کتاب دیات

سقط جنین و دیه آن

سقط جنین و دیه آن

[سؤال 11548]‏ ‏ ‏ 6636‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏آیا بعد از انعقاد نطفه ازبین بردن آن جایز است یا نه؟‏

بسمه تعالی، بعد از انعقاد نطفه جایز نیست.

[سؤال 11549]‏ ‏ ‏ 6637‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 31 / 5 / 1361 ‏

‏به نام او که هستی از او است، برادران و خواهران پویند‏‏ۀ‏‏ راه حق را در هم‏‏ۀ‏‏ زمان ها‏‎ ‎‏و مکان ها سلام می گویم.‏

‏پزشکی هستم که تازه فارغ التحصیل شده ام. خانم ها مراجعه می کنند و از قطع‏‎ ‎‏قاعدگی ـ که دلیل بر حاملگی باشد ـ صحبت می کنند و دارو می خواهند که قاعده‏‎ ‎‏شوند؛ به قصد این که اگر انسانی در حال شکل گرفتن است، سر به نیستش کنند. سؤال‏‎ ‎‏داشتم که آیا چند روز بعد از تشکیل تخم، این کار جایز است؟ ‏

بسمه تعالی، بعد از انعقاد نطفه جایز نیست.

[سؤال 11550]‏ ‏ ‏ 6638‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 11 / 6 / 1361‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی، امام خمینی، رهبر عالی قدر انقلاب‏‎ ‎‏اسلامی‏

‏محترماً، با توجه به این که در شرایط خاصی که ذیلاً به عرض می رسد، از نظر‏‎ ‎‏پزشکی و درمانی می توان نسبت به سقط جنین اقدام نمود، خواهشمند است ارشاد‏‎ ‎‏فرمایید که انجام سقط درمانی، در چنین شرایطی از نظر شرعی چه صورتی خواهد‏‎ ‎‏داشت:‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 151
‏1. انجام سقط به منظور حفظ جان مادر، در مواردی که ادام‏‏ۀ‏‏ حاملگی، سلامت و‏‎ ‎‏حیات مادر را به مخاطره خواهد انداخت؛‏

‏2. به منظور پیشگیری از تولد نوزادی که احتمالاً معلول و ناسالم به دنیا خواهد‏‎ ‎‏آمد؛‏

‏3. به منظور پیشگیری از تولد نوزادی که قطعاً معلول و ناسالم به دنیا خواهد آمد.‏

بسمه تعالی، اگر جنین دارای روح شده، سقط جایز نیست، ولی پیش از دمیده شدن روح، اگر جان مادر در خطر باشد، سقط مانع ندارد.

[سؤال 11551]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5782

‏6. سقط بچه ای که آلت تناسلی اش نشان دهند‏‏ۀ‏‏ پسر بودنش باشد، از روی عمد،‏‎ ‎‏چه دیه ای به پول ایران دارد؟ و اگر بعد از 10 روز از عدّ‏‏ۀ‏‏ ماهانه گذشته باشد، سقطش‏‎ ‎‏به پول ایران چقدر است؟‏

بسمه تعالی، دیۀ نطفه پانزده مثقال طلای مسکوک است و اگر خلقت طفل کامل شده و روح در او دمیده، دیه اش مثل انسان بزرگ است.

[سؤال 11552]‏ ‏ ‏ 6639‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏اگر یک زن مسلمان به وسیله یک مرد اجنبی مورد تجاوز قرار گیرد و از این جریان‏‎ ‎‏بچه ای درست شود و زن، بچه را به هیچ وجه نمی خواهد، قرصی هست که اگر در‏‎ ‎‏عرض 48 ساعت خورده شود اگر نطفه ای درست شده باشد از بین می رود آیا در‏‎ ‎‏چنین موقعیتی که زن اصلاً بچه را نمی خواهد و بچه حرام زاده و پدر معلوم نیست‏‎ ‎‏سقط جنین ایراد دارد یا نه؟‏

‏از خداوند متعال، توفیق و عمر بیشتر امام کبیر را مسئلت دارم‏

بسمه تعالی، اگر یکی از زن و مرد مسلمان باشد سقط در فرض سؤال، جایز نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 152
[سؤال 11553]‏ ‏ ‏ 6640‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏خدمت امام بزرگوارمان خمینی عزیز و رهبر شیعیان جهان سلام عرض می کنم.‏

