استحقاق تمام یا نصف مهریه در صورت طلاق یا فوت
[سؤال 10579] 5976
بسمه تعالی 5 / 10 / 1361
محضر مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی، متمنی است دستور فرمایند، در ارسال جواب استفتائات، جهت جلوگیری از اطالۀ دادرسی؛ تسریع نموده و جواب اعلام دارند.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 240
1. در عقدنامه ها مکتوب است که زوج به زوجه وکالت ضمن عقد خارج لازم داده که با توجه به شروط مندرج در آن و اثبات در مرجع صالحه خود را مطلقه نماید. و این طلاق بائن بوده و در صورت توافق کتبی طرفین در زمان عده قابل رجوع است. حال اگر یکی از موارد مندرج محقق شد و زوجه با وکالت مأخوذه طلاق بگیرد و گرفت. آیا حق اخذ مهریه هم دارد؟ در ضمن، بائن بودن طلاق از چه باب است؟ دیگر این که آیا در این موارد زوج بدون رضایت زوجه می تواند رجوع کند؟ در صورت مثبت بودن جواب؛ آیا نقض غرض نمی شود؟
بسمه تعالی، اگر زوجه مدخول بها بوده، تمام مهر و اگر غیر مدخول بها بوده، نصف مهر بعد از طلاق باید داده شود. و طلاق رجعی با شرط، بائن نمی شود و چنانچه طلاق رجعی بوده، شوهر می تواند در عدّه رجوع کند، هر چند بدون رضایت زن باشد.
2. در بعضی عقدنامه ها غیر از شروط چاپی مندرج حین عقد، شرط یا شروط دیگری بین زوجین منعقد می گردد؛ از آن جمله شرط می کنند: اگر زوج به زوجه، ظرف شش ماه از قرار ماهیانه یک هزار تومان نفقه نپردازد؛ زوجه به وکالت بلاعزل می تواند خود را مطلّقه نماید. این شرط محقق می شود و طبق شرط مذکور، زوجه از دادگاه درخواست رأی طلاق با اخذ مهریه یا بدون اخذ آن می نماید. دادگاه طبق وکالت سابق با عدم رضایت فعلی زوج، حکم طلاق صادر و زوجه مطلقه می شود. آیا با این کیفیت زوج حق رجوع به زوجۀ مطلقه ـ بدون رضایت زوجه ـ را دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر طلاق رجعی است می تواند رجوع کند.
3. در عقدنامه ها شرط ضمن عقد شده که اگر زوج بدون رضایت زوجه همسر دیگری اختیار نماید، زوجه وکیل و وکیل در توکیل غیر، بلاعزل باشد که خود را مطلّقه نماید. حال اگر زوجه بدون عذر موجه از زوج تمکین ننماید و موضوع عدم تمکین در دادگاه به اثبات رسیده و منتهی به دادنامۀ قطعی بر عدم تمکین و نشوز زوجه صادر گردد و زوج بخواهد به علت عدم تمکین و نشوز زوجه ازدواج مجدد نماید و یا به علت مذکور ازدواج مجدد هم کرده باشد. زوجه می تواند با وکالت مأخوذه ضمن عقد خود را مطلّقه نماید؟ یا این که وکالت مأخوذه در مورد ازدواج مجدد زوج، به علت عدم تمکین زوجه، از این امر (طلاق زوجه) مستثنا می باشد.
بسمه تعالی، اگر بنحو مطلق، شرط توکیل در طلاق شده، استثنا نمی شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 241
[سؤال 10580] ----> 2928
5. دختری را کسی به عقد خودش درآورده و با آن دختر قبل از عروسی ملاعبه می کند و آن دختر قبل از دخول حامله می شود و بعد از این منجر به طلاق می شود، آیا این دختر مهر کامل حق دارد؟ و بعد از طلاق عده دارد یا نه؟
بسمه تعالی، با طلاق قبل از دخول، مهر نصف می شود و تا وضع حمل باید عده نگهدارد.
[سؤال 10581] ----> 2685
3. اگر کسی زن ثیّبی را به عقد خود درآورد و قبل از دخول طلاق دهد، آیا تمام المهر را بپردازد یا نصف المهر؟
بسمه تعالی، در فرض مسأله، نصف مهر را باید بپردازد.
