کتاب نکاح

احکام اولاد، ولادت و ملحقات آن

احکام اولاد، ولادت و ملحقات آن

[سؤال 10777]‏ ‏ ‏ 6102‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏اعضای دفتر امام خمینی، مدّ ظله العالی، با اهدای درود‏

‏خاطر مبارک را مستحضر می دارد: جان نثار ساکن تهران هستم. جریان از این قرار‏‎ ‎‏است که چند سال پیش با آقایی ازدواج کرده ام. از وی دارای سه اولاد هستم. حال‏‎ ‎‏شوهرم اظهار می دارد که اولاد سوم از من نیست و آبرویم را با این یاوه گویی ها‏‎ ‎‏می خواهد بریزد. به آزمون خون مراجعه کرده ام و خون بچه با پدرش درست درآمده،‏‎ ‎‏ولی این را هم قبول ندارد. در صورتی که بچه نه ماه در شکمم بود و مرا به زایشگاه‏‎ ‎‏برد و بچه را به دنیا آوردم و او حق مخارج زایشگاه را پرداخت و حال که چهارده ماه‏‎ ‎‏عمر کرده حال اظهار می دارد: بچه، بچه من نیست. حال سه ماه است دو بچه را از من‏‎ ‎‏گرفته و با یک بچه 14 ماهه ما را بیرون کرده که در منزل پدرم زندگی می کنم. حال نه‏‎ ‎‏مرا به خانه اش می برد و نه طلاق می دهد و خلاصم می کند. در دادگاه پرونده موجود‏‎ ‎‏است و اظهار می دارند: «مربوط به حاکم شرع و مرجع تقلید در قم می باشد». حال‏‎ ‎‏سرگردانم و آبرویم در خطر می باشد. پناهنده به محضر مبارک شده و استدعای‏‎ ‎‏عاجزانه جهت رسیدگی سریع به این جریان را دارم. ‏

بسمه تعالی، اگر شوهر با زوجۀ دائمۀ خود نزدیکی نمود، به نحوی که امکان دارد در اثر آن نزدیکی حمل از نطفۀ او منعقد شده و فرزند از او باشد، یا آن که در اثنای حمل یا بعد از ولادت فرزند رفتار او قولاً و یا عملاً طوری باشد که حکایت کند از اقرار او به این که فرزند از اوست، دیگر نمی تواند فرزند را از خود نفی نماید؛ در غیر این دو صورت اگر مدعی شود که فرزند از او نیست، دعوای او ثابت نمی شود مگر با اجرای صیغۀ لعان با مراعات ضوابط شرعیۀ آن که در رسالۀ عملیه مسطور است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 345
[سؤال 10778]‏ ‏ ‏ 6103‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضرت مستطاب آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏شخصی بعد از ایام حیض، پنج ماه از زوجۀ خود کناره گیری کرده و نزدیکی نکرده‏‎ ‎‏است؛ بعد از مدت مزبوره، حملی ظاهر شده است و حال زوج، نفی ولد می نماید و‏‎ ‎‏مدعی است که این ولد از من نیست؛ حکم شرعی را در این مورد بیان فرمایید که‏‎ ‎‏مورد لزوم است.‏

بسمه تعالی، ولد ملحق به او است، مگر نزد حاکم شرع بر وجه شرعی اثبات کند که ولد از او نیست.

[سؤال 10779]‏ ‏ ‏ 6104‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏چنانچه مردی با اکراه به زنی تجاوز کند و زن حامله شود، در صورتی که با شوهر‏‎ ‎‏خود نیز بعد از تجاوز مکرّراً همبستر شود و مجامعت نماید اگر، شوهر ادّعا کند که‏‎ ‎‏یقین دارد فرزند مال او نیست، و ضمناً حاملگی مقارن و همزمان با عمل تجاوز باشد،‏‎ ‎‏فرزند ملحق به کدام است؟‏

بسمه تعالی، اگر از دخول شوهر تا وضع حمل کمتر از شش ماه نباشد ولد ملحق به شوهر است، و دعوای او مسموع نیست.

