قرآن، مفتاح معرفت الهی
قرآن، داعی به معرفت خدا
به طور کلی یکی از مقاصد مهمّۀ آن، دعوت به معرفت الله و بیان معارف الهیّه است، از شئون ذاتیّه و اسماییّه و صفاتیّه و افعالیّه؛ و از همه بیشتر در این مقصود، توحید ذات و اسماء و افعال است که بعضی از آن به صراحت و بعضی به اشارات مستقصی مذکور است.(20)
* * *
قرآن، معرّف حق تعالی
کتابهای آسمانی هم، [که] بالاترینش کتاب قرآن کریم است، تمام
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 16
مقصدش همین است که معرفی کند حق تعالی را با همۀ اسما و صفاتی که دارد.(21)
19 / 8 / 66
* * *
قرآن، ناشر توحید و معارف
عمده مقصد و مقصود انبیای عظام و تشریع شرایع و تأسیس احکام ونزول کتابهای آسمانی، خصوصاً قرآن شریف جامع که صاحب و مکاشف آن نور مطهّر رسول ختمی ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، نشر توحید و معارف الهیّه و قطع ریشۀ کفر و شرک و دوبینی و دوپرستی بوده؛ و سرّ توحید و تجرید در جمیع عبادات قلبیّه و قالبیّه ساری و جاری است.(22)
* * *
قرآن، حاوی علم به ذات و صفات
نظر در ذات برای اثبات وجود و توحید و تنزیه و تقدیس آن، غایت ارسال انبیا و آمال عرفا بوده؛ و قرآن کریم و احادیث شریفه مشحون از علم به ذات و کمالات و اسما و صفات ذات مقدس است؛ و ملحدین اسما را حق تعالی تعییر فرموده؛ و هیچ کتابی از کتب حکما و متکلّمین بیشتر از کتاب کریم الهی و کتب معتبرۀ اخبار، مثل اصول کافی و توحید شیخ صدوق، غور در اثبات ذات و اسما و صفات ننمودند.(23)
* * *
قرآن، توصیف کنندۀ حق تعالی
قدری مراجعه نمایید به کتاب خدا و خطب و آثار و اخبار رسول اکرم و خلفای معصومین او ـ سلام الله علیهم ـ ببینید در هر مقصد از مقاصد معارف که تصور می شود کدام حکیم و عارف بیشتر از
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 17
آنها بیانی نموده. تمام کلماتشان مشحون از توصیف حق و استدلال بر ذات و صفات ذات مقدس است، به طوری که هر طایفه ای به قدر فهم خود از آن برخوردار می شود.(24)
* * *
قرآن، عامل تحول معنوی و عرفانی
تحول معنوی و تحول عرفانی که به واسطه قرآن پیدا شده است، فوق همۀ مسائل است. و بشر، هر کس از یک بعد به قرآن نگاه کرده است و بعضی بعد ظاهرش را، بعد مسائل اجتماعی را، بعد مسائل سیاسی را، بعد مسائل فلسفی، بعد مسائل عرفانی؛ لکن آن بعد حقیقی که بین عاشق و معشوق است، آن سرّی که بین خدا و پیغمبر اکرم است، آن یک مطلبی نیست که ماها بتوانیم بفهمیم چی است قصّه.
آنکه از حضرت باقر ـ سلام الله علیه ـ نقل شده است که فرموده است که من از «صمد»، تمام احکام و شرایع را، تمام حقایق را از «صمد» می توانم نشر کنم، مسأله هست این. البته ما هم از «صمد» می توانیم اصول معارف رابفهمیم، لکن او زاید بر این مسائل می گوید. در هر صورت کمال تأسف است برای انسانها که نمی خواهند بدانند، در راه دانستن نیفتاده اند، در راه معرفت کتاب خدا قدم برنداشته اند، ارتباط با مبدأ وحی برقرار نکردند که از مبدأ وحی تفسیر بشود برایشان.(25)
1 / 10 / 62
* * *
آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند؛
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 18
معرفت خدا، آرمان اصلی وحی
معرفت به حق تعالی، در رأس همۀ امور این معناست. اگر تزکیه گفته شده است و دنبالش تعلیم گفته شده است، برای این است که، نفوس تا تزکیه نشوند نمی توانند برسند.(26)
29 / 1 / 64
* * *
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 19