صلح با متجاوز
معنی صلح طلبی صدام
صدام مدعی است که من صلح طلبم و زمین از ما، سرتاسر کشور در طرف جنوب و غرب را غصب کرده و می گوید من صلح طلبم. به این معنا اسرائیل هم صلح طلب است، بلندیهای جولان را غصب کرده است، به طایفه ای از مسلمین تجاوز کرده است، آن هم می تواند بگوید من صلح طلبم. امریکا هم می گوید من صلح طلبم. همۀ ابرقدرتها می گویند ما می خواهیم صلح در عالم باشد، لکن تمام جنگهای عالم زیر سر آنهاست. صدام صلح طلب است، لکن تجاوز کرده است به یک کشور اسلامی. شما همه ببینید که با یک کشور اسلامی چه کرده است این نانجیب.(999)
21 / 11 / 60
* * *
شرایط صلح با صدام متجاوز
تبلیغات زیادی که شما می دانید در همۀ بوقهای تبلیغاتی هست، اخیراً دیگر به اینجا رسیده اند که از این راه تبلیغ کنند که صدام صلح طلب است و ایران قبول نمی کند. ایران که می گوید ما از آن راهی که داریم عقب می نشینیم، ببینید چه راهی را او می گوید، ایران چه
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 588
می گوید. در عین حالی که می دانند باز هم نخست وزیر ما، رئیس جمهور ما، رئیس مجلس ما، وزیر خارجۀ ما، همۀ اینها تکرار می کنند که بیایند اشخاص ببینند که ما چه می گوییم، آیا ما صلح طلب نیستیم؟ صدام صلح طلب است؟! اگر یک دزدی آمد در خانۀ یک انسانی و اثاث او را یک مقداری غارت کرد و خانۀ او را گرفت و به آتش زد بعض اثاث او را، بعد بگوید که مردم بیایید ما را صلح بدهید. صلح بدهند که توی دزد یک قدری از خانه را داشته باشی و صاحبخانه هم یک قدری؟ توی دزد این ضررهایی که زدی، نادیده بگیرند؟ توی دزد این شرارتهایی را که کردی، نادیده بگیرند؟ اگر نادیده نگیرند، صلح طلب نیستند؟ اگر صلح به این معنا می گویند که ما کشوری که به آن حمله شده است، تجاوز شده است، دزدها آمده اند و مقداری از منزل ما را، مقداری از خانه های ما را غارت کردند، آتش زدند، خراب کردند و جوانهای ما را کشته اند، حالا می گویند ما سر جای خودمان هستیم، بیایید ای دنیا ببینید که ما صلح طلبیم، بیایید صلح بکنیم. خوب، ما هستیم در اینجا، اینجایی که با تجاوز آمدیم و گرفتیم، اینجا هستیم، لکن بیایید ما را صلح بدهید! این صلح را کدام انسان می تواند بپذیرد؟ این اسمش صلح هست اصلش؟ ایران که می گوید تا از خانۀ ما بیرون نروید، و تا جرمهایی که کردید، معلوم نشود که شما مجرم هستید و تا ضررهایی که به ایران زدید جبران نشود و حکم به جبران نشود، صلح معنا ندارد، برای اینکه صلح بدون اینها یعنی یک مقدار از خاک ما دست آنها باشد و بعد بگویند گرفتیم این را و مال خودمان. این ضررهایی که به ایران وارد شده است که ضررهای انسانی اش بسیار با اهمیت و ضررهای مادی اش هم همین طور، این ضررها را زدیم، حالا بیایید صلح کنیم. یک مقداری از خاک ایران مال ما باشد و حدش را بیاوریم این ور آبادان مثلاً،
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 589
حدش را قرار بدهیم خونین شهر، این صلح است؟!(1000)
24 / 12 / 60
* * *
معنی آتش بس دشمن
