حضور دو شاهد عادل هنگام اجرای صیغه طلاق

حضور دو شاهد عادل هنگام اجرای صیغه طلاق

[سؤال 10968]‏ ‏ ‏ 6241‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 25 / 10 / 1361‏

‏محضر مبارک حضرت مستطاب آیت الله‌ العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی‏

‏آیا شاهدین در مجلس طلاق لازم است که قصد استماع انشای طلاق را داشته‏‎ ‎‏باشند یا سماع و حضور عدلین در ایقاع طلاق کافی خواهد بود؟‏

بسمه تعالی، قصد استماع لازم نیست و حضور عدلین به طوری که بشنوند کفایت می کند.

[سؤال 10969]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5640

‏3. اگر طلاق همسر در نزد دو نفر عادل انجام نشود و به صیغۀ عربی صحیح‏‎ ‎‏خوانده نشود باطل است؟‏

بسمه تعالی، باطل است.

[سؤال 10970]‏ ‏ ‏ 6242‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏

‏لطفاً پاسخ سؤالات ذیل را مرقوم فرمایید:‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 453
‏1. اگر دو نفر در زمان طاغوت از هم طلاق گرفته اند، آیا طلاق آن ها شرعی بوده یا‏‎ ‎‏باطل است؟‏

بسمه تعالی، اگر با رضایت و اذن شوهر در حضور دو شاهد عادل، طلاق واقع شده، طلاق صحیح است.

‏2. اگر در عدّه، مردی رجوع کند (حتی در نیت) و کسی نفهمد، آیا زن در قبال زندگی آیندۀ خود‏‎ ‎‏مسئولیتی دارد؟ ‏

بسمه تعالی، رجوع، به مجرد نیت محقق نمی شود؛ و در فرض مرقوم، زن مسئولیتی ندارد.

‏3. اگر چند سال بگذرد و مرد دنبال زندگی برود، آیا زن باید تحقیق کند که آیا او در عده رجوع کرده و‏‎ ‎‏بعد دنبال زندگی برود؟‏

بسمه تعالی، لازم نیست تحقیق کند.

‏4. به طور خلاصه بنویسید: زنی که از شوهرش طلاق گرفته، چه مسئولیت هایی دارد و چه نوع‏‎ ‎‏تحقیقاتی باید انجام دهد و بعد دنبال زندگی برود؟‏

بسمه تعالی، اگر طلاق واقع شده، زن بعد از گذشت عدّه می تواند شوهر کند، مگر آن که به طریق شرعی ثابت شود که مرد در عدّه رجوع کرده است.

[سؤال 10971]‏ ‏ ‏ 6243‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی امام خمینی، ادام الله‌ ظله الشریف‏

‏زنی با شوهر خود مرافعه داشت. در محکمۀ دولتی عراق شوهر با رضایت خود‏‎ ‎‏طلاق داد. حال با توجه به این که محکمۀ دولتی، معمولاً به شرایط اجرای صیغۀ طلاق‏‎ ‎‏توجه نمی کند؛ به خصوص حضور عدلین در مجلس طلاق، آیا این طلاق درست‏‎ ‎‏است؟ و در صورتی که درست نباشد، تکلیف این زن چیست؟ با توجه به این که به‏‎ ‎‏هیچ وجهی به شوهر دسترسی ندارد؟ آیا حاکم شرع می تواند از طرف شوهر حسبةً‏‎ ‎‏طلاق بدهد؟‏

بسمه تعالی، طلاق واقع شده از طرف شوهر و با اذن او محکوم به صحت است، مگر آن که زوجه یقین کند که طلاق در حضور عدلین واقع نشده

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 454
است. و در موردی که طلاق محکوم به بطلان باشد، اگر دسترسی به شوهر ندارد و نمی تواند صبر کند، به حاکم شرع مراجعه نماید.

[سؤال 10972]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2109

‏3. طبق دستور صریح علمای اعلام، کثر الله‌ امثالهم، باید وقوع طلاق در‏‎ ‎‏محضر  عدلین انجام گیرد. آیا محرز بودن عدالت عدلین برای ازدواج و طلاق دهنده‏‎ ‎‏لازم است یا خیر؟ در صورت لزوم، طلاق هایی که فعلاً در محاضر رسمی انجام‏‎ ‎‏می گیرد، زوج نه صاحب دفتر را می شناسد و نه از وجود عدلین اطلاع دارد، چه‏‎ ‎‏صورتی دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر عدالت نزد مجری صیغۀ طلاق محرز است؛ آثار طلاق صحیح، مترتّب است، مگر یقین داشته باشند که شاهد عادل نبوده است.

[سؤال 10973]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6285

‏2. چنانچه کسی بر حسب ظاهر با زنی ازدواج کند و بعداً معلوم شود که شهود در‏‎ ‎‏طلاق از شوهر قبلی عادل نبوده اند، آیا لازم است از همدیگر جدا شوند؟ و بچه های‏‎ ‎‏آن زن و مرد چه صورتی دارند؟‏

بسمه تعالی، در صورتی که فسق شهود معلوم شود، احتیاط لازم است؛ و با جهل پدر و مادر به قضیه، بچه ها حکم ولد حلال را دارند.

[سؤال 10974]‏ ‏ ‏ 6244‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏پیشگاه مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی، أدام الله‌ بقاءه‏

‏1. هرگاه به نظر کسی که صیغۀ طلاق را اجرا می کند دو نفر عادل باشند، آیا در‏‎ ‎‏صحت طلاق کافی است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، کفایت می کند؛ ولی کسی که علم به فسق شهود داشته باشد، نمی تواند ترتیب اثر بدهد بنابر احوط.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 455
‏2. هرگاه کسی که دفتر طلاق و ازدواج دارد، به لباس اهل علم باشد، در صورتی که در حدود هشت‏‎ ‎‏سال قبل طلاقی را با شرایطش انجام داده، آیا صحیح است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، محکوم به صحت است، مگر علم به بطلان حاصل شود.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 456