مکتب فکری امام خمینی(ره) در رویارویی با انحرافات فکری و تهدیدات امریکا و صهیونیسم

‎ ‎

مکتب فکری امام خمینی(ره) در رویارویی با انحرافات فکری وتهدیدات امریکا و صهیونیسم 

 

 دکتر فتحی یکن

 

مقدمه

‏تهاجم فکری و فرهنگی، از خطرناکترین انواع تهدیدات به شمار‏‏ ‏‏می رود که ساختار جامعه را ویران نموده، صفوف به هم پیوستۀ امّت را‏‏ ‏‏پراکنده و دستاوردهای آنان را از بین می برد و قدرت آنها را به ضعف تبدیل‏‏ ‏‏می کند.‏

‏همانطور که اسلام در زمان پیامبر(ص)، در کنار تهاجمات نظامی، ‏‏ ‏‏امنیتی و اقتصادی، با تهاجم فکری، فرهنگی هم مواجه بود، انقلاب اسلامی‏‏ ‏‏ایران هم با سخت ترین و زیانبار ترین تهدیدات و توطئه ها رو به رو بوده‏‏ ‏‏است.‏

‏امت اسلام که در عصر حاضر، با انواع توطئه های نظامی، امنیتی و‏‏ ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 331
‏ ‏

‏اقتصادی طراحی شده توسط امریکا، صهیونیسم و دیگران دست به گریبان‏‏ ‏‏است، به خوبی دریافته که سیاست خودباختگی فرهنگی که از سوی‏‏ ‏‏صهیونیسم جهانی به منظور از بین بردن تاریخ و فرهنگ ملتها اِعمال‏‏ ‏‏می شود، از بمب افکنها و هواپیماهای پیشرفته و موشکهای قاره‏‏ ‏‏پیما و حتی‏‏ ‏‏از بمب اتم هم خطرناکتر است، چرا که تهاجم فرهنگی، از درون جوامع به‏‏ ‏‏تخریب آنها پرداخته و بدون هیچ سر و صدا و یا کوچکترین مقاومتی، ‏‏ ‏‏جامعه را ویران می کند.‏

‏ امام خمینی(ره) می فرمایند: ‏

از جمله نقشه ها که مع الاسف تأثیر بزرگی در کشورها و کشور عزیزمان گذاشت و اثار آن هنوز تا حد زیادی بجا مانده بیگانه نمودن کشورهای استعمارزده از خویش و غرب زده و شرق زده نمودن آنان است به طوریکه فرهنگ و قدرت خویش را به هیچ گرفتند و دو قطب شرق و غرب را نژاد برتر و وابستگی به یکی از دو قطب را از فرایض  غیر قابل اجتناب معرفی کردند.

‏و در جای دیگر می فرمایند: ‏

رادیو تلویزیون و مطبوعات و سینماها و تئاتر ها از ابزارهای مؤثر تباهی و تخدیر ملتها خصوصاً نسل جوان بوده است. چه نقشه های بزرگی از این ابزار چه در تبلیغ ضد اسلامی و ضد روحانیت خدمتگزار و چه در تبلیغ استعمارگران شرق و غرب کشیده شد نباید بگذاریم این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و منافع کشور منحرف شوند و باید بدانیم که آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی 


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 332
 

جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است.

‏پیش از آنکه به ابعاد فکری مکتب امام خمینی(ره) بپردازیم بهتر دیدم‏‏ ‏‏در یکصدمین سالگرد میلاد امام(ره) نقطه نظرات بنیانگذار جمهوری‏‏ ‏‏اسلامی ایران را درباره روشهای مقابله با انحرافات فکری بررسی نماییم.‏

‏ ‏

‏ انواع تهاجم فکری‏‎[1]‎

‏انواع مختلفی از تهاجم فرهنگی و فکری وجود دارد که جمهوری‏‏ ‏‏اسلامی ایران با آنها مواجه بوده است و آنها را در سه شاخۀ کلی طبقه‏‏ ‏‏بندی‏‏ ‏‏نموده ام، که البته می توان انواع دیگری را هم ذکر کرد: ‏

