جراحت سر و سایر جراحت ها
[سؤال 11535] 6629
بسمه تعالی 7 / 11 / 1362
محضر مبارک آیت الله العظمی الامام خمینی، دام ظله علی رؤوس المسلمین
بعد التحیة والسلام؛ لطفاً به سؤال های ذیل پاسخ مرقوم فرمایید:
1. در بعضی از جراحت ها که شتر به عنوان دیه تعیین شده، مانند شجاج که گاه دیه به پانزده شتر می رسد و زیادتر از اصل دیه نفس است که جانی در دیات انتخاب می نماید، همانند ده هزار درهم، آیا شتر موضوعیت دارد یا نسبت به دیه است؟ یعنی یک صدم دیه در جایی که یک شتر دیه است، که صاحب جواهر هم بر این عقیده می باشد.
بسمه تعالی، شتر موضوعیت ندارد و بالنسبة از دیۀ نفس حساب می شود، هرچند در صورت امکان، احتیاط در مصالحه است.
2. آیا در جایی که جرح و نقص عضو، جرم باشد، یعنی عن عمد انجام گرفته و قابل قصاص نمی باشد، می شود برای مرتکب مجازات تعزیری قائل شد یا تنها دیه جنبه ضمان و حقوقی و ضرر و زیان داشته باشد که لازمه طبع دیه است و در روایات هم ظاهراً نص بر جزا بودن آن نمی باشد، تنها استدلال به سکوت ائمه علیهم السلام می شود یا همان دیه ضمان و جزا هر دو است؟ توضیحاً این که مجازات به محض دیه، باعث تجری بر جرم خواهد شد و آمار جرائم را بالا خواهد برد.
بسمه تعالی، زاید بر دیه چیزی ثابت نیست.
3. هرگاه قاتل بر قتل عمد مردد بین دو نفر یا زیادتر باشد، آیا می توان قاتل را به قرعه معیّن نمود ـ که معروف است نظر مبارک چنین است ـ یا نمی توان؟ و بر فرض دوم، وظیفه چه می باشد؟ آیا به پرداخت دیه اکتفا باید کرد که طبعاً قتلی انجام گرفته و کسی هم مجازات نشده و یا راه دیگری دارد؟ توضیحاً اگر به دیه اکتفا شود، امکان زیاد شدن قتل عمدی و سوء استفاده وجود دارد.
بسمه تعالی، در فرض مزبور بهتر است روی دیه تفاهم کنند و آن را نیز با قرعه تعیین نمایند و این موافق با احتیاط است.
دادستان کل کشور: یوسف صانعی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 144
[سؤال 11536] 6630
بسمه تعالی
محضر حضرت آیت الله العظمی خمینی، مدّ ظله العالی
1. دو نفر با همدیگر دعوا می کنند و یک نفر بی غرض از ضربات این ها زخمی می شود دیه دارد؟
بسمه تعالی، دیه دارد.
2. ملکی که به کسی میراث می رسد پشت در پشت مانده معلوم نیست خمس داده شده یا نه این زمین خمس دارد یا نه؟
بسمه تعالی، خمس ندارد.
3. کسی درخت کاشته میوه دار و غیر میوه دار این ها اگر به ثمر رسید خمس دارد یا نه؟
بسمه تعالی، خمس دارد.
4. پوست روباه و پلنگ که حیوان حرام گوشت هستند و از آن پوستین درست می کنند آیا نماز با آن جایز است؟
بسمه تعالی، صحیح نیست.
5. خرمن گندم مال دو نفر است هنوز تقسیم نکردند به حساب زکات رسیده اگر تقسیم کند از حساب کم می شود این خرمن زکات دارد یا ندارد؟
بسمه تعالی، زکات ندارد.
6. شخصی خوابیده عمداً نماز را قضا می کند می گوید حالا خواب دارم هر وقت بلند شدم قضای نماز را می خوانم این طور نماز ادا می شود؟
بسمه تعالی، این کار جایز نیست لکن نمازی را که قضا کرده صحیح است.
[سؤال 11537] 6631
بسمه تعالی 9 / 11 / 1361
مستدعی است سؤال ذیل را برحسب فتوای حضرت امام خمینی، دامت برکاته
لطف فرموده جواب فوری مرقوم فرمایید؛ پرونده هایی در انتظار حکم، موقوف مانده است.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 145
1. در مورد دیات که نام بعیر و دینار در جروح و تغییر رنگ و کسر منافع و قطع اعضا ذکرشده است، آیا خصوصیتی دارد، یا نسبت به دیۀ کامله از هر یک از شش چیز مورد تخییر جانی باید ملاحظه شود، که یک بعیر یعنی 1/100 دیۀ کامله مثلاً و شش دینار یعنی 6/1000 دیۀ کامله؟
بسمه تعالی، آنچه در موارد مذکوره به عنوان دیه نام برده شده، خصوصیت دارد.
2. آیا در انشای لفظی حکم، حضور مدعی یا مدعی علیه پس از محاکمه حضوری یا غیابی لازم هست یا خیر؟
بسمه تعالی، بعد از مطالبه حکم، حضور طرفین در وقت انشای حکم لازم نیست.
