بخش سوم دورۀ محمدرضا شاه

ماهیت قیام 15 خرداد

ماهیت قیام 15 خرداد

‏ ‏

‏این قیامی که از 15 خرداد شروع شد و تاکنون باقی است ـ و امید است‏‎ ‎‏باقی باشد تا همۀ اهداف اسلام جامه عمل بپوشد ـ قیامی اسلامی ‏‎ ‎‏است؛ قیامی ایمانی است؛ پیرو هیچ قیامی نیست. همه می دانیم که ‏‎ ‎‏15 خرداد مبدأ عطفی بود در تاریخ؛ نه پیرو نهضتهای دیگر، قیامهای ‏‎ ‎‏دیگر. این شعار باید محفوظ باشد که این قیام «قیام ملی» نیست، این ‏‎ ‎


کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 417
‏قیام «قیام قرآنی» است، این قیام «قیام اسلامی» است.(680)‏

18 / 12 / 57

*  *  *

‏ ‏

‏من هر قشری را که ملاقات می کنم، می بینم که حق خاصی به ما دارند.‏‎ ‎‏آقایان محترم و جوانان معظم ورامین،‏‎[1]‎‏ به ما حق ویژه ای دارند؛ آنها‏‎ ‎‏در 15 خرداد زحمت کشیدند و جوانان خودشان را از دست دادند و‏‎ ‎‏برای اسلام فعالیت کردند.(681)‏

8 / 2 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏آنکه فعالیت دارد همین جمعیتی هستند که امروز قیام کرده و‏‎ ‎‏15 خرداد قیام کرد. اینها برای بشر دلسوزند؛ برای اینکه مسْلمند. اینها‏‎ ‎‏مسْلمند.(682)‏

15 / 3 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ای کسانی که احتمال می دهید که غیر مسلمین و غیر اسلام کس دیگر‏‎ ‎‏دخالت داشته است، شما مطالعه کنید، بررسی کنید اشخاصی که در‏‎ ‎‏15 خرداد جان دادند، سنگهای قبرهای آنها را ببینید کی بودند اینها.‏‎ ‎‏اگر یک سنگ قبر از این قشرهای دیگر غیر اسلامی پیدا کردید، آنها‏‎ ‎‏هم شرکت داشته اند. اگر در قشرهای اسلامی یک سنگ قبر از آن‏‎ ‎‏درجه های بالا پیدا کردید، آنها هم شرکت داشته اند. ولی پیدا‏‎ ‎


کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 418
‏نمی کنید. هر چه هست این قشر پایین است، این قشر کشاورز است،‏‎ ‎‏این قشر کارگر است، این تاجر مسْلم است؛ این کاسب مسلم است؛‏‎ ‎‏این روحانی متعهد است. هر چه هست از این قشر است. پس‏‎ ‎‏15 خرداد را به تبع اسلام اینها بوجود آوردند و به تبع اسلام اینها حفظ‏‎ ‎‏کردند؛ و به تبع اسلام اینها نگهداری می کنند.(683)‏

15 / 3 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏15 خرداد برای همین بود. قبل از 15 خرداد برای اسلام بود قیام‏‎ ‎‏روحانیون؛ قیام 15 خرداد برای همین بود؛ بعد از آن هم دنبالۀ همین‏‎ ‎‏بود. اسلام بود لَیْسَ اِلاّ.(684)‏

15 / 3 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏15 خرداد و سالروز 15 خرداد ثابت کرد که این مردم در صحنه هستند‏‎ ‎‏و برای اسلام هم در صحنه هستند.(685)‏

18 / 3 / 60

*  *  *

‏ ‏

‏ سالروز خرداد 42 خمیرمایۀ نهضت مبارک ملت بزرگ ایران و روز‏‎ ‎‏بذر انقلاب بزرگ اسلامی ماست. ملت عزیز باید این خمیرمایه و بذر‏‎ ‎‏پربرکت را در عصر عاشورای 83 ‏‏[‏‏قمری‏‎ ‎‏]‏‏جستجو کند؛ عصر‏‎ ‎‏عاشورای مصادف با ساعات شهادت نصرت آفرین سید مظلومان و‏‎ ‎‏سرور شهیدان؛ عصر عاشورایی که خون طاهر و مطهر ثارالله و‏‎ ‎‏ابن ثاره به زمین گرم کربلا ریخت و ریشۀ انقلابات اسلامی را آبیاری‏‎ ‎


کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 419
‏نمود. ملت عظیم الشأن در سالروز شوم این فاجعۀ انفجارآمیزی که‏‎ ‎‏مصادف با 15 خرداد 42 بود با الهام از عاشورا آن قیام کوبنده را به بار‏‎ ‎‏آورد. اگر عاشورا و گرمی و شور انفجاری آن نبود، معلوم نبود چنین‏‎ ‎‏قیامی بدون سابقه و سازماندهی واقع می شد. واقعۀ عظیم عاشورا از‏‎ ‎‏61 هجری تا خرداد 61 و از آن تا قیام عالَمی بقیة الله ‏‎ ‎‏ـ ارواحنالمقدمه الفداء ـ در هر مقطع انقلاب ساز است. آن روز ‏‎ ‎‏یزیدیان با دست جنایتکاران گور خود را کندند و تا ابد هلاکت ‏‎ ‎‏خویش و رژیم ستمگر جنایتکار خویش را به ثبت رساندند، و در ‏‎ ‎‏15 خرداد 42 پهلویان و هواداران و سردمداران جنایتکارشان با دست ‏‎ ‎‏ستمشاهی خود گور خود را کندند و سقوط و ننگ ابدی را برای ‏‎ ‎‏خویش به جا گذاشتند، که ملت عظیم الشأن ایران بحمدالله تعالی با ‏‎ ‎‏قدرت و پیروزی بر گور آتشبار آنان لعنت می فرستد.(686)‏

15 / 3 / 61

*  *  *

‏ ‏

‏شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی‏‎ ‎‏و نوحه سرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست‏‎ ‎‏15 خرداد را آنطور کند، مگر قدرت خون سیدالشهدا.(687)‏

31 / 3 / 61

*  *  *

 

کتابتاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 420

  • - مردم ورامین و روستاهای حومه پس از دریافت خبر دستگیری حضرت امام راهی تهران شدند که در سرپل باقرآباد با مأموران نظامی درگیر شده و تعدادی از آنها به شهادت رسیدند.