[سؤال 10582] 5977
بسمه تعالی 20 / 7 / 1358
پیشگاه مبارک رهبر عالی قدر امام خمینی، محترماً به عرض مبارک رهبر انقلاب می رسانم این جانب از عشایر ایل زایی جزء استان کرمان در سال 1356 با یک سیده ازدواج کردم. مبلغ 12000 هزار تومان مهریه معین کرده و مبلغ 45000 تومان پول نقد از حقیرگرفته اند برای خرید اجناس دختر تا این که دختر در خانه پدرش فوت کرد و به تصرف این جانب نرسید. در ثانی یک قالی دادم که آن قالی را هم پدر دختر تصرف کرد من 2 انگشتر طلا و 1 النگو طلا و یک ساعت و تعدادی لباس و چمدان بردم برای پوشیدن دختر باز هم آن ها را ندادند استدعا دارم از مقام عظیم الشأن رهبر انقلاب فتوای دینی مرقوم بفرمایید.
بسمه تعالی، با فرض این که زن بعد از عقد و قبل از دخول فوت کرده، نصف مهریه را مستحق است و اموالی که با پول نقد شوهر صرف در تهیه جهیزیه شده ملک خود شوهر است مگر هبه کرده باشد و اموالی که در
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 242
حین فوت ملک زن است به ورثه او که از جمله شوهر است می رسد و سهم شوهر نصف است.
[سؤال 10583] ----> 991
2. اگر پدری یک دانگ خانۀ مسکونی خود را صداق عروسش کرد و پسرش قبل از عروسی فوت کرد. آیا نیم دانگ خانه از مهریۀ عروس ـ چون عین آن باقی است ـ به پدر بر می گردد یا به پسر، که در این صورت پدر در ارث شریک می گردد؟
بسمه تعالی، در فوت شوهر قبل از دخول، نصف مهر به شوهر بر می گردد و جزو ترکۀ او محسوب است.
[سؤال 10584] 5978
بسمه تعالی
با سلام خدمت رهبر عزیز، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی
پس از عرض سلام و آرزوی سلامتی و طول عمر برای شما، می خواهیم یک مسأله ای را برای ما روشن کنید.
مسأله این است که: فرزند من چند ماه پیش در حمله فتح المبین توسط بعثیان کافر به آرزوی دیرینۀ خود یعنی شهادت، رسید. همسر وی نیز دختر باکره می باشد که هنوز به خانۀ شوهر نیامده و در منزل پدر به سر می برد. حال می خواستیم ببینیم آیا به چنین همسری از حقوق شهید چیزی می رسد؟ و همچنین می خواستیم ببینیم که از مهر چقدر می رسد. و همچنین از اموال شهید ارث می برد؟ و اگر اموالی از شهید و خانوادۀ او نزد عروس و خانواده اش به رسم امانت سپرده شده که در موقع عروسی به منزل داماد بیاورد، می توانیم مطالبه و استرداد نماییم؟
بسمه تعالی، نصف مهریه را حق دارد و از اموال شهید ارث می برد و آنچه را شهید به او بخشیده، ملک او است و نمی توانند پس بگیرند و دیگران اگر چیزی به او داده اند، تا عین آن باقی است می توانند پس بگیرند و حقوقی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 243
که به خانواده شهید داده می شود، از کسی است که به حسب مقررات به او می رسد.
[سؤال 10585] ----> 3452
2. آیا خانمی که خودش دادخواست طلاق بدهد و در دادگاه محکوم شود می تواند تقاضای گرفتن مهریه را بنماید؟
بسمه تعالی، مهریه را حق دارد.
[سؤال 10586] 5979
بسمه تعالی
حضور محترم حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی
محضر مبارکتان را آگاه می سازم مبنی بر این که در زیر نامۀ این جانب در خط مبارکتان آمده است که تمام مهر را مستحق است هر چند عیب مرتفع نشده باشد. امام عزیز و گرامی لازم به یادآوری است که از طرف دادگاه، نامبرده را به پزشکی قانونی معرفی کردیم و فتوکپی آن به پیوست ارسال می گردد و در گواهی نیز آمده است که الآن امکان دخول نیست و درآمدی نیز ندارم که بخواهم همسر دیگری انتخاب کنم. و با نامبرده نیز زندگی برایم میسر نیست. از محضر مبارکتان استدعامندم بفرمایید که آیا شرایط فسخ به نامبرده تعلق می گیرد یا نه؟ و اگر نمی گیرد چه مقدار حقوق به وی تعلق می گیرد، از محبت های امام عزیز کمال سپاس گزاری را دارم.