‏غرض از مزاحمت این است که اول از همه، سلام تمام مسلمینی را که بنده‏‎ ‎‏می شناسم ـ  چه شیعی و سنی ـ را در این مملکت به ایشان برسانم؛ و دیگر این که به‏‎ ‎‏تازگی قرصی در این مملکت به وسیل‏‏ۀ‏‏ دکترها کشف شده که بعد از نزدیکی با زن و‏‎ ‎‏صبح بعد از نزدیکی آن قرص را اگر زن بخورد، بچه دار نمی شود؛ چون این مسأله‏‎ ‎‏ممکن است برداشت بر این بشود که مثل سقط جنین باشد، چون بعد از این که‏‎ ‎‏نزدیکی شده است این قرص را می خورند و جلوگیری می شود که نطفه بسته بشود یا‏‎ ‎‏این که نطفه را می کشد؛ حالا سؤال این است که آیا این از نظر اسلامی و فقهی صحیح‏‎ ‎‏هست یا نه؟ حلال است یا حرام؟ چون برادران شیعه در این شهر (کاونتری) هستند،‏‎ ‎‏حقیر می تواند به آن ها این مسأله را بگوید. خداوند تبارک و تعالی پیروزی نهایی را‏‎ ‎‏برای مسلمین و رزمندگان اسلام هرچه نزدیک تر بگرداند، و خدا امام امت را تا ظهور‏‎ ‎‏حضرت مهدی (عج) حفظ بفرماید.‏

بسمه تعالی، اگر یقین به حمل نداشته باشد مانع ندارد.

[سؤال 11554]‏ ‏ ‏ 6641‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏دفتر محترم امام خمینی، رهبر عزیز انقلاب اسلامی‏

‏با آن که اطلاع دارم که سقط جنین در تمام دنیا و در تمام ادیان نفی شده است،‏‎ ‎‏لیکن به موردی برخورد کرده ام که مورد سؤال می باشد: پدران و مادرانی می باشند که‏‎ ‎‏فرزندان آن ها ممکن است ناقص الخلقه باشند و در میان هر چند فرزند ناقص، یک‏‎ ‎‏فرزند سالم به دنیا آورند. از نظر علم پزشکی، این جانب که متخصص زنان می باشم، به‏‎ ‎‏اطلاع می رسانم که قادر هستیم جنین را در داخل شکم تشخیص بدهیم که آیا سالم و‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 153
‏یا این که ناقص می باشد. در صورت تشخیص ناسالم بودن، قادر خواهیم بود که جنین‏‎ ‎‏را سقط و اجازه دهیم که مادر هرچه زودتر مجدداً حامله شود و این امر چندین بار که‏‎ ‎‏انجام شد، امکان آوردن نوزاد سالم خیلی زیادتر می شود؛ بدین معنا که مثلاً پس از سه‏‎ ‎‏یا چهار بار نوزاد ناقص، امکان نوزاد سالم در بین آن ها هست؛ لذا می توان این مادران‏‎ ‎‏و پدران را از داشتن فرزند ناقص الخلقه که هر روز بر روی دست آن ها باشد و از این‏‎ ‎‏دکتر به آن دکتر بروند، بر حذر و در داشتن فرزندان سالم کمک نمود. البته این امر، به‏‎ ‎‏کمک وسایل علمی موجود و آزمایشات لازمه که در ایران هم موجود است، به خوبی‏‎ ‎‏قابل تشخیص می باشد. لهذا تکلیف شرعی در این مورد چیست؟ و بسیار خوشوقت‏‎ ‎‏خواهم بود که حضوراً نیز توضیح لازم را‏‎ ‎‏بدهم. با عرض تشکر و امتنان‏

بسمه تعالی، سقط جنین در مفروض سؤال هم جایز نیست.

