شرط نبودن ذکر مهر در عقد دائم
[سؤال 10555] 5960
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی دام مجده، السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته، با کمال احترام بعد از تقدیم سلام و خواهان سلامتی و طول عمر با برکت و عزت استفتا می شود.
1. اگر زوج قصد پرداخت مهریه را ندارد و به زبان می گوید می پردازم آیا عقد باطل است یا نه، آیا فرزند آن ها مشروع و حلال زاده است یا نه؟
2. اگر زوج متعهد شود عند القدرة می پردازم لیکن می داند که هیچ گاه قدرت پرداخت پیدا نخواهد کرد حکم آن چه صورت می شود فرزند آن ها چه صورت پیدا می کند.
3. در فرض بالا اگر عقد را خود زوج جاری کند یا وکیل بگیرد با توجه به نیت، حکم مسأله فرق می کند یا نه؟ چون معمولاً عقد را یک روحانی اجرا می کند و معمولاً اطلاع دارد آیا حکم فرق می کند یا نه؟
بسمه تعالی، در همه فروض ذکر شده عقد صحیح است و فرزند آن ها حلال زاده است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 227
[سؤال 10556] 5961
بسمه تعالی
در بلاد کشمیر مرسوم است که برای ازدواج یک ورقه به نام وکالت نامه می نویسند و بر آن اسم ناکح و منکوحه و وجه مهریه و اسم وکیل عقد را درج می کنند و از منکوحه و ناکح امضا می گیرند و چند شاهد امضا نموده، سپس نزد وکیل می برند و او صیغۀ عقد را جاری می کند. بنابر آن در یک معامله، در وکالت نامۀ آن وجه مهریه مثلاً یکهزار و چهارصد و یک روپیه نوشته شد و برای شهود و منکوحه چهارده هزار و یک روپیه خوانده شد. و چون منکوحه سواد نداشت، مهریۀ مقرّره را که به زبان شنیده امضا می کند. وکیل هم صیغه را از روی نوشته که کمتر از مقرّره لسانی بوده جاری می کند. چون دختر از این ماجرا مطلع می شود، از ازدواج مُنکر می شود. بیان فرمایید: در همچو معامله ای شرعاً تکلیف چه خواهد بود؟ آیا صیغه عقد صحیح خواهد بود یا خیر؟ آیا این دختر احتیاج به طلاق دارد یا خیر؟ بیّنوا توجروا
بسمه تعالی، عقد صحیح است و اگر مهر مورد توافق طرفین نبوده و زن آن را اجازه نکند، مهرالمثل ثابت می شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 9صفحه 228