[سؤال 10780]‏ ‏ ‏ 6105‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 12 / 10 / 1358‏

‏محضر انور حضرت آیت الله‌ امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏به عرض عالی می رساند: در خصوص دعوای این جانب با همسر سابقم که بعد از‏‎ ‎‏دوازده سال زندگی زناشویی به من و دو فرزندم خیانت نموده، به دادگستری مراجعه‏‎ ‎‏و شکایتی تنظیم نمودم و دادگاه قبل از کیفرخواست، پس از بررسی مدارک و دلایل‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 346
‏موجود و اقرار نامبرده به این که با شخصی مدت مدیدی روابط نامشروع داشته تا‏‎ ‎‏جایی که طی مدارک موجود تصمیم بر قتل این جانب گرفته بودند و نیز اقرار نموده که‏‎ ‎‏فرزند پسری از نامبرده به وجود آمده، حکم بر طلاق صادر نمود و وی دو فرزند‏‎ ‎‏مربوط به من به نام آزیتا نه ساله و رزیتا چهار ساله را به من تحویل داده و پسری به نام‏‎ ‎‏آرش را با خود برده و اعتراف نموده که فرزند سومی که همان آرش باشد، از‏‎ ‎‏این جانب نیست و من نیز با مدارک زیاد و دلایل قوی که در دست دارم و نیز نسخه‏‎ ‎‏پزشک مبنی بر این که نامبرده مقدار زیادی به این جانب کافور خورانده ـ که هنوز‏‎ ‎‏تحت مداوا می باشم ـ یقین دارم، بلکه مطمئن هستم که این پسر از من نیست؛ اما‏‎ ‎‏دادگاه می خواهد این پسر را به من تحمیل کند. امیدوارم امر فرمایید دادگاه اسلامی‏‎ ‎‏حکم شرعی و قانونی این جانب را تعیین فرمایند. ‏

بسمه تعالی، به حسب ظاهر شرع ولد ملحق به شوهر است.

[سؤال 10781]‏ ‏ ‏ 6106‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک مرجع عالی قدر جهان تشیع، رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی‏‎ ‎‏ایران، بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّظله الشریف‏

‏مستدعی است حکم الله‌ را نسبت به مسأله مذکوره، مطابق فتوای مبارک بیان‏‎ ‎‏نمایید.‏

‏1. اگر زن شوهرداری با مرد اجنبی تبانی کند و مدت سنواتی از شوهر اول طلاق‏‎ ‎‏نگرفته با آن مرد اجنبی مباشرت کند و دارای چند اولاد شود، حکم این مسأله را‏‎ ‎‏بیان  نمایید؟‏

بسمه تعالی، اولاد، ملحق به شوهر است؛ مگر آن که خلاف آن ثابت شود.

‏2. اگر به زور و تهدید و کتک کاری، طلاق زنی را از شوهرش بگیرند، آیا آن طلاق صحیح است‏‎ ‎‏یا  باطل؟‏

بسمه تعالی، طلاقی که با وکالت از طرف شوهر یا با اذن حاکم شرع نباشد، باطل است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 347
‏3. آیا اگر با حکم دادگاه زمان طاغوت، چنین مجرمینی بخشیده شوند و حکم خدا بلا اثر بماند، عیبی‏‎ ‎‏ندارد؟ ‏

بسمه تعالی، رسیدگی به این امور، مربوط به دولت اسلامی و محاکم قضایی است.

[سؤال 10782]‏ ‏ ‏ 6107‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 21 / 9 / 1361‏

‏با ستایش خداوند سبحان و با درود بر اولیا و انبیای او و با درود بر امام امت و شما‏‎ ‎‏رهروان او و شهدای به خون خفتۀ کربلای ایران ‏

‏از آن جا که خداوند بر مؤمنین منت نهاد که از خودشان رسولی برگزید تا آیات خدا‏‎ ‎‏را بر آنان تلاوت کند و آنان را تزکیه کند و به آنان حکمت بیاموزد و در این زمان هم که‏‎ ‎‏امام امت عهده دار این وظیفه شده اند، ما می خواهیم مسأله ای سؤال کنیم و‏‎ ‎‏خواهشمندیم هرچه زودتر فتوای امام را بفرستید.‏

‏در عشایر و حتی در بعض شهرهای خوزستان و چهارمحال بختیاری، مردم هنگام‏‎ ‎‏ازدواج زوجین، صیغۀ عقد را نمی خوانند (البته در زمان گذشته) و مراسم به این‏‎ ‎‏صورت بوده که عده ای از فامیل مرد و عده ای از فامیل زن، دور هم می نشستند و‏‎ ‎‏مهریه و شیربها و صورت مجلس را می نوشتند و بعد هم امضایی از دختر و پسر‏‎ ‎‏می گرفتند و در آن صورت مجلس، قید می کردند که فلانی می خواهد با فلانی ازدواج‏‎ ‎‏کند و این رضایت را بعضی اوقات از دختر و پسر می پرسیدند و بعضی اوقات هم نه‏‎ ‎‏(شما بنا را بر این بگذارید که می پرسیدند). حالا بچه هایی که از آن ها به دنیا می آیند‏‎ ‎‏حکمشان چیست؟ این را هم متذکر شوم که آن ها اولاً به این مسأله جهل داشتند و دوماً‏‎ ‎‏کسی دسترس نبود؛ یعنی از آن ده تا شهر حدود چند روز پیاده روی بدون ماشین بود‏‎ ‎‏و اینان اگر اطلاع داشتند، اهمیت مسأله را نمی دانستند. آیا بچه های آنان از حقوق های‏‎ ‎‏اجتماعی ـ مثلاً پیشنماز بودن، مرجع تقلید بودن و... ـ محرومند؟ و آیا نسبت‏‎ ‎‏حرام زاده بودن به آنان تعلق می گیرد یا نه؟ ‏