بسمه تعالی، با فرض تحقق دخول، تمام مهر را استحقاق دارد و در صورت وجود شرایط فسخ می توانید فسخ کنید.
[سؤال 10587] 5980
بسمه تعالی 29 / 11 / 1360
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
بیان فرمایید با در نظر گرفتن این که (تملک الزوجة، المهر بأجمعه بمجرد العقد)
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 244
اگر زفاف واقع نشده و طلاق هم از طرف زوج واقع نشده که مهر تنصیف شود؛ آیا زوجه می تواند تمام مهر را از زوج مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت مهر، به وسایل قانونی متوسل شود و مهر را تماماً بگیرد یا نمی تواند؟
بسمه تعالی، زن مهریه را به عقد مالک می شود و می تواند مطالبه کند، ولی بدون تمکین استحقاق نفقه ندارد.
[سؤال 10588] 5981
بسمه تعالی 14 / 1 / 1361
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی، قائد عظیم الشأن و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی، دام ظله العالی، پس از تقدیم سلام و عرض ارادت، سلامتی وجود مبارک حضرت مستطاب عالی را از خداوند متعال ـ همواره ـ تقاضا دارم، و بعد؛ لطف فرموده، پاسخ این مسائل را مرحمت فرمایید:
1. مردی زنی را به عقد دائم عقد می کند و پس از دو روز که زوجه را ملاقات می کند، عقد را فسخ می کند و اظهار می دارد: این زوجه را ندیدم و صیغه خواندم؛ و آن طوری که وصف و تعریف کردند نبود و این زوجه، برای من قابل قبول نیست و مسامحه بردار هم نیست و الاّ عقد را فسخ نمی کردم. اولیای زوجه می گویند: چون صیغۀ عقد را خواندید، بایستی نصف مهریه را بپردازید؛ زوج در جواب می گوید: این در صورتی است که مرد، زن را دیده باشد و الاّ اگر زن را ندیده، و توصیف و تعریف، شنیده باشد که پس از رؤیت، مطابقت نداشته باشد، نصف مهریه را حق ندارد. در این مورد، حکم چگونه است؟
بسمه تعالی، اگر موجبی برای فسخ نباشد، مهریه ساقط نیست؛ و به طلاق قبل از دخول، مهر تنصیف می شود؛ و مواردی که شوهر حق فسخ دارد، در رساله ذکر شده است.
2. زنی سؤال می کند که من با مرد پیری ازدواج کردم و مهریۀ من بیست هزارتومان است؛ آیا من با این مهریه، مستطیع هستم و حال آن که به غیر از این مهریه، چیز دیگری ندارم و بعد از شوهر، کسی که
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 245
خرج مرا عهده دار شود ندارم؟
بسمه تعالی، در صورتی که تمام احتیاجات زن، به توسط همسر او رفع می شود و وجه مذکور برای مخارج حج او کافی است، مستطیع است.
3. زیاد سؤال می کنند که این آوازهای رادیو و تلویزیون، همۀ آن ها استماعش اشکال ندارد و هیچ کدام موسیقی نیست و ما می توانیم همۀ این صداها و آهنگ ها را گوش دهیم؟
بسمه تعالی، موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک، مانع ندارد.
4. عکس زن که کاملاً مشخص و پیدا باشد و صورت زن نمایان شود در عکس و در معرض و دسترس و نظاره همه مردها قرار گیرد چگونه است و این که بین مردم معروف است که عکس زن برای مردی که او را نمی شناسد اشکال ندارد بیان فرمایید.
بسمه تعالی، چنانچه صاحب عکس شناخته نشود و در دیدن مفسده نباشد نگاه کردن به عکس جایز است.
