تشیّع اسلام راستین
تشیّع چیزی جز اسلام اصیل نیست.(403)
19 / 10 / 57
***
تشیّع که مکتبی است انقلابی و ادامۀ اسلام راستین پیامبر است همچون خود شیعیان، همیشه مورد حملات ناجوانمردانۀ مستبدین و استعمارگران بوده است.(404)
24 / 8 / 57
***
وحی و ولایت دو منبع شیعه
ما اهل یک مذهبی هستیم که از این دو منبع هر دو استفاده می کنیم؛ از منبع وحی و از منبع ولایت؛ و سایر فرق این منبع دوم را کم دارند.(405)19 / 8 / 66
***
خصلت ذاتی تشیّع
یکی از خصلتهای ذاتی تشیّع از آغاز تاکنون مقاومت و قیام در برابر دیکتاتوری و ظلم است که در تمامی تاریخ شیعه به چشم
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 395
می خورد، هر چند که اوج این مبارزات در بعضی از مقطعهای زمانی بوده است.(406)
19 / 10 / 57
***
تشیّع سرخ
ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحرای افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پرارزش سرخ تشیّع قربانیانی ارزشمند به اسلام عزیز و فی سبیل الله تقدیم نموده.(407)
20 / 9 / 60
***
شمشیر و خون در مکتب تشیّع
اسلام عزیز و بویژه جهان تشیّع در طول تاریخ از صدر اسلام تاکنون، سوابق درخشانی در میدانهای خون و شمشیر داشته، و به حکم قرآن کریم و سنّت رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و سیره ائمۀ معصومین ـ علیهم صلوات الله ـ برای اهداف مقدّسۀ اسلامی و قطع فساد با شمشیر و خون دست به گریبان بوده و فداکاریهای عظیمی در این راه مقدس نموده است.(408)
3 / 12 / 64
***
قیام مستمر در حمایت از مستضعفین
ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم، بانوان ما از بانوانشان و مردان ما از مردانشان، بلکه همه از همۀ آنها، آنها زندگی خودشان را وقف کردند از برای طرفداری مظلومین و احیای سنت الهی...
کسی که تاریخ اسلام را می داند، می داند که این خاندان هر یکشان مثل یک انسان کامل بلکه بالاتر، یک انسان الهی، روحانی
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 396
برای ملتها و مستضعفین قیام کردند در مقابل کسانی که می خواستند مستضعفین را از بین ببرند.(409)
***22 / 1 / 58
تحمل شداید برای عزت اسلام
ما خونها دادیم و شهدا دادیم. اسلام خون داد و شهدا داد. ما فرقهای شکافته دادیم مثل علی بن ابیطالب ـ علیه السلام ـ علی بن الحسین ـ علیه السلام ـ و سرهای بر نیزه رفته دادیم مثل سیّدالشهدا ـ علیه السلام ـ و اصحاب و اعوان او. اسلام در تمام اعصار با خون و با شمشیر و با اسلحه اسلام را پیش برد و نمایش پیدا کرد... اولیای ما هم شهید شدند یا مسموم شدند یا مقتول. اولیای ما هم بعضی از آنها در حبس و بعضی از آنها در تبعید به سر بردند.(410)
2 / 6 / 58
***
مبارزه با ستم تا مرز شهادت
شهادت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ و نیز حسین ـ علیه السلام ـ و حبس و شکنجه و تبعید و مسمومیتهای ائمه ـ علیهم السلام ـ همه در جهت مبارزات سیاسی شیعیان علیه ستمگریها بوده است.(411)
16 / 9 / 57
***
مبارزه در اوج خفقان و ظلم
ائمه ـ علیهم السلام ـ و پیروانشان، یعنی شیعه، همیشه با حکومتهای جائر و قدرتهای سیاسی باطل مبارزه داشته اند. این معنی از شرح حال و طرز زندگانی آنان کاملاً پیداست. بسیاری
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 397
اوقات گرفتار حکام ظلم و جور بوده اند، و در حال شدّت تقیّه و خوف به سر می برده اند. البته خوف از برای مذهب داشتند نه برای خودشان؛ و این مطلب در بررسی روایات همیشه مورد نظر است. حکام جور هم همیشه از ائمه (ع) وحشت داشتند. آنها می دانستند که اگر به ائمه ـ علیهم السلام ـ فرصت بدهند قیام خواهند کرد.(412)
***
اقامۀ فرایض دینی با قیام یا قعود
ائمۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ قیام کردند ولو با عده کم، تا کشته شدند و اقامۀ فرایض نمودند و هر کدام می دیدند تا قیام صلاح نیست، در خانه می نشستند و ترویج می کردند. این شیوه ای بود که از اوّل اسلام بوده است.(413)
11 / 9 / 41
***
ظلم ستیزی عامل برخورد حاکمان
ائمۀ ما ـ علیهم السلام ـ که همه شان کشته شدند برای اینکه همه اینها مخالف با دستگاه ظلم بودند، اگر چنانچه امامهای ما تو خانه هایشان می نشستند و عرض بکنم آنطوری که اینها می گویند برای مردم، مردم را دعوت می کردند به بنی امیّه و بنی عباس و اینها محترم بودند، روی سرشان می گذاشتند ائمه ما را، لکن می دیدند هر یک از اینها حالا که نمی تواند لشکرکشی کند از باب اینکه مقتضیاتش فراهم نیست، دارد زیرزمینی اینها را از بین می برد. اینها را می گرفتند، حبس می کردند. ده سال در حبس آنها بودند، برای نماز و روزه بود که حبس کردند؟ حضرت موسی بن جعفر را
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 398
چون نماز می خواند، چون روزه می گرفت، چون مردم را دعوت می کرد که به هارون الرشید و اینها، شما بروید و با آنها بسازید، هرچه آنها ظلم می کنند شما حرف نزنید؟ یا قضیّه این نبوده است؟ آنها از باب اینکه می دیدند این ـ یک ـ خطرناک است، برای دولت خطرناک است، برای این قدرتها اینها خطرناک بوده اند، اینها هم خطرناک بوده اند برای اینها. از این جهت اینطور شد که آنها را حبس کردند، کشتند، چه کردند، تبعید کردند.