[سؤال 11538] 6632
بسمه تعالی 22 جمادی الثانی 1397 ق
حضور مبارک حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی خمینی، متّع الله المسلمین بطول بقائه الشریف، السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته، دوام ظل مبارک را از خداوند متعال مسئلت داشته و ملتمس دعا از وجود شریف هستم.
1. در منازعه دو طفل، سر یکی از آن ها به وسیله پرتاب سنگ دیگری مجروح شده و مقداری هم خون آمده است. اولاً: به نظر حضرت عالی دیه اش چقدر است؟ ثانیاً: اگر ولیّ طفل مزبور عفو کرد رفع تکلیف از ولیّ ضارب می شود یا خیر؟
بسمه تعالی، دیۀ آن دو شتر است و بر عاقله است و مال طفل مجروح است، و ولیّ او حق عفو ندارد؛ مگر آن که مصلحت طفل در عفو باشد.
[سؤال 11539]
2. در مفروض فوق و با عدم رفع تکلیف با عفو، اگر ولیّ طفل مجروح بگوید: «من ضامنم که بعد از بلوغ دیه را به او بدهم و یا رضایت او را جلب نمایم»؛ آیا این گفته در اسقاط تکلیف طرف مقابل کافی است یا نه؟
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 146
بسمه تعالی، با وعدۀ جلب رضایت طفل بعد از بلوغ، بدهی دیه و تکلیف از طرف ساقط نمی شود؛ لکن اگر ولیّ ما فی الذمه طرف مقابل را برای طفل ضامن شود کفایت می کند.
3. در وام هایی که مشروط به زیادی است و می فرمایید: «اگر گیرنده شرط را به طور جدّ قبول نداشته باشد، گرفتن چنین وامی بلامانع است»؛ آیا شرعاً این حکم در مورد بانک ها و مؤسساتی هم که پول مال متصدیان نیست، جاری است و از آن ها با این کیفیت می توان وام گرفت؟
بسمه تعالی، با مجاز بودن متصدیان در دادن وام فرقی نیست.
4. گِلی که سگ از بین آن عبور کرده و یا در آن بول می نماید و بعد هم به هم زده شده و در ساختمان مصرف شده؛ آیا از تمام آن گل باید اجتناب کرد یا خیر؟ همچنین آنچه از آلات و ابزار آلوده شده، باید تطهیر شود یا خیر؟ زیرا موجب آلودگی ساختمان های دیگر هم می شود! در ضمن چون ملاقات قسمت های زیاد گل مزبور با عین نجس و یا با گل های متنجس مع قلة الوسائط معلوم نیست و به طهارت خود باقی هستند؛ آیا مع لحاظ العلم الاجمالی، تمام قشرهای روی کار که محل ابتلاء است و همچنین آلات و ابزار بنا هم پاک است یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر گل به هم زده شده و به صورت ملات در ساختمان به کار رفته است، تمام آن گل و ابزاری که با آن ملاقات نموده محکوم به نجاست است؛ لکن قشر روی بنا اگر سرایت رطوبت ملات لای آجرها به آن معلوم نباشد محکوم به طهارت است و باید از وسوسه اجتناب کرد.
5. رفت وآمد و سایر تصرفات آقایان اهل علم را به قراء معلوم الحال جهت نشر احکام مقدسه اجازه می فرمایید یا خیر؟ و همچنین استفاده از آب های آن ها را؟
بسمه تعالی، رفت وآمد در مرافق عمومی مانع ندارد و از انهار کبار نیز استفاده به مقدار متعارف مانع ندارد و در منازل اشخاص با عدم علم به غصبیت مانع ندارد و رفت وآمد در اراضی وسیعه مانع ندارد.
[سؤال 11540] ----> 6647
2. مردی زن خود را می زند سرش می شکند، یا دستش می شکند یا بدنش سیاه می شود. دیه دارد؟ شما امر بفرمایید.
بسمه تعالی، دیه دارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 147
[سؤال 11541] 6633
بسمه تعالی
اگر گلوله ای از یک طرف پا وارد و از طرف دیگر خارج شود و باعث فلج آن پا گردد و قصاص هم ممکن نباشد آیا در دیه جائفه است یا دیه فلج و یا هر دو هر چند که مجموع مقادیر از دیه کامله بیشتر باشد.
بسمه تعالی، ظاهراً دیه فلج باید بدهد و احوط نسبت به جائفه تصالح است.
[سؤال 11542] ----> 6097
4. در صورتی که شوهر، زن را بزند ـ سرخ یا کبود شود ـ و زن راضی نباشد یا دهان پر از خون شود، مقدار دیه چیست؟
بسمه تعالی، به رسالۀ عملیه مراجعه نمایید.
[سؤال 11543] ----> 6097
5. در صورت دیه دادن، دیه به چه کسی می رسد؟
بسمه تعالی، دیه به مضروب می رسد.