آتش بسی هم که اینها الآن دارند اظهار می کنند، همان وقت هم که آتش بس کنند، سه ساعت بعدش آبادان را تیرباران می کنند و آدم می کشند در صورتی که آبادان جنگجو نیست، آبادان یک جمعیتی دارند مشغول کسب خودشان هستند.(1001)
22 / 3 / 61
* * *
گشودن آتش، پس از آتش بس
آتش بسی که صدام می گوید، آتش بسی است که دنبالش آتش می گشاید.(1002)
23 / 3 / 61
* * *
آتش بس دروغین
الآن که اینها می گویند که ما یک طرفه آتش بس دادیم، هر روز از آبادان تنها بیست نفر، سی نفر زخمی و چند نفر شهید می شوند. این قضیۀ آتش بسِ اینهاست؛ مثل آتش بس بگین که آتش بس می کند و دنبالش آنطور جنایات می کند.(1003)
31 / 3 / 61
* * *
جنگ افروزی صلح طلبان
آن که می گوید ما برای صلح قیام کردیم و می خواهیم صلح در دنیا باشد، همۀ جنگها را اینها راه می اندازند. خوب، همین جنگی که ما
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 590
الآن مبتلا به آن هستیم و کشور عراق هم مبتلا به آن هست، همین را آنها راه انداختند، لکن آقایان این جنگها را راه انداخته اند که صلح در دنیا پیدا بشود! همه جا جنگ راه می اندازند که صلح پیدا بشود!(1004)
31 / 5 / 61
* * *
معنی صلح طلبی صدام و اسرائیل
صلح طلبی صدام عیناً مثل صلح طلبی امریکا می ماند، مثل صلح طلبی اسرائیل می ماند، مثل خلقی بودن این منافقین و منحرفین است؛ عیناً همین است. از آن طرف می گویند: ما برای خاطر خلق داریم چه می کنیم، از آن طرف اینطور جنایات به همین بیچاره ها می کنند.(1005)
11 / 7 / 61
* * *
دوری صدام از صلح
صدام گمان کرده است با این نحو جنایات می تواند صلح را بر ما تحمیل کند، و حال اینکه هر یک از جنایات، او را از صلح دور و ما را مصمم تر می کند. ایران که برای خدا قیام کرده است می بینیم که چگونه پایدار است، و اگر بر فرض باطل کسی خیال می کرد که باید صلح کرد، با این جنایات، دیگر هیچ عاقلی چنین فکری نمی کند؛ برای اینکه خانواده های شهدا و اشخاص مصیبت دیده در مقابل آنان می ایستند.(1006)
20 / 5 / 62
* * *
فریاد صلح طلبی صدام
صدام را ملاحظه می کنید که در طول این مدت با این ملت چه کرده است و با اسلام چه کرده است و با ملت عراق چه کرده است و از آن
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 591
طرف مشاهده می کنید که او صلح دوست خودش را حساب می کند، و رسانه های گروهی هم هرجا هستند او را به همین عنوان معرفی می کنند. من گاهی یاد آن شاعر می افتم که قصه ای دارد. قصۀ صدام، به یاد آن شاعر انسان را می اندازد. نقل شده است که کسی به یک شاعری گفت که اشعر شعرای عرب کی است؟ گفت بیا برویم من نشانت بدهم. رفت همراهش در یک خانه ای، دید که یک پیرمرد بسیار کثیفی نشسته و پستان یک بزی را به دهنش گرفته است و می مکد. آن شخص شاعر گفت که این شخص که می بینی پدر من است. و اینکه پستان را در دهن گرفته است برای اینکه این قدر بخیل است که نمی خواهد یک قطرۀ شیر به کاسه مالیده بشود. اشعر شعرای عرب آن است که در سالهای طولانی افتخار به عرب کرده برای این پدر!
