیت
اتصال معنویت به مادیت و انعکاس معنویت در همۀ جهات مادیت از خصوصیات قرآن است که افاضه فرموده است. قرآن در عین حالی که یک کتاب معنوی ـ عرفانی به آنطوری است که به دست ماها، به خیال ماها، به خیال جبرئیل امین هم نمی رسد، در عین حال یک کتابی است که تهذیب اخلاق را می کند، استدلال هم می کند، حکومت هم می کند و وحدت را هم سفارش می کند و قتال را هم سفارش می کند و این از خصوصیات کتاب آسمانی ماست که هم باب معرفت را باز کرده است تا حدودی که در حد انسان است و هم باب مادیات را و اتصال مادیات به معنویات را و هم باب حکومت را و هم باب خلافت را و همه چیز را.(43)
21 / 2 / 62
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 28
قرآن، جامع تمام مصالح انسانی
ما یک همچو کتابی داریم که مصالح شخصی، مصالح اجتماعی، مصالح سیاسی، کشورداری و همۀ چیزها در آن هست. البته با آن تفسیرهایی که از اهل تفسیر وارد شده است و ما به رأی خودمان نمی توانیم قرآن را تأویل کنیم. ما باید اِنَّمٰا یَعْرِفُ الْقُرٰآنُ مَنْ خُوطِبَ بِه. ما از طریق وحی و از طریق وابستگان به وحی قرآن را اخذ می کنیم و بحمدالله از آن راه هم غنی هستیم.(44)
23 / 2 / 63
* * *
قرآن، راهنمای همیشگی
باید بدانیم حکمت آنکه این کتاب جاوید ابدی که برای راهنمایی بشر به هر رنگ و ملیت و در هر قطب و قطر تا قیام ساعت نازل گردیده است، آن است که مسائل مهم حیاتی را چه در معنویات و چه در نظام ملکی زنده نگه دارد و بفهماند که مسائل این کتاب برای یک عصر و یک ناحیه نیست؛ و گمان نشود قصد ابراهیم و موسی و محمد ـ علیهم و علی آلهم السلام ـ مخصوص به زمان خاصی است.(45)
16 / 5 / 65
* * *
قرآن، شامل همۀ معارف
قرآن مشتمل بر تمام معارف است و تمام مایحتاج بشر است.(46)
25 / 1 / 66
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 29
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 30