بسمه تعالی، بچه ها حکم ولد حلال را دارند.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 348
[سؤال 10783]‏ ‏ ‏ 6108‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏دختری باکره بدون اذن پدرش شوهر کرده و قبل از اجازۀ پدر، صاحب اولادی‏‎ ‎‏شده. این اولاد بزرگ شده و مالی هم پیدا کرده و فوت شده، آیا ارث این اولاد به پدر‏‎ ‎‏می رسد یا به مادر و یا متعلق به حاکم شرع است؟ و آیا این اولاد حکم ولد الزنا را‏‎ ‎‏دارد  یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر التفات به اشتراط اذن پدر نداشته اند، حکم ولد حلال را دارد و در صورت التفات، ارث ثابت نیست.

[سؤال 10784]‏ ‏ ‏ 6109‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 22 / 3 / 1361‏

‏تهران، جماران، دفتر حضرت امام خمینی، دامت برکاته، من به نام یک فرد ایرانی‏‎ ‎‏خدمت آن امام بزرگوار سلام عرض نموده، بقای عمر امام امت را از خداوند یکتا‏‎ ‎‏خواهانم.‏

‏منظور از نوشتن نامه و گرفتن وقت گرامی تان این است که تقاضا بکنم مرا در این‏‎ ‎‏گرفتاری که برایم پیش آمده، راهنمایی و رهنمون بفرمایید. من استواریکم با سابقه‏‎ ‎‏خدمت 14 سال به عنوان این که مذهب اهل حق دارم، از ارتش پاک سازی شدم ولی‏‎ ‎‏در پروندۀ پاک سازی، عنوان دیگری منعکس نموده و مرا از ارتش بازخرید و بیرون‏‎ ‎‏کردند. بارها گفته شد که احتمالاً در این پاک سازی هستند کسانی که بی گناه پاک سازی‏‎ ‎‏شده باشند، لذا این گونه اشخاص را دوباره به خدمت فرا می خوانیم. من نیز با صبر‏‎ ‎‏انقلابی تحمل نموده و حتی چندین بار از طریق قانونی برای دوباره به خدمت اعاده‏‎ ‎‏شدن اقدام نموده ولی نتیجه ای نگرفتم. البته مأیوس نشده و از راه مشروع کارکردن به‏‎ ‎‏زندگی خویش ادامه دادم، ولی قریباً گرفتاری دیگری برایم پیش آمده که به طور کلی‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 349
‏مرا از ادامۀ زندگی مأیوس و حتی امیدی به زنده ماندن ندارم؛ لذا به فکر افتادم که به‏‎ ‎‏وسیلۀ نامه، گرفتاری خود را در پیشگاه حضرت امام بازگو نموده تا بلکه آن حضرت،‏‎ ‎‏مرا رهنمون نموده و به این کالبد بی روح امید دوباره به زندگی بازگشتن را برگرداند. ‏

‏حضرت امام! همان طوری که قبلاً ذکر نمودم، مذهب من، اهل حق و از طوایف‏‎ ‎‏کوران و سنجابی که در غرب استان باختران زندگی می کنند می باشم و مرجع تقلید ما‏‎ ‎‏سیدنفرالدین هستند که بارها خدمت امام امت رسیده و سرپرستی بسیج عشایری‏‎ ‎‏غرب نیز به عهدۀ ایشان می باشد. من دوازده سال پیش با یک دختر شیعه ازدواج‏‎ ‎‏نمودم که قبل از ازدواج، از پیشنماز وقت دربارۀ مذهب من سؤال و بررسی شد؛ در‏‎ ‎‏نتیجه هیچ گونه اشکالی برای این ازدواج ندید وازدواج انجام گرفت و حال دارای سه‏‎ ‎‏فرزند می باشیم. پس از پیروزی انقلاب و بازخریدی من، به علت مذهب همسرم،‏‎ ‎‏پرونده ام دوباره به بررسی افتاده و به این نتیجه می رسند که مذهب من رسمی نیست و‏‎ ‎‏مسلمان نیستم و به ایشان گفته بودند تا به حال و در این مدت ازدواج، مرتکب عمل‏‎ ‎‏نامشروع شده و بچه های شما حرام زاده می باشند. به این خاطر همسرم با من متارکه و‏‎ ‎‏تقاضای طلاق نمودند. به دادگستری رفته و در دادگاه بخش یک خاص مدنی عرض‏‎ ‎‏حال نمودیم. در آن جا نیز به گفتۀ ایشان موافقت و با طلاق ما موافقت نمودند. حال‏‎ ‎‏می خواستم از محضر امام بزرگوار و رهبر عالی قدر تقاضا وکسب تکلیف نمایم که آیا‏‎ ‎‏مذهب من رسمی نیست و مشرک هستم و بچه های من نامشروع هستند؟ آیا من‏‎ ‎‏می توانم آن ها را به مادرشان واگذار نمایم؛ چون می دانم عاطفۀ مادری باعث ناراحتی‏‎ ‎‏برای مادرش می شود؟ آیا از اموال من چیزی به همسرم می رسد که به ایشان حلال‏‎ ‎‏باشد؟ ‏