من عقیده ام این است که، یعنی عقیده نه... یا خوب است اینطور باشد که به صدام بگویند که اخطب خطبای عرب کی است در عصر او بگوید که بیایید من نشان بدهم، بیاورد در خرمشهر و هویزه و سوسنگرد و اینجاها ببیند که، نشان بدهد که ببینید اینها همۀ آثار شکستی است که ما خورده ایم از ایران. اخطب خطبای عرب آن است که با این همه شکستها، در هر شکستی مدال شجاعت بدهد به ارتش خودش و داد شجاعت ارتشش را بزند. صدام بیش از این هم می تواند بگوید، بگوید، اخطب خطبای عرب آن است که این خرابیها را که می بینید به دست ما واقع شده است و هر روز هم دارد به سر مردم موشک ریخته می شود، و هر روز هم من دارم از همۀ دولتها کمک برای این خرابیها می گیرم، اخطب خطبای عرب آن است که آن خودش را معرفی کرده است به اینکه صلح طلب است.
وضع اینطوری شده است که کسی که دارد هر روز از این ور و آن ور سلاح تهیه می کند برای اینکه بریزد به جاهایی که ربطی به
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 592
ارتش ندارد. ـاو دستش به آنها که نمی رسد وقتی آنجا شکست می خورد، می گیرد از این سلاحهای دور زن و می زند به شهرهای عرب نشین و کردنشین و فقرا، و آن وقت این را دنیا معرفی می کنند به اینکه این صلح طلب است، و خودش هم داد صلح طلبی می زند! اخیراً هم که از طرف یکی از رئیس جمهورها ـرئیس جمهور گینه یک تقاضای صلح شده بود، ایشان یک کاغذ مفصلی به او نوشته بود که ما همه جور برای صلح حاضریم. ایشان از اول هم همین طور می گفت ما برای صلح حاضریم، ولی صلح چی؟ صلح بین کی و کی؟ در عین حالی که می کوبد، صلح طلب است. در عین حالی که فرار می کند، شجاع است. اصلاً الفاظ در عصر ما هویت خودشان را از دست داده اند، کأنّه برگشته است، یک تحولی پیدا شده است در الفاظ و معانی الفاظ و اینها.(1007)
27 / 6 / 62
* * *
ادعای صلح برای بقای صدام
از آن طرف این جنگی را ـکه الآن ایشان گفتند که جنگ را به پایان برسانید به ما تحمیل کردند. هر یک از شما آقایان که در اینجا آنوقتی که اول جنگ بود شما بودید اینجا، دیدید که عراق حمله کرد به ایران از هوا، از دریا، از زمین. و عراق گرفت مقدار زیادی از خوزستان را و عراق به واسطه تحریکاتی که از طرف امریکا شد به او، این عمل جنایتکار را انجام داد، و بعد هم که ایران برخاست از جا و جوانهای ما با قدرت ایمان او را از مملکت خودشان بیرون کردند، مگر یک مقدار کمی که الآن در دست آنها هست. الآن هم قدرتها جمع شده اند که این را نگه دارند. می خواهند این غیرانسانی که با ملت خودش و با علمای ملت خودش و با ملت ما این جنایات را کرده، می خواهند حفظش
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 593
بکنند. آقا می گویند که صلح بکنیم. ما از اول، جنگ با هیچ کس نداشتیم، لکن با صدام صلح نمی توانیم بکنیم.(1008)
18 / 11 / 62
* * *
صلح بدتر از جنگ
از اول جنگ نکردیم، جنگ نمی خواستیم، از حالا هم نمی خواهیم، بعدها هم نمی خواهیم، اما صلحی که از جنگ بدتر است هم نمی خواهیم.(1009)
1 / 1 / 64
* * *
همصدایی طرفداران امریکا برای صلح