‏الف_تهاجم فکری - فرهنگی از درون جامعه اسلامی‏

‏ب - تهاجم فکری از سوی لیبرالیسم غربی ‏

‏ج_تهاجم فکری ازسوی رادیکالیسم شرقی ‏

‏ ‏

‏الف) تهاجم فکری از درون جامعه اسلامی ‏

‏این نوع تهاجم از همۀ نوع آن خطرناک تر است، زیرا از درونِ‏‏ ‏‏ساختار ایجاد شده و بدون آمادگی و اعلام خطر، پیش میآید.‏

‏در عصر پیامبر(ص) هم این نوع تهدیدات وجود داشت که آنرا تحت‏‏ ‏‏عنوان«جریان نفاق» واهل مسجد ضرار بررسی می کنیم. قرآن کریم، دستور‏‏ ‏‏تخریب آن مسجد را صادر فرموده و اینطور بیان نموده است: ‏

آنان که مسجد ضرار را بر اساس کفر و برای ایجاد تفرقه میان مؤمنان و توطئه گری و مبارزه با خدا و رسول، بنا  


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 333
 

 کرده اند و سوگند یاد می کنند که ما جز نیکی و خیر، هدفی نداریم، خدا می داند که آنان دروغگویانند. ( ای پیامبر) هرگز در آن مسجد نماز برپا مکن. تنها مسجدی که از ابتدا بر اساس تقوا بنا شده است، شایستۀ برپا کردن نماز در آن است و مردانی در آن حضور دارند که به پاکی و پاکیزگی میل دارند و خداوند پاکیزگان را دوست می دارد.[2]

‏امام خمینی(ره) به اشکال مختلف این تهاجم اشاره کرده اند؛ و دربارۀ‏‏ ‏‏یکی از انواع آن می فرمایند: ‏

به این هیأتها و دستجات به ظاهر دینی نگاه کنید تا اثار و نتایج این تبلیغات را به طور آشکار مشاهده کنید. عده ای بی همت، فقط مخالفت می کنند و گروهی بی اراده، تنها به دعا و ثنا و بحث درباره بعضی مسائل شرعی اکتفا کرده اند. گویی برای چیز دیگری آفریده نشده اند.

‏و در جای دیگر می فرمایند: ‏

در میان ما کسانی هستند که افکار ابلهانه ای که دشمنان در میان ما رواج داده اند را باور دارند. این باعث ادامۀ استعمار و نفوذ بیگانگان می شود این افراد مانع اصلاحات و پیشرفت و توسعه می شوند. 

‏و در ادامه می فرمایند: ‏

اینها فقیه نیستند. یک گروه از آنها را دستگاههای جاسوسی و امنیتی عمامه بر سرشان گذاشته است. باید اینها را افشا کنیم زیرا آنان دشمن اسلام هستند.

‏ ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 334
‏ ‏

‏و دربارۀ نوع دیگر می فرمایند: ‏

فقها باید مردم را هدایت کنند و مسلمین را از خطر نابودی مظاهر اسلام و فراموشی احکام شرع در امان نگهدارند. 

‏و نیز می فرمایند: ‏

شما باید تهذیب نفس کنید تا مرحله ای که اخلاق و رفتار شما و بی توجهی شما به دنیا در اصلاح مردم مؤثر باشد و مردم به شما اقتدا کنند نباید درس و بحث را رها کنید، بلکه باید با جدیت و پیگری، به علم آموزی بپردازید. مادامی که به درس و بحث وارد نشوید، نمی توانید به اسلام خدمت کنید 

‏و در بیان نوعی دیگر از آن می فرمایند: ‏

باید تفکر شکست وخودکم بینی، که عقیده دارد ما نمی توانیم به قدرتهای بزرگ برسیم را از ذهن خود بیرون کنیم. شما اگر تصمیم بگیرید، به اذن خدا، به خواسته های خود می رسید. 

‏و می‏‏ ‏‏فرمایند: ‏

انقلابی که در ایران اتفاق افتاده، دو عامل داشت: اولین عامل، که از همه مهمتر است آنکه ملت در حرکت خود، با اسلام همراه شد، بدین معنی که ملت در همه جای ایران،  خواهان اسلام بود و عامل دوم آنکه همۀ گروهها و اقشار جامعه با هم متحد و منسجم شدند. 

‏و می‏‏ ‏‏فرمایند: ‏

شما ای ملت! اگر بر صراط مستقیم پایدار باشید و قیام 


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 335

کنید، سررشتۀ امور را به دست می گیرید و نقطه آغاز و پایان کارها در اختیار شما خواهد بود و اگر حکومتی که اسلام خواسته است، پیاده شود، حکومتهای موجود در دنیای معاصر نمی توانند در برابر آن بایستند. 

