هویت جنبش
سؤال: [افکار عمومی دربارۀ مبارزۀ رقبای رژیم کنونی، از خود سؤال می کنند، آیا این جنبش مذهبی است که می خواهد به سنتهای اسلامی باز گردد؟]
جواب: مخالفین رژیم ایران و قیام کنونی، قربانی تبلیغاتی هستند که آنها را از طبیعت خود بیگانه می سازد. ما وقتی از اسلام صحبت می کنیم، به معنی پشت کردن به ترقی و پیشرفت نیست، بلکه عکس آن صحیح است. به عقیدۀ ما اساساً اسلام یک مذهب ترقیخواه است، ولی ما دشمن رژیمهایی هستیم که تحت عنوان تجددخواهی، روش دیکتاتوری و ظلم را در پیش می گیرند. این رژیمها مانند رژیم شاه ایران، پیشرفتهای انجام شده را از هدف اصلی خود منحرف می کنند و آنها را از چشم مردان و زنانی که می بایست از آنها استفاده کنند، می اندازند و هر مفهومی را از آنها ساقط می نمایند، و قبل از هر چیز فکر می کنیم که فشار و اختناق، وسیلۀ پیشرفت نیست.(784)
22 / 7 / 57
* * *
کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 483
سؤال:[ هدف شما سرنگونی نظام شاهنشاهی و آزادی مردم تحت ستم ایران و استقرار حکومت اسلامی است. الف) آیا حرکت کنونی ایران متشکل است و دارای یک تشکیلات می باشد؟ ب) شما چه معیارهایی را برای شایسته بودن یک تشکیلات مقرر می فرمایید؟ ج) چه معیارهایی را مقرر می نمایید که نشاندهندۀ شایستگی و لیاقت گروه یا گروههایی باشد که پس از پیروزی، هدایت مردم می تواند به عهدۀ آنها باشد؟]
جواب: الف) در بدترین شرایط اختناق و خفقان که بر ایران حاکم است، عملکرد نهضت ملت ایران نشانۀ وجود یک روح تشکیلاتی است که توانسته است جنبش را به مرحلۀ کنونی برساند و به موازات نزدیک شدن جنبش به مرحلۀ پیروزی نهایی، فرم تشکیلات قطعی تر و اعلام خواهد شد. ب) برخورداری از یک رهبری صددرصد مورد اعتماد و امین، داشتن شعارها و آرمانهایی که کاملاً تجسم دهندۀ خواسته های عموم مردم باشد، از معیارهای ضروری و اولیه است، و آن شعارها در مرحلۀ کنونی، عبارت است از سرنگونی سلطنت پهلوی و برچیده شدن نظام شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی. ج) نداشتن سوابق مشکوک و شناختن درست هویت جامعۀ ایرانی و آرمانهای اساسی آنها در ابعاد مادی و معنوی، تقوی و صداقت و درستی در عمل، قدرت رهبری و ادارۀ امور و استقامت در مبارزه برای عقیده، شرایط اساسی برای هدایت مردم است.(785)
19 / 8 / 57
* * *
سؤال: [آیا حرکت ایران دارای تشکیلات سیاسی است؟]
جواب: این حرکت از متن جامعه و فطرت انسانها برخاسته است و
کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 484
متکی به شخص یا اشخاصی نیست، و از روحیۀ قوی و تشکیلات سیاسی آشنا با فهم مردم جامعۀ ایران، برخوردار است. و این عامل، خود تضمین کنندۀ جایگزینی یک تشکیلات سیاسی نیرومند، به جای رژیم شاه است.(786)
20 / 8 / 57
* * *
سؤال: [در اذهان مردم، دربارۀ برنامۀ انقلاب به عنوان یک انقلاب اسلامی، اشتباهی وجود دارد. مضامین فکری، اقتصادی و بین المللی انقلاب اسلامی ایران چیست؟]
جواب: انقلاب اسلامی بر مبنای اصل توحید استوار است که محتوای این اصل در همۀ شئون جامعه سایه می افکند. در اسلام، تنها معبود انسان و بلکه کل جهان، خداست که همۀ انسانها باید برای او یعنی برای رضای او عمل کنند. هیچ چیز و هیچ کس را نپرستند. در جامعه ای که شخص پرستیها و شخصیت پرستیها، نفع پرستیها و لذت پرستیها و هر نوع پرستش محکوم می شود و فقط انسانها دعوت می شوند به پرستش خدا، در آن صورت همۀ روابط بین انسانها، چه اقتصادی و یا غیر اقتصادی در داخل چنین جامعه ای و در رابطۀ این جامعه با خارج تغییر می کند و ضوابط عوض می شود، همۀ امتیازات لغو می شود. فقط تقوا و پاکی ملاک برتری است. زمامدار با پایین ترین فرد جامعه برابر است. ضوابط و معیارهای متعالی الهی و انسانی، مبنای پیمانها و یا قطع روابط است.(787)
2 / 9 / 57
* * *
کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 485
سؤال: [خصایص جنبش مردم ایران را علیه شاه چه می دانید؟]
جواب: اولین و مهمترین خصیصۀ این نهضت، اینکه اسلامی است و با شعارها و اهداف اسلامی ای که مبین خواسته های مستضعفین است همراه است. دومین خصیصۀ آن این است که نهضتی است بدون هیچ گونه وابستگی به خارج. اصولاً نهضت ما نهضتی است مردمی و همۀ اقشار تحت ستم را دربرگرفته است. امروز هیچ کس جز شاه و طرفداران او مخالف نهضت و قیام اسلامی نیستند. یکی دیگر از خصایص این نهضت این است که خواستار تغییراتی اساسی در همۀ ابعاد جامعۀ ایرانی است که عبارت است از سقوط شاه، برچیده شدن نظام شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی.(788)
14 / 9 / 57
* * *
نهضت موجود ملت ایران، همچنان که بارها گفته ام یک نهضت صددرصد اسلامی است و خط مشی و هدفها و راههای آن از اسلام الهام می گیرد. اگر ملت ایران حاضر به سازش با شاه نیست، که یک فرد ظالم و جنایتکاری است، به این دلیل است که اسلام اجازه نمی دهد که ظالمی بر مردم حکومت کند. ملت ایران، با رژیم سلطنتی مخالف است، زیرا رژیمی است تحمیلی که هرگز متکی به آرای ملت نبوده و از این جهت به شکل بنیادی، مخالف با اراده و خواست مردم است، و خود را موظف به تأمین هدفها و خواسته های مردم نمی داند و حکومت چنین رژیمی، حکومت طاغوتی است و اسلام اطاعت از این حکومت را بر مردم حرام کرده و مبارزه با حکومت طاغوتی را واجب شمرده است. و این مبارزه، از ابراز تنفر از ظلم که پایین ترین مرتبۀ نهی از منکر است، شروع شده، تا قتال و جنگ با دشمن ادامه
کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 486
دارد، تا ظلم و ظالم از بین برود و حکومت عدل اسلامی مستقر گردد. و اگر ملت ایران علیه تسلط اجانب مبارزه می کند، باز هم از اسلام دستور می گیرد، زیرا مردم مسلمان حق ندارند که غیر مسلمین را در امور خود دخالت بدهند، که مسلط بر سرنوشت آنان شوند. و واجب است که با این مسلط مبارزۀ اسلامی کنند، تا استقلال جامعۀ خود را به دست بیاورد.(789)
24 / 9 / 57
* * *
کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 487