ب) فرهنگ استعماری در آموزش و پرورش رژیم طاغوت
تربیت استعماری توسط معلمان وابسته
معلمها ـ مگر بعضی شان ـ اینها از استعمار بودند و برای آنها کار می کردند. و جوانهای ما را برای آنها بار می آوردند.(44)
10 / 4 / 59
* * *
تاخت و تازهای استعمارگران در مراکز آموزشی و تربیتی
اتفاقی نیست که مراکز تربیت و تعلیم کشورها و از آن جمله کشور ایران از دبستان تا دانشگاه مورد تاخت و تاز استعمارگران خصوصاً غربیها و اخیراً امریکا و شوروی قرار گرفت. و زبانها و قلمهای غربزدگان و شرقزدگان آگاهانه یا ناآگاه و اساتید غربزده و شرقزدۀ دانشگاهها در طول مدت تأسیس دانشگاهها و خصوصاً
کتاباقشار اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 34
دهه های اخیر این خدمت بزرگ را برای غرب و شرق انجام دادند.(45)
31 / 6 / 60
* * *
بیگانگی معلمان غربزده با مصالح اسلام و کشور
البته انحراف فرهنگ ما ریشۀ تاریخی دارد و ما امروز مواجهیم با استادان و معلمانی بر پایۀ همین تربیت و با فرهنگی غربی که با مصالح اسلام و کشور ما به هیچ وجه وفق نمی دهد. تمام وابستگان و انگلهای خارجی زاییده شده از این دانشگاه غربی بوده اند. اجانب با فعالیت خود، مدارس و دانشگاههای ما را از محتوا خالی کردند.(46)
23 / 7 / 60
* * *
استعمار فرهنگی از طریق تربیت یافتگان غربی و شرقی
تردیدی نیست که جهانخواران برای به دست آوردن مقاصد شوم خود و تحت ستم کشیدن مستضعفان جهان راهی بهتر از هجوم به فرهنگ و ادب کشورهای ضعیف ندارد؛ زیرا با تربیت غربی یا شرقی معلم و استاد است که دبستانها و دبیرستانها محلهایی می شوند مجهز برای تربیت غربی یا شرقی جوانهایی که دولتمردان و دست اندر کاران آتیۀ کشورهایند. و با اینگونه تربیت است که جوانان با گرایش به یکی از دو قطب قدرت، راه را برای مستکبرین جهان در به دام کشیدن کشورهای مستضعف به صورتی شایسته و بدون زحمت و دستیازی به سلاحهای نظامی زنگزده باز می نمایند. برای آنان چه راهی بهتر از آنکه با دست قشری از بومیهای هر کشور، ملتها را بی سر و صدا بلکه باشوق و رغبت به سوی مقاصد آنان کشیده تا دسترنج ملتها و ذخایر
کتاباقشار اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 35
کشورها را با عرض ارادت و ادب و قبول منت از اربابان تقدیم آنان نمایند. ضربه های مهلکی که بر کشور مظلوم ما در این پنجاه سال اخیر از دانشگاهها و اساتید منحرفی که با تربیت غربی بر مراکز علم و تربیت حکمفرما بودند وارد آمد از سر نیزۀ رضاخان و پسرش وارد نشد. البته اساتید و معلمان متعهدی بودند، لکن زمام امور در دست آنان نبود. ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطۀ ابرقدرتها هستند و سرسپردگانی می باشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمی شوند، و هم اکنون با تمام ورشکستگیها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سدّ عظیم الهی برنمی دارند.(47)
7 / 10 / 60
* * *
نقش معلمین منحرف در حذف دین از جامعه
از یک طرف، از دبستانها تا دانشگاهها کوشش شد که معلمان و دبیران و اساتید و رؤسای دانشگاهها از بین غربزدگان یا شرقزدگان و منحرفان از اسلام و سایر ادیان انتخاب و به کار گماشته شوند و متعهدان مؤمن در اقلیت قرار گیرند که قشر مؤثر را که در آتیه حکومت را به دست می گیرند، از کودکی تا نوجوانی و تا جوانی طوری تربیت کنند که از ادیان مطلقاً، و اسلام بخصوص، و از وابستگان به ادیان خصوصاً روحانیون و مبلغان، متنفر باشند. و اینان را عمال انگلیس در آن زمان، و طرفدار سرمایه داران و زمینخواران و طرفدار ارتجاع و مخالف تمدن و تعالی در بعد از آن معرفی می نمودند.(48)
15 / 3 / 68
* * *
کتاباقشار اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 36
نقش معلمین منحرف در زمان پهلوی
چه غم انگیز و اسفبار است که دانشگاهها و دبیرستانها به دست کسانی اداره می شد و عزیزان ما به دست کسانی تعلیم و تربیت می دیدند که جز اقلیت مظلوم محرومی همه از غربزدگان و شرقزدگان با برنامه و نقشۀ دیکته شده در دانشگاهها کرسی داشتند؛ و ناچار جوانان عزیز و مظلوم ما در دامن این گرگان وابسته به ابرقدرتها بزرگ شده و به کرسیهای قانونگذاری و حکومت و قضاوت تکیه می کردند، و بر وفق دستور آنان، یعنی رژیم ستمگر پهلوی عمل می کردند.(49)
15 / 3 / 68
* * *
کتاباقشار اجتماعی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 37