مسائل مستحدثه

تلقیح و تولید مصنوعی

تلقیح و تولید مصنوعی

[سؤال 12005]‏ ‏ ‏ 6943‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏خدمت رهبر عزیز، دام ظله‏

‏این جانب مدت شانزده سال است ازدواج کرده ام. پس از معالجات زیادی که نزد‏‎ ‎‏دکترها انجام داده ام، برای فرزنددار شدن با دارو هنوز موفّق نشده ام؛ لذا دکتری به من‏‎ ‎‏گفته من می توانم نطفه از شوهرت بگیرم و به رحم شما تزریق کنم. از شما می خواهم‏‎ ‎‏جواب این را به من بدهید که شرعاً جایز می باشد یا خیر؟‏

‏بقا و سلامت شما را از خدا خواستارم.‏

بسمه تعالی، با حفظ جمیع جهات شرعیه، جایز است.

[سؤال 12006]‏ ‏ ‏ 6944‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 / 1 / 1362‏

‏دفتر امام خمینی، دام ظله‏

‏احتراماً؛ این جانب از روستای گندمان، از شما خواهش می کنم که این سؤال را ـ که‏‎ ‎‏برای من و هم‏‏ۀ‏‏ اهالی این روستا، نامفهوم است و مسأله مهمی است ـ روشن فرمایید و‏‎ ‎‏طوری این جواب را بنویسید، که آن را برای مردم در مسجد بخوانم؛ زیرا مردم ناآگاه‏‎ ‎‏هستند، و اگر دارید، یک مهر هم پای آن بزنید.‏

‏مسأله این است: اگر مردی زنی گرفته و تا چند سال آن زن، بچه دار نمی شود، و‏‎ ‎‏زن  را پیش دکتر می برد، و ممکن است دکتر، آندرژون مرد دیگر را در سوزن، به‏‎ ‎‏او  تزریق کند، که بچه از مرد دیگری خواهد شد. بفرمایید این کار درست است‏‎ ‎‏یا  نه؟  چرا؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 381
[سؤال 12007]‏ ‏ ‏ 6945‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 1 / 4 / 1361‏

‏حضور محترم مرجع عالی قدر، امام خمینی، ضمن عرض سلام و التماس دعا از‏‎ ‎‏محضر آن حضرت، بدین وسیله معروض می دارد:‏

‏این جانب مدت هشت سال است ازدواج کرده ام. بعد از دو سال طی آزمایش های‏‎ ‎‏انجام شده، به این نتیجه رسیده ام که همسرم عقیم و از داشتن اولاد محروم می باشد. از‏‎ ‎‏آن جایی که خداوند همیشه بنده هایش را مورد آزمایش قرار می دهد، این را آزمایشی‏‎ ‎‏دانسته، و به رضای خدا راضی شدم. و چون در خانواده ای مذهبی بزرگ شده ام و‏‎ ‎‏مسأله تلقیح را حرام گفته بودند، تا کنون تن به این عمل نداده ام. و قبلاً مرجع تقلیدم،‏‎ ‎‏شخص دیگری بود، که در رساله اش در این مورد هیچ توضیحی نداده اند.‏

‏بعد از انقلاب، با تغییر مرجع تقلید و مطالع‏‏ۀ‏‏ رسال‏‏ۀ‏‏ آن حضرت در باب مسائل‏‎ ‎‏تلقیح، دقیق شده ام آن جا که فرموده اید: «مسأله (2876) جایز نیست داخل نمودن منی‏‎ ‎‏اجنبی را در رحم زن اجنبیه، چه با اجازه باشد یا نه، و چه شوهر داشته باشد یا نه، و‏‎ ‎‏چه اجاز‏‏ۀ‏‏ شوهر باشد یا نباشد». خواهشمند است:‏

‏1. «جایز نیست» را برایم روشن بفرمایید.‏

‏2. نظر صریح آن مرجع را در مورد حرام بودن یا نبودن این فعل، باتوجه به این که‏‎ ‎‏همسرم در این مورد اصرار می ورزد و برای زندگی این جانب مهم می باشد، ابلاغ‏‎ ‎‏فرمایید.‏

‏3. اگر تلقیح، به وسیلۀ پزشک متخصص مرد انجام بگیرد، موجب گناه است؟‏‎ ‎‏باتوجه به این که پزشک متخصص زن در این مورد ـ عمل تلقیح ـ نیست، چاره‏‎ ‎‏چیست؟‏

بسمه تعالی، تلقیح آب مرد اجنبی به زن حرام است، و چنانچه بچه از آن متولد شود، به شوهر ملحق نمی شود.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 382
[سؤال 12008]‏ ‏ ‏ 6946‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 6 / 10 / 1361‏

‏مقام محترم امام امت، یاور مستضعفان جهان، محترماً، به عرض می رساند:‏

‏این جانب مدت هشت سال است که ازدواج نمودم، و به همسرم بسیار علاقه مند‏‎ ‎‏می باشم. اما صلاح خداوندی بر این بوده که به علت بیماری کروموزمی، بچه دار نشوم‏‎ ‎‏و مدت ها تحت مداوا بوده ام و نتیجه ای عاید نشده است. از آن جایی که علاق‏‏ۀ‏‏ بین ما،‏‎ ‎‏بسیار شدید است و نمی خواهیم زندگی خانوادگی ما از هم پاشیده شود، و از طرفی به‏‎ ‎‏تجویز پزشکان، حاملگی برای همسرم امری ضروری می باشد، تصمیم گرفتیم که‏‎ ‎‏عمل تلقیح مصنوعی را، از طریق شرعی و مذهبی انجام دهیم و جهت این مسأله، به‏‎ ‎‏مقامات ذی ربط مراجعه نمودیم و هرکدام راه حلّ هایی پیشنهاد نمودند، از آن جمله ـ‏‎ ‎‏این که همسرم را طلاق دهم، اما نه به صورت سند و یا مدرک، و صیغه ای جاری شود‏‎ ‎‏بین همسرم و شخصی که حاضر به این مسأله می شود و تا زمانی که صیغه آن شخص‏‎ ‎‏می باشد، عمل تلقیح مصنوعی انجام شود و بعد از نه ماه، دومرتبه پیش هم برگردیم. و‏‎ ‎‏یا راه حل هایی به این ترتیب، اما هیچ کدام متأسفانه برای ما روشن نبود. از آن جایی که‏‎ ‎‏مرجع تقلید ما، امام عزیز می باشند، هر دو حاضریم طبق گفته و یا فتوای آن جناب، هر‏‎ ‎‏مدت که صلاح باشد از هم جدا بمانیم، اما این امر مهمّ و حیاتی، از راه اصولی و‏‎ ‎‏شرعی انجام شود و در آینده مشکلاتی جنبی دامن گیر ما نشود. پزشک معالج ما این‏‎ ‎‏عمل (تلقیح) را انجام می دهد، اما با مجوّزی از مرجع تقلید ما، از این نظر بود که‏‎ ‎‏مزاحم آن جناب شدیم و تقاضا داریم در این راه ما را یاری نمایند. ‏

بسمه تعالی، شما می توانید او را طلاق دهید و بعد از گذشت عدّه، با دیگری ازدواج موقت نماید، ولی در مدت ازدواج موقت، زوجۀ او است و آثار زوجیت مترتب می شود و چنانچه از او ـ ولو با تلقیح ـ بچه دار شود، بچه از او است نه از شما؛ و بعد از تمام شدن مدت ازدواج موقت و گذشت عدّه می تواند دومرتبه با شما ازدواج نماید. 

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 383