‏و نیز در جای دیگر می فرمایند: ‏

نزدیک بود اسلام فراموش شود. نزدیک بود اسلام را نابود و قرآن را پایمال کنند ای جوانان و ای ملت ایران، بدانید که انقلاب و نهضت شما نهضتی الهی است که قرآن و اسلام را زنده کرد و به اسلام حیات دوباره بخشید.

‏و می‏‏ ‏‏فرمایند: ‏

من خجالت می کشم وقتی این جوانان را می بینم که در عنفوان جوانی از من می خواهند برایشان دعا کنم که شهادت نصیبشان شود. 

‏و در جای دیگر می فرمایند: ‏

من به شما آقایان که در رأس حکومتهای برخی کشورهای اسلامی هستید نصیحت می کنم که بر دلها حکومت کنید و نه بر بدنها. چرا که دلهای مردم از شما دور است. 

‏و خطاب به مردم می فرمایند: ‏

یکی از عواملی که پیروزی را برای شما به ارمغان آورد، ظلم و سرکوب بی اندازه بود، چرا که وقتی ترس و خشونت و سرکوب، بیش از حد، شود به دنبال آن انفجار خواهد بود. خشم ملت برانگیخته خواهد شد و فریادی شجاعانه را به دنبال خواهد داشت. 


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 336
 

‏و می‏‏ ‏‏فرمایند : ‏

اگر کسی به سیاستهای استعماری کاری نداشته باشد و در آموزش احکام، از حدود علمی فراتر نرود، استعمارگران به او کاری ندارند.

‏و در ادامه، حضرت امام(ره) با اشاره به نقش مهم دانشگاهها و مراکز‏‏ ‏‏آموزشی در آبادانی یا ویرانی جامعه می فرمایند: ‏

ملت که در نیم قرن اخیر با دشواریهای زیادی مواجه شد باید بداند که بخش مهمی از عامل ضربه مُهلکی که به اسلام و ایران وارد شد، به دانشگاهها مربوط می شود. اگر دانشگاهها و مراکز تعلیم و تربیت، برطبق برنامه های اسلامی و ملی با هدف رسیدن به منافع کشور پیش می رفتند، هرگز امکان نداشت که انگلستان و پس از آن،  امریکا و روسیه بتوانند کشور ما را ببلعند. 

‏ ‏

‏ب) تهاجم فکری - فرهنگی از سوی لیبرالیسم غربی‏

‏جهان غرب در رویارویی با انقلاب اسلامی، در همۀ زمینه ها به‏‏ ‏‏اقدامات بی سابقه‏‏ ‏‏ای دست زده است که در رأس آنها، تهاجم در زمینه های‏‏ ‏‏فکری و فرهنگی قرار دارد: ‏

‏_غرب، انقلاب اسلامی را به واپس‏‏ ‏‏گرایی و تحجر و عدم هماهنگی با‏‏ ‏‏دنیای جدید متهم کرد. ‏

‏_از سوی دیگر، تعصب، خشونت و سرکوب را به انقلاب اسلامی نسبت داد. ‏

‏_مستشرقین و غرب‏‏ ‏‏گرایان خودباخته را وادار کرد چهرۀ انقلاب را‏‏ ‏‏مخدوش کنند. ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 337
‏ ‏

‏- لائیکها و بی دینان را تحریک کردند تا با ضربه زدن و شبهه افکنی، ‏‏ ‏‏انقلاب را تضعیف کنند. ‏

‏_در ادامۀ قلم به دستان مزدور و منحرف را برای ضربه زدن به اسلام‏‏ ‏‏و قرآن و پیامبر اکرم(ص) تقویت نمودند امام خمینی(ره) با اشاره به‏‏ ‏‏خطرات این گروه از مردم می فرمایند: ‏

نویسندگان و گویندگان جاهل و خودباخته در برابر شرق و غرب فرهنگ و ادب و صنعت و اختراعات ما را مسخره می کنند و با بی اهمیت جلوه دادن فکر و امکانات داخلی ما،  ناامیدی را در میان مردم گسترش می دهند و رسوم و آداب اجنبی را هرچند مبتذل و مفتضح باشد با عمل و گفتار و نوشتار ترویج می کنند ... و گر در کتاب یا نوشته یا گفتاری، چند واژۀ فرنگی باشد، بدون توجه به محتوای آن با اعجاب پذیرفته و گوینده و نویسندۀ آن را دانشمند و روشنفکر به حساب می آورند.

