پیرامون ظهور حضرت حجّت ـ علیه السّلام
از بین رفتن اختلافات در زمان ظهور
ما امید این را داریم که یک قدرت اسلامی، قدرت عدل، قدرتی که در پناه عدل باشد، نه در پناه سرنیزه... یک همچو قدرتی پیدا بشود و تمام بشر با هم باشند. به ما این وعده را داده اند که در یک وقتی که امام زمان ـ سلام الله علیه ـ ظهور کند ـ این ـ اختلافات از بین می رود و همه برادروار با هم هستند، دیگر زورمند و زورکشی در کار نیست.(363)
26 / 9 / 58
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 358
وقوع خطا در زمان امام عصر(عج)
نمی شود یکدفعه کارها درست بشود و هیچ خلافی واقع نگردد، در زمان خود پیامبر و حضرت امیر هم خلاف واقع می شد.
ما نباید توقع داشته باشیم که صبح کنیم در حالی که همه چیز سرجای خودش باشد. در زمان حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ هم که ایشان با تمام قدرت می خواهند عدل را اجرا نمایند، با این ترتیب نمی شود که هیچ کس حتی خلاف پنهانی هم نکند؛ و بالاخره همانها هم که مخالف هستند حضرت صاحب را شهید می کنند، و در روایات قریب به این معنا دارد که بعضی فقهای عصر با ایشان مخالفت می کنند. پس، اینطور نیست که خلاف فلان قاضی یا فلان فرماندار ـ و اصولاً بعضی جهات منفی ـ خطری باشد. در زمان حضرت امیر هم قاضی اش و فرماندارش خلاف می کردند، این اجتناب ناپذیر است.(364)
9 / 4 / 64
***
تکفیر آخوندها و امام عصر(عج)
روزی که ولی الله الاعظم امام عصر ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ـ ظاهر شوند و در کعبه ندای عدالت سر دهند و برخلاف ظالمان و کافران فریاد کشند، همین آخوندها هستند که او را تکفیر کنند و از ستمگران پشتیبانی نمایند.(365)
4 / 6 / 63
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 359
فراهم شدن شرایط جهت عدم بروز فساد
و لهذا می بینید فساد در آن وقت بود و حالا هم هست و تا آخر هم خواهد بود. بله، در زمان حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ حکومت واحد می شود، قدرت حکومت... عدالت یک عدالت اجتماعی در همۀ عالم می آید؛ اما نه اینکه انسانها بشوند یک انسان دیگر. انسانها همانها هستند که یک دسته شان خوبند، یک دسته شان بد، منتها آنهایی که بد هستند دیگر نمی توانند که کارهای خلاف بکنند.(366)
8 / 1 / 66
***
اصلاح عالم با کوشش و فداکاری
اگر توقع دارید که در یک شب همۀ امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود، یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه ای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی که ان شاءالله تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوششها و فداکاریها، ستمکاران سرکوب و منزوی می شوند.(367)
15 / 3 / 68
***
امام مهدی (عج) مجری و مجدّد شریعت
ما که از امام مهدی، که قوۀ اجرایی اسلام است، صحبت می کنیم و می گوییم که عدل در زمان او فراگیر خواهد شد و از طرف خود آنها هم همین معنا هست که: «یملأ الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملأت ظلماً و جوراً» ما که راجع به آن می گوییم و
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 360
می گوییم که انبیا موفق نشده اند اجرا کنند مقاصد خودشان را، و خداوند در آخر زمان کسی را می آورد که اجرا کند مسائل انبیا را، آن بیچاره ها برای خدمت به اجانب یا نفهمیده تأویل می کنند که فلان گفته است که حضرت مهدی تکمیل می کند شریعت را. این بسیار ناگوار است برای ما. ما حضرت مهدی را یکی از افرادی می دانیم که تابع اسلام است، تابع پیغمبر اسلام است لکن تابعی است که نور چشم پیغمبر اسلام است و اجرا می کند این مطالبی را که حضرت رسول اکرم(ص) فرموده است.(368)
21 / 5 / 59
***
معنای «یأتی بکتاب جدید»
وقتی که حضرت حجت ـ علیه السّلام ـ تشریف آورد، احکامی غیر از اینها که ما با این اجتهادات ناقصه درست کرده ایم می آورد، و غیر این اصلهایی است که ما جاری می کنیم، و غیر این چیزهایی است که با ظنون مجتهدین درست می شود «یَاْتی بِکِتابٍ جَدیدٍ» چون طبق روش فقها نمی گوید.(369)
***
منادی توحید ازخانۀ خدا
ابراهیم خلیل در اوّل زمان و حبیب خدا و فرزند عزیزش، مهدی موعود ـ روحی فداه ـ در آخر زمان از کعبه ندای توحید سر دادند و می دهند.... مهدی منتظر در لسان ادیان و به اتفاق مسلمین از کعبه ندا سرمی دهد و بشریت را به توحید می خواند.(370)
12 / 6 / 62
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 361
انتظار فرج، انتظار قدرت جهانی اسلام
ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه بشود.(371)
12 / 4 / 58
***
رفع ظلم و جور،مقدمۀ ظهور
ان شاءالله اسلام را به آنطور که هست در این مملکت پیاده کنیم و مسلمین جهان نیز اسلام را در ممالک خودشان پیاده کنند و در دنیا، دنیای اسلام باشد و زور و ظلم و جور از دنیا برطرف بشود، و مقدمه باشد برای ظهور ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء.(372)
***7 / 7 / 60
تقویت ایمان از علائم ظهور
دست عنایت خدای تبارک و تعالی به سر این ملت کشیده شده است و ایمان آنها را تقویت فرموده است که یکی از علائم ظهور بقیة الله ـ ارواحنا فداه ـ است.(373)
1 / 1 / 61
