حضور دو شاهد عادل هنگام اجرای صیغه طلاق
[سؤال 10968] 6241
بسمه تعالی 25 / 10 / 1361
محضر مبارک حضرت مستطاب آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی
آیا شاهدین در مجلس طلاق لازم است که قصد استماع انشای طلاق را داشته باشند یا سماع و حضور عدلین در ایقاع طلاق کافی خواهد بود؟
بسمه تعالی، قصد استماع لازم نیست و حضور عدلین به طوری که بشنوند کفایت می کند.
[سؤال 10969] ----> 5640
3. اگر طلاق همسر در نزد دو نفر عادل انجام نشود و به صیغۀ عربی صحیح خوانده نشود باطل است؟
بسمه تعالی، باطل است.
[سؤال 10970] 6242
بسمه تعالی
لطفاً پاسخ سؤالات ذیل را مرقوم فرمایید:
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 453
1. اگر دو نفر در زمان طاغوت از هم طلاق گرفته اند، آیا طلاق آن ها شرعی بوده یا باطل است؟
بسمه تعالی، اگر با رضایت و اذن شوهر در حضور دو شاهد عادل، طلاق واقع شده، طلاق صحیح است.
2. اگر در عدّه، مردی رجوع کند (حتی در نیت) و کسی نفهمد، آیا زن در قبال زندگی آیندۀ خود مسئولیتی دارد؟
بسمه تعالی، رجوع، به مجرد نیت محقق نمی شود؛ و در فرض مرقوم، زن مسئولیتی ندارد.
3. اگر چند سال بگذرد و مرد دنبال زندگی برود، آیا زن باید تحقیق کند که آیا او در عده رجوع کرده و بعد دنبال زندگی برود؟
بسمه تعالی، لازم نیست تحقیق کند.
4. به طور خلاصه بنویسید: زنی که از شوهرش طلاق گرفته، چه مسئولیت هایی دارد و چه نوع تحقیقاتی باید انجام دهد و بعد دنبال زندگی برود؟
بسمه تعالی، اگر طلاق واقع شده، زن بعد از گذشت عدّه می تواند شوهر کند، مگر آن که به طریق شرعی ثابت شود که مرد در عدّه رجوع کرده است.
[سؤال 10971] 6243
بسمه تعالی
محضر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی امام خمینی، ادام الله ظله الشریف
زنی با شوهر خود مرافعه داشت. در محکمۀ دولتی عراق شوهر با رضایت خود طلاق داد. حال با توجه به این که محکمۀ دولتی، معمولاً به شرایط اجرای صیغۀ طلاق توجه نمی کند؛ به خصوص حضور عدلین در مجلس طلاق، آیا این طلاق درست است؟ و در صورتی که درست نباشد، تکلیف این زن چیست؟ با توجه به این که به هیچ وجهی به شوهر دسترسی ندارد؟ آیا حاکم شرع می تواند از طرف شوهر حسبةً طلاق بدهد؟
بسمه تعالی، طلاق واقع شده از طرف شوهر و با اذن او محکوم به صحت است، مگر آن که زوجه یقین کند که طلاق در حضور عدلین واقع نشده
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 454
است. و در موردی که طلاق محکوم به بطلان باشد، اگر دسترسی به شوهر ندارد و نمی تواند صبر کند، به حاکم شرع مراجعه نماید.
[سؤال 10972] ----> 2109
3. طبق دستور صریح علمای اعلام، کثر الله امثالهم، باید وقوع طلاق در محضر عدلین انجام گیرد. آیا محرز بودن عدالت عدلین برای ازدواج و طلاق دهنده لازم است یا خیر؟ در صورت لزوم، طلاق هایی که فعلاً در محاضر رسمی انجام می گیرد، زوج نه صاحب دفتر را می شناسد و نه از وجود عدلین اطلاع دارد، چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی، اگر عدالت نزد مجری صیغۀ طلاق محرز است؛ آثار طلاق صحیح، مترتّب است، مگر یقین داشته باشند که شاهد عادل نبوده است.
[سؤال 10973] ----> 6285
2. چنانچه کسی بر حسب ظاهر با زنی ازدواج کند و بعداً معلوم شود که شهود در طلاق از شوهر قبلی عادل نبوده اند، آیا لازم است از همدیگر جدا شوند؟ و بچه های آن زن و مرد چه صورتی دارند؟
بسمه تعالی، در صورتی که فسق شهود معلوم شود، احتیاط لازم است؛ و با جهل پدر و مادر به قضیه، بچه ها حکم ولد حلال را دارند.
[سؤال 10974] 6244
بسمه تعالی
پیشگاه مقدس حضرت آیت الله العظمی، أدام الله بقاءه
1. هرگاه به نظر کسی که صیغۀ طلاق را اجرا می کند دو نفر عادل باشند، آیا در صحت طلاق کافی است یا خیر؟
بسمه تعالی، کفایت می کند؛ ولی کسی که علم به فسق شهود داشته باشد، نمی تواند ترتیب اثر بدهد بنابر احوط.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 455
2. هرگاه کسی که دفتر طلاق و ازدواج دارد، به لباس اهل علم باشد، در صورتی که در حدود هشت سال قبل طلاقی را با شرایطش انجام داده، آیا صحیح است یا خیر؟
بسمه تعالی، محکوم به صحت است، مگر علم به بطلان حاصل شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 456