[سؤال 11555]‏ ‏ ‏ 6642‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏زنی برای سقط جنین نزد دکتر می رود و دکتر دوا می دهد و سقط جنین می شود.‏‎ ‎‏دیه را باید زن بدهد یا دکتر یا هر دو؟ اگر شوهر زن هم دخالت داشته، به این معنا که به‏‎ ‎‏زن امر کرده نزد دکتر برود یا این که هر دو با زن به دکتر سفارش کرده اند که دوا بدهد،‏‎ ‎‏دیه را باید سه نفری بدهند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، دیه بر مباشر است نه بر آمر. چنانچه زن مباشر استعمال دوا بوده، دیه بر زن است.

[سؤال 11556]‏ ‏ ‏ 6643‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 28 / 5 / 1360‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دام بقاؤه، پس از عرض‏‎ ‎‏سلام و اظهار ادب، از خداوند متعال مسئلت می نماید که سایه آن حضرت را بر سر ما‏‎ ‎‏مستدام فرماید. محترماً؛ به عرض می رساند:‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 154
‏با توجه به این که هرگونه اقدام پزشکی باید با موازین اسلامی مطابقت داشته باشد،‏‎ ‎‏بدین وسیله فتوای حضرت امام خمینی در مورد سقط جنین، بستن لوله های منوی و‏‎ ‎‏تخمدان در بیماران روانی تقاضا می شود. عده ای از مردم ازدواج را احتمالاً تنها درمان‏‎ ‎‏جنون می دانند و در بعضی موارد، قبل از مراجعه به پزشک، اقدام به ازدواج برای بیمار‏‎ ‎‏نموده و در نتیجه مشکلاتی برای خود، خانواده و جامعه ایجاد می نمایند.‏

‏توصیه قطع ارتباط، استفاده از روش پیشگیری عزل و قرص های جلوگیری از‏‎ ‎‏بارداری، به علت جنون با واقعیت عملاً سازگار نیست. علی هذا استدعا می نماید، در‏‎ ‎‏موارد زیر تعیین تکلیف فرمایند:‏

‏1. چنانچه زنی که مبتلا به جنون است آبستن شود و با توجه به معیارهایی که در‏‎ ‎‏دست می باشد بتوان پیش بینی نمود که بیماری نامبرده پیش رونده است، با توجه به‏‎ ‎‏امکان انتقال بیماری های روانی به جنین و همچنین عدم امکان مراقبت بیمار از فرزند‏‎ ‎‏خود، سقط جنین جایز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.

[سؤال 11557]

‏2. در مورد جنون های پیش رونده، آیا جلوگیری از حاملگی به وسیله اعمال‏‎ ‎‏جراحی مانند بستن لوله های منی در مرد و لوله های تخمدان در زن جایز است یا‏‎ ‎‏خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر موجب قطع نسل است جایز نیست.

[سؤال 11558]

‏3. در مواردی که به علت عقب ماندگی هوشی (حمق، سفاهت یا ضعیف بودن)‏‎ ‎‏مادر قادر به اداره فرزند نخواهد بود و همچنین از نظر احتمال انتقال علائم‏‎ ‎‏عقب ماندگی هوشی، در صورت آبستن شدن سقط جنین جایز است یا خیر؟ در همین‏‎ ‎‏مورد آیا جلوگیری از حاملگی به وسیله بستن لوله های تخمدان در زن و در صورت‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 155
‏ابتلای مرد، بستن لوله های منوی جایز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، حکم دو مسأله قبل را دارد.

[سؤال 11559]

‏4. در مواردی که جنون ادواری است و فواصل بهبود در فاصله وجود دارد، سقط‏‎ ‎‏جنین در صورت حاملگی در یکی از دوران های جنون چه صورت دارد؟ در همین‏‎ ‎‏مورد نیز بستن لوله های تخمدان در زن و در صورت ابتلای مرد، بستن لوله های منوی‏‎ ‎‏در مرد، به منظور جلوگیری از انتقال بیماری چه صورت دارد؟ توضیح آن که با بستن‏‎ ‎‏لوله های تخمدان در زن و لوله های منوی در مرد، تمام اعمال زناشویی کماکان ادامه‏‎ ‎‏خواهند داشت و از لحاظ زناشویی اشکالی به وجود نمی آید.‏

بسمه تعالی، در حکم مسائل قبل است.