بسمه تعالی، مراعات مقررات دولت اسلامی لازم است و در فرض سؤال، اولاد حکم حلال زاده را دارند و باید مهر زن را بپردازید و واگذاردن بچه ها به مادرشان مانع ندارد وچنانچه بخواهید از اموال خود به آن ها بدهید جایز است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 350
[سؤال 10785]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6922

‏3. شخص عاقد، وکالت از پسر و دختر می گیرد که عقد جاری نماید و همان شب‏‎ ‎‏زوجین زفاف می کنند. عاقد فراموش می کند که اجرای عقد کند. پس از دو روز عاقد‏‎ ‎‏متذکر می شود که عقد جاری نکرده و فوری می رود عقد جاری می نماید. آیا عمل‏‎ ‎‏زوجین در طول این مدت چه صورت دارد؟ و عاقد که از روی سهو و فراموشی عقد‏‎ ‎‏را جاری نکرده، چه حکمی دارد؟ متمنی است جواب مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، چیزی بر عاقد نیست و عمل مقاربت پیش از عقد، اگر به اعتقاد این که وکیل عقد را خوانده و زوجیت حاصل شده، انجام گرفته حکم وطی شبهه را دارد.

[سؤال 10786]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6509

‏2. مردی زنش را طلاق داده اما زن در عدّه با مرد دیگری که جاهل به قضیه بوده‏‎ ‎‏ازدواج کرده است. بعداً ولدی از این زن به دنیا آمده که صلاحیت دارد از اولی یا از‏‎ ‎‏دومی باشد. ولد به کدام ملحق است؟ اگر به دومی ملحق باشد با جهل زن به حکم،‏‎ ‎‏ولد شبهه است یا زنا؟‏

بسمه تعالی، اگر در عدّه رجعیه بوده، مورد قرعه است. و اگر در عده بائنه بوده، ملحق به دوم است و با جهل، ولد شبهه است.

[سؤال 10787]‏ ‏ ‏ 6110‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر حضرت آیت الله‌ العظمی خمینی مدّ ظله العالی‏

‏یک زن تا سی و پنج سال اولاد کرده بعد از سی و پنج تا چهل و نه سال نزاییده بعد‏‎ ‎‏از چهل و نه سال شوهر زن وفات می کند مدت یک سال زن بیوه بوده، زن به یقین‏‎ ‎‏خود ثابت می کند که یائسه هستم چون که چهارده سال اولاد نکرده در سال پنجاه این‏‎ ‎‏زن در یک ماه به سه نفر صیغه می شود و اولاددار می شود حالا نمی داند از اول یا‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 351
‏دومی یا سومی است و زن هم دختر زاییده این دختر به کدام یکی محرم است؟‏

بسمه تعالی، زن در سال پنجاهم یائسه نیست و راجع به ملحق شدن دختر با فرض امکان التحاق به همه مورد قرعه است و عقد اوّلی صحیح و دو عقد دیگر باطل است و در هر صورت دختر با مرد اول محرم است.

[سؤال 10788]‏ ‏ ‏ 6111‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر حضرت آیت الله‌ العظمی خمینی مدّ ظله العالی‏

‏دو تا زن حامله بوده در بیابان زاییده اند هر دو تا زن مرده یک دختر نوزاد باقیمانده‏‎ ‎‏نوزاد دیگر را جانور خورده حالا حسن می گوید از زن من است حسین می گوید از زن‏‎ ‎‏من است اگر به حسن بدهد شاید از زن حسین باشد وقتی بالغ شد با پسر حسین‏‎ ‎‏ازدواج کند، اگر به حسین بدهد شاید از زن حسن باشد وقتی که بالغ شد با پسر حسن‏‎ ‎‏ازدواج کند حالا چه باید کرد بین این ها؟ شما امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، مورد از موارد قرعه است.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 352