‏_سلمان رشدی مرتد و مصطفی جُحا ومنصور فهی و نجیب‏‏ ‏‏محفوظ، نمونه ای از نویسندگان خودفروخته‏‏ ‏‏ای هستند که خود راتسلیم‏‏ ‏‏شیطان و امریکا (شیطان بزرگ) کرده اند. تاجائی که سلمان رشدی از‏‏ ‏‏نامگذاری کتاب خود به نام «آیات شیطانی» ابایی نداشت و از تهمت زدن‏‏ ‏‏به حضرت ابراهیم(ع) _نعوذ بالله _که او فرزندی نامشروع بوده و یا اینکه‏‏ ‏‏عایشه همسر پیامبر(ص)، زنی فاسد بوده و یا اینکه قرآن، انحراف جنسی را‏‏ ‏‏جایز شمرده و آنرا ترویج کرده و قرآن از نوشته های خود پیامبر(ص) بوده‏‏ ‏‏است، شرم نکرد. حتی همسر این شخص مرتد هم صهیونیست بودن خود را‏‏ ‏‏فاش کرده و با نوشتن قصه ای که در آن متن پروتکلهای صهیونیسم را به کار‏‏ ‏

کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 338
‏ ‏

‏برد، در واقع به اسلام و مسیحیت اعلام جنگ نمود. در یکی از پروتکلها‏‏ ‏‏آمده است: «جز دین و آیین سرنوشت ساز ما، دین دیگری نباید وجود داشته‏‏ ‏‏باشد. از این رو همۀ عقاید و دینها باید نابود شود.»‏

‏بنابراین حکم اعدام «سلمان رشدی» گامی بود در راه پایان دادن به‏‏ ‏‏این نعرۀ خبیثانه و پاسداری از عالم اسلامی و مقدسات دینی و جلوگیری‏‏ ‏‏از نابودی و ویرانی آن.‏

‏از سوی دیگر، امام خمینی(ره) دیدگاه خود و موضع اسلام در مورد‏‏ ‏‏سرمایه‏‏ ‏‏داری را بیان نموده و می فرمایند: ‏

اسلام، نه با سرمایه داری ظالمانه و بی حساب و محروم کنندۀ توده های تحت ستم و مظلوم موافق است، بلکه آن را به طور جدی در کتاب و سنت محکوم می کند و مخالف عدالت اجتماعی می داند. 

‏ ‏

‏ج) تهاجم فکری از سوی رادیکالیسم شرقی‏

‏از تهدیدات سرسختانه ای که انقلاب اسلامی با آن مواجه شد، هجوم‏‏ ‏‏اندیشۀ رادیکالی و کمونیستی بود که جایگاه مناسبی برای مطرح شدن‏‏ ‏‏اندیشه های بی دینان و ملحدانی است که از افکار مارکس الهام گرفته اند که‏‏ ‏‏می گفت: «خدا وجود ندارد و زندگی فقط جنبۀ مادی دارد»‏

‏ امام خمینی(ره) با اطمینان و یقین به پیروزی حق و مؤمنان و شکست‏‏ ‏‏باطل و یاران آن، در برابر این هجوم هم ایستادگی کرد، که خداوند فرموده‏‏ ‏‏است : ‏

سخن ما در باره بندگان برگزیده مان تحقق یافت * که آنان،  یقیناً پیروز و سربلند خواهند بود * و لشگریان ما، حتماً 


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 339
‏ ‏

چیره خواهد شد.[3] 

‏ایشان در ابتدا نامه ای به گورباچف نوشته و او را به تجدیدنظر در‏‏ ‏‏مارکسیسم و توجه به اسلام فراخواندند. و در ادامه، امام(ره) دریافتند که‏‏ ‏‏فلسفه مارکسیسم و اتحاد جماهیر شوروی رو به زوال است و همین طور هم‏‏ ‏‏شد ... که خداوند فرموده است: ‏

 ... حباب روی آب تو خالی است، از بین رفتنی است، اما آنچه برای مردم مفید واقع می شود، باقی می ماند و خدا اینگونه، مثالها را بیان می کند.[4] 

