بخش پنجم: مقام و شخصیت ائمه (ع)

پیرامون ظهور حضرت حجّت ـ علیه السّلام

پیرامون ظهور حضرت حجّت ـ علیه السّلام 

‏ ‏

‏ ‏

از بین رفتن‏ ‏اختلافات در زمان ظهور

‏ما امید این را داریم که یک قدرت اسلامی، قدرت عدل،‏‎ ‎‏قدرتی که در پناه عدل باشد، نه در پناه سرنیزه... یک همچو قدرتی‏‎ ‎‏پیدا بشود و تمام بشر با هم باشند. به ما این وعده را داده اند که در‏‎ ‎‏یک وقتی که امام زمان ـ سلام الله علیه ـ ظهور کند ـ این ـ اختلافات‏‎ ‎‏از بین می رود و همه برادروار با هم هستند، دیگر زورمند و‏‎ ‎‏زورکشی در کار نیست.(363)‏

‏26 / 9 / 58‏

***


کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 358

وقوع خطا در زمان‏ ‏امام عصر(عج)

‏نمی شود یکدفعه کارها درست بشود و هیچ خلافی واقع‏‎ ‎‏نگردد، در زمان خود پیامبر و حضرت امیر هم خلاف واقع‏‎ ‎‏می شد.‏

‏ما نباید توقع داشته باشیم که صبح کنیم در حالی که همه چیز‏‎ ‎‏سرجای خودش باشد. در زمان حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ‏‎ ‎‏هم که ایشان با تمام قدرت می خواهند عدل را اجرا نمایند، با این‏‎ ‎‏ترتیب نمی شود که هیچ کس حتی خلاف پنهانی هم نکند؛ و‏‎ ‎‏بالاخره همانها هم که مخالف هستند حضرت صاحب را شهید‏‎ ‎‏می کنند، و در روایات قریب به این معنا دارد که بعضی فقهای عصر‏‎ ‎‏با ایشان مخالفت می کنند.‏‎[1]‎‏ پس، اینطور نیست که خلاف فلان‏‎ ‎‏قاضی یا فلان فرماندار ـ و اصولاً بعضی جهات منفی ـ خطری‏‎ ‎‏باشد. در زمان حضرت امیر هم قاضی اش و فرماندارش خلاف‏‎ ‎‏می کردند، این اجتناب ناپذیر است.(364)‏

‏9 / 4 / 64‏

***

‏ ‏

‏ ‏

تکفیر آخوندها و امام عصر(عج)

‏روزی که ولی الله الاعظم امام عصر ـ عجّل الله تعالی فرجه‏‎ ‎‏الشّریف ـ ظاهر شوند و در کعبه ندای عدالت سر دهند و برخلاف‏‎ ‎‏ظالمان و کافران فریاد کشند، همین آخوندها هستند که او را تکفیر‏‎ ‎‏کنند و از ستمگران پشتیبانی نمایند.(365)‏

‏4 / 6 / 63‏

***


کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 359

فراهم شدن شرایط‏ ‏جهت عدم بروز فساد

‏و لهذا می بینید فساد در آن وقت بود و حالا هم هست و تا آخر‏‎ ‎‏هم خواهد بود. بله، در زمان حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ‏‎ ‎‏حکومت واحد می شود، قدرت حکومت...‏‎[2]‎‏ عدالت یک عدالت‏‎ ‎‏اجتماعی در همۀ عالم می آید؛ اما نه اینکه انسانها بشوند یک‏‎ ‎‏انسان دیگر. انسانها همانها هستند که یک دسته شان خوبند، یک‏‎ ‎‏دسته شان بد، منتها آنهایی که بد هستند دیگر نمی توانند که‏‎ ‎‏کارهای خلاف بکنند.(366)‏

