فصل چهارم: عوامل اثبات کرامت

12 - 2 - نفی عصبیت و قومیت

‏ ‏

12 - 2 -  نفی عصبیت و قومیت

‏فرقی مابین اشخاص نیست در قانون اسلام. فرقی مابین گروه ها نیست. با این که پیغمبر اکرم عرب بوده است و با عرب صحبت می فرموده است، می فرماید که هیچ ‏


کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین «کرامت انسان» (ج. ۱۴): کرامت انسان در« آثار امام خمینی (س) » مأخذشناسیصفحه 143

‏عربی بر عجم شرافت ندارد؛ و هیچ عجمی هم بر عرب شرافت ندارد. شرافت به تقواست. شرافت به این است که تبعیت از اسلام، هرکس بیشتر تبعیت از اسلام کرد، بیشتر شرافت دارد و هرکس کم تر، شرافتش کم است، ولو این که بسته به رسول اکرم باشد. حضرت صادق- سلام الله علیه- از قراری که نقل شده است،‏‎[1]‎‏ آن آخری که در معرض موتشان بوده است، جمع کردند عده ای را دور خودشان از عشیره خودشان گفتند که شما فردای قیامت نیایید بگویید که من مثلاً پسر حضرت صادق بودم، من برادر او بودم، من زن او بودم. نخیر، این ها نیست در کار، عمل در کار است. باید همه با عملتان پیش خدا بروید. ما همه باید با اعمالمان پیش خدا برویم؛ نه این که حَسَبی در کار باشد، نه این که نَسَبی در کار باشد. این حرف ها مطرح نیست در اسلام. در اسلام یک قانون است و آن قانون الهی.‏‎[2]‎‏ ‏

‎ ‎

کتابمجموعه آثار همایش امام خمینی و قلمرو دین «کرامت انسان» (ج. ۱۴): کرامت انسان در« آثار امام خمینی (س) » مأخذشناسیصفحه 144

  • . این ماجرا از امام پنجم حضرت باقر - علیه السلام - نقل شده است. أعلام الدین، دیلمی، ص 143.
  • . صحیفه امام، ج 9، ص 425.