‏امام خمینی می فرمایند: ‏

وصیت من به چپ گرایان مثل کمونیستها و چریکهای فدایی خلق و دیگر گروههای متمایل به چپ آن است که شما با چه انگیزه خودتان را راضی کردید به مکتبی که امروز در دنیا شکست خورده رو آورید؟ شما می بینید که از اول پیدایش کمونیسم، مدعیان آن، دیکتاتور ترین و قدرت طلب و انحصار طلب ترین حکومتهای جهان بوده و هستند. چه ملتهایی زیر دست و پای شورویِ مدعی طرفداری توده ها،  خرد شدند و از هستی ساقط گردیدند.[5] 

‏شاعری درباره ناکامی تمدن غرب و سقوط اندیشه مارکسیسم و زوال‏‏ ‏‏افکار باطل، این چنین گفته است: ‏

‏_ ... نه سرمایه‏‏ ‏‏داری غربی توانست ما را خوشبخت کند، و نه‏‏ ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 340
‏ ‏

‏اندیشۀ مُلحد مارکسیسم. ‏

‏_خداوند ما را با نور پیامبر(ص)، کرامت و عزت بخشید و دیدگان ما‏‏ ‏‏از ظلمت به سوی روشنایی راه یافت. ‏

‏- ای امت اسلام، هرگز به خود تردید راه مدهید، که امتی چون شما‏‏ ‏‏بوجود نخواهد آمد. ‏

‏- ای دنیا! شاهد باش و گواهی بده که ما از کسی جز پیامبر(ص)‏‏ ‏‏اطاعت نمی کنیم. ‏

‏ ‏

‏ مکتب فکری امام خمینی(ره)؛ خلاصه ای از روند انقلاب‏‎[6]‎

‏از دیدگاه امام خمینی(ره)، هدف نهایی انقلاب، برپایی حکومت‏‏ ‏‏اسلامی بود که به عقیدۀ ایشان، برای اجرای احکام شرعی ضروری می باشد‏‏ ‏‏تا در دوران غیبت امام عصر (عج)، هرج و مرج به وجود نیاید.‏

‏ ازسوی دیگر، حکومت اسلامی ابزاری برای ایجاد وحدت اسلامی و‏‏ ‏‏حفظ حقوق مستضعفان و جلوگیری از ظلم و ستم محسوب می شود‏‏ ‏‏امام(ره)، ابزار اجرایی حکومت را بدین صورت بیان می کندد: ‏

ما باید با جدیت برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش کنیم و ابتدا باید به امور تبلیغی بپردازیم، در همه جای دنیا و در همۀ اعصار کارها از سوی عده ای از اشخاص آغاز می شود، سپس برنامه ریزیها و تصمیمات اتخاذ می گردد و  فعالیت شروع می شود و بتدریج، برای ترویج آن افکار و گسترش آن و قبولاندن آنها به دیگران، تلاش می کنند. سپس 


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 341
 

این افراد به ساختار داخلی حکومت نفوذ کرده و آن را مطابق خواسته و هدف آن اندیشه ها، تغییر می دهند، یا اینکه از خارج، هجومی آغاز شده و پایه های حکومت را متزلزل نموده و حکومت جدیدی را بر مبنای آن افکار جایگزین می کند.

اندیشه ها در ابتدا کوچک هستند. سپس گسترش یافته و مردم گرداگرد آن جمع می شوند قدرت پیدا کرده و زمام امور را در دست می گیرند. همان طور که می دانید، همۀ اندیشه ها از ابتدا قدرتمند نبوده اند. در همۀ موارد، مردم بوده اند که با تمام توان، مبنای اصلی اندیشه را در نظر گرفته و به آن توجه می کنند و با تلاش گسترده در جهت بیداری توده ها، برنامه های جنایتکارانه و انحرافات موجود در حکومتهای وقت را افشاء می کنند، بعد، به تدریج، مردم از آن استقبال کرده و سپس می توانند به حقوق خود دست یابند.[7] 

‏ ‏

‏ عملکرد دینی نخبگان و عامه مردم‏‎[8]‎

‏ ‏

‏برای بررسی بهتر مبانی فکری مکتب امام(ره)، باید ابتدا نگاهی -‏‏ ‏‏هر چند گذرا – بر روند فعالیتهای اسلامی از ابتدا تا پایان قرن بیستم داشته‏‏ ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 342
‏ ‏

