اوصاف و خصوصیات امام عصر(عج)
امام ناظر
ما مفتخریم که ائمه معصومین از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشر، حضرت مهدی صاحب زمان ـ علیهم الاف التحیات و السّلام ـ که به قدرت خداوند قادر زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.(350)
15 / 3 / 68
(تاریخ قرائت وصیتنامه)
***
واسطه فیض و عنایات حق
ولیّ الله اعظم و بقیّة الله فی ارضه ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ که واسطۀ فیض و عنایات حق تعالی است و دعای خیرش بدرقه امت جدّ بزرگوارش ـ صلّی الله علیه و آله ـ می باشد.(351)
22 / 11 / 61
***
حاکم بر جمیع موجودات و خاتم ولایت کلی
همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع حاکم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 351
موجودات است؛ آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت، آن خاتم ولایت کلّی بالاصالة است و این خاتم ولایت کلّی به تبعیت است.(352)
25 / 1 / 66
***
امتداد لیلة القدر
اگر سرّ لیلة القدر و سرّ نزول ملائکه در شبهای قدر ـ که الآن هم برای ولیّ اعظم حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ این معنا امتداد دارد ـ سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان می شود.(353)
30 / 3 / 64
***
سلطه و احاطه بر جمیع تغییرات و تبدیلات عالم طبیعت
چون «لیلة القدر» لیلۀ توجّه تامّ ولیّ کامل و ظهور سلطنت ملکوتیه اوست، به توسط نفس شریف ولی کامل و امام هر عصر و قطب هر زمان ـ که امروز حضرت بقیة الله فی الارضین، سیدنا و مولانا و امامنا و هادینا حجة بن الحسن العسکری ـ ارواحنا لمقدمه فداست ـ تغییرات و تبدیلات در عالم طبع واقع شود. پس، هر یک از جزئیات طبیعت را خواهد بطیئی الحرکة کند، و هر یک را خواهد سریع کند، و هر رزقی را خواهد توسعه دهد، و هر یک را خواهد تضییق کند؛ و این اراده، ارادۀ حق است، و ظلّ و شعاع ارادۀ ازلیّه و تابع فرامین الهیّه است.(354)
***
انسان کامل عصاره همۀ موجودات
می گویند «وَالْعَصْرِ اِنَ الاِْنْسانَ لَفی خُسْرٍ» عصر، انسان کامل
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 352
است، امام زمان ـ سلام الله علیه ـ است؛ یعنی عصارۀ همۀ موجودات. قسم به عصارۀ همۀ موجودات یعنی قسم به انسان کامل.(355)
7 / 4 / 58
***
وارث نبوت عصاره خلقت
امام امّت و عصارۀ خلقت، وارث نبوّت، ولی عصر ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف [است].(356)
18 / 4 / 58
***
ذخیره خدا برای بشر
خودمان را مهیا کنیم از برای آمدن آن حضرت. من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم، بزرگتر از این است، نمی توانم بگویم که شخص اوّل است برای اینکه دومی در کار نیست، ایشان را نمی توانیم ما با هیچ تعبیری، تعبیر کنیم الاّ همین که مهدی موعود است، آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر.(357)
7 / 4 / 59
***
پرچمدار رهایی انسان
آخرین ذخیرۀ امامت حضرت بقیة الله ـ ارواحنا فداه ـ و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار.(358)
2 / 1 / 68
***
تحقق بخش غایت بعثت انبیا
حضرت خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حجت بن الحسن
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 353
العسکری ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ ... بزرگ شخصیتی که برپاکنندۀ عدالتی است که بعثت انبیا ـ علیهم السّلام ـ برای آن بود... ابرمردی که جهان را از شرّ ستمگران و دغلبازان تطهیر می نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فراگرفته، پر از عدل و داد می نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض می نماید.
چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازیها و فتنه انگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگره های بیداد فرو ریزد و آنچه غایت بعثت انبیا ـ علیهم صلواة الله ـ و حامیان اولیا ـ علیهم السّلام ـ بوده، تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلمهای ننگین و زبانهای نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتوافکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند.(359)
28 / 3 / 60
***
برپاکننده عدالت در تمام مراتب انسانیت
قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمی است که به ما مسائلی می فهماند، من جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود، در تمام بشر نبوده کسی الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خدای تبارک و تعالی او
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 354
را ذخیره کرده است برای بشر.
هریک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند؛ لکن موفق نشدند، حتی رسول ختمی ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند ـ که فقط قضیّه عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد ـ بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت، انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش؛ این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقّق پیدا کرده است، اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجیهایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان.
در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اوّلین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 355
آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همه انبیا آرزو داشتند؛ لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.
اینکه این بزرگوار را طول عمر داده خدای تبارک و تعالی برای یک همچو معنایی، ما از آن می فهمیم که در بشر کسی نبوده است دیگر، قابل یک همچو معنایی نبوده است، و بعد از انبیا که آنها هم بودند لکن موفق نشدند، کسی بعد از انبیا و اولیای بزرگ، پدران حضرت موعود، کسی نبوده است که بعد از این، اگر مهدی موعود هم مثل سایر اولیا به جوار رحمت حق می رفتند دیگر در بشر کسی نبوده است که این اجرای عدالت را بکند، نمی توانسته، و این یک موجودی است که ذخیره شده است برای یک همچو مطلبی، و لهذا به این معنا عید مولود حضرت صاحب ـ ارواحنا له الفدا ـ بزرگترین عید برای مسلمین است و بزرگترین عید برای بشر است نه برای مسلمین.
اگر عید ولادت حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ بزرگترین عید است برای مسلمین، از باب اینکه موفق به توسعه آن چیزهایی که می خواست توسعه بدهد نشد، چون حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، به همۀ مراتب عدالت، به همۀ مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی ـ سلام الله علیه ـ بزرگترین عید است برای تمام
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 356
بشر ـ تمام بشر را ـ وقتی که ایشان ظهور کنند ان شاءالله (خداوند تعجیل کند در ظهور او) تمام بشر را از انحطاط بیرون می آورد، تمام کجیها را راست می کند «یَمْلَأُ الاَْرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً» همچو نیست که این عدالت همانکه ماها از آن می فهمیم که نه یک حکومت عادلی باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. معنی «یملأ الارض عدلاً بعد ما مُلئت جوراً» الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست ولو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می کند انحرافش معلوم است، و ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند «یملأ الارض عدلاً بعد ما ملئت جوراً» از این جهت این عید، عید تمام بشر است.(360)
7 / 4 / 59
***
عرضۀ نامۀ اعمال به امام زمان(عج)
ببینید که تحت مراقبت هستید، نامۀ اعمال ما می رود پیش امام زمان ـ سلام الله علیه هفته ای دو دفعه (به حسب روایت)... نکند
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 357
که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان ـ سلام الله علیه ـ یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان ـ سلام الله علیه ـ باشد.(361)
12 / 4 / 58
***
عرضۀ نامۀ اعمال به امام زمان(عج)
خلاف ما برای امام زمان سرشکستگی دارد، دفاتر را وقتی بردند خدمت ایشان و ایشان دید شیعه های او (خوب، ما شیعه او هستیم) شیعه او دارد این کار را می کند، این ملائکة الله که بردند پیش او دید، سرشکسته می شود امام زمان.(362)
13 / 4 / 58
***
کتابامامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 358