***
نقطۀ شروع انقلاب جهانی اسلام
انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجّت ـ ارواحنا فداه ـ است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.(374)
1 / 1 / 68
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 362
امید است که این انقلاب، جرقه و بارقه ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیّة الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ منتهی شود.(375)
10 / 5 / 60
***
صدور انقلاب، زمینه ساز ظهور منجی عالم
ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهای اسلامی می شکنیم و با صدور انقلابمان، که در حقیقت صدور انقلاب راستین و بیان احکام محمدی(ص) است، به سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه می دهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی و مصلح کل، و امامت مطلق حق امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ هموار می کنیم.(376)
6 / 5 / 66
***
قیام و جنبشهای همگانی مستضعفان
ما امروز دورنمای صدور انقلاب اسلامی را در جهان مستضعفان و مظلومان بیش از پیش می بینیم و جنبشی که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، امید بخش آتیه روشن است و وعدۀ خداوند تعالی را نزدیک و نزدیکتر می نماید. گویی جهان مهیا می شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکّۀ معظّمه و کعبۀ آمال محرومان و حکومت مستضعفان.(377)
***15 / 3 / 62
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 363
امید آن است که مسلمانان و مستضعفان جهان به پاخیزند و داد خود را از مستکبران بگیرند و مقدمات فرج آل محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ را فراهم نمایند.(378)
7 / 3 / 63
***
ایستادگی در مقابل ظلم و مجتمع کردن مسلمین
ارزش دارد که انسان در مقابل ظلم بایستد، در مقابل ظالم بایستد و مشتش را گره کند و توی دهنش بزند و نگذارد که اینقدر ظلم زیاد بشود، این ارزش دارد، ما تکلیف داریم آقا! اینطور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان ـ سلام الله علیه ـ هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم: «عجّل علی فرجه» عجّل با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او؛ و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید، همه با هم بشوید، ان شاءالله ظهور می کند ایشان.(379)
1 / 10 / 62
***
تشکیل دولت فراگیر، مقدمۀ امامت مستضعفان
همه در زیر پرچم پرافتخار اسلام مجتمع و با دشمنان اسلام و محرومان جهان به دفاع برخیزید و به سوی یک دولت اسلامی با جمهوریهای آزاد و مستقل به پیش روید که با تحقق آن، همه مستکبران جهان را به جای خود خواهید نشاند و همه مستضعفان را به امامت و وراثت ارض خواهید رساند. به امید آن روز که
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 364
خداوند تعالی وعده فرموده است.(380)
15 / 3 / 68
***
حاکمیت جهانی عدل الهی
برسند به جایی که حکومت اسلامی توسعه پیدا کند در همه جا و عدل اسلامی در همه جا توسعه پیدا بکند؛ و عدل اسلامی این است که همه حکومتهایی که در دنیا هستند، روی موازین اسلامی حکومت بکنند؛ و ما امیدواریم که این امر بتدریج مهیا بشود برای آن وقتی که آن عدل بزرگ اسلامی در روی زمین توسعه پیدا می کند و حکومتها، حکومت عدل می شوند.(381)
21 / 11 / 65
***
ما منتظران، مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم تا قانون عدل الهی را در این کشور ولی عصر (عج) حاکم کنیم و از تفرقه و نفاق و دغلبازی بپرهیزیم، و رضای خداوند متعال را در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم، و با صلح و صفا و برادری و برابری به پیشبرد انقلاب اسلامی کوشا باشیم، و حق متعال را در همۀ احوال حاضر و ناظر بدانیم، و تخلّف از دستورات اسلام ننماییم.(382)
28 / 3 / 60
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 365
قیام لله، راه و روش امام و شیعیان
امیدوارم که ما همه جزء هیأت قائمیه باشیم و همه به آن وظایفی که اسلام، قرآن تحت لوای حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ برای ما تعیین فرموده اند، عمل کنیم و صورتها را محتوای واقعی به آن بدهیم و الفاظ را معانی حقیقی.
شاید این وصفی که برای حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ ذکر شده است، دنبال همین آیۀ شریفه که می فرماید که: «قُلْ اِنَّما أعِظُکُمْ بِوٰاحِدَةٍ اَنْ تَقُومُوا لِلّٰهِ مَثْنیٰ وَ فُرادیٰ.» دنبال همین معنا باشد که همه باید قیام بکنیم، قیام واحد که بالاترین قیام، همان قیام آن شخص واحد است و همۀ قیامها باید دنبال آن قیام باشد و «قیام لله» باشد.
خدای تبارک و تعالی می فرماید که: «من فقط یک موعظه دارم به شما «قل انّما اعظکم بواحده» به امت بگو که فقط من یک موعظه دارم به شما و آن موعظه این است که قیام کنید و قیام للّٰه باشد، قیام لله کنید، البته آن حضرت قیام لله می فرمایند و آن للهی که و آن خلوصی که برای ایشان هست برای دیگران نیست؛ لکن شیعه های بزرگوار آن حضرت هم باید پیروی از او بکنند در اینکه قیام کنند لله ، برای خدا.(383)
8 / 3 / 58
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 366