‏باشیم.‏

‏جهان اسلام در این دوره، ظهور جریانات و نظریات گوناگونی را‏‏ ‏‏شاهد بوده است. البته ما نمی خواهیم همۀ ابعاد این جریانات فکری و‏‏ ‏‏نظریات را مورد بررسی قرار دهیم وتنها از دیدگاه موقعیت و دوری و‏‏ ‏‏نزدیکی به دو مجموعۀ «نخبگان» و «عامه مردم»، آنها را ملاحظه خواهیم‏‏ ‏‏کرد. همچنین جریانات فکری و اندیشه هایی را که تغییرات عمده ای بوجود‏‏ ‏‏ نیاورده اند، مورد بحث قرار نمی دهیم.‏

‏در هر حال می توان همۀ جنبش ها و جریانات فکری - عملیِ جهان‏‏ ‏‏اسلام را به سه محور اصلی تقسیم بندی کرد که آنها را در سه جریان فکری‏‏ ‏‏بررسی می نماییم: ‏

جریان فکری اول: ‏که نخبگان، بنیادگرایان وعامه مردم را‏‏ ‏‏در بر می گرفت بوجود آورندۀ این جریان فکری، استاد حسن البنا بود که در‏‏ ‏‏دهۀ 1940 آنرا پایه‏‏ ‏‏گذاری کرد و مبنای اصلی این جریان، تفکرات‏‏ ‏‏اصلاح طلبانی چون «سید جمال الدین افغانی (اسد ابادی)»، «محمد عبده»‏‏ ‏‏و «رشید رضا» بود.‏

جریان دوم: ‏دارای ساختاری گزینشی و نخبه‏‏ ‏‏گرا بود و بر اساس افکار‏‏ ‏‏آمارنگرای مطرح شده توسط شهید سید قطب، در دهه 1960 بوجود آمد.‏‏ ‏‏جنبش اسلامی در آن دوران، با مشکل بزرگی رو به رو بود که حکومت مصر‏‏ ‏‏ و نیروی نظامی انگلستان -که در این کشور کنترل اوضاع را در دست داشتند ‏‏- ‏‏در اجرای آن همکاری می کردند. ‏

اما جریان سوم‎[9]‎(‏که می‏‏ ‏‏توان گفت همان افکار امام خمینی(ره) در‏‏ ‏‏مبارزه با انحرافات فکری و تهدیدات امریکا و صهیونیسم است)، جریانی ‏

‏1. ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 343
‏ ‏

‏متشکل از علماء و عامه مردم است که بر اساس اندیشه ها و راهکارهای‏‏ ‏‏انقلاب اسلامی ایران بوجود آمده و افکار رهبر این انقلاب، یعنی امام‏‏ ‏‏خمینی(ره)، در شکل‏‏ ‏‏گیری آن تأثیر بسزایی داشته است. این جریان فکری، ‏‏ ‏‏مشارکت و حضور فعال مردم در فرآیند تغییرات را لازم دانسته و معتقد‏‏ ‏‏است که علمای دین، باید رهبری مردم را در روند تغییرات اساسی، بر عهده‏‏ ‏‏گیرند.‏

‏ ‏

‏ بیانات امام خمینی(ره) خطاب به جهان اسلام‏

‏ ‏

‏آنچه در ذیل می آید، گوشه ای از سخنان و پیامهای امام خمینی(ره)‏‏ ‏‏پیرامون مسائل اساسی نهضتهای اسلامی است: ‏

‏ ‏

‏ جهانی بودن نهضت اسلامی‏‎[10]‎‏ ‏

‏ ‏

‏امام خمینی(ره) می فرمایند: ‏

ما همۀ کشورهای اسلامی را جزئی از وجود خود می دانیم،  اما این بدان معنی نیست که آن دولتها شخصیت مستقل خود را از دست داده باشند، بلکه ما می خواهیم که آنها هم به آنچه ملت ما بدان دست پیدا کرده، برسند و از نعمت رهایی از شر قدرتهای بزرگ بهرمند شوند و دست آنان را از منابع حیاتی خود کوتاه کنند. می خواهیم این حالت گسترش پیدا کند و همۀ ملتها را در بر گیرد.[11] 

‏ ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 344
‏ ‏

‏ومی فرمایند : ‏

انقلاب اسلامی با تأیید خداوند منان در سطح جهان گسترش خواهد یافت و به مشیّت خداوند، قدرتهای شیطانی را به گوشه گیری و انزوا خواهد کشاند.[12] 