[سؤال 11560]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5468

‏2. بیان فرمایید کورتاژ در صورتی که متخصصین و شورای پزشکی تشخیص‏‎ ‎‏دهند که آبستن بودن و وضع حمل برای زن خطر جانی دارد چه صورتی دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر خطر جان زن در بین باشد با اجتناب از محرمات خارجی اشکال ندارد مگر آن که طفل زنده باشد که اجازه نمی دهم.

[سؤال 11561]‏ ‏ ‏ 6644‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی، حضرت امام خمینی، دام ظله‏

‏محترماً؛ معروض می دارد: زنی حامله شده است و تقریباً یک ماه و نیم او است و‏‎ ‎‏دکترها می گویند: برای مادر خطر جانی دارد، و موجب فلج شدن مادر است. آیا جایز‏‎ ‎‏است بچه را سقط نماییم یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر ضرر و خطر جانی برای مادر دارد، قبل از دمیده شدن روح در جنین، اسقاط جایز است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 156
[سؤال 11562]‏ ‏ ‏ 6645‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏ادام الله‌ ظلکم علی رؤوس المسلمین، با تقدیم سلام و آرزوی سلامت و عافیت‏‎ ‎‏حضرت مستطاب عالی، به عرض می رسد: فرع ذیل مورد ابتلای دانشکده های‏‎ ‎‏پزشکی می باشد؛ لطفاً نظر شریف را مرقوم فرمایید.‏

‏طبق تشخیص متخصص اگر حاملگی ادامه پیدا کند، خطر فساد عضو برای مادر‏‎ ‎‏وجود دارد. آیا اسقاط جنین در این صورت جایز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، در فرض مذکور، با تجویز دکتر مورد وثوق، قبل از ولوج روح، سقط مانع ندارد.

[سؤال 11563]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 769

‏7. امرأة حملت بالعقد المنقطع أو بالزنا وتخاف علی نفسها القتل من أهلها أو‏‎ ‎‏الفضیحة بین الناس فهل یجوز لها الإجهاض؟‏

بسم الله‌ تعالی، لا یجوز لها الإجهاض.

[سؤال 11564]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 769

‏8. امرأة حملت وتخاف علی نفسها حین الولادة لولادتها غیر الطبیعیة وقد جری لها‏‎ ‎‏عدّة عملیات وقد حذرها الطبیب من ذلک فهل یجوز لها الإجهاض؟‏

بسم الله‌ تعالی، إن کانت تخاف علی نفسها جاز لها الإجهاض ما لم تولج الروح فی الحمل.

[سؤال 11565]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5484

‏2. سقط جنین (ده روز عقب افتادگی قاعدگی) در صورت داشتن فرزند زیاد چه‏‎ ‎‏حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 157
[سؤال 11566]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2084

‏2. زنی از زنا حمل پیدا کرد و طفل را بعد از مدت 6 ماه عمداً سقط جنین نمود، دیۀ‏‎ ‎‏این فرزند را چه کسی باید بدهد؟‏

بسمه تعالی، اگر خود مادر مباشر سقط بوده باید بدهد.

[سؤال 11567]‏ ‏ ‏ 6646‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم دفتر امام، دام ظله، پس از سلام و آرزوی طول عمر و سلامتی برای‏‎ ‎‏امام عزیز؛ غرض از مزاحمت، پرسش در مورد مسائلی است که ذیلاً شرح می دهم و‏‎ ‎‏تقاضا دارم در این مورد با راهنمایی های خود مرا از ناراحتی وجدان نجات دهید:‏

‏1. حدود 30 سال قبل اگر زنی حامله، کاری کرده باشد که بچه سقط شود، مسلّماً‏‎ ‎‏مطابق رساله دیه ای به آن تعلق می گیرد؛ سؤال چنین است: آیا این دیه باید مطابق 30‏‎ ‎‏سال قبل پرداخت شود یا حالا؟ و از طرف دیگر، کسی که چنین کاری مرتکب شده به‏‎ ‎‏این مسأله جاهل بوده، یعنی این کار را گناه نمی دانسته و آیا جهل به مسأله موجب‏‎ ‎‏تخفیف دیه و گناه نمی شود؟ و اگر وارث دیه ـ که پدر بچه بوده ـ الآن در قید حیات‏‎ ‎‏نباشد مسلّماً وارث دیگر، بچه های او هستند، آیا این پول را مادر ـ که اکنون در قید‏‎ ‎‏حیات است ـ به وارث تقسیم کند یا این که بعد از فوت خودش، که به طریق ارث به‏‎ ‎‏آن ها خواهد رسید؟‏

بسمه تعالی، اگر مباشر سقط بوده باید دیه را یا عیناً یا به قیمت فعلی به ورثۀ پدر بچۀ سقط شده بپردازد.