‏8 / 1 / 66‏

***

‏ ‏

‏ ‏

اصلاح عالم با‏ ‏کوشش و فداکاری

‏اگر توقع دارید که در یک شب همۀ امور بر طبق اسلام و احکام‏‎ ‎‏خداوند تعالی متحول شود، یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ‏‎ ‎‏بشر چنین معجزه ای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی که‏‎ ‎‏ان شاءالله تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه‏‎ ‎‏شود و یک روزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوششها و فداکاریها،‏‎ ‎‏ستمکاران سرکوب و منزوی می شوند.(367)‏

‏15 / 3 / 68‏

***

‏ ‏

‏ ‏

امام مهدی (عج) مجری و مجدّد شریعت

‏ما که از امام مهدی، که قوۀ اجرایی اسلام است، صحبت‏‎ ‎‏می کنیم و می گوییم که عدل در زمان او فراگیر خواهد شد و از‏‎ ‎‏طرف خود آنها هم همین معنا هست که: «یملأ الارض قسطاً و‏‎ ‎‏عدلاً بعد ما ملأت ظلماً و جوراً» ما که راجع به آن می گوییم و‏

کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 360

‏می گوییم که انبیا موفق نشده اند اجرا کنند مقاصد خودشان را، و‏‎ ‎‏خداوند در آخر زمان کسی را می آورد که اجرا کند مسائل انبیا را،‏‎ ‎‏آن بیچاره ها برای خدمت به اجانب یا نفهمیده تأویل می کنند که‏‎ ‎‏فلان گفته است که حضرت مهدی تکمیل می کند شریعت را. این‏‎ ‎‏بسیار ناگوار است برای ما. ما حضرت مهدی را یکی از افرادی‏‎ ‎‏می دانیم که تابع اسلام است، تابع پیغمبر اسلام است لکن تابعی‏‎ ‎‏است که نور چشم پیغمبر اسلام است و اجرا می کند این مطالبی را‏‎ ‎‏که حضرت رسول اکرم(ص) فرموده است.(368)‏

‏21 / 5 / 59‏

***

‏ ‏

‏ ‏

معنای «یأتی بکتاب‏ ‏جدید»

‏وقتی که حضرت حجت ـ علیه السّلام ـ تشریف آورد، احکامی‏‎ ‎‏غیر از اینها که ما با این اجتهادات ناقصه درست کرده ایم می آورد،‏‎ ‎‏و غیر این اصلهایی است که ما جاری می کنیم، و غیر این چیزهایی‏‎ ‎‏است که با ظنون مجتهدین درست می شود «یَاْتی بِکِتابٍ جَدیدٍ»‏‎ ‎‏چون طبق روش فقها نمی گوید.(369)‏

***

‏ ‏

‏ ‏

منادی توحید ازخانۀ خدا

‏ابراهیم خلیل در اوّل زمان و حبیب خدا و فرزند عزیزش،‏‎ ‎‏مهدی موعود ـ روحی فداه ـ در آخر زمان از کعبه ندای توحید سر‏‎ ‎‏دادند و می دهند.... مهدی منتظر در لسان ادیان و به اتفاق مسلمین‏‎ ‎‏از کعبه ندا سرمی دهد و بشریت را به توحید می خواند.(370)‏

‏12 / 6 / 62‏

***


کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 361

انتظار فرج، انتظار‏ ‏قدرت جهانی اسلام

‏ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم.‏‎ ‎‏انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا‏‎ ‎‏قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان شاءالله ‏‎ ‎‏تهیه بشود.(371)‏

‏12 / 4 / 58‏

***

‏ ‏

‏ ‏

رفع ظلم و جور،مقدمۀ ظهور

‏ان شاءالله اسلام را به آنطور که هست در این مملکت پیاده کنیم‏‎ ‎‏و مسلمین جهان نیز اسلام را در ممالک خودشان پیاده کنند و در‏‎ ‎‏دنیا، دنیای اسلام باشد و زور و ظلم و جور از دنیا برطرف بشود، و‏‎ ‎‏مقدمه باشد برای ظهور ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء.(372)‏