‏ ‏

‏ اصلاحات در نهضت اسلامی‏‎[13]‎

‏امام خمینی(ره) می فرمایند: ‏

نابود کردن طاغوت (یعنی نظام سیاسی منحرفی که بر سرزمین اسلامی ما حکومت می کند) از واجبات است.[14] 

‏و نیز می فرمایند: ‏

چاره ای نداریم جز اینکه برای نابودی این نظامهای فاسد و مفسد تلاش کنیم و حاکمان خیانتکار کشورها را از بین ببریم.[15]

‏ ‏

‏ حکومت در نهضت اسلامی ‏

‏امام خمینی(ره) می فرمایند: ‏

هر کس بگوید که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد،  در واقع ضرورت اجرای احکام اسلام را منکر شده و خواهان متوقف کردن آن است و در نتیجه، جاودانگی دین 


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 345
 

مبین اسلام را انکار کرده است.[16] [مانند عبد الرزاق و دیگر شرق شناسان]

‏ ‏

‏ نخبه گرایی در نهضت اسلامی‏‎[17]‎‏ ‏

‏امام خمینی(ره) می فرمایند: ‏

ما فقها وظیفه داریم در فضای مناسبی برای تربیت و رشد نسلی مؤمن فراهم کنیم که بتواند پایه های تخت طاغوتیان را سرنگون کند.[18] 

‏ ‏

‏ رهبری معنوی ‏

‏امام(ره) می فرمایند: ‏

مسلمانان باید به پا خیزند، چرا که انان در نهایت پیروز خواهند شد و امریکا هرگز نمی تواند در برابر اسلام ایستادگی کند.[19] 

‏ ‏

‏ امام خمینی(ره) در رویارویی با شیطنت های امریکا‏‎[20]‎

‏ ‏

‏امام خمینی(ره)، در اقدامی بجا و عادلانه ایالات متحده امریکا را  ‏

‏ ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 346
‏ ‏

‏شیطان بزرگ نامیدند، چرا که این دولت، هم پیش از انقلاب، یک «شیطان»‏‏ ‏‏بود، و هم پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره)، وحتی تا امروز، ‏‏ ‏‏برخط مشی های شیطانی خود پافشاری نموده است.‏

‏مشکلاتی که از زمان سقوط شاه، توسط امریکا برای جمهوری اسلامی‏‏ ‏‏ایران ایجاد شده بود، امام خمینی(ره) را بر آن داشت که برای اولین بار، در‏‏ ‏‏تهران همایشی را با هدف محکوم نمودن جنایتهای امریکا برگزار کند (در‏‏ ‏‏سال 1359). اما آیا این جنایتها، پایان یافت؟‏

‏از آن زمان تاکنون، ایالات متحده، برضد کشورهای عربی و اسلامی و‏‏ ‏‏بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی که خارج از دایرۀ نفوذ او‏‏ ‏‏قرار دارند. توطئه چینی کرده و در واقع، یکی از اهداف مهم آن، سرنگونی‏‏ ‏‏ نهضت جهانی اسلام واز بین بردن آگاهی وبیداری امت اسلام بوده است.‏

‏نهضت اسلامی، درگ ذشته و حال، بویژه پس از برپایی انقلاب‏‏ ‏‏اسلامی ایران و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ایجاد حالتی از خیزش و‏‏ ‏‏بیداری در میان مسلمانان، باتوطئه ها وتهدیدات خصمانۀ گوناگونی مواجه‏‏ ‏‏ شده است و اینجاست که روشن می شود سخن امام(ره) دربارۀ امریکا که‏‏ ‏‏آنرا شیطان بزرگ نامید، کاملاً درست و بجا بوده و بینش عمیق ایشان را در‏‏ ‏‏پیش‏‏ ‏‏بینی اتفاقات و درک تأثیر نیروهای آشکار و پنهان، نشان می دهد.‏

‏می توان گفت که چند موضعگیری خاص و مقطعی، همۀ معادلات‏‏ ‏‏بین المللی را واژگون کرد خشونت وکشتار صهیونیستها در فلسطین، باعث‏‏ ‏‏پیدایش نهضت حماس و جهاد اسلامی گردید و مسائل جنوب لبنان، به‏‏ ‏‏شکلگیری مقاومت اسلامی انجامید.‏