[سؤال 10589] 5982
بسمه تعالی
دفتر امام خمینی، حفظه الله تعالی، سلام علیکم بما صبرتم ورحمة الله وبرکاته، ضمن عرض سلام و آرزوی توفیق حضرات و شما خدمتگزاران صدیق و پیروزی هرچه زودتر اسلام عزیز بر استکبار جهانی، بدین وسیله محترماً؛ سؤالی شرعی را مطرح می نمایم و امیدوارم برادران پاسخ گوی سؤال ـ از آن جایی که این مسأله، در واقع سرنوشت زندگی دو نفر را مشخص خواهد نمود ـ دقیقاً سؤال را خوانده و جواب را کتباً عنایت نمایید.
قریب به 27 سال پیش ـ تقریباً در سال 1334 ـ مرد و زنی به عقد یکدیگر درآمده و سپس ازدواج می نمایند؛ پس از ازدواج مشخص می گردد که نوزادی از آن ها متولد نخواهد شد. در این رابطه، دفعات متعددی به دکترهای متخصص ـ متخصص های غدد جنسی در اصفهان و تهران ـ مراجعه می نمایند و حتی مراجعات چندی نیز به متخصصین داروهای طبی و داروهای گیاهی داشته اند و جواب تمام پزشکان منفی بوده است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 246
البته این نکته قابل تذکر و توجه است که عیب و نقص، از جانب مرد و شوهر می باشد. پزشکان متخصص، با آزمایشات مکرر و معاینات پزشکی به شوهر اطلاع داده اند که شما در واقع نطفه ندارید و دارای فرزند نمی شوید و زن نیز به این امید که شاید ـ ان شاء الله ـ در آینده در اثر معالجات، نطفه دار و نتیجتاً فرزنددار گردند، مانده و به زندگی ادامه داده است؛ لکن تا کنون همان گونه که قبلاً بیان گردید، جواب و نتیجۀ مثبت مشاهده نشده است. در این رابطه، چند سؤال برای ما مطرح است که تقاضامندیم دقیقاً به این سؤالات جواب فرمایید:
1. آیا زن با توجه به مسائل و موضوعات فوق الذکر، بدون رضایت شوهر (خواه شوهر، راضی باشد یا راضی نباشد) می تواند طلاق بگیرد یا خیر؟ و اگر با میل خود، خواست طلاق بگیرد، مسأله مهریه چگونه خواهد بود؟ آیا باید از طرف شوهر به زن، تماماً پرداخت گردد یا باید نصف پرداخت گردد و یا اساساً لازم نیست مهریه ای به زن پرداخت شود؟
بسمه تعالی، طلاق بدون اذن شوهر باطل است و بعد از تحقق دخول، تمام مهر را باید بدهد.
2. آیا شوهر می تواند با اجازۀ زن، برای مدتی ـ مثلاً یک سال ـ زنی دیگر را صیغه یا عقد نماید؟ این سؤال را از آن جهت مطرح نمودم که در واقع، برای مرد اتمام حجت شده باشد.
بسمه تعالی، ازدواج زن دیگر ـ موقت یا دائم ـ جایز است و باید رعایت مقررات دولت اسلامی بشود.
3. اگر زن با میل خود، خواست کما فی السابق، با توجه به این که می داند از شوهر، فرزنددار نخواهد شد بنشیند و به زندگی خود ادامه دهد، در این جا مسأله شرعی این موضوع چگونه خواهد بود؟ آیا زن، گناهکار نخواهد بود؛ با توجه به این که اگر طلاق بگیرد، می تواند از شوهر دیگر ـ ان شاء الله ـ بچه دار شود و مرتکب معصیت نخواهد بود در دنیا و آخرت؟ و در واقع، مسأله آخرتی مطلب چگونه خواهد بود؟
بسمه تعالی، صبر زن با شوهر مذکور اشکال ندارد.