[سؤال 11544] 6634
بسمه تعالی
1. دیه اعضا که لا تقدیر لها اگر بخواهند از ارش بدهند فعلاً که عبدی در کار نیست که قیمت او را بسنجند تا قیمت آن عضو معلوم شود به چه طریق باید میزان قیمت را به دست آورد؟
بسمه تعالی، در فرض مرقوم به کیفیتی مصالحه کنند.
2. بعضی کلمات قرآن که به تنهایی معنایی ایفا نمی کند جایز است که در نماز به قصد قرآنیت بخوانند یا خیر؟
بسمه تعالی، اگر صدق قرآن بکند اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 148
[سؤال 11545] 6635
بسمه تعالی
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، دام مجده العالی، با عرض سلام، احتراماً؛ خواهشمند است مسائلی را که ذیلاً معروض می گردد، پاسخ فرمایید:
1. منظور از ارش و حکومت چیست؟ اگر هدف تقویم انسان صحیح و معیب، و اخذ مابه التفاوت است، در جهان امروز، بالأخص در ایران اسلامی مملوکی نیست، تا این که انسان حرّ را مملوک فرض کنیم و سپس مابه التفاوت را بگیریم، و اگر منظور چیز دیگری است و یا هم اکنون نیز فرض مذکور متصور است، با توضیح بیشتر مسأله را بیان فرمایید.
بسمه تعالی، در هر موردی که تقدیر شرعی برای جنایت نباشد، در آن جا ارش ثابت است که عبارت از مقداری از دیۀ نفس به نسبت تفاوت بین قیمت صحیح و معیب است؛ و حکومت در این موارد به همان معنی ارش است، و اگر با فرض کردن حرّ را عبد نتوان تفاوت قیمت صحیح و مجروح را به دست آورد، باید قاضی با امر به تصالح، یا با تعیین مقدار مالی به عنوان دیه، یا با تعزیر جانی، نزاع را خاتمه بخشد و غائلۀ فساد را از بین ببرد.
2. دو نفر محکوم به قتل یک نفر گردیده اند؛ اولیای دم می خواهند با پرداخت نصف دیه هر یک از محکومین، هر دو نفر را قصاص نمایند. در فرض مذکور انتخاب نوع دیه با کیست؟ با اولیای دم است یا با ورثۀ محکومین؟
بسمه تعالی، انتخاب نوع دیه در این مورد هم با کسی است که تکلیف به پرداخت دیه می شود؛ یعنی با اولیای دم که می خواهند قصاص نمایند.
3. جوانی در استخر شنا غرق گردیده؛ اولیای دم مسئول استخر را که در هنگام وقوع حادثه در محوطۀ استخر نبوده، قاتل معرفی می کنند. مسئول استخر می گوید: استخر نجات غریق داشته، اگر مسئولیتی
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 149
هم باشد با آن ها است، نه با من. نجات غریق ها هم اظهار می دارند: ما در ساعت وقوع حادثه مسئولیتی نداشته ایم، مقتول بدون اجازه در ساعت تعطیلی وارد استخر شده و خودش مسئول است. آیا در فرض مذکور می توان مسئول استخر و یا نجات غریق ها را قاتل شناخت و یا نمی توان؟
بسمه تعالی، اگر غریق، بالغ عاقل بوده و به اختیار خود رفته در استخر شنا کرده، کسی ضامن دیۀ او نیست.
[سؤال 11546] ----> 5185
2. اگر شخصی در سن تکلیف، به هنگامی که زخمی یا جوشی در بدنش ایجاد شده، در زمانی که این جوش یا زخم در حال التیام یافتن و خوب شدن است، پوست جدید و نازک روی آن را بِکنَد و باز زخم شروع به ترمیم کند، اما این شخص باز به بدن خویش رحم نکرده و روی این زخم را دوباره بِکنَد (به مدت چهار سال) به طوری که منجر به حساسیت پوستی برایش بشود، اما پس از این مدت زمانی که گذشت، شخص به بیهودگی این عمل و ظالم بودن خویشتن پی ببرد و از این کار خود بی نهایت پشیمان شود و بخواهد توبه کند، پس از توبه برای پاک شدن از این گناه، آیا دیه لازم است؟ پرداخت دیه به چه شکل است؟ آیا از طریق دادن وجه معینی، این دیه پرداخت می شود؟ اگر به این صورت باشد، این مبلغ به کجا باید پرداخت شود؟
بسمه تعالی، دیه ندارد.
[سؤال 11547] ----> 4072
3. در جلد 2 تحریر الوسیله آمده است: «من لا ولیّ له، فالحاکم ولیّه فی هذا الزمان» اوّلاً آیا مراد از حاکم، ولی امر است یا قاضی؟ و ثانیاً مصرف دیه چیست؟ آیا لازم است که به ولی امر پرداخت شود، و یا پرداخت به دولت اسلامی کافی است؟
بسمه تعالی، مراد ولی امر است و دیه نیز نظیر سایر موارد ارث من لاوارث له، به ولی امر می رسد و اگر وارثی هست باید به او داده شود.
استفتائات امام خمینی (س)ج. 10صفحه 150