‏به عنوان واکنشی دربرابر کوتاهی و بی تفاوتی جهان عرب در برابر‏‏ ‏‏اسرائیل، گفته رئیس جمهور سوریه، جناب حافظ اسد را که شخصاً‏‏ ‏


کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 347
‏ ‏

‏شنیده ام، نقل می کنم که پس از کنفرانس مادرید این طور گفتند: ‏

هرگز در زمان حیات من، کشور سوریه، موافقتنامه ای مبنی بر سازش یا تسلیم در برابر دشمن صهیونیستی به امضاء نخواهد رسانید و پیروی از سیاستهای اسرائیل، هرگز به کشور ما، سوریه، راهی نخواهد داشت. 

‏و در مورد امام خمینی(ره) باید گفت که مسأله فلسطین، مسأله‏‏ ‏‏اساسی و دغدغۀ اصلی ایشان بود. کافی است به یاد آوریم که شعار «روز‏‏ ‏‏ جهانی قدس» از سوی ایشان مطرح شد. آزادی قدس یکی از اهداف‏‏ ‏‏ امام(ره) و مقاومت قهرمانانۀ اسلامی از برکات و آثار ایشان است.‏

‏امام خمینی(ره)، با بصیرت و آگاهی عمیق خویش، سرنوشت شیطان‏‏ ‏‏سرخ یعنی اتحاد شوروی را پیش‏‏ ‏‏بینی نمودند و در آغاز تشکیل جمهوری‏‏ ‏‏اسلامی ایران، کنفرانس محکومیت جنایات امریکا را برپا کردند و با این‏‏ ‏‏کار خود، باعث شدند که مسلمانان، بیش از پیش به موفقیت نهضت‏‏ ‏‏ اسلامی و فرارسیدن زمان سقوط و نابودی شیطان بزرگ امیدوار شوند، که‏‏ ‏‏خداوند می فرمایند: ‏

فرعون، در روی زمین خود را از همگان برتر دید و قوم خود  را به دسته های گوناگون تقسیم کرد. گروهی را مورد ظلم و ستم قرار داد. پسران آنها را می کشت و دخترانشان زنده نگه می داشت. به راستی او از مفسدان بود * اما ما اراده کرده ایم که بر مستضعفان زمین منت نهاده و آنان را پیشوایان و وارثان زمین گردانیم.[21] 

‏ ‏

‎ ‎

کتابرویارویی تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(س)، (ج. 2): مجموعه مقالات و رویدادهای همایش بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)صفحه 348

  • . منابع: مدارک مرکز فرهنگی امام خمینی بیروت – مصاحبه دکتر فتحی یکن _ زمستان 1999
  • . توبه، 107 و 108.
  • . صافات، 173 – 171.
  • . رعد، 17.
  • . وصیتنامه سیاسی _ الهی.
  • . رجوع شود به کتاب: «پیشگامان اصلاحات در قرن بیستم»، اثرنگارنده، چاپ بیروت، ص 281.
  • . کتاب «حکومت اسلامی»، امام خمینی، انتشارات دارالطبیعه، بیروت، چاپ اول، 1979.
  • . رجوع شود به کتاب دیگر نگارنده: «متغیر های بین المللی و نقش مطلوب امت اسلام» ص67، موسسه رسالت بیروت، چاپ دوم، 1995.
  • . همان منبع، ص 68.
  • . کتاب متغیر های بین المللی، دکتر فتحی یکن، ص153، (در اینجافقط بخشهای مربوط به اندیشۀ امام آورده شده است).
  • . ر. ک: صحیفه امام.
  • . ر. ک: صحیفه امام، ج 15، ص 291ـ293.
  • . متغیرهای بین المللی، ص 155 و 156
  • . ولایت فقیه، ص 203.
  • . حکومت اسلامی، ص34.
  • . همان منبع، ص 27.
  • . متغیرهای بین المللی، بخش مربوط به سخنان امام خمینی(ره)، ص 158.
  • . ولایت فقیه، ص 203
  • . صحیفۀ امام ج 19، ص 167.
  • . برگرفته از مقاله «انقلاب اسلامی، نهضت فرهنگی امام خمینی»، ارسالی به همایش برگزار شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران دردمشق، سال 1997.
  • . قصص، 4 و 5.