‏2. منزلی فروخته و خمس آن را داده اند و با پول آن، زمینی خریده اند. بعد از مدتی، با مبلغی منفعت،‏‎ ‎‏آن زمین را فروخته اند، ولی خمس منفعت را نداده و بلافاصله خانه ای خریده اند. آیا آن منفعت خمس‏‎ ‎‏داشته یا نه، در صورتی که کسی که چنین کاری کرده، فاقد خانه بوده است؟‏

بسمه تعالی، اگر برای تجارت نبوده، ترقّی قیمت خمس ندارد.


استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 158
[سؤال 11568]‏ ‏ ‏ 6647‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏1. مرد زن خود را می زند بچه سقط می کند دیه دارد یا ندارد. شما امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، دیه دارد.

‏2. مردی زن خود را می زند سرش می شکند، یا دستش می شکند یا بدنش سیاه می شود. دیه دارد؟ شما‏‎ ‎‏امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، دیه دارد.

‏3. کسی زن خود را مجبور کند به کار صحرایی مثل چوپانی یا دهقانی یا درو کردن یا گلیم بافی یا قالی‏‎ ‎‏بافی، آیا زن می تواند از شوهر خود مزد بگیرد؟ شما امر بفرمایید.‏

بسمه تعالی، حق دارد اجرت بگیرد.

[سؤال 11569]‏ ‏ ‏ 6648‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 10 / 8 / 1358‏

‏حضور محترم امام خمینی سلام عرض می کنم. بدین وسیله به اطلاع حضرت عالی‏‎ ‎‏می رسانم که:‏

‏این جانب در سال گذشته، یعنی تیرماه پنجاه و هفت که چهار فرزند داشتم، خانمم‏‎ ‎‏حامله شد. چون در حاملگی بیش از حد ناراحتی می کشید؛ اصرار زیاد نمود که باید‏‎ ‎‏کورتاژ کنم، ولی من راضی نشدم و خیلی هم خودداری نمودم که این کار را انجام‏‎ ‎‏ندهم. اما سرانجام بر اثر گریه و زاری همسرم از یک طرف و فشار زندگی از طرف‏‎ ‎‏دیگر و رشد و نموّ فساد و آلودگی محیط در دوران طاغوت سبب شد که سرانجام با‏‎ ‎‏بی میلی راضی شدم. اما در تمام این مدت که عرض شد دقیقاً می دانم و حتی یک روز‏‎ ‎‏را هم اشتباه نمی کنم که از روزی که غسل حیض نمود تا روزی که کورتاژ نمود بیش از‏‎ ‎‏دو ماه و نیم طول نکشید. اما از آن جایی که من جاهل این مسأله نبودم از آن روز تا‏‎ ‎‏کنون آسایش روحی و فکری و وجدانی ندارم. بارها تصمیم گرفتم که از رحمت الهی‏‎ ‎‏مأیوس شوم و دست از هر کار خیری بردارم، برای این که خداوند می فرماید: ‏‏مَنْ قَتَلَ‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 159
‏نَفْسَاً بِغَیْرِ نَفْسٍ أوْ فَسَادٍ فِی الأرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعَاً‏‏ به هر حال همواره سرگردانم!‏‎ ‎‏چه کنم؟ اشتباهی بود که کردم. اما این نکته را هم باید یادآور شوم که در مدت انقلاب‏‎ ‎‏اسلامی به طور جدّی کوشش نموده و می کنم و حتی در سپاه پاسداران و اخیراً هم در‏‎ ‎‏جهاد سازندگی صمیمانه و بدون توقّع از دل و جان کمک می کنم. لکن از موضوع فوق‏‎ ‎‏به سختی رنج می برم. و خانمم نیز بسیار بسیار ناراحت است. حضرت آیت الله‌،‏‎ ‎‏خواهشمندم چنانچه حدی یا دستور دیگری است؛ مرا تکلیف فرمایید؛ که بی صبرانه‏‎ ‎‏منتظر جواب جناب عالی هستم. ولی این جواب را خواهشمندم با دست خط مبارک‏‎ ‎‏خودتان در پای همین نامه بنویسید چون من مقلد شما هستم و جواب و یا نوشت‏‏ۀ‏‏ هیچ‏‎ ‎‏کسی را قبول ندارم؛ یعنی نمی توانم راضی شوم. از تفقّد شما سپاس گزارم.‏