امیدوارم که در پرتو عنایات حق موفق و مؤید باشید؛ ان شاء الله، خدا نگه دار
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 247
[سؤال 10590] 5983
بسمه تعالی
محضر مقدس و مبارک رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی
زنی هستم که شوهر خود را از دست داده ام و دارای قطعه زمینی هستم که در صداقم قرار داشته و فعلاً متصرّف و از طریق کشت و زرع با آن امرار معاش می نمایم؛ و از طرفی فاقد محل سکونت بوده و از حیث مسکن در مضیقه قرار گرفته ام. آیا جایز است در زمینی که از طریق صداق، در ملکیت این جانبه قرار داده شده، دو اتاق برای سکونت خود بسازم یا خیر؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[سؤال 10591] 5984
بسمه تعالی 2 / 5 / 1361
تهران، دفتر محترم حبر اعظم، رهبر کبیر انقلاب اسلامی جهان، امام خمینی
احتراماً؛ ضمن درود فراوان بر پیامبران راستین خدا از آدم تا خاتم صلی الله علیه و آله و نثار سلام و تحیّت بر ائمه برحق و سلام بر خمینی بت شکن، خاطر عالی متصدیان و مسئولین محترم دفتر امام را به سؤال ذیل، معطوف می دارد.
اگر زن بدون خواسته و رضایت مرد، با استفاده از نفوذ در دادگاه های آریامهری و توانایی اجیرنمودن وکیل زبردست در آن دادگاه های کذایی ـ با وجود داشتن مرد، مدارک متعدد و کافی و شرعی و قانونی، از قبیل دعوت رسمی و ارسال چند مرد عادل و بی نظر، برای دعوت زن به زندگی، و مدارک و ادلۀ زیاد دال بر عناد و سرپیچی زن از مراجعت به زندگی و منزل مرد ـ غیاباً حکم طلاق گرفته باشد، آیا:
1. وصول مهریۀ نامبرده با توجه به نکات فوق و معیل بودن مرد، به چه نحو و صورتی خواهد بود؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 248
2. آیا صدور حکم طلاق غیابی، بدون حضور و رضایت مرد، شرعی است؟
استدعا دارد رأی و نظریۀ دفتر مرجعیت بزرگ اسلامی را امر به ابلاغ فرمایند.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، مهریه، ملک زن است و شوهر نمی تواند دوباره آن را به خود برگرداند؛ ولی طلاقی که بدون اذن شوهر و بدون مجوز شرعی انجام گرفته، باطل است.
[سؤال 10592] 5985
بسمه تعالی 11 / 4 / 1361
حضور محترم نمایندگان امام در قم، پس از عرض سلام و درود و طلب رحمت خدا و آرزوی توفیق بیشتر در انجام وظایف سنگینی که به عهده دارید. مزاحمتان گشتم تا به چند سؤالی که فهم آن از رساله برایم مقدور نگشت پاسخ بفرمایید.
1. آیا مرد می تواند به قولی که به همسرش داده، علی رغم توانایی بر انجام آن، عمل نکند؟ دلیل او این باشد که اگر مرد در عقد نکاح قصد داشته باشد مهریه را ندهد، عقد صحیح است و این حکم را دلیلی برای وفا نکردن به قول خود قرار دهد تا توجیه شرعی هم کرده باشد؟
بسمه تعالی، از صفات مؤمن وفاء به وعده است، و در هر صورت شوهر نمی تواند از اصل پرداخت مهریه امتناع ورزد.
2. وظیفه شرعی یک زن در برابر شوهرش که با استفاده از احکام اسلام مبنی بر اطاعت زن از شوهر، همسر را از دیدار بستگانش و آشنایانش باز می دارد ـ به این دلیل که آن ها اثراتی می گذارند که باعث می شود علاقه زن به آن ها زیاد شود و به خاطر این علاقه نتواند برخی از حرف هایشان را رد کند، در حالی که آن ها مسلمانند و کافر هم نیستند و نماز و روزه شان هم سرجایش است ـ چه می باشد؟
بسمه تعالی، خروج زن از منزل شوهر برای غیر واجبات، منوط به اجازۀ شوهر است.
3. آیا به این دلیل که کودک باید دو سال کامل شیر بخورد می توان از همخوابی با شوهر اجتناب کرد؟ چون در آن صورت احتمال حاملگی مجدد و قطع شیر هست.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 249
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، در صورت درخواست شوهر، زن حق امتناع ندارد.
4. آیا ادکلن های خارجی مردانه و زنانه که انسان نمی داند در آن ها الکل هست یا نه، نجس هست و انسان به واسطه استفاده از آن بدنش نجس می شود یا نه؟
بسمه تعالی، محکوم به طهارت است.
