قرآن مستجمع تمامی کمالات
قرآن، بزرگترین مظهر رحمت حق
این کتاب بزرگ الهی، که از عالم غیب الهی و قرب ربوبی نازل شده و برای استفادۀ مامهجوران و خلاص ما زندانیان سجن طبیعت و مغلولان زنجیرهای پیچ در پیچ هوای نفس و آمال به صورت لفظ و کلام در آمده، از بزرگترین مظاهر رحمت مطلقۀ الهیّه است که ما کور و کرها از آن به هیچ وجه استفاده نکردیم و نمی کنیم.(1)
* * *
قرآن، تجلّی جمال و جلال
پیش اهل معرفت این کتاب شریف از حق تعالی به مبدئیّت جمیع شئون ذاتیّه و صفاتیّه و فعلیّه و به جمیع تجلیّات جمالیّه و جلالیّه صادر شده، و دیگر کتب سماویّه را این مرتبت و منزلت نیست.(2)
* * *
قرآن، صورت اسم اعظم
این کتاب شریف صورت احدیّت جمع جمیع اسماء و صفات و معرّف مقام مقدس حق به تمام شئون و تجلیّات است. و به عبارت
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 3
دیگر، این صحیفه نورانیه صورت «اسم اعظم» است، چنانچه انسان کامل نیز صورت اسم اعظم است؛ بلکه حقیقت این دو در حضرت غیب یکی است، و در عالم تفرقه از هم به حسب صورت متفرّق گردند، ولی باز به حسب معنا از هم متفرّق نشوند. و این یکی از معانی لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ می باشد. و چنانچه حق تعالی بیدی الجلال و الجمال تخمیر طینت آدم اول و انسان کامل فرموده، بیدی الجمال و الجلال تنزیل کتاب کامل و قرآن جامع فرموده. و شاید به همین جهت آن را «قرآن» نیز گویند؛ چه که مقام احدیّتْ جمع وحدت و کثرت است. و از این جهت، این کتاب قابل نسخ و انقطاع نیست، زیرا که اسم اعظم و مظاهر او ازلی و ابدی است و تمام شرایع دعوت به همین شریعت و ولایت محمّدیّه است.(3)
* * *
همراهی قرآن ناطق با قرآن نازل
انا اقول: ان الکتاب التکوینی الالهی والقرآن الناطق الربّانی ایضاً نازل من عالم الغیب و الخزینة المکنونة الإِلهیة، مع سبعین الف حجاب لحمل هذا الکتاب التدوینی الالهی، و خلاص النفوس المنکوسة المسجونة من سجن الطبیعة و جهنامها، و هدایة غرباء هذا الدیار الموحشة الی اوطانها، و إلا فإن تجلی هذا الکتاب المقدس و المکتوب السبحانی الأقدس باشارة من اشاراته و غمزة من غمزاته برفع بعض الحجب النوریة للسماوات و الارضین لأحترقت ارکانها أو للملائکة المقربین لاندکت إنّیّاتها. و نعم ما قیل:
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 4
احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل
تا ابد مدهوش ماند جبرئیل
فهذا الکتاب التکوینی الإِلهی و اولیائه، الذین کلهم کتب سماویة، نازلون من لدن حکیم علیم و حاملون للقرآن التدوینی. و لم یکن احد حاملاً له بظاهره و باطنه إلا هؤلاء الأولیاء المرضیین، کما ورد من طریقهم، علیهم السلام.
فمن طریق الکافی عن أبی جعفر ـ علیه السلام ـ انه قال: ما یستطیع احد أن یدعی أن عنده جمیع القرآن کلِّه، ظاهره و باطنه، غیر الأوصیاء.
و من طریق الکافی ایضاً عن جابر قال: «سمعت ابا جعفر ـ علیه السلام ـ یقول : ما ادعی احد من الناس انه جمع القرآن کلَّه کما أنزل إلا کذّاب. و ما جمعه و حفظه کما انزله الله تعالی الاّ علی بن أبی طالب و الأئمة من بعده، علیهم السلام. و منه ایضاً عن أبی عبدالله ـ علیه السلام ـ انه قال: و عندنا ـ و الله ـ علم الکتاب کلِّه.(4)
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 5
مراتب سرّ و تنزّل قرآن
قرآن سرّاست، سرّ سرّاست، سرّ مستسرّ به سرّ است، سرّ مقنع به سرّ است، و باید تنزّل کند، بیاید پایین، تا اینکه برسد به این مراتب نازله.(5)
* * *
قرآن، تجلّی تامّ اسما و صفات
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ انسان کاملی است که در رأس مخروطۀ این عالَم واقع است. ذات مقدس حق تعالی که غیب است و در عین حال ظاهر است، مستجمع همۀ کمال به طور غیر متناهی است، در رسول اکرم متجلی است به تمام اسما و صفات و در قرآن متجلی است به تمام اسما و صفات.(6)
21 / 3 / 59
* * *
قرآن، سرّ بین حق و رسول اکرم(ص)
قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّی است بین حق و ولیّ الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل می شود تا می رسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در می آید.(7)
30 / 3 / 64
* * *
قرآن، صورت کتبیۀ حضرت غیب
هزاران شکر که ما را از امت خاتم النبیین محمد مصطفی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ قرار داد، افضل و اشرف موجودات؛ و از پیروان قرآن مجید، اعظم و اشرف کتب مقدسه و صورت کتبیۀ حضرت
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 6
غیب مستجمع جمیع کمالات به صورت وحدت جمیعه؛ و ضمانت حفظ و صیانت آن را از دستبرد شیاطین انس و جن فرموده؛ اِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ اِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ.(8)
6 / 5 / 66
* * *
قرآن، معرف انسان کامل
معرف رسول اکرم، قرآن است. همان طور که خود رسول اکرم و حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ [و] ولی الله اعظم جلوۀ تام حق تعالی هستند، قرآن هم همان طور است. قرآن هم جلوۀ تام خدای تعالی است؛ یعنی، با همۀ اسما و صفات، تجلی کرده است و ولی الله اعظم و رسول اکرم را با آن اشراقهایی که ما ازش اطلاع نداریم و با همۀ اسما و صفات، محقق کرده است؛ و همین طور ولی الله اکرم حضرت صادق و سایر ائمه را، لکن معرف ایشان خود کتاب الهی است؛ یعنی، هر کس هر چند در این کتاب مقدس دقت کند و توجه داشته باشد، بیشتر مطلع می شود که آورندۀ او کیست و چه جور آدمی است.(9)
19 / 8 / 66
* * *
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 7