***‏7 / 7 / 60‏

‏ ‏

‏ ‏

تقویت ایمان از‏ ‏علائم ظهور

‏دست عنایت خدای تبارک و تعالی به سر این ملت کشیده شده‏‎ ‎‏است و ایمان آنها را تقویت فرموده است که یکی از علائم ظهور‏‎ ‎‏بقیة الله ـ ارواحنا فداه ـ است.(373)‏

‏1 / 1 / 61‏

***

‏ ‏

‏ ‏

نقطۀ شروع انقلاب‏ ‏جهانی اسلام

‏انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به‏‎ ‎‏پرچمداری حضرت حجّت ـ ارواحنا فداه ـ است که خداوند بر‏‎ ‎‏همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر‏‎ ‎‏حاضر قرار دهد.(374)‏

‏1 / 1 / 68‏

***


کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 362

‏امید است که این انقلاب، جرقه و بارقه ای الهی باشد که‏‎ ‎‏انفجاری عظیم در توده های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر‏‎ ‎‏انقلاب مبارک حضرت بقیّة الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ منتهی‏‎ ‎‏شود.(375)‏

‏10 / 5 / 60‏

***

‏ ‏

‏ ‏

صدور انقلاب،‏ ‏زمینه ساز ظهور منجی عالم

‏ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در‏‎ ‎‏کشورهای اسلامی می شکنیم و با صدور انقلابمان، که در حقیقت‏‎ ‎‏صدور انقلاب راستین و بیان احکام محمدی(ص) است، به‏‎ ‎‏سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه می دهیم و به یاری خدا‏‎ ‎‏راه را برای ظهور منجی و مصلح کل، و امامت مطلق حق امام زمان‏‎ ‎‏ـ ارواحنا فداه ـ هموار می کنیم.(376)‏

‏6 / 5 / 66‏

***

‏ ‏

‏ ‏

قیام و جنبشهای‏ ‏همگانی مستضعفان

‏ما امروز دورنمای صدور انقلاب اسلامی را در جهان‏‎ ‎‏مستضعفان و مظلومان بیش از پیش می بینیم و جنبشی که از طرف‏‎ ‎‏مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و زورمندان شروع‏‎ ‎‏شده و در حال گسترش است، امید بخش آتیه روشن است و وعدۀ‏‎ ‎‏خداوند تعالی را نزدیک و نزدیکتر می نماید. گویی جهان مهیا‏‎ ‎‏می شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکّۀ معظّمه و کعبۀ آمال‏‎ ‎‏محرومان و حکومت مستضعفان.(377)‏

***‏15 / 3 / 62‏


کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 363

‏امید آن است که مسلمانان و مستضعفان جهان به پاخیزند و داد‏‎ ‎‏خود را از مستکبران بگیرند و مقدمات فرج آل محمّد ـ صلی الله ‏‎ ‎‏علیه و آله ـ را فراهم نمایند.(378)‏

‏7 / 3 / 63‏

***

‏ ‏

‏ ‏

ایستادگی در مقابل‏ ‏ظلم و مجتمع کردن مسلمین

‏ارزش دارد که انسان در مقابل ظلم بایستد، در مقابل ظالم‏‎ ‎‏بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند و نگذارد که اینقدر‏‎ ‎‏ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد، ما تکلیف داریم آقا! اینطور نیست‏‎ ‎‏که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان ـ سلام الله علیه ـ هستیم، پس‏‎ ‎‏دیگر بنشینیم در خانه هایمان، تسبیح را دست بگیریم و‏‎ ‎‏بگوییم: «عجّل علی فرجه» عجّل با کار شما باید تعجیل بشود،‏‎ ‎‏شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او؛ و فراهم کردن اینکه‏‎ ‎‏مسلمین را با هم مجتمع کنید، همه با هم بشوید، ان شاءالله ظهور‏‎ ‎‏می کند ایشان.(379)‏

‏1 / 10 / 62‏

***

‏ ‏

‏ ‏

تشکیل دولت‏ ‏فراگیر، مقدمۀ امامت مستضعفان

‏همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع و با دشمنان اسلام و‏‎ ‎‏محرومان جهان به دفاع برخیزید و به سوی یک دولت اسلامی با‏‎ ‎‏جمهوریهای آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن، همه‏‎ ‎‏مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان‏‎ ‎‏را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. به امید آن روز که‏

کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 364

‏خداوند تعالی وعده فرموده است.‏‎[3]‎‏(380)‏

‏15 / 3 / 68‏

***

‏ ‏

‏ ‏

حاکمیت جهانی‏ ‏عدل الهی

‏برسند به جایی که حکومت اسلامی توسعه پیدا کند در‏‎ ‎‏همه جا و عدل اسلامی در همه جا توسعه پیدا بکند؛ و‏‎ ‎‏عدل اسلامی این است که همه حکومتهایی که در دنیا هستند،‏‎ ‎‏روی موازین اسلامی حکومت بکنند؛ و ما امیدواریم که این امر‏‎ ‎‏بتدریج مهیا بشود برای آن وقتی که آن عدل بزرگ اسلامی در روی‏‎ ‎‏زمین توسعه پیدا می کند و حکومتها، حکومت عدل‏‎ ‎‏می شوند.(381)‏

‏21 / 11 / 65‏

***

‏ما منتظران، مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش‏‎ ‎‏کنیم تا قانون عدل الهی را در این کشور ولی عصر (عج) حاکم کنیم‏‎ ‎‏و از تفرقه و نفاق و دغلبازی بپرهیزیم، و رضای خداوند متعال را‏‎ ‎‏در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم، و با صلح و‏‎ ‎‏صفا و برادری و برابری به پیشبرد انقلاب اسلامی کوشا باشیم، و‏‎ ‎‏حق متعال را در همۀ احوال حاضر و ناظر بدانیم، و تخلّف از‏‎ ‎‏دستورات اسلام ننماییم.(382)‏

‏28 / 3 / 60‏

***


کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 365

قیام لله، راه و روش‏ ‏امام و شیعیان

‏امیدوارم که ما همه جزء هیأت قائمیه باشیم و همه به آن‏‎ ‎‏وظایفی که اسلام، قرآن تحت لوای حضرت صاحب ـ سلام الله ‏‎ ‎‏علیه ـ برای ما تعیین فرموده اند، عمل کنیم و صورتها را محتوای‏‎ ‎‏واقعی به آن بدهیم و الفاظ را معانی حقیقی.‏

‏شاید این وصفی که برای حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ ذکر‏‎ ‎‏شده است، دنبال همین آیۀ شریفه که می فرماید که: «قُلْ اِنَّما‏‎ ‎‏أعِظُکُمْ بِوٰاحِدَةٍ اَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنیٰ وَ فُرادیٰ.»‏‎[4]‎‏ دنبال همین معنا‏‎ ‎‏باشد که همه باید قیام بکنیم، قیام واحد که بالاترین قیام، همان قیام‏‎ ‎‏آن شخص واحد است و همۀ قیامها باید دنبال آن قیام باشد و‏‎ ‎‏«قیام لله» باشد.‏

‏خدای تبارک و تعالی می فرماید که: «من فقط یک موعظه دارم‏‎ ‎‏به شما «قل انّما اعظکم بواحده» به امت بگو که فقط من یک‏‎ ‎‏موعظه دارم به شما و آن موعظه این است که قیام کنید و قیام للّٰه‏‎ ‎‏باشد، قیام لله کنید، البته آن حضرت قیام لله می فرمایند و آن للهی‏‎ ‎‏که و آن خلوصی که برای ایشان هست برای دیگران نیست؛ لکن‏‎ ‎‏شیعه های بزرگوار آن حضرت هم باید پیروی از او بکنند در اینکه‏‎ ‎‏قیام کنند لله ، برای خدا.(383)‏

‏8 / 3 / 58‏

***

‎ ‎

کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 366

  • )) الغیبة؛ ص 297، ح 3.
  • )) نوار مفهوم نیست.
  • )) نور / 55.
  • )) سباء / 46.