5. ظروف و دستکش های پلاستیکی اگر نجس شود، مثلاً به مدفوع کودک آغشته گردد؛ آیا با آب کشیدن آن ها و برطرف شدن نجاست، تطهیر می شوند یا نه؟
بسمه تعالی، پس از زوال عین نجاست با آب کشیدن پاک می شود.
6. اگر انسان نذری کرده باشد، مثلاً روزه گرفتن ده روز اول ماه قربان و فراموش کرده باشد که آیا قید زمان را مطرح کرده یا نه و منظورش هر سالی که شد، بوده است یا حتماً اولین سال بعد از ادای نیت مرادش بوده، در صورتی که در اولین سال فرا رسیدن آن ماه به واسطه کسالت نتواند آن را ادا کند؛ آیا می تواند این روزه ها را در سال های بعد در همان ماه بگیرد و یا می تواند روزه ها را در هر روزی قضا کند و آیا باید کفاره بدهد؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم، کفاره واجب نیست، ولی سال بعد روزه ها را بگیرد و نیّت ادا و قضا نکند.
[سؤال 10593] 5986
بسمه تعالی 8 / 4 / 1361
درود بر روان پاک شهیدان اسلام، درود بر امام امت، سلام بر امت بیدار و همیشه در صحنۀ حزب الله، برقرار باد پرچم پر افتخار اسلام.
برای من یک مسأله پیش آمد، که لازم شد شما را در جریان بگذارم و شما رهنمودی در این باره بفرمایید.
اگر کسی زنی را عقد کند و او را در خانه نیاورد و بعد بخواهد او را طلاق دهد، چگونه با وی رفتار می شود؟ آیا پول پس داده می شود یا نه؟ آن مقدار پول که به او داده اند، سی هزار تومان است، و پشت قباله شصت تومان می باشد با توجه به هفت عیب هایی که در رساله ذکر شده، دارای هیچ کدام نمی باشد، فقط پیر و فرسوده است، و حدود 34 سال تکمیل سن دارد. از جناب عالی خواهشمندیم که جواب را ارسال
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 250
فرمایید. الله اکبر، خمینی رهبر، با تشکر از امام امت، خمینی کبیر
بسمه تعالی، اگر طلاق قبل از تحقق دخول انجام گیرد، نصف مهریه ای که در ضمن عقد برای زن قرار دادند، به او بر می گردد.
[سؤال 10594] 5987
بسمه تعالی 11 / 3 / 1361
1. اگر مرد جوانی با دختر جوانی طبق سنّت دین مبین اسلام ازدواج نماید و در عقد شرط نکنند که دختر باکره باشد، ولی طبق معمول، فرض بر این است که دختر باکره باشد و دیگر لازم نمی دانند که شرط کنند و عقد می بندند. این فرد جوان با فرض این که دختر، باکره است؛ مهر زن و تمام چیزها را قرارداد کرد. بعد از ازدواج معلوم شد که دختر باکره نیست و مدت دو ـ سه سال، باز هم معمولی با هم زندگی کردند، ولی شوهر از این ازدواج ناراضی و از زن متنفّر است. آیا حق طلاق دارد؟ و اگر داشته باشد، زن حق گرفتن مهریه را دارد یا نه؟
بسمه تعالی، در فرض سؤال، زن حق دارد تمام مهریه را مطالبه کند و اختیار طلاق با شوهر است، ولی مراعات مقررات دولت اسلامی هم لازم است.
2. اگر نعوذ بالله شخصی با زنی زنا کند و دختری به وجود بیاید، می تواند با آن دختر ازدواج کند یا خیر؟
بسمه تعالی، جایز نیست.
3. شخصی با زنی زنا کرد و دختری از زن متولد شد که معلوم نیست مال شوهر زن است یا نه. اگر پسر این شخص با دختر آن زن ازدواج کند، درست است یا خیر؟
بسمه تعالی، دختر اگر از آن مرد نباشد، پسر آن مرد می تواند با آن دختر ازدواج کند.
4. اگر فردی ابزار کار خریده و می خواهد با آن امرار معاش نماید، آیا این ابزارها سر سال خمس دارند یا خیر.
بسمه تعالی، ابزار کار، در حکم سرمایه است و خمس دارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 251