می گویند مردی که از چیز بر می دارد امام ـ علیه السلام ـ را می آورد اینجا، یا حضرت عسکری را در سامرا چندین سال نگه می دارد و تحت فشار و در نظام، در عسکر، در نظام، در جُند، ایشان را نگه می دارد و محبوس است امام ـ علیه السلام ـ در آنجا، این از باب اینکه نماز می خواست بخواند؟ پس چه؟ خود آنها هم که نماز می خواندند، به نماز چه کار داشتند؟ چون امام ـ علیه السلام ـ پسر پیغمبر بود، آن وقت پسر خیلی هم [مورد احترام بود]؛ اگر پسر پیغمبر سرجای خودش می نشست و کار نداشت به مردم، چنین نبود؛ اما آنها گاهی به اشارۀ آنها در ظاهر (چون موردی بود که اگر چنانچه می فهمیدند ریشه اینها را می کندند) در ظاهر وقتی که یکی از این هاشمیّون قیام می کردند برضد حکومتها، در ظاهر اینها یک انتقاد صوری هم از آن می کردند، لیکن با دست اینها بود، اینها آنها را وادار می کردند که این کار را بکنند. دعا می کند امام ـ علیه السلام ـ به زید و امثال اینها که قیام
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 399
کردند برضد این خلفا و برضد این قدرتمندان.(414)
23 / 7 / 57
***
علت مخالفت حاکمان با ائمه(ع)
اینکه می بینید «هارون» حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ را می گیرد و چندین سال حبس می کند، یا «مأمون» حضرت رضا ـ علیه السلام ـ را به مرو می برد و تحت الحفظ نگه می دارد و سرانجام مسموم می کند، نه از این جهت است که سید و اولاد پیغمبرند و اینها با پیغمبر(ص) مخالفند؛ هارون و مأمون هر دو شیعی بودند؛ بلکه از باب «الملک عقیم» است. ولو اینها می دانستند که اولاد علی ـ علیهم السلام ـ داعیۀ خلافت داشته، بر تشکیل حکومت اسلامی اصرار دارند، و خلافت و حکومت را وظیفۀ خود می دانند...
حکّام جائر می دیدند که اگر امام موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ آزاد باشد، زندگی را بر آنها حرام خواهد کرد؛ و ممکن است زمینه ای فراهم شود که حضرت قیام کند و سلطنت را براندازد. از این جهت مهلت ندادند. اگر مهلت داده بودند، بدون تردید حضرت قیام می کرد. شما در این شک نداشته باشید که اگر فرصتی برای موسی بن جعفر(ع) پیش می آمد، قیام می کرد و اساس دستگاه سلاطین غاصب را واژگون می ساخت.(415)
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 400
مبارزه در اسارت
موسی بن جعفر(ع) توی حبس هم مقابله می کرد.(416)
1 / 4 / 50
***
مکتب فداکاری
مذهب تشیّع، مذهب فداکاری بوده است و در ما قبل [این] تاریخ، مردم برای عدالت و برای حقوق از دست رفتۀ خود همیشه قیام کرده اند، همیشه خون داده اند.(417)
13 / 9 / 57
***
شهادت، شیوۀپسندیدۀ شیعه
ما باکی از این نداریم که خونهای طیّب جوانهای ما در راه اسلام ریخته شده است. باکی از این نداریم که شهادت نصیب عزیزان ما شده است. این یک شیوۀ مرضیّه ای است که در شیعه امیرالمؤمنین از اوّل پیدایش اسلام تاکنون بوده است. اسلام با حماسۀ شیعه همیشه مقارن بوده است. در صدر اسلام امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ بزرگمرد اسلام، بزرگمرد دنیا، با مجاهدات بزرگ خود اسلام را رشد داد، اسلام را شکوفا کرد. امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ با شیعۀ بزرگوار خود در جنگهای بزرگ اسلام پیشقدم بود. اولاد طاهرین او، مثل سیّدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ که قیام و نهضت کرد و خون خود را در راه اسلام داد، یا سایر ائمۀ ما که در پشت پردۀ تقیّه، اسلام را ترویج و قرآن را تأیید کردند، پس از آنها تنها طایفه ای که با جباران و با دیکتاتورهای عصر مقابله و معارضه کردند، همین شیعیان علی ـ علیه السلام ـ بود.
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 401
حماسۀ قیام شیعه عامل بقای اسلام
قیامهای پی در پی تا عصرهای اخیر، باز شیعیان علی ـ علیه السلام ـ بودند که مقابل جباران ایستادند و قیام کردند. در عصر ما هم شما شیعیان بزرگ اسلام تنها طایفه ای هستید که در مقابل دیکتاتورها و در مقابل ابرقدرتها ایستادند و با مشت خود و با مشت فشردۀ خود بر تانکها و توپها غلبه کردند. اسلام به واسطۀ طایفۀ شیعه زنده است، قیامهای پی در پی شیعه، علی ـ علیه السلام ـ اسلام را زنده کرده است.(418)
18 / 12 / 57
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 402