بسمه تعالی، از عمل خود توبه کنید و دیه بر عهدۀ کسی است که مباشر سقط جنین بوده است.

[سؤال 11570]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5825

‏2. شوهری با پافشاری زنش در چند سال قبل، نطفۀ 35 یا 40 روزه را ساقط یا‏‎ ‎‏کورتاژ می کنند و بعد می فهمند که باید طلا دیه بدهند. اولاً چند مثقال طلا باید دیه‏‎ ‎‏بدهند؟ ثانیاً فقر مالی و گرانی طلا را چه بکنند و آیا ارفاقی درباره آن ها می کنید؟‏

بسمه تعالی، دیه بر مباشر سقط است و در فرض مذکور که علقه نیست دیه، 15 مثقال رایج طلا است.

[سؤال 11571]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 252

‏2. اگر خدای نخواسته در حال حیض نطفه ای منعقد شد، آیا می شود آن بچه را‏‎ ‎‏سقط کرد؟‏

بسمه تعالی، نمی تواند بچه را اسقاط کند.

[سؤال 11572]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6307

‏2. مبلغ آن برای جنین یک ماهه و دو ماهه، به قیمت امروز چقدر می شود؟ با‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 160
‏تفکیک هر یک از مرحله های فوق، با پول رایج امروز بیان نمایید. ‏

بسمه تعالی، در تعیین مقدار دیۀ جنین، به رساله مراجعه شود. 

[سؤال 11573]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5457

‏4. در مورد مادران بیماری که ادام‏‏ۀ‏‏ حاملگی آن ها با حیاتشان مغایرت پیدا می کند و‏‎ ‎‏سنّ جنین از چهار ماه بیشتر است، لیکن جنین از نظر سنّی در وضعیتی است که امکان‏‎ ‎‏ادام‏‏ۀ‏‏ حیات وی خارج از رحم مادر وجود ندارد و بعد از مرگ مادر او هم فوت‏‎ ‎‏خواهد نمود، آیا می توان به منظور نجات حد اقلّ یک نفر؛ (یعنی مادر) به حاملگی‏‎ ‎‏خاتمه داد؟‏

بسمه تعالی، باید تا آخرین ساعات امکان حفظ حیات مادر منتظر بمانند، چنانچه در آن هنگام جنین در وضعی باشد که امکان ادامۀ حیاتش نیست سقط او جهت حفظ حیات مادر مانعی ندارد.

[سؤال 11574]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5457

‏6. در مواردی که امکان وجود نقایص مادرزادی جسمی و عقلی و روانی، به طور‏‎ ‎‏سرشتی یا اکتسابی در جنین هست (مثل انواع بیماری های ارثی یا ناشی از تأثیر موادّ و‏‎ ‎‏داروها و اشع‏‏ۀ‏‏ ایکس و غیره ...) آیا می توان به سقط جنین مبادرت نمود؟ و آیا از این‏‎ ‎‏نظر تفاوتی بین جنین زیر و یا بالای چهار ماه وجود دارد؟ و آیا در صورتی که وجود‏‎ ‎‏نقص مزبور اثبات شود سقط جنین جایز است؟‏

بسمه تعالی، سقط جایز نیست و فرق نمی کند.

[سؤال 11575]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 5457

‏7. آیا سقط درمانی (در مورد بیماران پیشرفته ای که ادامۀ حاملگی آنان برایشان‏‎ ‎‏خطر جانی دارد) با سنّ جنینی زیر چهار ماه مجاز است؟‏

بسمه تعالی، اگر خوف خطر جانی هست با تشخیص دکتر مورد وثوق قبل از ولوج روح مانع ندارد.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 161