اخیراً یک حرکت خاصی پیدا شده است، سابق بود اما به این شدت نبود، سابق حرکاتی بود اما اخیراً در داخل و خارج یک حرکت خاصی پیدا شده و همه حرکت به اینکه بیاییم ما صلح کنیم. این نکته چی است؟ این طرفدارهای امریکا در هر جا که هستند یکدفعه همصدا، از مصر گرفته تا سودان گرفته تا همه جا یکصدا دارند می گویند که بیایید صلح کنیم، دیگر نمی شود. مگر ما می خواستیم چی بشود که نمی شود؟(1010)
29 / 1 / 64
* * *
نادرستی صلح با دشمن درنده خو
دفاع معنایش این نیست که تا آن گفت که «یاالله ! دستت را بده من با هم صلح بکنیم»، ما رها کنیم، این حرف غلطی است. مایی که می دانیم ماهیت یک حیوان درنده چی است، ما به واسطه اینکه او می گوید که بیایید صلح کنیم، بیاییم صلح کنیم، چه جور، با چی صلح کنیم؟ با کی
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 594
صلح کنیم؟ ملت عراق صلح کنند، ما صلح می کنیم.(1011)
29 / 1 / 64
* * *
تلاش دروغین برای صلح
این ور و آن ور افتادند دنبال اینکه بیایید صلح کنید. دروغ هم می گویند بحمدالله ، معلوم است که دروغ هم می گویند اینها. و خدا عذاب اینها را به دروغشان هم اضافه خواهد کرد.(1012)
2 / 10 / 64
* * *
سبب صلح طلبی استکبار جهانی و صدام
هم اکنون که به مرز پیروزی مطلق رسیده ایم و قدمهای آخرمان را برمی داریم، صدای ناآشنای صلح طلبی آن هم از کام ستمگران و جنگ افروزان به گوش می رسد و در جهان غوغا به راه انداخته و عزا و ماتم صلح طلبی برپا نموده است و مدافع آزادی و امنیت انسانها شده و برای خون جوانان و سرمایه های مادی و معنوی در کشور ایران و عراق مرثیه سرایی می کند. راستی چه شده است استکبار جهانی و در رأس آن امریکا اینقدر طرفدار ملتها شده است و جنگ افروزان و آتشبیاران معرکه ها و جلادان قرن به شرف انسانیت و همزیستی مسالمت آمیز اعتقاد پیدا کرده اند و از عطش سیراب ناشدنی و خصلت خونخواری خود که طبیعت فرهنگ سرمایه داری و کمونیسم است، منصرف شده اند و شمشیرها و خنجرها و قداره های فرو رفته در قلب و جگر ملتها را به غلاف کشیده اند! آیا این حقیقت است یا فریب و آیا این همان جلوه های دیگر شبیخونها و بی انصافیهایی نیست که روزی سکوت را مصلحت خویش می دید و امروز صلح طلبی را؟ آیا براستی از این طریق جهانخواران نمی خواهند از ضربۀ آخر ما
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 595
جلوگیری کنند و برای حفظ منافع خویش سیاست جنگ و صلح جهانی را به تصمیمات و فکرهای پوسیده و شیطانی خود گره بزنند و عملاً جان و مال و مملکت و امنیت ملل عالم را به قبضۀ قدرت خود درآورند که به طور قطع و یقین، علت و فلسفۀ سماجت و اصرار جهانخواران در تحمیل صلح بر ملت ایران، نشأت گرفته از همین تفکر است. و از همۀ اینها که بگذریم این مسأله که چه کسی خواهان صلح واقعی است و چه کسی جنگ طلب است خود اولِ بحث ما است.
آیا واقعاً صدام از گذشته ها و کرده ها و تجاوزات و ظلمها و ستمهای خود پشیمان شده است و اظهار ندامت می کند و از خیانتی که به ملتها و کشورهای اسلامی و در جهت تضعیف بنیۀ دفاعی ملل اسلامی نموده است عذر تقصیر می خواهد؟ آیا صلح طلبی صدام از روی دلسوزی و تنبه و آگاهی او است و اصلاً با اینهمه جنایت و غارتگریها، برای صدام وجدان و شعور و عاطفه ای می توان تصور کرد، یا اینکه این افعی زخم خورده به خاطر استیصال و درماندگی خود به طناب صلح طلبی چسبیده است؟(1013)
6 / 5 / 66
* * *
کتابدفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 596